[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:38

Nou die van mij kan waarschijnlijk helemaal niet tegen de nature's best. Soms gaat het een paar dagen goed en is er niets aan de hand. Maar de andere dagen, pfff.

Maar als de pavo dan nog redelijk wat suiker bevat, dan zou ze ook op een broksoort kunnen toch? Die ponybrok klinkt me namelijk erg goed in de oren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:42

Nog geen 1 daas gevangen, whahaha!
Waait en regent hier al de hele dag, dus was ook geen daas te bekennen ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:20

oke ik heb geknipt.. ben er nog niet uit of ik het nou mooier vind of niet :o
vond het doodeng _O-

Diddle krijgt inmiddels 1,5 jaar bietenpulp en zemelen, en dan nu zo'n 4 mnd lijnzaad erbij, vindt hij lekker en hij is er actief zat op :o

Afbeelding
voor het knippen

Afbeelding
na het knippen

Afbeelding
ingevlochten

heb ik netjes geknipt? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:22

ja!!!!

echt wel..staat supernetjes zeg!! veel stoerder zo :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:24

stom hoe gewend ik was aan die lange pieken he := :o
ik stond echt even 5 min zo te kijken :oo

(de afgeknipte plukken zitten met een elastiekje erom in mijn tas... :+ )
het lijkt wel een stuk dikker nu :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:25

ja klopt helemaal...en nu zie je misschien nog dat het geknipt is,maar over een paar weekjes zie je daar ook al niks meer van.
het staat net even wat luxer zo vind ik ;)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:26

Ja super netjes hoor :)
Zelf zou ik het liefste zien dat het naar de schoft iets korter afloopt (die overgang zag je voorheen wel), dan lijkt de hals langer en loopt het natuurlijker over.
Maar verder: Klasse!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:29

ik durf niet meer te knippen nu hoor Pink_horizon := :P

@ellepel; de overbuurman zei toen hij ons zag lopen ''wow hij ziet er goed uit'' (hij had ons niet zien knippen :P )
toen ik het zei moest hij nog eens kijken.. ''ja! z'n manen zijn mooi nu!''..

morgen knip ik zijn sokken en oren.. sokken is hij eraf aan het knauwen geweest, en zijn oren zijn vies harig :P (komt zo'n pluis uit met van dat oorsmeer.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:20

Hoi,

Ik ben hier nieuw in het ZE topic.
Ik heb een tinkerruin van 4 jaar oud en naar alle waarschijnlijkheid heeft hij ZE. Zeker weten doen we dat niet, want het is niet getest. Vorig jaar oktober is hij begonnen, waarschijnlijk hebben summerfitkoeken het getriggered? Al zijn manen op een paar sprieten na er af. Met de koeken gestopt en verder krijgt hij alleen hooi van eigen land, niet bemest met kunstmest. Manen groeiden weer aan. Dit voorjaar begon goed op de wei, geen last. Maar uiteindelijk begon hij te rollen.
DA er bij gehad en die vond het allemaal wel meevallen, een deken was nog niet aan de orde volgens hem. Hij heeft een antijeuk spuit gehad en nog iets. Al het haar zat er nog op toen.
Hij schuurt voornamelijk zijn voorpluk, de manen op de schoft zijn er af, maar dat komt door schoftje krauwen. Ook vreten ze aan de bovenkant van elkaar staart, dus ook dat is vrij kort, maar iig niet door het schuren. De sokken zitten er ook nog aan. Hij schuurt echter met zijn achterpoten de zijkanten van zijn manen er af, dus dit wordt behoorlijk uitgedund. Hij staat op de wei, 6km van de zee, hij staat op hoog gras met strookbegrazing, hij blijft op zo'n stuk staan totdat het erg schraal is. Naar binnen zetten is geen optie, want de stal is een sauna, verder staan er nog vier paarden, die 24/7 op het land staan. Op zand zetten gaat ook niet.
Hij krijgt culicodruppels en ik was hem geregeld met teershampoo en smeer hem daarna in met babylotion, om het vet te houden. Hij heeft elke keer schilfers.
Nu heb ik een aantal vragen:
Is er een test die kan testen op ZE. Heeft iemand ervaring met de test van natuurlijk in balans of via DA
Heeft het nut om nu alsnog een deken op te gooien, hij heeft nog nooit enig vorm van deken gehad.
Is er iets aan te raden waarmee ik de aanzet van de manen en de staart vet kan houden?
Welk is een goed vliegenmiddel? Ik had veerust, maar dat is uitverkocht en heb nu vliegenspray met hertshoornolie.
Ik heb geprobeerd het topic door te nemen, maar 287 pagina's is geen doen.

Hij staat rustig te grazen in de wei en schuren zien we alleen bij zijn voorpluk, achter de oren en de zijkant van de manen met zijn hoeven, rollen doet hij niet zo vaak, niet meer dan een normaal paard. Op zijn kont zitten deed hij eerst ook, maar dat doet hij niet meer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:42

Er is zo ontzettend veel wat je kunt uitproberen Mindim. Is per paard erg verschillend. De meesten hier, vinden toch wel dat een deken in ieder geval voor heel wat minder jeuk zorgt. Je bent nu te laat om de eerste jeuk tegen te gaan, maar als je een deken om kunt doen, dan zou ik daar toch (ook nu nog) voor gaan. Het zal wel een tijdje duren, voordat de jeuk dan weg is, want het zit al in het bloed/systeem van je paard en het is toch ook het doorbreken van een cirkel.
Middelen moet je dus zelf gaan uitproberen. Ik gebruik cojsol, maar anderen kunnen het ook af met bijvoorbeeld klitwortel. Dit middel niet gebruiken (klitwortel) als er wondjes zijn, want er zit alcohol in en dat kan pijnlijk zijn. Levertraan heb ik de laatste tijd ook al veel voorbij zien komen hier. Geen idee of het ook tegen jeuk helpt.
Olie niet gebruiken in de zon. Kan verbrandingsverschijnselen veroorzaken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:47

Ik ga zodadelijk eerst even bijlezen, maar Naaltje wat een geweldig stoere vlechten heeft je Fjord!!! Echt heel leuk met 2 kleuren :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:01

Naaltje: Ziet er een stuk beter uit joh! Hoe is het gegaan die healing?????????

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:10

goed gedaan naaltje,zie je wel dat je het kan?
nu kan het mooi doorgroeien op 1 lengte.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:50

Naaltje, ik zou het even rond meeknippen met de hals, zodat het dus even lang is overal; nu heb je het overal op dezelfde lengte geknipt waardoor het erg recht en dus geknipt lijkt.
Het wordt op deze lengte vaak mooier als je de ronding van de hals volgt, snap je wat ik bedoel?

Ik zie dat ik het niet zo netjes heb geknipt; van deze afstand zie je blijkbaar dat er een stuk uitsteekt en naar de schoft moet het korter, maar ik heb wel geprobeerd met de hals mee te knippen;

Afbeelding

Zo zie je een beetje hoe je het mooi af kunt laten lopen rond de schoft (gaat om Storm);
Afbeelding

Ik vind het wel degelijk vele malen mooier staan bij Did!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:39

met de hals mee vind ik juist er meer geknipt uitzien, maar dat is mijn mening. Bij shadow zou dat ook niet lukken, want die heeft het 1ste stuk kaal haha.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:16

sorry opioshop
ik vind dat van naaltje toch echt veel mooier
had adje ze maar zo mooi de helft vanaf zijn schoft is weg alleen vooraan is nog en lang stukover

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:44

Nou ik vind de manen zo echt veel beter hoor! Niet meer over inzitten, 100% verbetering.

Vandaag mijn shetter weer gewassen, met Betadine shampoo. Hij was helemaal gek daarna (is hij altijd haha :P )
Ik hoop dat hij snel wat verlichting van de jeuk krijgt. De cirkel van jeuk is nu als het goed is doorbroken door de deken. Maar we hebben nog even geduld. Ik had het idee dat het al beter was :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:50

ik durf niet meer te knippen, stond er vandaag naar te kijken maar durfde niet..
wel zijn sokken eraf gesnoeid verder :)

@CS; zie pb :) de healing heeft nog niet plaatsgevonden :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:17

Hahaha, heb hier echt 2 uitersten. Zammie heeft de manen net zo kort als een concourspaard en Strae (tinker) heeft ze zowat aan de knieen hangen...
Zam zijn voortoefie wil niet groeien. Heeft ooit in een ver verleden 2 lange slierten voor gehad, maar zijn helemaal weg. Heb dus zijn manen ook kort gedaan, want vind het bij dit type paard juist weer erg mooi staan.
Vorig jaar heb ik ze zo goed en kwaad nog laten groeien, maar vond het niet bij hem passen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:00

"wedstrijdmanen" zijn ook mooi bij type rijpaard!
Mijn shetter heeft lange manen en mijn rijpaard heeft rechtopstaande maanden. Staat hem erg stoer!! :D

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:34

Ja ik vind een korte coupe ook zeker iets hebben, bij een sporttief dier vind ik dat horen. Pride kocht ik met lange manen maar ondertussen is ze al 1,5 jaar heuze sportpony :) Veel stoerder!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:04

Shadow had ook altijd een sportief coupje, rechtop in een boog.
Stond haar altijd superstoer. Was wel veel werk.
Maar dit vlechten kost me net zoveel werk.
Weet alleen niet wat ik mooier vind.

Dat lange maakt haar zo sluik, zo barbie-achtig haha
Weet dus nog steeds niet wat ik ervan moet vinden

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:59

Pink_Horizon schreef:
Ja ik vind een korte coupe ook zeker iets hebben, bij een sporttief dier vind ik dat horen. Pride kocht ik met lange manen maar ondertussen is ze al 1,5 jaar heuze sportpony :) Veel stoerder!

Ik twijfel nog wat ik met Kaspar ga doen, kort is het al eens geweest en ik vind dat zijn nek dan wel veel stoerder uitkomt, maar ik vond het niet mooi staan verder. Nu is het iets korter dan twee handbreedtes, maar ik wil het korter maken naar één handbreedte.. ik twijfel!! Kort gaat het sowieso, want er mist nu door z'n ZE-deken een stuk manen bij z'n schoft en dat wil ik weer gelijk laten groeien met de rest. Maar dat ga ik pas doen als het ZE-seizoen is afgelopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:55

Waarom niet nu al dan; kan het allemaal alvast gelijktijdig weer aangroeien immers?

Ik vind Storm toch mooier met de lange manen die hij nu heeft, heb er eigenlijk ook net zo veel (weinig ;) ) werk aan als de korte manen van vorig jaar.
Dat zal in de winter wel anders worden; lekker door de modder rollen met de lange manen, zucht...

Heb wel gemerkt dat hoe langer de manen, hoe angstiger je er zelf van wordt; waar je zo lang op hebt gewacht en moeite voor hebt gedaan wil je op een of andere manier toch koesteren ;)
Niet gedacht dat ook ik er een beetje voor zwicht, moet mezelf wel met de voeten op aarde houden hoor want zo ben ik dus totaal niet, ben nogal knipperig met de schaar hahaha!

Ik denk dat lange manen niet eens staan bij Wisse, volgens mij wordt het dan net een tinker?!?!

Edit: ff geshopt in 3 minuten dus let niet op de kwaliteit (het lijkt wel engelenhaar :D) maar was toch even nieuwsgierig... :D

Wisse met normaal kapsel:
Afbeelding

Wisse a la tinker:
Afbeelding

Hier foto's van Wisse van vandaag, eindelijk maar toch...
De plek op zijn staart geneest goed, is mooi dicht en glad, geen schilfers. Heb een heeeeele erge close-up foto gemaakt zie ik, en daarop ziet het er toch echt stukken erger uit dan in het echt, haha! Gelukkig zie ik in het echt wel verbetering, nu ik twee weekjes om de dag met levertraanzalf smeer.
Afbeelding

Heb er vandaag twee potten van opgehaald bij de Welkoop, echt STUKKEN voordeliger dan bij de drogist, jeeeeeetje!
1 pot voor gebruik nu en de andere geef ik komende maand mee naar de africhtingsstal voor Wisse.
Heb er vandaag al veel van gebruikt; afgelopen week alleen maar wat met Storm gedaan en dus Wisse onder de deken door wat op de staart en rond de ogen gesmeerd.
Zag ik vandaag dus pas dat de vliegen blijkbaar ook onder de hoofdkap kruipen want hij heeft allemaal kleine plekjes op zijn hoofd :(
De plek op zijn buik wordt ook nog niet kleiner maar daar ben ik pas vorige week achtergekomen dus heb er nog niet zoveel aan gedaan.

Plek onder de buik:
Afbeelding

Achter de oren en op de voorpluk:
Afbeelding

Afbeelding

Hij had het stuk achter zijn oren en op zijn voorpluk laatst flink open liggen, dat is gelukkig alweer dicht aan het groeien nu:
Afbeelding

Afbeelding

Dat was de reden dat ik weer zijn eczeemkap op heb gedaan; die loopt door op de hals en dan lag deze wond dus niet bloot. Nadeel is nu dus, dat zijn gezicht weer opgegeten wordt door de vliegen, omdat de eczeemkap alleen maar sliertjes heeft en er dus wel redelijk gemakkelijk vliegen bij zijn ogen kunnen komen!
Heb vandaag maar een kleine vliegenmasker over zijn eczeemmasker gedaan, lijkt me alleen ook niet zo fijn zitten voor hem; hoe zal ik dit aanpakken?
Is het een optie om horregaas in de eczeemkap te naaien, gaat het dan niet tegen de ogen drukken als je het zelf doet?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 27-07-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:09

Ik heb een handig huismiddeltje tegen ZE.
Pak gewoon een fles groene zeep, giet wat net boven de staart en op de manen, en de wei in.
De vliegjes blijven gewoon weg en jeuk is er ook niet :D