singasong schreef:Ellepel, interessant artikel!
Wat ik een beetje jammer vind dat jij eigenlijk het hele verhaal van proff. Knottenbelt en zijn theorie over de 'pijn' die paarden hebben bij HS in de wind slaat, al zo lang we in dit topic zitten.
Enig idee hoeveel zenuwbeknellingen, onstekingen e.d. wel heel pijnlijk zijn in een lichaam? ook bij de mens.
Ik weet dat het heel moeilijk is om pijn aan te tonen als je het zelf niet kunt voelen. Bij Niek is de pijn toen gemeten tijdens een aanval met de Lecherantenne en dat was geen kattenpis. Dus voor mij is dat verhaal van proff. Knottenbelt heel aannemelijk.
Overigens zijn er heel veel paarden die rondlopen met eczeem en die last hebben van een schimmel of een bacterie op de huid die dit veroorzaakt. Ik heb hier een keer een Shetlander gehad van iemand anders die hetzelfde probleem had. Die heeft Niek helaas ook aangestoken. De verschijnselen zijn hetzelfde als bij zomereczeem. En dat dit dan ook nog in verband kan staan met HS is niet zo raar idee.
ik snap je wel hoor,maar ik heb al wel heel veel geprobeerd
appie heeft ook homeopathie gehad,gemmotherapie,is behandeld door een fysio,heeft pro/prebiotica gehad.
en hij krijgt multivitamines ,ik heb ook 2x volledog bloedonderzoek laten doen
appie is vorig jaar met een lecherantenne getest op schimmels,virussen en bacteriële infecties en hij was helemaal schoon.
dat dat op een pluk haar was maakt niet uit,dat werkt net zo goed.
dat hij schud komt naar mijn idee bij hem door een trauma.
hij heeft dus 2x letsel aan het hoofd gehad en ook een zonnsteek waardoor er eventueel schade aan ogen/organen is ontstaan
maar mijn financien laten het momenteel niet toe om verder te gaan kijken.
ik woon alleen na een relatie van 10 jaar en ik moet eerst het financiele stukje op orde hebben.
ik vraag me ook af wat op dit moment eigenlijk dan voor appie iets zinvols is?
ik geloof prima dat hij ten tijde van het schudden hinder of pijn ondervind.
maar zoals ik dan gisteren zie dat hij toch vrolijk een minuut later de macho staat uit te hangen als er een hengstige merrie is dan geloof ik dat het dan op dat moment alweer voorbij is... het is nu even niet anders voor hem
wat ik nu wel ga doen is dit:
Citaat:It is currently thought that hormonal imbalances may make the horse more susceptible to referred stimulation of the trigeminal nerve from the optic nerve. This is thought to be a common cause of headshaking particularly in US horses but appears to be less common in the UK
ik wil dat eens verder uitpluizen omdat ik me daar wel in kan vindne.
naar mijn idee kunnen hormonale disbalansen ook voor eczeem zorgen