[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:40

Zammie schreef:
ikenindi schreef:
ja,maar indi verhaart nog niet...

Ook niet al een beetje?

nope, echt nog helemaal niks. als ik op welk paard dan ook rijd krijg ik ook haren aan mijn sokken (ik rijd op sokken, zie profiel), alleen bij indi helemaal niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:54

ap ook niet hoor,vanmiddag komt de veearts voor zijn hoesten,dan kan ik gelijk es vragen hoe dat nou zit waarom het ene dier wel verhaard en de andere niet.
wij hebben 2 jarigen rondlopen die zowat geen krachtvoer krijgen ( wel onbeperkt hooi en liksteen hoor)en daar haal je echt bossen tegelijk uit aan haar

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:01

hihi, hier ook straks de da... heb em nu aan de foon... sta in de w8. again. kzal ook eens vragen. mss heeft t er wel mee te maken dat ze niet fit zijn...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:03

hij komt rond 10 uur...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:14

succes straks!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:46

@ ikenindi: ik weet dat je op sokken rijdt, volg je topics al een poosje en heb ook weleens gereageerd... Heeft DA al wat gezegd, kan me namelijk heel goed voorstellen dat asl er iets anders aan de hand is in het lichaam een paard niet verhaard. Dit kost nogal wat energie en die kunnen ze bij ziekte/virus natuurlijk wel beter gebruiken....

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:59

Tns Steffie voor die Subli-lijst! Lachen

Volgens mij zijn er heel veel redenen voor niet verharen. Ja Ik dacht dat sommige koudbloedtypes altijd wat langer vacht vasthouden... Zij voelen beter aan of er nog een evt voorstperiode gaat komen. Ook weet ik uit ervaring dat oudere paarden vaak langer hun vacht houden (tot soms wel in de zomer). Bij de Ziekte van Cushing komen ze ook slecht uit hun vacht... Maar dat is zeldzaame dan moeten ze ook heel veel andere sympptomen hebben als krulletjes en mager zijn... Hier een site erover: http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... shing.html
Ellepel en Ikendindi al iets gehoord en bekend van DA?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:03

die van mij verharen al een paar weken .En ik een oud paardje die geschoren en onder een deken staat en een jonge tinker die ook verhaard. Verder lusten die van mij stubli niet ik gebruik pavo zonder suiker en bijna geen eiwit zelfde geld voor de musli. En gelukkig nog steeds geen last van zomerexceem weinig vliegjes gelukkig maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:03

nee die van mij komt pas na half 2 Knipoog
en ik verwacht zo ventipulmin voor het hoesten , dat schrijven ze tegenwoordig nogal graag voor.

wat betreft het verharen.
ap is altijd laat, als hij gaat verharen kan je er donder op zeggend at het 20 graden gaat worden, hij is opgegroeid in het wild,misschien dat dat er mee te maken heeft?

alles verhaard bij ons op stal, de tinkers, de pinto, de kwpn,de arabier .
behalve ap en een shetlandjaarling. Knipoog
ohw trouwens die andere shet verhaard ook nog maar weinig.

ik vraag straks wel even.moet nu ook echt die kant op Doei, doei

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:09

Voor het hoesten zou je (als je het nog niet hebt geprobeerd) Luchtwegkruiden of Luchtwegcompositum kunnen gebruiken van de Groene Os. Dit werkt echt super en snel bij mijn pony (die voorheen dampig was, maar nu chronische bronchitis heeft). Ik ben niet zo van de ventipulmin en anti-biotica ed Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:10

Dendie schreef:
Voor het hoesten zou je (als je het nog niet hebt geprobeerd) Luchtwegkruiden of Luchtwegcompositum kunnen gebruiken van de Groene Os. Dit werkt echt super en snel bij mijn pony (die voorheen dampig was, maar nu chronische bronchitis heeft). Ik ben niet zo van de ventipulmin en anti-biotica ed Knipoog

waar haal je dat? Ik heb ook een dampig opoetje op stal Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:42

hij reageerd overgevelig op de bovenste luchtwegen.
hij ademt ook sneller dan normaal,maar de veearts vond hem niet "knijpen"
maar dat snelle ademen kon ook komen doordat hij het spannend vond dat zij naar hem luisterde haha
en ergens geloof ik dat ook nog wel Knipoog
zo'n slimme donder is het ook nog wel om dan als zij naar zijn longen luisterd extra snel te ademen Clown dikke boef is het hoor!

hij mag dus aan de ventipulmin zoals ik al verwacht had, 7-10 dagen en dan stoppen want dan moet het gewoon over zijn.
in de tussentijd nat hooi, of kuil eten, geen zware arbeid, stappen mag wel.

omdat hij ook al een tijd staat te hoofdschudden kan het zijn dat het daarmee verband houdt, een allergische reactie was het, hetzij op pollen,hetzij op stof.

shera:
dat haal je bij onder andere de paarendrogist en de Groene os heeft het geloof ik ook wel.
ap krijgt nu echinaforce en dat mocht van haar ook wel,maar hij heeft toch wat extra ondersteuning nodig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:02

demn, ik ben vergeten te vragen over dat verharen! ellepel, jij gevraagd? of ook vergeten?;)

da heeft bloed afgenomen bij indi. klinisch was ze ok...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:25

ellepel schreef:
hij reageerd overgevelig op de bovenste luchtwegen.
hij ademt ook sneller dan normaal,maar de veearts vond hem niet "knijpen"
maar dat snelle ademen kon ook komen doordat hij het spannend vond dat zij naar hem luisterde haha
en ergens geloof ik dat ook nog wel Knipoog
zo'n slimme donder is het ook nog wel om dan als zij naar zijn longen luisterd extra snel te ademen Clown dikke boef is het hoor!

hij mag dus aan de ventipulmin zoals ik al verwacht had, 7-10 dagen en dan stoppen want dan moet het gewoon over zijn.
in de tussentijd nat hooi, of kuil eten, geen zware arbeid, stappen mag wel.

omdat hij ook al een tijd staat te hoofdschudden kan het zijn dat het daarmee verband houdt, een allergische reactie was het, hetzij op pollen,hetzij op stof.

shera:
dat haal je bij onder andere de paarendrogist en de Groene os heeft het geloof ik ook wel.
ap krijgt nu echinaforce en dat mocht van haar ook wel,maar hij heeft toch wat extra ondersteuning nodig

oud paardje bij ons op stal, heeft ook hooi allergie.
vorige winter kreeg hij hooi inplaats van nu kuil.
en hij moest ook de heletijd hoesten en snotneus, en was dampig.
toen maar dierenarts laten komen kreeg die ook een of ander poedertje, en toen werd het wel minder..
en nu deze winter op kuil gedaan heel de winter en gaat super nu geen snotneus, geen hoesten niks.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:49

Ellepel: mijn paard heeft zomereczeem en ook een stofallergie. Als ik het zo lees heb jij ook zo'n allergie-gevoelig dier. Hopelijk komt hij snel van zijn hoest af!
Licor krijgt nu gewoon geweekt hooi of voordroog, zodra ik hem gewoon hooi geef begint hij weer te hoesten.

Ik ben momenteel met de Nova kuur van Mijten bezig. Ik ben benieuwd wanneer Licor weer begint te schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:42

ikenindi schreef:
demn, ik ben vergeten te vragen over dat verharen! ellepel, jij gevraagd? of ook vergeten?;)

da heeft bloed afgenomen bij indi. klinisch was ze ok...

haha ook helemaal vergeten Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:45

hihi, ook blond? ik wel, dus heb een excuus!

die van mij heeft (had???) ook een stofallergie. sinds ze buiten staat heeft ze nergens meer last van. t schijnt dat ze er over heen kunnen groeien. wie weet heeft ze het niet meer, maar buiten staan vind ik toch beter voor haar Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:45

wat mij opvalt is dat paarden die zomereczeem hebben, vaak ook nog ergens anders gevoelig voorzijn..
bonita kan niet tegen te eiwitrijk gras, dan gaat ze aan de diaree..
volgens mij heeft ze ook een pollen allergie..

heeft er iemand een paardje die zomereczeem heeft maar verder geen andere "allergie"?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:26

dat klopt, ik denk dat eczeem ook noet op zichzelf staat, maar door bepaalde weerstand komt. die van mij wijt ik het aan een minder goed werkende lever. of dat nog steeds zo is weet ik volgende week. dan krijg ik uitslagen van t bloed...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:46

ikenindi schreef:
dat klopt, ik denk dat eczeem ook noet op zichzelf staat, maar door bepaalde weerstand komt. die van mij wijt ik het aan een minder goed werkende lever. of dat nog steeds zo is weet ik volgende week. dan krijg ik uitslagen van t bloed...

ik denk ook dat het met je lever te maken heeft.
zelf ben ik ook allergies voor heel veel dieren en sommige etenswaren en stof, en hooikoorts..
toen ik werd geboren werkte mijn lever ook niet goed, toen moest ik daarvoor ook een paar dagen in het ziekenhuis blijven. dus ook iets met mijn lever.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:53

33Bonita33 schreef:
wat mij opvalt is dat paarden die zomereczeem hebben, vaak ook nog ergens anders gevoelig voorzijn..

heeft er iemand een paardje die zomereczeem heeft maar verder geen andere "allergie"?

de mijne is een enorme eczemer en heeft verder een blakende gezondheid. Ze is fit, heeft een glanzende vacht en geen alergiën...

Lijnzaad is trouwens goed om makkelijker te verharen en ze gaan er ook mooi van glanzen!

Iemand trouwens ervaring met AVS ? ik heb daar nu een fles van gekocht om te zien of dat werkt voor mijn pony...

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:59

Hoi

Avs heeft bij mijn paardje goed geholpen tegen de jeuk. Maar na een paar seizoenen dit gebruikt te hebben werkte het een stuk minder.

Maar ik vind het wel lekker spul.

Mirjam

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:00

33Bonita33 schreef:

ik heb 2 paarden staan met eczeem,maar ze hebben beide nergens anders last van... Lachen

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:06

Den heeft veel weerstandsproblemen/ allergieën. Ja Chronische bronchitis (zware stofallergie), maanblindheid (auto-immuunziekte). En ja zijn eczeem, ik denk ook dat dit aan zijn lever ligt omdat hij dit kreeg na een aantal maanden met veel Prednisolon en het minder is na 1 jaar drainage-lever-schoonmaak-oppepkuren... Knipoog

Nog even iets anders, hoe weet je of ze pollenallergie hebben? Veel schudden met hoofd, proesten enzo in het voorjaar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:12

ikenindi schreef:
hihi, ook blond? ik wel, dus heb een excuus!

die van mij heeft (had???) ook een stofallergie. sinds ze buiten staat heeft ze nergens meer last van. t schijnt dat ze er over heen kunnen groeien. wie weet heeft ze het niet meer, maar buiten staan vind ik toch beter voor haar Knipoog

ap staat om 8 uur smorgens buiten tot het donker word.
hij moet gedeeltelijk nog rust houden voor zijn schiefel he.
en zowiezo...het is rotweer en ik ken mijn apje, die heeft een hekel aan natte oortjes Tong uitsteken

ap zijn bloed is getest en hij is ook met de biotensor getest en zijn organen zijn prima in orde.
ook nog een holistisch arts bij hem geweest die organen oke verklaarde.
alleen zijn maagdarmstelsel was wat uit balsn,maar daar was dan de probiotica voor Knipoog

zijn imuunsysteem werkt alleen helaas een tikje op te hoge versnelling waardoor hij dus sterker reageerd op bepaalde stoffen.
tja nou ja daar kun je weinig aan doen vrees ik.

pff wat is die ventipulmin duur!!!! vanmorgen bij de veearts gehaald en dat kost gewoon 60 euro Lips are sealed