xxsaffieraxx schreef:Begin van het jaar begon mijn paard erg te vermageren.
Ze at wel goed maar ik kon haar ribben tellen. Ze liep erg stijf en had geen fonkeling meer in haar ogen, ze was niet meer het paard wat ik kende.
Ze kreeg zelfs voor het eerst een schoft, iets wat ze nog nooit gehad had.
Ik heb toen bloedonderzoek en mestonderzoek (was niks aan de hand) gedaan, hieruit kwam dat ze witte bloedlichaampjes te kort had en een tekort aan Vitamine E. De witte bloedlichaampjes tekort zou komen door een ontsteking “ergens” in het lichaam. Ik heb toen antibiotica en vitamine E supplement gekregen.
Ze is het daarop erg goed gaan doen.
Nu zijn we ongeveer een half jaartje verder en was toch benieuwd hoe het nu was met haar waarden.
Tegelijker tijd dat ik daaraan aan het denken was kreeg ik de brief thuis over het ouder paard (mijn paard is in juni dit jaar 15 geworden) en ook het verhaal van PPID.
Ze heeft best wel wat van de symptomen gehad (weliswaar een aantal jaren terug, hoefbevangenheid uit het niets, hoefzweren zonder verklaring), dus ik dacht bij mezelf: baat het niet dan schaad het niet omdat hij er toch al was en het onderzoek nu nog gratis was.
Afspraak gemaakt met de kliniek, die zijn bloed afkomen nemen en de dierenarts keek me een beetje vragend aan waarom ik haar op PPID wilde laten testen ( hij zag er geen reden toe omdat ze geen uiterlijke kenmerken had)
Bloeduitslag was goed, vitamine E was weer op peil. Wel had ze hier en daar ietsjes te veel of ietsjes te weinig maar dat was schijnbaar normaal bij een iets ouder paard.
Nu heb ik afgelopen dinsdag ook de uitslag van PPID gehad en ze blijkt het dus wel te hebben (waarde 46 pmol/L?).
Ik ben gisteren bij de kliniek geweest en heb de medicatie (Prascend) meegekregen, echter moest ik al gelijk met een hele pil starten en ik weet niet of dat goed is, echter lees ik hier veel met opbouwen.
Enerzijds neem ik aan wat de dierenarts zegt maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het teveel is in een keer.
Lees de OP eens door als je wilt, daar staat precies hoe dat er hier het opbouwen word geadviseerd.