[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:07

Bij ons staan ze ook op open weiland waar eigenlijk altijd wel een windje staat, dus dat scheelt al de helft denk k.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:49

Hoi Allemaal,
daar ben ik ook weer even. Parlo staat ook nog zonder deken. Iedere dag ga ik wel 1 a 2 keer langs om te kijken hoe het met hem gaat. Hij staat nu heerlijk 24/7 op de wei met zijn 2 vriendinnetjes en ik heb het idee dat het uitstekend gaat tot nu toe. Zoals ik al eerder heb aangegeven wordt het voor ons het 1e ZE seizoen samen en ik vind het ook zo spannend.
Elke keer als ik er ben loop ik hem helemaal langs en ik zie nog geen gekke dingen. Soms denk ik weleens vanaf een afstand te zien dat er iets met zijn manen is, maar als ik dan dichterbij kom zie ik dat het een beetje omhoog staat bij zijn schoft in de buurt en heb ik zelf het idee dat het meer van het rollen komt.

Ook zie ik aan de stal wat van zijn vacht zitten, maar ik denk dat dit echt puur komt van de jeuk van het verharen... hij heeft nog zo veel wat eraf moet. En de shet die er loopt schuurt ook wel eens langs de stal.

Omdat ik zelf denk dat het nog perfect gaat, maar ik ook niet wil dat ik iets over het hoofd zie wil ik jullie vragen waar ik nu het best op kan letten. Wat zijn nu de eerste tekenen van de zomereczeem?

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door mariekepiet op 04-04-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:53

ellepel schreef:
mariekepiet,ik heb net gekeken,maar ziet er wel interessant uit :j

aloe vera ben ik bekend mee,heeft appie al gehad ( van Forever Living products)
maar dat deed niet zoveel.

ga je er wat van proberen?

Ik heb toevallig een fles Derfen besteld. Ik ga kijken hoe dit aanslaat bij Parlo. Mocht dit bij Parlo niet helpen dan ga ik het zeker proberen... Maar in de Derfen heb ik ook een goed geloof na wat ik er allemaal over heb gelezen hier.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:54

veelvuldig jeuken en schuren, plekken op de vacht waar de haren verward zitten, kale plekken en wc borstel model staart

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:57

Vergeet niet de ribbels in de huid, verdikte huid, harde manenkam/hals, dikke gerimpelde huid bij de staart en vooral heel erg kriebelig met het borstelen en met andere paardjes. Schilfers kunnen ook een indicatie geven van jeuk, maar niet altijd.

Vies heeft echt jeuk als ik maar naar zijn staart hoef te wijzen en de staart gaat omhoog, lipje krult omhoog en meneer begint al te genieten. Zijn staart is dan ook vaak dikker (de huid opgezwollen) en er zitten die typische rimpels in.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:36

Anne77,
Ik heb vorig jaar kort derfen gebruikt. Het leek wel wat te helpen. Maar de jeuk was zeker niet weg. Bovendien is Nilay een hele lichte palomino en vond ik het wel een hele vieze bende worden. Dit jaar heb ik nog niets gebruikt om te smeren. Tot nu toe gaat het goed. Wel krijgt hij darmcompositum van de groene os. Het lijkt hem beter 'in balans' te brengen. Ik heb het idee dat het dus wel invloed heeft. Nu maar wachten... derfen zal ik alleen gebruiken als ik echt niet anders meer kan.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:06

Toch valt de kleur van derfen mij mee op mijn blonde vos!
Hoewel het wel vies wordt wanneer ze hebben liggen rollen..

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:17

@Malenka dank je wel, je smeert nu dus niks preventiefs om de jeuk te voorkomen?
En in hoeverre was bij jou paard de jeuk minder? Nu heeft die van mij een eczeemdeken op maar wil haar liever zonder laten lopen omdat het de manen ook wat afbreekt. En hoor van een aantal dat ze een heel seizoen zonder deken hebben gelopen met behulp van Derfen. Dat spreekt mij ook erg aan. Ik wacht dan ook zeker nog op de reacties van anderen!:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:42

Ik smeer inderdaad niet preventief. Ik zou niet weten wat ik preventief zou moeten smeren. Smeren is toch symptoombestrijding. waarom zou je dat dan zoen als er geen symptomen zijn? Tot nu toe is zijn huid nog helemaal netjes. Hij heeft ook geen jeuk. Gisteren vond hij het wel erg fijn toen ik hem grof aan het 'kriebelen' was in zijn manen. Maar dat kan ook door het verharen en de warmte komen. Bij zachte/gewone aanraking reageerd hij niet. Maar ik houd hem in de gaten. De derfen gaf wat verlichting en veel meer niet. De jeuk stopte niet maar werd minder heftig. Hij had niet meer de behoefte om constant te schuren.

Zodra ik zijn huid zie/voel veranderen ga ik wassen met teatree shampoo en daarna smeren met een beetje aloëverazalf. Ik hoop op die manier zijn huid soepel te houden. Mocht hij echt jeuk hebben (en dus snel gaan schuren) dan gaat hij onder deken.

Ik probeer hem wel lichamelijk optimaal te krijgen. Er voor te zorgen dat hij de voedingsmiddelen die hij binnen krijgt ook goed weet te verteren en dat hij qua bespiering goed in zijn vel zit. Ook probeer ik stress te vermijden. Ik hoop dat alle zorgen ook zijn vruchten gaan afwerpen. Tot nu toe gaat het goed. Maar we hebben nu voor de derde dag een zonnige dag met behoorlijke temperatuur. Ik ben heel benieuwd hoe hij er nu bij staat. Ik ga zo dus maar eens naar stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:52

ik smeer nog niet,heb geen deken op en appiedeflappie loopt nog steeds zonder jeuk dekenloos rond
*\o/* *\o/*

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:14

die van mij staat al wel in zijn deken, puur prefentiief.
van de week begon hij te schuren en gelijk derfen gesmeert, en hij heeft tot nu toe niet meer geschuurt.
het lijkt tot nu toe goed te gaan.
allen zit ik met een probleem qua voeding, hij krijgt nu spelt als krachtvoer maar hij eet het niet,
nu moet ik wat anders gaan verzinnen,ik durf alleen niet zo veel te geven bang dat hij weer gaat schuren .

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:29

Anne77 schreef:
@ Opisop_shop, Malenka en Flettie, jullie gebruiken derfen, hoe vaak smeren jullie dit?
Mijn haflinger heeft vooral last bij haar manen en staart. Is het handig om de manen in vlechten te houden zodat het niet zo heel vies wordt? Las dat volgens mij Opisop_shop dit ook op deze manier deed, smeer je het dan wel over de gehele manenkam of alleen tussen de vlechten?
En kan je Derfen gebruiken als de paarden in de zon staan? Als het paard eenmaal jeuk en schuurplekken vertoont hoe vaak moet je dan de Derfen smeren?
Alvast heel erg bedankt!

Vorig jaar ben ik er mee begonnen volgens de 'voorschriften': de 1e week om de 2 dagen smeren en daarna alleen wanneer ze weer begon te schuren (in het begin was dat na zo'n 3-4 dagen, in de loop van de behandeling werd deze tijdspanne veel groter).
Nu smeer ik het alleen als ik zie dat ze geschuurd heeft.
Op het Duitse gedeelte van de site van Derfen wordt ook aangereden om Derfen alleen dan te gebruiken als het paard ook daadwerkelijk jeuk heeft en niet preventief:
www.derfen.com schreef:
3- Wenden Sie das Produkt "nach Bedarf" an - erneuern Sie die Behandlung erst, wenn Ihr Pferd wieder anfängt, sich zu scheuern! Tragen Sie es nur auf die betroffenen, abgescheuerten Hautpartien auf, und nur die notwendige Menge - im Übermaß könnte die Haut übersättigt werden (wie bei jedem fetthaltigen Produkt).
NL: gebruik het product "naar behoefte" - herhaal de behandeling alleen dan wanneer uw paard weer begint met schuren. Breng het alleen aan op die plekken waar uw paard zich heeft (kaal) geschuurd, en alleen de benodigde hoeveelheid - van een overvloed kan de huid oververzadigd raken (net zoals bij ieder vethuidend product).
4- DERFEN wirkt, wenn die Symptome der Hautprobleme sichtbar sind, sollte aber nicht zur Vorbeugung angewendet werden (durch seine hautregenerierenden Eigenschaften würde sich die oberste Hautschicht abschuppen und erneuern).
NL: DERFEN werkt, wanneer de symptomen van huidproblemen zichtbaar zijn, maar het moet echter niet preventief worden toegepast (door zijn huidregenerende eigenschappen zal de bovenste huidlaag gaan vervellen en zich vernieuwen).

Sinds ik Dunla zaterdag heb ingesmeerd heeft ze ook niet meer geschuurd :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:32

opisop_shop schreef:
hoe lang doe je daar mee dan?

heel lang dus

ff rekenen

1000ml / 25 ml is 40 behandelingen maal ca 5 weken is zo'n 200 weken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:32

Ik moest bijna dagelijks smeren... anders had het geen effect.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:37

Vän heeft nog geen deken op en ik smeer nog niet. Hij heeft wel last van jeuk vanwege het verharen. Hij schuurt niet in de manen en de staart. Wel heeft hij wat geschuurd boven op zijn kont en net onder de manenkan. Ik heb hier nog geen mugjes gezien, zodra ik ze zie, krijgt hij zijn deken gelijk op.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:41

Het enige dat ik tot nu doe, is de absorbine vliegenspray dr op als het warm is. Met rijden heb ik Endure spray, dat is ook zweet en regenbestendig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:50

_CS_ schreef:
haha het lijkt wel een bewerkte foto in paint ofzo.
Heb je hem ook in groter formaat toevallig?

Afbeelding
Ik had het er toen net opgedaan, het blauwe is nu al bijna weg.

Ik giet het over zijn hals tot aan de schoft en dan vanaf achter het zadel tot aan zijn staart en op zijn hoofd doe ik met een injectiespuitje hier en daar wat.

Ik vermoed dat de kleurstof er in zit omdat het eigenlijk een middel is voor koeien en door de kleurstof kan een veehouder goed zien welke koeien hij wel en niet behandeld heeft.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 04-04-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

Haha tis idd net of ie ge-fotoshopped is....
Is dat niet erg chemisch? Of is het vergelijkbaar met Endure qua samenstelling?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:05

Ja het is chemisch maar als dat bijdraagt aan een paardwaardig bestaan dan moet dat dan maar. Bij mijn vierentwintig jarige hengst heb ik jaren Switch gebruikt met dezelfde werkzame stof en hij leeft nog steeds en is kerngezond. Er zit phermetrin in, dat zit ook in die spuitbussen Veerust maar dat moet je elke dag zoniet meerdere keren per dag spuiten, dit verspreid zich in het huidvet en werkt daardoor veel langer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:58

wie heeft hier goede foto's van een verstikte vacht?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:22

Even een vraagje: het land bij ons op stal is gisteren bemest met varkensmest, helaas. Nu zijn de ph en ster wel zo slim om de paarden er niet meteen terug op te zetten maar een paar dagen binnen te houden, en hopelijk met de regen vandaag gaat er een hoop al weg. Bregh staat op een relatief klein weitje, dus hopelijk gaat ze niet al te gek veel overlast krijgen van teveel eiwitten.

Wie van jullie heeft hier al ervaring mee en zou me tips en tricks kunnen geven om zo min mogelijk overschot en dus dikke manenkam te krijgen? Zandpaddock is GEEN optie, ze eet zand. En graag ook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:31

vervelend dat het een zandvreter is.
graaskorf?
niet fijn, maar dan kan ze wel buiten lopen.
of nog een weekje stal, varkensmest blijft lang liggen meende ik.
pony kwam aan het eind van de zomer op een wei die daarmee bemest was in het voorjaar, was echt ontzettend goed te merken aan het jeukgedrag.

hier krijgt poown appelazijn over haar voer om de afvalstoffen sneller af te voeren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:36

Is er hier iemand al bezig met NML Health onderzoek?

Ik heb gisteren een busje ontvangen, ben eens benieuwd...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:40

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:43

minikatje schreef:
vervelend dat het een zandvreter is.
graaskorf?
niet fijn, maar dan kan ze wel buiten lopen.
of nog een weekje stal, varkensmest blijft lang liggen meende ik.
pony kwam aan het eind van de zomer op een wei die daarmee bemest was in het voorjaar, was echt ontzettend goed te merken aan het jeukgedrag.

hier krijgt poown appelazijn over haar voer om de afvalstoffen sneller af te voeren.

Appelazijn is een tip, dank je wel! Graaskorf trekt ze niet helaas, dat vindt ze echt vreselijk. Ze staat nu al op een vrij kleine wei dus ik hoop daarmee ook de inname flink te beperken. Ook mag ik van de phster als ik zie dat er bv veel gras staat wisselen met een wei waar 2 paarden op staan en dus meer al weggeknaagd is. Dus ik hoop ook stiekem dat de regen vandaag doorzet, dan kunnen ze van het weekend lekker de wei weer op.