[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:15

yvonnedv schreef:
Ja het is chemisch maar als dat bijdraagt aan een paardwaardig bestaan dan moet dat dan maar. Bij mijn vierentwintig jarige hengst heb ik jaren Switch gebruikt met dezelfde werkzame stof en hij leeft nog steeds en is kerngezond. Er zit phermetrin in, dat zit ook in die spuitbussen Veerust maar dat moet je elke dag zoniet meerdere keren per dag spuiten, dit verspreid zich in het huidvet en werkt daardoor veel langer.

Waarom gebruik je geen butox, dat maakt geen kleurtje, heeft ook permethrin als werkzame stof.
Werkt ook heel goed tegen teken, wordt daarvoor gebruikt in hondenmiddelen.
En wordt ook nog gebruikt als middel tegen ongedierte dus we eten er waarschijnlijk zelf genoeg van op dus zo dodelijk zal het niet zijn ;)
Wat kost dat spul wat je nu gebruikt eigenlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:49

yvonnedv schreef:
minikatje schreef:
staat góed dat lichtblauw, wat houdt zo'n behandeling precies in?

1 keer in de ca 5 weken 25 ml over hem heen gieten en dat scheelt een heel stuk in de jeuk.

[SV] Tectonik Permethrin voor paard? hier vind je voor en tegenstanders van dit product.

Overigens is switch pour on speciaal voor paarden in engeland weer verkrijgbaar onder de naam z-itch, maar ik heb dit nog staan dus dat maak ik eerst op.

Helpt die tectonik ook tegen dazen trouwens?
Spuit hier nu ook met veerust, maar ik blijf bezig (al weet ik niet of dat tegen dazen helpt, haalde het vorig jaar ivm verdenking mijt) 2 pony's, dus 2 weken met een bus ong.
Jeuk is hier minimaal (en ik denk voornamelijk van het verharen), maar ik zoek toch naar een langer werkende oplossing dan het blijven spuiten van stinkspul dat na een paar uur weer opgespoten moet.

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:08

Mijn DA adviseerde om Tectonik te gebruiken, ik zie net in dat andere topic dat ik het dus al in juli 2009 gekocht heb, Ik heb er toen ca. 50 euro voor betaald maar je doet er dus heel erg lang mee.

Als het op is zal ik me eens in de Butox verdiepen, maar ik denk dat ik voor dit seizoen nog wel voldoende heb.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:40

Let met appelazijn wel op, puur kan het ontzettend naar op de maag zijn ;)
Is behoorlijk zurig, en bij puur gebruik kans op maagzweren etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:48

klopt,appie kreeg er dus maagpijn van en ging zijn hooi in water staan soppen om zo minder last van zijn maag te hebben.
na stoppen met de appelazijn was het soppen ook over.

wat heel goed is om afvalstoffen af te voeren is om je pony gewoon goed aan het werk te zetten.
de stofwisseling gaat dan omhoog en de afvalstoffen worden beter afgevoerd. :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:59

Oké bedankt dat wist ik dus niet van de appelazijn.

Bregh wordt behoorlijk intensief bereden, per week 4-5 keer en dan nog aan de dll, maar ik kan het waarschijnlijk qua zwaarte en lengte nog wel verder uitbreiden. Vorige zomer was ook de eerste zomer dat ik haar niet hoefde te rollen ondanks de varkensmest vanwege de kleinere weilanden, dus dat is dan weer wel een voordeel. Het blijft toch altijd puzzelen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:03

voor wie er verstand van heeft, wie kan mij zeggen of dit mengsel veilig is?

Toedienen op stukje brood, eventueel verdund omdat dit product alcohol bevat.
Bij voorkeur een kwartier voor of na het voeren.

Extract van Angelica archangelica,
alchemila,
arctium lappa,
berberis vulgaris,
betula alba,
calamus aromaticus,
cantharis,
carduus marianus,
centaurium erythraea,
cheidonium majus,
cynara scolymus,
equisetum arvense,
galium aparine,
hydrastis canadensis,
juniperus communis,
orthosiphonis stamineus,
ribes nigrum,
solidago virga aurea,
taraxacum officinale,
uncaria tomentose,
uva ursi,
viola tricolor,
montmorilloniet,
himalaya zout
alcohol 35%

Gegarandeerd vrij van synthetische geur kleur en smaakstoffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:13

weet je wat goed voor de lijn is bij paarden?
en daar ben ik nu wel achter.
dat is die zwarte kummelolie :j

appie kreeg het vorig jaar voor het eerst, in de periode daarna viel hij behoorlijk af.
toeval?
kan best,maar hij kreeg hetzelfde voer en gras als altijd

hij werd weer wat dikker in de winter en sinds een aantal weken krijgt hij nu weer de kummelolie door zijn voer...en raad es?
hij valt weer af.
ik vind dat toch wel toevallig, denk dat het wel wat doet met het lichaam :j
je gebruikt ook maar weinig 15/20ml per dag.

chipieke dat is detox compositum he?
zoek op google gewoon afzonderlijk naar alle ingredienten ,zet ze in een tekstdocumentje en bewaar het op je pc?
dat weet je wat elk ingredient doet.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-04-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:14

chipieke: ik ga het vanavond uitgebreider bekijken.
Welke me meteen opvalt is de viola tricolor, dat schijnt heel goed te zijn voor eczeem.

( Oud collega van me raadde me dit aan om shadow toe te dienen, nooit gedaan )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:15

driekleurig viooltje :D

ik ga wel even zoeken,heb nog ergens op de pc een hele lijst met veel van die ingredienten staan.

momentje dus!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:18

El, ze is nu heel erg mooi op gewicht volgens de osteo die van de week is geweest, niet de dik en ook niet te mager *\o/* . Bij de vorige stal waar ik stond had ze een halve ha weiland, en zelfs met stripbegrazing was ze te vet ;( . Nu ben ik geen fan van varkensmest, dus ik had best angst voor afgelopen zomer toen ik erachter kwam dat ze daarmee bemesten op mijn huidige stal, maar vorige zomer was dus qua gewicht wél haar beste alleen kreeg ze door het teveel aan eiwitten wel last van die verdikte manenkam. Afvallen hoeft ze nu zeker niet, maar even kijken wat de komende zomer brengt qua eiwitten etc, je tip onthoud ik hopelijk wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:22

ik heb appie gister al even een uurtje op het gras gehad,kan hij vast wennen voor straks.

ik kan het document niet meer vinden waar ik die ingredienten had staan
dan word het toch op google zoeken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:37

Detox is een samengesteld fytotherapeutisch middel.
De ingrediënten die je ziet, zijn dus ook fytotherapeutica (en een enkeling homeopatisch).
Ik heb het middel al vaker gebruikt bij mijn paard (zomereczeem en insulineresistent) en ben er zeer tevreden over.
Verschil met 'gewone' drainage (van De Groene Os) is de toevoeging van montmorilloniet, een mineraal dat werkt als fytotherapeutische en orthomoleculaire katalysator. Hierdoor werkt Detox sterker in dan de drainage zonder deze toevoeging.

De werkzame stoffen in Detox zijn werken voornamelijk diuretisch, bloedzuiverend en stimuleren drainage van nieren en lever. Ook zitten er stoffen in die productie van ontstekingsremmende hormonen stimuleren en afgifte v histamine remmen. Daarbij stimuleren veel van de ingrediënten de spijsverteringsorganen.

Zolang je je aan de aanbevolen doseringen houdt, kun je het geheel veilig geven.

Hier nog de volledige lijst met eigenschappen van bestanddelen:

- Alchemilla vulgaris (Vrouwenmantel), werkt als adstringens, diureticum en wordt ingezet als bloedreinigingsmiddel.

- Angelica archangelica (Engelwortel) werkt ontkrampend en rustgevend, bevordert de spijsvertering en verhoogt de galsecretie.

- Arctium lappa (Grote klis) heeft zwak diuretische, diaforetische en hypoglycemierende eigenschappen. Stimuleert de gal- en leverwerking.

- Berberis vulgaris (Zuurbes) werkt ontgiftend, laxerend, verhoogt de darmperistaltiek en -tonus. Bevordert de uitscheiding van urinezuur.

-Betula alba (Berk) werkt vochtafdrijvend en stimuleert de nieren.

- Calamus aromaticus (Kalmoes) bevordert de eetlust, verhoogt de maagsapafscheidingen. Versterkt het natuurlijke afweersysteem en ondersteunt bij herstel na ziekten.

-Cantharis (Spaanse Vlieg) is het enige ingrediënt dat niet plantaardig is, maar een homeopathische verdunning van de Spaanse Vlieg. Door zijn organische zuren, koolhydraten en eiwitten wordt het van oudsher ingezet als lustopwekker. Dit is niet vreemd, aangezien deze stoffen uit de Spaanse Vlieg hun uitwerking hebben op de urinebuis en blaas. Het wordt met name ingezet bij klachten met een branderig gevoel, bijvoorbeeld bij het plassen of een blaasontsteking.

- Carduus marianus (Mariadistel) werkt leveropbouwend, ondersteunt de reinigende werking van de lever en zorgt voor een goede galproductie en -transport.

- Centaurium erythraea (Duizendguldenkruid) stimuleert de galwerking waardoor de spijsvertering geoptimaliseerd wordt.

- Chelidonium majus (Stinkende gouwe) werkt galopwekkend, verhoogt de pancreassecretie en heeft krampwerende en leverbeschermende eigenschappen.

- Cynara scolymus (Artisjok) draagt zorg voor opbouw van het leverweefsel, heeft choleretische eigenschappen, beschermt de lever tegen beschadigingen en heeft een ontstekingsremmende werking.

- Equisetum arvense (Heermoes) heeft onder andere invloed op de nieren en de urinewegen. Heermoes bevat veel silicium, wat van essentieel belang is voor de opbouw van de celwanden. Dit is de reden dat Equisaetum ook veel wordt gebruikt in producten die vacht, hoeven en botten ondersteunen. Ook op de nieren heeft het een opbouwende werking. Daarnaast is Heermoes een belangrijke bloedzuiveraar en werkt het sterk vochtafdrijvend.

- Gallium aparine (Kleefkruid) Werkt diuretisch, is eetlustopwekkend, ontstekingsremmend en stimuleert de lymfedrainage.

- Hydrastis canadensis (Canadese geelwortel) helpt de vertering door het stimuleren van de productie van speeksel, gal en verteringsenzymen. Het bevordert tevens de eetlust en heeft een gunstige invloed op de slijmvliezen van het maagdarmkanaal.

- Juniperus communis (Jeneverbes) bevordert de algehele drainage van de lever en stimuleert de uitscheiding van afvalstoffen uit de lever.

- Orthosiphonis stamineus (Kattensnor) heeft een diuretisch en excretie bevorderende werking en choleretische eigenschappen.

- Ribes nigrum (Zwarte Bes) bevordert de functie van de bijnierschors. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Ribes nigrum een stimulerende werking heeft op zowel de bijnierschors als op de productie van ontstekingsremmende hormonen. Bovendien bezit Ribes nigrum diaforetische eigenschappen, verhoogt het de werking van de nieren en remt het de vrijzetting van histamine uit mestcellen. Het bevordert de nierfunctie.

- Solidago virga aurea (Guldenroede) verhoogt de diurese.

- Taraxacum officinale (Paardenbloem) bevordert de secretie van de spijsverteringsorganen, met name de gal en lever. Heeft een saluretische werking.

- Uncaria tomentosa (Kattenklauw) werkt immuunversterkend en bloedreinigend. Bevordert de spijsvertering.

- Uva ursi (Berendruif): heeft zijn uitwerking op de membranen van de urinewegen en werkt versterkend op de nieren. Heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen.

- Viola tricolor (Driekleurig viooltje)heeft een algemeen diaphoretische en diuretische werking en heeft een reinigende werking, met name voor het lymfestelsel. Viola tricolor wordt ingezet bij chronische jeukende huidaandoeningen. Door de aanwezigheid van saponinen en salicylverbindingen heeft Viola tricolor ook een diuretische werking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:46

je vergeet er eentje:
montmorilloniet,

Montemorillonite klei, genoemd naar de lokatie waar ze gedolven is: Montmorillon, Frankrijk. Deze kleisoort bevat een uitgekiende balans van mineralen in hun natuurlijke, colloidale vorm.
Klei heeft een grote diversiteit in geneeskrachtige en therapeutische werkingen.
Het staat bol van de minerale zouten, enzymen en sporenelementen en heeft een enorm absorberend vermogen.
De fijne, microscopisch kleine kleideeltjes zijn overwegend negatief geladen en de ionenuitwisseling zorgt ervoor dat de klei een opslagplaats wordt voor allerlei onzuiverheden in het lichaam , zoals metalen, allerlei organische stoffen, gifstoffen en zelfs ammonium.
Klei trekt dus vuil- en gifdeeltjes aan en absorbeert het.

Mineralen zijn de bouwstenen van het lichaam. Ze handhaven samen met de vitaminen de weerstand tegen ziekten en stimuleren het immuunsysteem. Enzymen hebben een belangrijk aandeel in de spijsvertering en het bestrijden van virusaanvallen, tumoren en ontstekingen. Sporenelementen helpen bij het voorkomen van inwendige beschadigingen door de enzymprocessen op gang te brengen.

het supplement wat appie krijgt bevat ook deze klei :j

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:50

Hallo! Kan het kwaad als ik de deken er morgen opdoe?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:51

waarom zou dat kwaad kunnen denk je?

paard van een stalgenootje loopt alweer 3 weken onder de eczeemdeken.
gewoon doen hoor als je denkt dat het nodig is

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:58

ellepel schreef:
je vergeet er eentje:
montmorilloniet

Nee hoor, daar schreef ik boven het lijstje al over ;-)

Auky schreef:
montmorilloniet, een mineraal dat werkt als fytotherapeutische en orthomoleculaire katalysator. Hierdoor werkt Detox sterker in dan de drainage zonder deze toevoeging.

Maar alsnog dank voor de aanvullig. Al met al is Detox een heel mooi product, merk daarbij ook duidelijker dat het iets doen dan bijv. Drainage Compositum. Maar ik ben sowieso fan van de producten van Phytonics :+

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:09

Grrr hier nu ook een deken op, maar gelukkig is het preventief, nog geen jeuk gehad gelukkig. De eigenaresse mailde me dat ze weer uit voorzorg de deken er op gedaan had. We willen gewoon haar manen sparen omdat die vorig jaar er bij de schoft helemaal afgeschuurd waren en dat was echt geen gezicht. Hopen dat het nu beter gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:10

heb ik overheen gelezen,sorry :o

ik heb ook wel het idee dat hun producten wel werken.
het is fytotherapie en geen homeopathie toch?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:43

Combinatie van homeopathie, fytotherapie en orthomleculaire voedingssupplementen. :)
Mijn paard heeft er in elk geval veel baat bij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:49

Auky schreef:
Combinatie van homeopathie, fytotherapie en orthomleculaire voedingssupplementen. :)
Mijn paard heeft er in elk geval veel baat bij.

Klinkt zeer interessant! Ben je daar via een therapeut bijgekomen, of ben je zelf aan de slag gegaan met hun produkten?

Want ik=ben nu aan het twijfelen. Ik ben begin maart begonnen op advies van een natuurgeneeskundige met de drainage van de Groene Os, en dat gaat gewoon goed, ben hem nu aan het afbouwen. Nu echter ben ik dus bijna klaar en gaat ze zo het bemeste land op over een paar dagen. Dan had ik toch achteraf gezien beter andersom kunnen werken of denk ik dan niet logisch? Dat ik haar schoonmaak als er net veel "ruis" binnen is gekomen door het bemeste land? Of gaat die mest pas later in het seizoen inwerken op het gras dat het dan pas weer zin heeft om op het einde van het weide seizoen te reinigen? Overigens gaan ze hier in principe elke dag de wei op, alleen nu niet omdat het net bemest is, wat ik dus wel heel erg fijn vindt. (Helaas werkt Pluvius niet echt mee door een lekker bui te laten vallen zodat het ook daadwerkelijk de grond in trekt)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:54

Phytonics is niet vrij verkrijgbaar, dus moet altijd via een arts of therapeut. Mijn paard is heel lang onder behandeling geweest bij een holistisch arts, dus zodoende.

Ik denk dat het geen slecht plan is om de drainage nog even door te zetten bij je paardje. Op zich is het goed dat ze al gereinigd is, scheelt weer in verdere belasting. Maar dat pas bemeste land is natuurlijk ook best een aanslag op haar lijf, dus nog verder gaan met een volgend flesje is denk ik niet onverstandig.
Je zou je natuurlijk aan kunnen melden voor het onderzoek van NML, ik lees net dat het inwendige product de Gluco Balance is (jouw paard heeft toch ook IR-klachten?). Sla je meteen 2 vliegen in één klap: een goede drainage en de kans om GB te proberen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:02

_CS_ schreef:
Let met appelazijn wel op, puur kan het ontzettend naar op de maag zijn ;)
Is behoorlijk zurig, en bij puur gebruik kans op maagzweren etc.

voor alles geldt dat je na moet denken over het gebruik :)
appelazijn wordt hier een week gegeven en dan 2 weken niet.
en dan gewoon een scheutje :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:14

Je kan het ook gewoon in het water doen, dan verdund het

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:15

dat is hier geen doen joh ;)