[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:17

@Ohjajoh: Vind het lastig te zien, met deze fotos. Maar ze lijkt me wel iets afgevallen, de vetkussen op de lendenen lijken wel wat minder, echter slank is ze nog steeds niet. Dit is wel een lastige tijd voor shetten om af te vallen.

Wij hebben de minis tegenwoordig echt op zulke kaal grasland in de zomer dat ik me dodelijk schuldig voel. En zelfs daarbij hebben er van de zomer nog 2 met extra de graaskorf tijdelijk om gestaan.
Mijn VA informeerde zelfs al of we de dierenbescherming al langs gehad hadden. Hij had namelijk 2 soorten klanten met minis: 1 die het net als ons deden en die kregen dus de DB op de stoep. En 1 waar hij langs kon omdat de ponys hoefbevangen werden... Tja. -O-

Waar we vroeger zouden zeggen, nieuw stukje wei, zeggen we tegenwoordig, kan nog wel een week. Ook als we in het voorjaar met stripbegrazing werken, echt geen meter per dag maar, maar 30cm...

Ik bel mijn VA even, wellicht kunnen we Tinkerbells dosering met 1/8ste ophogen en afwachten wat dat doet.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:23

Thanks Randalinpony, ik weet dat ze niet slank is hoor, maar ik vind haar wel zo ontzettend mega op die foto van mei, dat ik voor het eerst een beetje hoop krijg, dat het nu eens de goede kant opgaat...
En als ik iets verdom, is het om haar te gaan uithongeren, ben veel te bang op bloedvervetting of dat ze zichzelf doodvreet uit nijd aan zand of weet ik wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:29

xxsaffieraxx schreef:
Begin van het jaar begon mijn paard erg te vermageren.
Ze at wel goed maar ik kon haar ribben tellen. Ze liep erg stijf en had geen fonkeling meer in haar ogen, ze was niet meer het paard wat ik kende.
Ze kreeg zelfs voor het eerst een schoft, iets wat ze nog nooit gehad had.

Ik heb toen bloedonderzoek en mestonderzoek (was niks aan de hand) gedaan, hieruit kwam dat ze witte bloedlichaampjes te kort had en een tekort aan Vitamine E. De witte bloedlichaampjes tekort zou komen door een ontsteking “ergens” in het lichaam. Ik heb toen antibiotica en vitamine E supplement gekregen.
Ze is het daarop erg goed gaan doen.

Nu zijn we ongeveer een half jaartje verder en was toch benieuwd hoe het nu was met haar waarden.
Tegelijker tijd dat ik daaraan aan het denken was kreeg ik de brief thuis over het ouder paard (mijn paard is in juni dit jaar 15 geworden) en ook het verhaal van PPID.
Ze heeft best wel wat van de symptomen gehad (weliswaar een aantal jaren terug, hoefbevangenheid uit het niets, hoefzweren zonder verklaring), dus ik dacht bij mezelf: baat het niet dan schaad het niet omdat hij er toch al was en het onderzoek nu nog gratis was.
Afspraak gemaakt met de kliniek, die zijn bloed afkomen nemen en de dierenarts keek me een beetje vragend aan waarom ik haar op PPID wilde laten testen ( hij zag er geen reden toe omdat ze geen uiterlijke kenmerken had)

Bloeduitslag was goed, vitamine E was weer op peil. Wel had ze hier en daar ietsjes te veel of ietsjes te weinig maar dat was schijnbaar normaal bij een iets ouder paard.
Nu heb ik afgelopen dinsdag ook de uitslag van PPID gehad en ze blijkt het dus wel te hebben (waarde 46 pmol/L?).

Ik ben gisteren bij de kliniek geweest en heb de medicatie (Prascend) meegekregen, echter moest ik al gelijk met een hele pil starten en ik weet niet of dat goed is, echter lees ik hier veel met opbouwen.
Enerzijds neem ik aan wat de dierenarts zegt maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het teveel is in een keer.

Lees de OP eens door als je wilt, daar staat precies hoe dat er hier het opbouwen word geadviseerd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:32

OJJ - werkt jouw pown nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:38

Nee JP, niet meer nee. Afgelopen jaar , krijgt ze dus met longeren of vrijspringen een ontsteking rechtsachter tussen sprong en knie, echt wel 3x achter elkaar en goed kreupel en dus moest ze steeds weer een x aantal weken op rust. Dus toen dacht ik; ik gaat er alleen nog maar mee rechte lijnen mee doen op het harde, dus fietsen en af en toe een ritje met een klein meisje, maar toen ging ze dus een maand of 2 geleden (toen ik net weer wou gaan beginnen omdat het dazen seizoen hier bijna over was) eerst slepen met linksachter en werd dus een paar weken geleden hb. Ik moet eerlijk zeggen, nu durf ik dus even helemaal niets meer...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:46

xxsafieraxx, ik moest ook beginnen met een hele pil.
heb dat wel gedaan, heb het nogmaals nagevraagd aan de da en wil toch dat advies opvolgen. Ik heb eerst een halve pil gegeven en daarna de andere helt. Ik gebruik het nu pas 3 dagen maar geef wel een hele pil. Heb gelukkig nog geen bijwerkingen gezien. Ik wil ook eigenlijk maar ene halve geven maar ja als de DA zegt een hele... moeilijk keus

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:03

Ik ben ook gelijk met een hele pil begonnen op aanraden van de dierenarts, dat is nu 9 dagen geleden.
De eerste twee dagen at ze weinig en was ze stinkchagrijnig maar op dag drie begon ze te vreten dat het een lieve lust was (ik moet een veel fijnmaziger hooinet gaan gebruiken want het gaat veel te hard) en knapte zienderogen op.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:18

Waarom moesten jullie gelijk met een hele pil beginnen van je da?
Wat is het gewicht van je paard/ pony?
Hebben jullie het nog nagevraagd of opbouwen niet beter was?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:42

Ik blijf me verbazen over de dierenartsen en hun adviezen.... Hopelijk blijft het goed gaan als je direct start met een hele pil. Ik ben heel blij dat ik niet geluisterd heb naar mijn dierenarts toen der tijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:49

laatst in de lezing van BI over PPID vertelde de Veearts volgens mij ook dat met 1 tablet begonnen wordt. Ze zei zelfs dat ze tot 5 tabletten per dag voorschreven??? kassa; wat ben ik blij dat Image het goed doet op 1 tablet. :j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:57

.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:11

janouk schreef:
laatst in de lezing van BI over PPID vertelde de Veearts volgens mij ook dat met 1 tablet begonnen wordt. Ze zei zelfs dat ze tot 5 tabletten per dag voorschreven??? kassa; wat ben ik blij dat Image het goed doet op 1 tablet. :j

Dat zou best, maar lees maar terug in dit topic en de vorige wat voor een bijwerkingen een paard kan hebben en dat zijn geen uitzonderingen.

Daarbij weet ikzelf hoe het is om dit soort medicatie te slikken, het is heel heftig spul.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:39

Mijn DA adviseerde destijds (gelukkig!) om eerst 2 weken op te bouwen met een kwart en daarna een halve pil. En dan kijken hoe ze het op de halve pil doet (Arabier van 380 kg (<- daadwerkelijk gewogen dit jaar).

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:41

@ohjajo6: als ik de foto's zo zie, lijkt je shet op de eerste foto inderdaad massiever dan op de 2e.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:12

cynthiar schreef:
Waarom moesten jullie gelijk met een hele pil beginnen van je da?
Wat is het gewicht van je paard/ pony?
Hebben jullie het nog nagevraagd of opbouwen niet beter was?

Ik heb er nog speciaal om gevraagd of ik niet eerst moest opbouwen maar dat hoefde niet, moest gelijk een hele pil geven. Denkende aan dit topic heb ik hem eerst een halve gegeven.
Ik geef nu een hele pil op advies van de da, maar zelf zou ik liever een halve of 3 kwart geven voor mijn gevoel maar ja..
Mijn paard is trouwens een goed gevulde niet dikke kwpner van 1.68. Denk dat hij zo'n 600 kg weegt.

@ ohjajo6, ik vind het ook lijken dat je pony op de tweede foto wat slanker is dan op de eerste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:31

ohjajoh6 schreef:
Thanks Randalinpony, ik weet dat ze niet slank is hoor, maar ik vind haar wel zo ontzettend mega op die foto van mei, dat ik voor het eerst een beetje hoop krijg, dat het nu eens de goede kant opgaat...
En als ik iets verdom, is het om haar te gaan uithongeren, ben veel te bang op bloedvervetting of dat ze zichzelf doodvreet uit nijd aan zand of weet ik wat...

ik vind dat ze nu minder opgeblazen er uitziet.Echt te dik vind ik haar nu niet,maar ik ben ook eigenaar van een shet en weet inmiddels ook niet meer hoe een dunne shet er uitziet ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:22

Pilletje in stukje gekneed brood ging er vandaag ook weer heel makkelijk in en bijna incl. hand. En normaal gesproken was het even op schouder aantikken en stukje meenemen en dan liep hij al mee, maar vandaag was het een serieus gevecht om bij voerplaats vandaan te krijgen.

Zou bijna zeggen dat die pilletje eetlust opwekkend zijn. :=

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:34

Wie voert er hier omega olie gold bij, een ander supplement of helemaal niks?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:13

Marcella schreef:
Pilletje in stukje gekneed brood ging er vandaag ook weer heel makkelijk in en bijna incl. hand. En normaal gesproken was het even op schouder aantikken en stukje meenemen en dan liep hij al mee, maar vandaag was het een serieus gevecht om bij voerplaats vandaan te krijgen.

Zou bijna zeggen dat die pilletje eetlust opwekkend zijn. :=

Dan heb jij wel een heel gek paard hoor. :=

Hier gooi ik de pil tegenwoordig zo ver mogelijk achterin Tinkerbells keelgat en dan hou ik haar hoofd net zo lang omhoog tot het zeker niet meer eruit gewerkt kan worden.

Alles waar we het in het begin in stopten, weigerde ze binnen 2 dagen nog naar te kijken. :P

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:17

AaronYve, wij hebben op stal meerdere grote paarden met cushing, en alleen mijn paard krijgt nog een hele pil, de rest doet het prima op een halve. Onze dierenarts vond dat als we goed herstel zagen op een hele, we best daarna konden proberen of een halve ook goed ging. Ik vond Kebie daar weer apathischer op worden en heb toen weer opgehoogd. Maar de anderen dus niet.
Overigens geef ik echt "op het oog" en heb ik niet opnieuw bloed laten testen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:19

Kebie wil niks meer van mij uit de hand aannemen :') bij anderen geen probleem, maar bij mij ... :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:20

AaronYve schreef:

die van mij krijgen dagelijks nutrilife van audevard,magnesium,twee x per week visolie.
Verder hun ''gewone'' voer

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:23

AaronYve schreef:

Helemaal geen supplementen, alleen goed kuil, gras en per dag 1 kilo brok verdeeld over 2 voerbeurten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:13

Vlek en Naughty zijn vandaag geprikt. Ben benieuwd wat de uitslag is.
Vlek staat nu al 1,5 jaar op pergolide. Waarde bij start was 734, afgelopen mei was dit gezakt naar 239. Eerst een jaar een kwart en sinds mei op een halve. Naughty staat sinds augustus op een kwart. Die is nooit getest, maar had veel symptomen. Nadat ik begonnen ben met de pillen, zijn veel symptomen minder (gevoelig op de hoeven (HB??), traanogen). Dikke vacht heeft ie nog wel, zit er aan te denken een gedeelte te scheren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:15

AaronYve schreef:

Hier droog hooi, wat gras, een liksteen en lijnzaadbrokken :P