[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:26

singasong schreef:
Ellepel, interessant artikel!
Wat ik een beetje jammer vind dat jij eigenlijk het hele verhaal van proff. Knottenbelt en zijn theorie over de 'pijn' die paarden hebben bij HS in de wind slaat, al zo lang we in dit topic zitten.

Enig idee hoeveel zenuwbeknellingen, onstekingen e.d. wel heel pijnlijk zijn in een lichaam? ook bij de mens.

Ik weet dat het heel moeilijk is om pijn aan te tonen als je het zelf niet kunt voelen. Bij Niek is de pijn toen gemeten tijdens een aanval met de Lecherantenne en dat was geen kattenpis. Dus voor mij is dat verhaal van proff. Knottenbelt heel aannemelijk.

Overigens zijn er heel veel paarden die rondlopen met eczeem en die last hebben van een schimmel of een bacterie op de huid die dit veroorzaakt. Ik heb hier een keer een Shetlander gehad van iemand anders die hetzelfde probleem had. Die heeft Niek helaas ook aangestoken. De verschijnselen zijn hetzelfde als bij zomereczeem. En dat dit dan ook nog in verband kan staan met HS is niet zo raar idee.

ik snap je wel hoor,maar ik heb al wel heel veel geprobeerd
appie heeft ook homeopathie gehad,gemmotherapie,is behandeld door een fysio,heeft pro/prebiotica gehad.
en hij krijgt multivitamines ,ik heb ook 2x volledog bloedonderzoek laten doen
appie is vorig jaar met een lecherantenne getest op schimmels,virussen en bacteriële infecties en hij was helemaal schoon.
dat dat op een pluk haar was maakt niet uit,dat werkt net zo goed.

dat hij schud komt naar mijn idee bij hem door een trauma.
hij heeft dus 2x letsel aan het hoofd gehad en ook een zonnsteek waardoor er eventueel schade aan ogen/organen is ontstaan
maar mijn financien laten het momenteel niet toe om verder te gaan kijken.
ik woon alleen na een relatie van 10 jaar en ik moet eerst het financiele stukje op orde hebben.
ik vraag me ook af wat op dit moment eigenlijk dan voor appie iets zinvols is?

ik geloof prima dat hij ten tijde van het schudden hinder of pijn ondervind.
maar zoals ik dan gisteren zie dat hij toch vrolijk een minuut later de macho staat uit te hangen als er een hengstige merrie is dan geloof ik dat het dan op dat moment alweer voorbij is... het is nu even niet anders voor hem

wat ik nu wel ga doen is dit:
Citaat:
It is currently thought that hormonal imbalances may make the horse more susceptible to referred stimulation of the trigeminal nerve from the optic nerve. This is thought to be a common cause of headshaking particularly in US horses but appears to be less common in the UK

ik wil dat eens verder uitpluizen omdat ik me daar wel in kan vindne.
naar mijn idee kunnen hormonale disbalansen ook voor eczeem zorgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:11

TMJ klachten kunnen idd samenhangen met de klachten van de gezichtszenuwen. Maar een doof tintelend gevoel krijg je meer van motorische zenuwen volgens mij. De trigeminus is een gevoelszenuw en geeft dus pijnklachten. die kunnen per keer van niveau verschillen, van zwak tot heel erge pijn.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:19

FYI: Hoorde net van een vriendin die stage neurochirurgie doet dat aangezichtspijn bij mensen soms behandeld wordt met toedienen van pure zuurstof.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:33

Ellepel, ik beschuldig je helemaal niet er van dat je nog niets heb geprobeerd. Het ging mij even over het verhaal of een paard nu wel of geen pijn heeft.

Je kunt overigens op een pluk haar testen. Alleen heb je dan alleen de energie van het paard aan de buitenkant. Je kunt dus niet bepalen hoe het met de binnenkant gesteld is. Daar heb je mest/urine, eventueel speeksel, oogvocht of elders uit het lichaam wat vocht (schacht of schede). En als je er dan nog haren bij laat testen dan heb je echt een heel kompleet beeld.
Pijn kan ook niet getest worden op een 'monster' daar moet je voor bij het paard zelf zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:11

FCSA schreef:
FYI: Hoorde net van een vriendin die stage neurochirurgie doet dat aangezichtspijn bij mensen soms behandeld wordt met toedienen van pure zuurstof.

dat doen ze bij 1 bepaalde soort pijn idd --> clusterhoofdpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:11

Als paarden pijn hebben dan laten ze hun oren naar zijwaarts hangen en dat zie ik mijn paard niet doen, onder het schudden rent hij nog achter de jonge hengst aan, staat op zijn achterbenen en daagt hem uit...kan het zijn dat het begin van de ziekte zich openbaart in een prikkeling van de zenuw, waardoor er een impuls ontstaat wat die tic geeft? Kan het zijn dat er ook motorische zenuwen bij betrokken zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:18

singasong schreef:
Ellepel, ik beschuldig je helemaal niet er van dat je nog niets heb geprobeerd. Het ging mij even over het verhaal of een paard nu wel of geen pijn heeft.

Je kunt overigens op een pluk haar testen. Alleen heb je dan alleen de energie van het paard aan de buitenkant. Je kunt dus niet bepalen hoe het met de binnenkant gesteld is. Daar heb je mest/urine, eventueel speeksel, oogvocht of elders uit het lichaam wat vocht (schacht of schede). En als je er dan nog haren bij laat testen dan heb je echt een heel kompleet beeld.
Pijn kan ook niet getest worden op een 'monster' daar moet je voor bij het paard zelf zijn.

nou,zo kwam je wel op mij over...dus dat schoot me even verkeerd |o
en of appie pijn heeft,dat zal best zo zijn,maar dat laat hij toch niet snel zien...het blijft een paard en dus een prooidier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:29

Ellepel als je het filmpje vergelijkt met jouw paard, kan je denk ik wel beoordelen of je paard pijn heeft, gedrag blijft nl altijd hetzelfde. Een paard met pijn eet niet en zondert zich af, ook al zijn ze prooidier..paarden hebben vaak pijn ,veel ruiters doen hun paard een gans uur pijn, veel tuigage is pijnlijk voor het paard, spierpijn wat de meeten hebben na dt heerlijke ritje en dat tonen ze ook niet, dan is het nog dragelijk. Paarden op dat filmpje hebben ondragelijke pijn ,dan helaas voor mij spuitje ookal is de pijn seizoensgebonden...

Snap hel goed dat geld nu een issue is, ik heb de laatste 2 jaar voortdurend da kosten gehad, nu even niet of ik moet zeker weten, moet zeker weten dit en dat is de remedie, geen speld in een hooiberg of tincturen met een onzekere uitkomst en dure, te dure consulten....wat homeopaten nog al snel vragen...zo heb ik een wonderdokter gehad die mij 115 euro liet betalen voor een vaag consult en moest mijn paard 3 weken daar zetten voor maar 1700 euro met bijkomende kosten, zou ik dat niet doen dan was het voor het paard dierenmishandeling......6jaar geleden....een vrouw met een grote naam, 3 uur trailerrit, heel boze echtgenoot gekregen en ik zal hem niet zo snel meer naar zo iemand mee kunnen krijgen.

Reklame maken voor een homeopaat vind ik heel goed, maar het vage erom heen,daar heb ik moeite mee...wil graag meer info maar krijg die niet......is de homeopaat een vriendin?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:57

ellepel schreef:
nou,zo kwam je wel op mij over...dus dat schoot me even verkeerd |o
...knip

Jammer, lees mijn post dan nog eens ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:34

Iemand wel eens cranio sacraal therapie geprobeerd bij een headshakend paard? Ik ga volgende week bij deze amerikaanse in training hiervoor en ga er open in maar ben wel benieuwd. Kan altijd weer een aanvulling zijn op een repetoir aan behandelmethodes
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... IbvkgJJoXI

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:36

De mijne krijgt de 25e een CS behandeling. Steffi doet ook CS, maar bij mijn paard heeft ze alleen fysio/chiro gedaan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:34

CS kan erg goed werken! Het creeert ruimte..
Ik werk altijd graag samen met cs-therapeuten, het kan de paarden veel rust geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:07

Ik heb demonstratie van cs oor mijn massage docent gekregen bij een klasgenoot, je moet wel weten hoe je het hoofd pakt, een mens kan dan nog communiceren, omdat hij kan vergelijken, een dier niet. Bij paarden werkt het dan anders, zonder gedegen anatomie kennis en ervaring met dergelijk werk, gevoel dus, weet ik nu al dat je dat niet zomaar even doet.

Overigens vind ik het jammer als dit topic de richting ingaat van creatievelingen, dit is een te belagrijk issue om wazige types aan te prijzen

Mensen met gedegen kennis van manipulatie van het skelet daar gelaten, maar cold readings met giga consulten, vind ik dan weer jammer om dat soort mensen aan te prijzen.....dan toch dan maar laarakker, die tevens arts is.....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:08

Russel, waar lees jij in dit topic over 'cold readings met giga consulten'??
Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:13

Lees ik niet in dit topic maar daar is al een ander topic over en daar ben eigenlijk wel blij mee.....ben knap over de zeik dat ik nu weet dat mijn paard een hs-er is en zou toch zomaar in zee gaan met iemand die in dit topic steeds wordt aangeprezen....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:11

Kan met veel plezier melden dat mijn paard de afgelopen 2 dagen niet geschud heeft. Blij mee!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:39

FCSA schreef:
Kan met veel plezier melden dat mijn paard de afgelopen 2 dagen niet geschud heeft. Blij mee!

Hey wat goed!! *\o/*

Nou, mijn merrie schudde hevig vandaag en dan weer tijdens eten van haar slobber.. -O- Heel erg veel briesen en haar lip afvegen aan haar voorbeen. Afgelopen dagen heeft ze ook wat staan schudden in de paddock.

Ik ga er morgen weer op om te kijken hoe het nu gaat onder het zadel.
Heb afgelopen vrijdag weer nieuwe druppels Efipain binnengekregen en L-Lysine van Phytonics, omdat haar neuralgie vermoedelijk door herpesvirussen wordt veroorzaakt moeten we dit de komende maanden blijven geven om de virussen aan te pakken.. Nu geef ik alweer even L-Lysine en sindsdien heeft geen ze geen 'rillingen' meer gehad of temp-pieken :) .

Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik al echt daadwerkelijke verbetering merk. Heb het idee dat ze het niet minder vaak doet, maar wel dat het minder heftig is. Afgelopen week was Eric niet aanwezig op de kliniek, dus deze week even bellen om te overleggen..

En een afspraak met Navaja is in de maak :) .

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:43

Blijft lastig he, om erachter te komen wat werkt.. Benieuwd naar de L-lysine! Ik heb daar ook net met Steffi over gemaild.

Gebruiken jullie trouwens een neusnetje? De mijne schudt totaal niet meer als ik er een om doe. Symptoombestrijding natuurlijk, maar ook verlichting vd klachten zolang we bezig zijn met het achterhalen en oplossen van de oorzaak.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:48

Ik heb voor in de zomer inderdaad ook een neusnetje, dit helpt wel iets, maar niet heel veel. Ze vind vooral het netje irritant, waardoor er daar weer onrust door ontstaat.. *zucht* Paarden... :roll:

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:50

De mijne vond het netje ook irritant, maar is er nu na 4x wel aan gewend. Ik denk eraan om deze aan te schaffen http://www.setzerei.de/index_engl.html omdat ie niet tussen de lippen eindigt zoals het netje vd paardendrogist die ik nu heb.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:48

russel schreef:
Lees ik niet in dit topic maar daar is al een ander topic over en daar ben eigenlijk wel blij mee.....ben knap over de zeik dat ik nu weet dat mijn paard een hs-er is en zou toch zomaar in zee gaan met iemand die in dit topic steeds wordt aangeprezen....

Ik denk dat die therapeute jouw paard niet eens in behandeling wil nemen ;)

Gelukkig heb ik die therapeute al zo'n 5 jr.! Maar denk je nou echt dat als ze een zgnmd. kwakzalver zou zijn ik haar nog steeds bij mijn gezin en mijn dieren laat komen??

Ik ben heel benieuwd door wie jij je paard gaat laten behandelen? En of de behandeling effect heeft? Je mag je paard namelijk 'geen medische hulp ontzeggen'. Kun je allemaal lezen in dat 'andere topic'!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:53

FCSA, ik ben ook ooit met een neusnetje begonnen. Was hier een drama.

Fijn dat je paard schudvrij is! Die van mij ook nog steeds *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:19

singasong schreef:
russel schreef:

Ik denk dat die therapeute jouw paard niet eens in behandeling wil nemen ;)

Gelukkig heb ik die therapeute al zo'n 5 jr.! Maar denk je nou echt dat als ze een zgnmd. kwakzalver zou zijn ik haar nog steeds bij mijn gezin en mijn dieren laat komen??

Ik ben heel benieuwd door wie jij je paard gaat laten behandelen? En of de behandeling effect heeft? Je mag je paard namelijk 'geen medische hulp ontzeggen'. Kun je allemaal lezen in dat 'andere topic'!

Als jouw TherapeutE ( een E? )zoals je steeds aangeeft Albert van Es is, dan bedank ik daar ook voor....die discussie hoeven we niet te voeren... ;)

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:21

Hallo

ik heb een merrie die (alleen) tijdens het rijden echt vreselijk kan schudden, ook echt dat ze soms met de voorbenen van de grond komt en ik bijna een kopstoot krijg. Dit doet ze zowel binnen, als met slecht/winter weer of zomers weer heb niet echt het idee dat het aan het weer ligt.
Tanden zijn goed, fysio is ook geweest, zadel is op maat gemaakt
dus weet niet zo goed waar ik aan moet denken

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:23

Vervelend MarLottie! Als hij geen last van tanden, oren, voorhoofdsholte etc. heeft, zou je eens in het profiel van navaja kunnen kijken. Zij gaat uit van een probleem in het atlas-gebied (eerste nekwervel). Homeopathisch schimmels/bacterieen/infecties oplossen is ook een optie. Doe je paard het ook als hij los loopt?