[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:39

Hier 2 dagen terug een nieuwe snede hooi aangebroken. Gisteren kwam ik op stal, direct jeuken, diarree flatsen..
Hopelijk went ze er weer snel aan, want het oude is echt op op... Heel duidelijk te merken dat ze gelijk bij voerverandering begint te jeuken.. Dat het dus wel degelijk te maken heeft ook met wat er binnen komt..
Gelukkig staat ze wel op een kaal stuk grasland. Maar het hooi is nu even een dingetje.. Vooral gezien ik morgen/vrijdag en zaterdag op een keuring ben.. Als ze maar niet ineens nu zichzelf weer kapot schuurt,want het ging eigenlijk zo goed * klopt het maar weer af..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:21

In zo'n geval kun je dan toch beter eerst het oude hooi mengen met het nieuwe,zo wennen ze er beter aan :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:22

Jotoma schreef:
@zinzi: jeetje, een kuur van 50 dagen. Mag ik vragen waarom zo lang?
Sterkte!

Omdat de ontstekings waarde chronisch zijn en echt heel hoog zijn .
30 dagen is niet genoeg .
Dus daarom 50 dagen .

De DA verwacht als we de onsteking onder controle krijgen dat ze dan andere problemen ook kwijt is

Het gekke is wel je zou denken dat ze zich ziek voelt en niet happy is door dit
Maar ze eet goed is vrolijk gaat fijn aan t werk enzo

Ik ben nu aan t denken of dit niet al 5/6 jaar sluimerd maar gemist is telkens door andere probleempjes .
En andere onderzoeken in bloed niet uitgebreid genoeg .
Heb nu 3 A4 tjes vol waardes bij andere onderzoeken amper 1 A4 tje

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:33

Zinzi_jewel schreef:
Jotoma schreef:
@zinzi: jeetje, een kuur van 50 dagen. Mag ik vragen waarom zo lang?
Sterkte!

Omdat de ontstekings waarde chronisch zijn en echt heel hoog zijn .
30 dagen is niet genoeg .
Dus daarom 50 dagen .

De DA verwacht als we de onsteking onder controle krijgen dat ze dan andere problemen ook kwijt is

Het gekke is wel je zou denken dat ze zich ziek voelt en niet happy is door dit
Maar ze eet goed is vrolijk gaat fijn aan t werk enzo

Ik ben nu aan t denken of dit niet al 5/6 jaar sluimerd maar gemist is telkens door andere probleempjes .
En andere onderzoeken in bloed niet uitgebreid genoeg .
Heb nu 3 A4 tjes vol waardes bij andere onderzoeken amper 1 A4 tje

Is het advies voor zo lang antibiotica door een paardenkliniek gegeven of door je reguliere dierenarts? Zelf zou ik eerlijk gezegd eerst verder laten zoeken in een kliniek waar de chronische ontsteking zit en daar gericht gaan behandelen. Om nou zomaar blind zo lange antibiotica kuur te gaan geven zonder de precieze oorzaak van de ontsteking is ene behoorlijke belasting voor het lichaam.

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:51

@Zinzi: wat vreemd, zo lang antibiotica, zeker als niet eens bekend is waar de ontsteking zit en of het uberhaupt wel bacterieel is. Van een chronische huidontsteking kun je bijvoorbeeld ook hoge ontstekingswaarden krijgen, maar hier helpt langdurig AB geven niet per se tegen (afhankelijk van de oorzaak natuurlijk). Welke medicatie heb je gekregen?

Ik vraag me bij mijn dame toch af of het wel echt ZE is. Ze schuurt aan manen en hoofd, heeft plekjes in haar liezen en navel, dus qua beeld past het er helemaal bij. Met een deken is de jeuk minder, maar niet helemaal over. Een paar weken geleden hebben we haar weggebracht om keuringsklaar gemaakt te worden. 's Middags heb ik haar nog zien schuren, 's avonds brengen we haar weg en gaat ze daar op stal. Zonder deken en zonder hoofdkap (eng!), maar vanaf moment 1 heeft ze niet meer geschuurd. Dit was vorig jaar ook zo. Terwijl je verwacht dat ze bij ZE toch nog wel even door zou schuren? Nouja, ben vooral blij dat ze daar nu rustig staat en geen jeuk heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:20

Chronische huid is het zeker niet .
Tot begin juni ging ze super .
Hetgeen wat kort was op de manen kam was puur van de deken toen

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:53

Zijn er mensen bekend met TWM horsemix?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:25

Ja dat heb ik gebruikt voor mijn oude paard, gaf in combinatie met gras minderen en derfen toen heel goed resultaat. Kon zelfs zonder deken 24/7 in de wei met graasmasker.
Voor onze pony en mijn huidige paard doet het helemaal niets.

Een kwestie van proberen dus.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:05

jessie84 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het testen gaat van die deken met halster van equi protecta

Helaas helemaal niet goed en ben ik ermee gestopt.. Zenith kreeg met de dag meer jeuk en heeft nu helaas bijna geen manen meer en zijn hele manenkam is dik en kapot ;( Zo sneu voor hem nu hij zoveel jeuk heeft.. Ging de hele zomer aardig goed tot nu helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:38

Ik had ook niet andefs verwacht eigenlijk...mooi idee,maar een ecte zomereczemer moet je echt niet zonder bedekking van de hals laten staan.
Dat is juist het meest kwetsbare stuk.
Het idee was goed,en tof dat je het geprobeerd hebt :j

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:40

Zinzi_jewel schreef:
Chronische huid is het zeker niet .
Tot begin juni ging ze super .
Hetgeen wat kort was op de manen kam was puur van de deken toen

Dat snap ik, was alleen maar als voorbeeld dat van alles hoge ontstekingswaarden kan geven en dat ab niet altijd zinvol is daarbij.
Welke ab heb je gekregen? Waar denkt de da aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:49

Nou ja,ik snap het wel, het is denk ik wel moeilijk om er achter te komen wat er precies mis kan zijn.
Ontsteking van organen geeft dacht ik ook andere waardes in het bloed weer die dan niet kloppen.
Zie je bijvoorbeeld leverwaardes verhoogd,kun je gericht gaan behandelen.
Ontstekingswaarden van spieren zijn ook weer anders, helemaal precies weet ik het niet,zit er helemaal niet meer in in al die bloeduitslagen.

Maar ik kan me voorstellen dat een veearts zegt van nou,we gaan een behandeling beginnen en kijken wat er gebeurd
Bij verdenking van lyme geven ze toch ook een lange kuur antibiotica dacht ik?

Ja en slecht voor het lijf....het kan he
nadeel van antibiotica is dat ik bijvoorbeeld er standaard schimmelinfecties van krijg, en mijn darmen ineens anders werken :+
Dit kan bij paarden natuurlijk ook dus zeker handig om na de kuur dan te beginnen met een
Goede probioticakuur :j

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:02

ellepel schreef:
Ik had ook niet andefs verwacht eigenlijk...mooi idee,maar een ecte zomereczemer moet je echt niet zonder bedekking van de hals laten staan.

Klopt, ik vond het idee zonder hals ook al eng, maar merkte duidelijk dat de pony toch blij was dat hij niet zo ingepakt stond.. Maar helaas, moet maar gauw weer winter worden ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:09

Ah bah,ga weg jij met je winter!! :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:24

Ja weten jullie ,
We moeten iets in dit stadium .
Heb de wereld aan smeer middelen geprobeerd .
Tig soorten voer van graanvrij en melasse vrij en zo verder .
Alleen hooi geven .
Diverse dekens , dekens zijn allemaal strak rond de nek maar ja liever manen weg door deken als door jeuk.
Diverse holistisch behandelaars waarvan een aantal ook op darm problemen stuitte maar al die middeltjes hebben niets geholpen .
Ben 1000den euro's armer . En nog is mijn paard niet 100% gezond .
Het voer wat ze nu krijgt , glimt ze mooi , zit goed in het haar , goede voeten , eet goed en is blij genoeg om te werken .
Enige wat ze houdt is dus jeuk aanvallen , en zo ineens bolle buik dat deken amper sluiten kan en andere dag kan de deken met gemak dicht .
Al deze dingen maken dat ik darmen verdenk .
Ga dat bepraten met de DA morgen .

Er zijn nu mensen die heel goed bedoeld zeggen schrap je krachtvoer en geef heen langdurige AB
Maar na al die jaren tobben wil ik wel een poging wagen .
Ze zal zich misschien eerst minder voelen wellicht AB is niet niks en zeker niet zo lang .
Maar ik kan toch de darm weerstand straks weer opkrikken met pre/pro biotica .
Ben al 5/6 jaar aan t kloten met van alles ...
Ben moe gestreden ...

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:40

tiwi1969 schreef:
Ja dat heb ik gebruikt voor mijn oude paard, gaf in combinatie met gras minderen en derfen toen heel goed resultaat. Kon zelfs zonder deken 24/7 in de wei met graasmasker.
Voor onze pony en mijn huidige paard doet het helemaal niets.

Een kwestie van proberen dus.

Na welke tijd merkte je verschil in jeuk? Ik kan ze alleen vinden in 8 kilo en dan gelijk 45,- voor weer in probeersel vindt ik aardig prijzig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:49

Zinzi
Ik snap je wel hoor :j appie heeft ooit een maand op de prednison gestaan, heb echt niks naars aan hem gemerkt
Is ook een grof middel he

Weet je bij de symptomen die jij beschrijft kan er ook nog best veel mis zijn
Je paard kan een glutenallergie hebben,dat geeft deze klachten.....daarom staat appie op graanvrij voer :j
En nou weet ik niet hoe het bij volwassen paarden zit,maar bijvoorbeeld giardia geeft ook die bolle buik klachten.
En er kunnen poliepen zitten, ontstekingen, kan zoveel zijn he :j

Je zou kunnen kijken of er een onderzoek mogelijk is naar de darmen, en dan verder kijken?
Ik ben wel ontzettend benieuwd hoor of je ook echt een duidelijke reden kunt vinden.

Ik ben er bij appie destijds mee gestopt met uitzoeken wat er nou allemaal mis is met hem.
Hij krijgt gewoon wel krachtvoer,dan zonder graan,maar het is gewoon krachtvoer en dan ook nog eens gras en een multivitamine, hij heeft dat gewoon nodig :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:18

MarloesNatje schreef:
ellepel schreef:

Klopt, ik vond het idee zonder hals ook al eng, maar merkte duidelijk dat de pony toch blij was dat hij niet zo ingepakt stond.. Maar helaas, moet maar gauw weer winter worden ;)

Wat zegt Equi Protecta er eigenlijk van dat het niet werkt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:26

Assiebassie
Tumoren zitten er in elk geval niet .
Of poliepen daar onder vallen , geen idee .

Ga morgen iig even mijn gedachtes met de DA bespreken en ben de AB gestart .
Mocht het toch door Lyme te komen zal de AB niets doen en moeten we wat anders . Die uitslag laat nog op zich wachten .
Tot dan iig AB
En blijf even op t voer wat ze nu krijgt .
Is verder veilig voer .

Wel fijn dat er meegedacht wordt .
Wil er ook over schrijven zodat een ander misschien iets heeft aan mijn ervaringen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:34

Ja natuurlijk,wie weet,komt er iets bij jouw dier uit waar wat aan te doen is , dan kan een ander daar weer van leren toch :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:01

MarloesNatje schreef:
jessie84 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het testen gaat van die deken met halster van equi protecta

Helaas helemaal niet goed en ben ik ermee gestopt.. Zenith kreeg met de dag meer jeuk en heeft nu helaas bijna geen manen meer en zijn hele manenkam is dik en kapot ;( Zo sneu voor hem nu hij zoveel jeuk heeft.. Ging de hele zomer aardig goed tot nu helaas.

Ik voel me genoodzaakt hier toch even op in te springen.
Alle paarden die aan de test mee doen reageren tot nog toe positief.
Ook de verzorg pony van Marloes reageerde in principe goed...de oude eczeem was al behoorlijk aan het genezen..dit is natuurlijk niet van de ene op de andere dag genezen.
Echter werd de pony helaas van een schraal landje verplaatst naar een veel vetter perceel wat een opgezette, harde manenkam veroorzaakte....dat effect kunnen we met een deken natuurlijk niet verhelpen....de pony had zelfs last van slappe mest..om alles uit te sluiten hebben we de deken op een ander paard gelegd dat gevoelig is voor dazen...een eczemer was even niet bij de hand...en de deken bleek zelfs zonder halster bijzonder effectief.
maw..als je aan een test mee doet moet je wel geduld hebben en je aan de richtlijnen houden.

Dag 1

Afbeelding

Dag 1
Afbeelding

Dag 8

Afbeelding

Dag 8

Afbeelding

Tweede test op dazen...voor,en na twee dagen.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:35

Is dat echt zo? marloesnatje??
, ik weet niet......dan had die pony dus meer last van gras dan van vliegen.
En worden ze vaak meer geprikt doordat ze dikker zijn, sneller zweten en daar komen veel vliegen op af toch

Maar ik snap het niet,de deken is tegen dazen?
Daar werkt toch elke deken tegen,die prikken toch niet door stof heen.
Of hebben wij dan lieve daasjes haha, appie heeft trouwens zoeizo weinig last er van, hij heeft een lichte kleur en hij zweet niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:59

ellepel schreef:
Is dat echt zo? marloesnatje??
, ik weet niet......dan had die pony dus meer last van gras dan van vliegen.
En worden ze vaak meer geprikt doordat ze dikker zijn, sneller zweten en daar komen veel vliegen op af toch

Maar ik snap het niet,de deken is tegen dazen?
Daar werkt toch elke deken tegen,die prikken toch niet door stof heen.
Of hebben wij dan lieve daasjes haha, appie heeft trouwens zoeizo weinig last er van, hij heeft een lichte kleur en hij zweet niet.

De deken werkt tegen alle vliegend gespuis..dus ook tegen dazen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:12

Ok,dan was je net niet duidelijk voor mij,dacht dat het speciaal tegen dazen was :)

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:08

Iemand nog interesse in een gloednieuwe Rambo sweet itch hoody maat 6.0?
Bij interesse graag pb.