Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:04

@LETS volgens mijn DA zou ik gewoon met 1 mg kunnen beginnen en zouden er ook geen bijwerkingen zijn (bij deze lage dosis werdt er gezegd) maar ben heel blij dat ik toch eigenwijs ben gaan opbouwen. De ene heeft er inderdaad helemaal geen last van (maar die hoeft maar 0,5) maar de ander die dan 1 mg zou moeten die heeft er wel echt last van. Dus ook ik zou zeggen opbouwen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:17

Ik vind het jammer dat ik niet eigenwijs ben geweest en ook met lagere dosis begonnen. Ik moest meteen met 1 mg beginnen. Ik ben zo blind geweest van te luisteren naar mijn DA op dat vlak

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:31

Maar je zou toch nog terug kunnen? Hebben er meer gedaan?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:44

@dookia, misschien heb ik er overheen gelezen, maar wanneer ben je begonnen?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:55

ik zit nu op dag 10

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:48

LETS schreef:
IMJ, ik ben met 0,5 gestart. Volgens de DA zouden er geen bijwerkingen moeten zijn. Hoop dat het goed aanslaat, hij is echt een beetje down de laatste tijd.

Dat is wel een beetje optimistisch gezegd van de DA eerlijk gezegd... maar goed. Ik hoop dat het meevalt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:51

elibeest schreef:
@LETS volgens mijn DA zou ik gewoon met 1 mg kunnen beginnen en zouden er ook geen bijwerkingen zijn (bij deze lage dosis werdt er gezegd) maar ben heel blij dat ik toch eigenwijs ben gaan opbouwen. De ene heeft er inderdaad helemaal geen last van (maar die hoeft maar 0,5) maar de ander die dan 1 mg zou moeten die heeft er wel echt last van. Dus ook ik zou zeggen opbouwen.

Sommige DA's zijn best grappenmakers eigenlijk. Ponies zijn ook nog eens veel kleiner en lichter en gevoeliger voor pergolide en dan lekker laten starten met 1 mg - want daar hebben ze geen last van. Daar hebben grote paarden zelfs nog last van....

Bedankt voor de lieve woorden. Het is allemaal goed gegaan vandaag, iedereen die kon en wilde komen is zonder problemen met of zonder paard aanwezig geweest, het weer was heel mooi helder zonnig tot ze de kerk in gedragen was, toen werd het kouder. Dus de terugrit was wat frisser maar ook goed te doen. Er zijn een aantal mensen nu nog onderweg met de trailer, hoop dat dat ook allemaal goed gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:51

dookia schreef:
ik zit nu op dag 10

Maar je zou toch terug gaan schakelen naar 0,5 mg of heb ik dat verkeerd onthouden??

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:26

Mijn merrie is 1.52 en moest met haar ook meteen beginnen met 1 mg per dag.
Heb ik niet gedaan omdat ik in dit topic genoeg had gelezen,en heb zelf een kwart gegeven en ben zo op gaan bouwen naar 1 mg per dag.
Ze zit nu een maand aan de Pergolide en merk eigenlijk helemaal niks aan bijwerkingen.
Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen volgens jullie?
Ik merk wel dat ze niet die dikke wintervacht heeft zoals ze elk jaar wel had en ze staat nu zelfs met een deken omdat ze het koud heeft!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:28

fargo schreef:
LETS schreef:
IMJ, ik ben met 0,5 gestart. Volgens de DA zouden er geen bijwerkingen moeten zijn. Hoop dat het goed aanslaat, hij is echt een beetje down de laatste tijd.

Dat is wel een beetje optimistisch gezegd van de DA eerlijk gezegd... maar goed. Ik hoop dat het meevalt.

Nouja, we zullen zien. Het is wel een flink paard hoor, dus ik denk dat het wel goedkomt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:13

Paarden zijn gevoelig voor pergolide, zij krijgen bijvoorbeeld 1 pilletje terwijl mensen wel tot 2,5 pilletje krijgen. Dus paarden kunnen met veel minder toe dan mensen. Ook voor mensen wordt er met een kwart pilletje opgebouwd in een schema van aantal weken.. Deze medicatie werkt in op de hormoonhuishouding, die zelfde hormoonhuishouding die teveel stresshormoon produceert waardoor het lichaam zo van slag is. De medicatie werkt in en kan duizeligheid, angsten, misselijkheid, enorme dufheid en dergelijke veroorzaken. Dat is nog al wat impact en dat wil je eigenlijk geleidelijk aan laten wennen zodat het lichaam geleidelijk aan op orde wordt gebracht.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:56

fargo schreef:
dookia schreef:
ik zit nu op dag 10

Maar je zou toch terug gaan schakelen naar 0,5 mg of heb ik dat verkeerd onthouden??

Ik denk dat dit ik niet was, maar ik hoop dat zijn waarden voldoende zullen gezakt zijn dat ik idd op 0.5 zal kunnen overschakelen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:02

quote="dookia"
fargo schreef:
dookia schreef:
ik zit nu op dag 10

Ik denk dat dit ik niet was, maar ik hoop dat zijn waarden voldoende zullen gezakt zijn dat ik idd op 0.5 zal kunnen overschakelen/quote

Ehmmm er was de laatste week iemand die een week bezig was en die terug zou schakelen, weet alleen echt niet meer wie ;-) Maar jij was het dus niet ;-)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:44

Goedemorgen, gisteren heb ik voor Gunyah de dosis verhoogd naar 0,75. ben benieuwd. Eten gaat nog wat rommelig. wil niet alles meer eten, maar wel haar muesli. en slobber natuurlijk. Hooi ook wel, hoewel ze toch wel het een en ander door de stal smijt.
Beaut zit nu een week op 0,5 en dat zou haar dosis moeten zijn volgens de DA.
Ben benieuwd.
Bij Gunyah ben ik gestopt met dat APF, de laatste x spuugde ze het direct uit, daar vind ik het te duur voor.
Al een paar dagen gaan de pilletjes er goed in met zo'n stukje krentenbol. Ben daar echt super blij mee.
Zal van t weekend even wat foto's proberen te maken en te plaatsen hier.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:41

Ik heb helaas nog geen recept binnen en zal dit weekend nog niet kunnen starten..

Fijn elibeest! Bij ons op stal komt de bakker altijd 'oud' brood voor de koeien brengen (oud tussen haakjes want het is brood van de dag ervoor), zitten heel vaak ook krentenbollen tussen, zal ze er vlug tussen uit plukken! :D

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:59

Goed dat ze nu vlotjes binnengaan met de krentebollen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:58

kregen trouwens de rekening binnen van de DA van de Prascend, 160 pillen a 1 mg, 213 euro ex 6 % btw
komt op 1.41 per tabletje

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:26

Daar doe je ongeveer 3 maanden mee?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:36

Amai die zijn goedkoop bij jullie. In Belgie is het 293,90 voor 160 pillen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:53

Anderhalf tabletje in totaal per dag. Hebben er natuurlijk twee op staan

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:07

Focussed schreef:
De eerste verbeteringen kun je gaan zien vanaf 3 weken maar het kan inderdaad tot 6 maanden duren en volgens de folder van BI zelfs 12 maanden. Ligt wellicht aan de ernst van de symptomen, welke symptomen heeft jouw paard Martina67 dat je overweegt om hem in te slapen?

Ze gaat lang niet zo vooruit als ik verwachtte, haar toestand is een ophol geslagen grafiek, dan goed-dan slecht en dit erg vlug na elkaar.
Regelmatig eet ze slecht, kan ze niet vooruit, maakt indruk down te zijn.
Gewoon: :n 8)7 geen idee of ik de juiste beslissing genomen heb of nu zal nemen????????/

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:10

fargo schreef:
Paarden zijn gevoelig voor pergolide, zij krijgen bijvoorbeeld 1 pilletje terwijl mensen wel tot 2,5 pilletje krijgen. Dus paarden kunnen met veel minder toe dan mensen. Ook voor mensen wordt er met een kwart pilletje opgebouwd in een schema van aantal weken.. Deze medicatie werkt in op de hormoonhuishouding, die zelfde hormoonhuishouding die teveel stresshormoon produceert waardoor het lichaam zo van slag is. De medicatie werkt in en kan duizeligheid, angsten, misselijkheid, enorme dufheid en dergelijke veroorzaken. Dat is nog al wat impact en dat wil je eigenlijk geleidelijk aan laten wennen zodat het lichaam geleidelijk aan op orde wordt gebracht.

Deze symptomen zie ik hier ook en dat maakt me zo onzeker.
Moet ik meer geduld hebben? Nu ca. 4 weken bezig waarvan 2 weken 0,5 tablet prascend en de laatste twee weken 0,25 tablet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:12

Mijn DA had het over zes weken 'afwachten' tot verbetering. Maar las ook ergens dat het bij 25% van de paarden niet aanslaat.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:13

fargo schreef:
[Het is niet toegestaan hier producten aan te bieden, zeker niet receptplichtige middelen. De gehele discussie die naar aanleiding hiervan is ontstaan, is verwijderd. Graag nu ontopic blijven, alvast bedankt.]

We hebben hier in het topic al vaker elkaar geholpen als er een paard was ingeslapen, zeker nu het zo moeilijk is omdat de medicijnen nu sterk in prijs zijn gestegen. Ik vind het op zich alleen maar goed dat we elkaar verder willen helpen en als de paarden al op deze medicijnen staan lijkt me het geen probleem om het aan elkaar te geven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen gaan experimenteren.

VOLLEDIG mee eens!!!!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:23

Dank je sammie!

Vele pagina's terug meen ik zei fargo of foccussed dat er minimaal 8 weken tussen twee bloedtests moest zitten meen ik. Ik houd dus vol maar weet echt niet of ik daar goed aan doe???

De grenswaarde van de ACTH is dus ca. 29 ???? Heb ik begrepen?

Overigens voor ik vergeet, vanochtend vond ik ze weer wat opgewekter, er kon een boktje vanaf toen ze sneeuw zag.