[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:38

Dat is ene hele goede zammie, dat vraag ik me namelijk ook wel af.
Wat ik wel al weet is dat er in de vrije natuur, paarden vele soorten grassen e.d. tot zich kunnen nemen en zo de voldoening hieruit kunnen halen.

Ik laat het verder over aan tug!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:25

Hoi ben er niet helemaal thuis in maar wilde info inwinnen gaan bij ene bio-ron
haha ja ik weer met mijn bio hihi ben helemaal niet zo`n biologisch type.

Een kennis wees me erop het schijnt dat hij een website heeft ( heb er wel al op gespiekt en viel achterover van de prijzen) hij heeft een of ander graszaad waar alles in zou zitten als je daar je weide mee inzaait ook met meststoffen gebruikt hij geen gewone mest maar specifiek uitgebalaeerd voor de weide en paard aangepast weet nog niet of ik het ga doen het is nogal erg prijzig denk dat mijn mannetje me teveel doet haha.
hopen dat ik de lotto win

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:30

Ze hebben toch bv de pavo summerfit koeken met allerlei voedingstoffen er in voor de koudbloeden die alleen op de weide staan?
Zelf zou ik het ook niet zomaar durven hoor... Zeker niet in combinatie met een keer of 5 per week trainen...

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:37

ja maar die summerfit zou ik die van mij niet hoeven geven krijg ik hem helemaal niet gehouden
had eerst al eens tinkerbrok als aanvulling op het hooi in de winter omdat hij dan ook op wei staat jeetje van een handje had ik een uur rodeo ipv rijden nee na nader onderzoek blijkt dat sobere voer helemaal niet zo sober
4 soorten haver zal wel dat ie gek werd hihi.
hij kijgt alleen maar zemelen met water ( nu even voor de ontgifting en olie toe te dienen) olie kan ik ook gewoon met een spuit in de mond doen maar ach zemelen zijn goed voor de vertering dus laat maar gaan
in de winter krijgt hij voordroog onbeperkt en een beetje pavo natures best heel af en toe maar ook daar haalt hij teveel energie uit dus ook niet iets voor dagelijks gebruik.

erg maar die van mij is weer iets apparts
gek beest hihi

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:38

pink
mooie foto`s dacht idd ook even dat het dezelfde waren hihi

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:40

Ik heb ook geen idee over die koeken tov exceem hoor, heb daar echt geen verstand van, ik weet alleen dat dat iets is wat gegeven wordt aan de sobere paardjes die zonder brok leven om toch voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:56

Nee dat was duidelijk dat dit niet tov exceem was bedoeld maar als toevoeging, vandaar de andere reactie het zal bij veel anderen ongetwijfeld wel werken maar bij die knol van mij is het weer eens teveel hihi
weet ze altijd wel weer uit te zoeken

mijn vorrige merrie at het liefst kliekjes van middageten zelfs vlees spaghetti en heeft toen ik haar pas had na het bbq een kotelet gepikt en opgegeten met bot en al

nu moet ik er wel bijzeggen ze kwam uit polen barre omstandigheden en mishandelingen en was eigenlijk voor de slacht ik heb haar gekocht en opgelapt maar zo regelmatig kreeg ze van mij toch nog kliekjes
aardappelschillen sinasappelschil middagkliekjes bananen met of zonder schil spaghetti en zelfs frikandellen die pikte ze als we op de wei een frietje aten
( kom maar op val me maar aan)
mar vergeet niet dit paardje was toen al c.a 22 en was haar hele leven niks anders gewend ze gaf de voorkeur aan kliekjes tov voer als ik beide neerzette in t begin at ze eerst de kliekjes op daarna de rest
zelfs sla e.d at ze zonder ziek te worden
enige wat ze niet verdragen kon was mais ( heb ik haar nooit gevoerd maar ooit wel een voorbijganger zo ziek had ik d`r nog nooit gezien)
ik heb haar nog 12,5 jaar gehad heb haar laten inslapen toen omdat ze een infichtie aan d`r hoef had kwam op de wei aan en kon niet lopen been was ruim 30 cm doorsnede toen heb ik de knoop doorgehakt toen ze ingeslapen was bleek het een infectie te zijn
mis haar nog elke dag in oktober 5 jaar geleden

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:03

zammie & co:

helemaal off topic is het niet eens, hooi kan vaak lukken, maar dan moet je echt op de hoogte zijn van wat erin zit en moet de bemesting van het grasland dat het leverd ook optimaal zijn, voor veel mensen hier lukt dat niet doordat ze opslag missen en testen van steeds een nieuwe voorraad is vrij prijzig, toch lukt het vaak wel als je heel goede afspraken kunt maken met je leverancier en daar de opslag regelt, ook veel boeren zijn vaak bereid opslag te verhuren mits er goede afspraken over het ophalen nageleefd worden ( zaterdag middag na het erfvegen ben je vaak niet echt meer welkom).

het gaat echter niet specifiek over puur hooi, maar meer over het heel goed kunnen leven voor onderhoud en een deel arbeid op een ruwvoer dieet, ik vul daar ook nog steeds uit gewoonte wel eens hooi in, maar ruwvoer is veel breder van assortiment: hooi, graszaadstro, tarwe-, gerste-,haver en rijstestro, erwten stro en lucerne, snijhaver of gerst, maar er zijn ook nog wat bruikbare tussenvormen zoals pulp als droge brok eigenlijk krachtvoer, geweekt zeker als onderdeel van je ruwvoer bruikbaar. ik vergeet altijd nog wel wat mogelijkheden, zeker bij een snel berichtje als dit. kenmerk van ruwvoer is dat het langzaam naar binnengaat en dus je paard lekker bezig houdt en dat de voedingswaarde ook langzaam door het lichaam gaat, het wordt ook op meer plaatsen verteerd en de voedingswaarde komt veel geleidelijker binnen, je kunt er vaak meer van geven en er zijn minder kansen op lege maag en darm, het houdt dus het paard meer bezig van buiten en van binnen, daar is een paard ook opgebouwd en het voorkomt veel problemen, wel is het zaak rekening te houden met aandoeningen die een paard al heeft, niet alle soorten zijn voor elk paard even geschikt, vrijwel alle ruwvoer soorten komen tekort aan zout, of een zoutblok dat als maatregel opvult hangt van je paard af en hoe je met dat blok omgaat, maar zout moet vrijwel altijd bijgegeven worden.

paarden moeten wel echt wennen als je overschakeld, hij moet zijn darmflora beter gaan ontwikkelen en aanpassen. je kunt echter niet zomaar zeggen dat er minder suikers in zitten dat weet je pas na onderzoek van het voer, natuur en vogeltjes hooi, kan door de vele kruiden wel eens rijker uitpakken dan je verwacht. als je dus weet wat je voert weet je ook waar een probleem door tekort of teveel kan gaan ontstaan dat moet je dan ook compenseren, soms is dat een enkele stof en soms kan een samengesteld supplement uitkomst bieden.

bedenk bij krachtvoer (dat ik zelf meer zie als aanvulling op mijn basis van ruwvoer ) dat het vaak kan leiden tot minder tijdsbesteding, meer pieken in opname van stoffen en overdaad aan energie op momenten dat je paard het niet gebruikt, dus ruwvoer hoort gewoon de basis te zijn.
onze paarden hebben ook vaak tijd genoeg om in alle rust de voederwaarde uit hun ruwvoer te halen, wij moeten er dan wel voor zorgen dat de kwaliteit en samenstelling klopt.

veel sobere rassen kunnen ook op ruwvoer te dik worden, hun spijsvertering is daar nog steeds helemaal op ingesteld. de belangrijkste factor blijft het paard zelf, is er iets dat het benutten van de voedingswaarde uit ruwvoer in de weg staat of is het werk meer eisend dan is er ook zeker een plaats en reden voor het gebruik van krachtvoer en supplementen, de beste volgorde wordt dan eerst het paard met zijn specifieke eigenaardigheden en behoefte, dan je ruwvoer en dan de aanvulling die daar bij nodig is.

de meest gebruikte ruwvoer soort heb ik tot het laatst bewaard, dat is gras, dat is inwerkelijkheid een zeer diverse groep die tenminste uit 1 soort bestaat, maar in de praktijk uit tientallen, grassen zijn een groep planten, maar wat wij gewoonlijk gras noemen bestaat uit een zeer breed aantal soorten gras en kruiden, met verschillende eigenschappen, vandaar dat er zelden gras = gras is te zeggen of dat hooi daarvan hooi is, iedere wei kan verschillen en het hooi daarvan ook, op zicht is het inschatten van de kwaliteit nauwelijks te doen en alle invloeden maken het het een onstabiele factor in het rantsoen van een paard, ik vind het zel het boeiendste onderdeel, maar ook het meest lastige deel van een rantsoen, de inhoud kan van uur tot uur en van dag tot dag verschillen, blijft dus een uitdaging.

voor ZE paarden, waar er vrijwel zeker een groep is die nog meer op stoffen uit het rantsoen reageerd dan op de muggen zelf is de puzzelarij nog groter, maar ik geloof dat dit al een giga bericht is geworden, dus dat even bewaren voor de volgende keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:18

appie heeft een paar jaar vogeltjehooi gegeten,mooi spul was dat,maar net in die periode begon hij dus wel met zijn kriebel.
toen terug gezet op overjarig gewoon hooi en toen ging het al beter.
dus dat daar dan net weer teveel in kan zitten dat klopt dan wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:33

indrasjacks schreef:
Een kennis wees me erop het schijnt dat hij een website heeft ( heb er wel al op gespiekt en viel achterover van de prijzen) hij heeft een of ander graszaad waar alles in zou zitten als je daar je weide mee inzaait ook met meststoffen gebruikt hij geen gewone mest maar specifiek uitgebalaeerd voor de weide en paard aangepast weet nog niet of ik het ga doen het is nogal erg prijzig denk dat mijn mannetje me teveel doet haha.
hopen dat ik de lotto win

Ik heb toen we dit huis met land hebben gekcoht de weide laten inzaaien met een speciaal mengsel voor paarden. Na 1 jaar was het meer (vooral rode) klaver als grassoorten. Ik heb dus in die tijd alles grondig moeten "omzetten" om weer een normaal weidje te krijgen. De grond is het jaar daarvoor nagekeken op wat het nodig had en heb dus die eerste jaren de meststoffen erop gedaan die nodig waren voor deze grond. Bleef met name de eerste jaren teveel klaver houden en heb dit op het laatst met vergif weg gekregen.
3 jaar terug hadden we uitzonderlijk mooi hooi. Erg grof stengelig (wat ik prefereer) en mooi uitgebloeid. Hier vielen de nodige zaden uit tijdens het pakken/uitschudden en ik ben dan ik... ik heb dit bewaard en het jaar daarop gewoon los in de wei gestrooid, samen met kunstmest. De bodem is daarna nog 1 keer onderzocht en de waardes waren toen goed. 1 x per jaar komt er in het vroege voorjaar wat kunstmest op en als er wat mos de kop op steekt, komt er korrelkalk in de winter over.

Hooi heb ik altijd van dezelfde snede/wei en zou ik dus wel kunnen laten onderzoeken. Maar zou het daadwerkelijk nodig zijn?
Ik voer sinds 2 jaar ook foliehooi en dit is nu ook van dezelfde snee. Ook weer lang/stengelig en uitgebloeid hooi.
Ik weet dat zelfs het tijdstip op de dag al voor verschillende waardes kan zorgen. Nu ben ik zelf iemand die weinig krachtvoer geeft. Eerder, toen ik erg intensief wedstrijden reed en de paarden niet zoveel in het gras had lopen als nu, gaf ik meer krachtvoer. Hooi heb ik altijd al veel gevoerd. Blijft voor mij ook de brandstof voor het paard.

Je kunt tegenwoordig heel veel verschillende vormen van kracht/voedingssuplementen krijgen. o.a. de pavokoeken die toch vol schijnen te zitten met suikers/koolhydraten. Dat stop ik er dus bij de mijne niet in.
Vind het dus best moeilijk om een voer te vinden, die wel alle stoffen bevat, maar geen "rotzooi", zoals sojadoppen enz. en waar al die overbodige suikers/koolhydraten inzitten. Het paard is inderdaad zeer goed in staat om juist dat uit het ruwvoer te halen.
Ben dus nog steeds zoekende naar een voer, die dus wel alle benodigde stoffen heeft, maar niet de belastende stoffen.

Dus als je nog meer info hebt, dan hoor ik het erg graag tug.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:42

Mijn paarden staan op hooi, gras en liksteen, maar ik zeg er eerder bij dat ze niet zwaar in de arbeid staan en ik zomer en winter gras tot mijn beschikking heb, dus ze hebben ook altijd wat te knabbelen. Eind van de winter merk ik wel dat mijn fjord dan nog wel een in wil vallen (mede door het verharen) en dan voer ik inderdaad pavo koek bij, maar mijn fjord heeft geen eczeem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:12

Ik heb mijn paarden eigenlijk altijd op hooi en liksteen gehad, die van mij krijgen altijd alleen maar een handje biks voor de lekker.
Onze welsh werd uberdik van het onbeperkte hooi afgelopen winter! Bij Storm is het wel oke, het houdt hem zo te zien lekker warm want hij maakt dan ook duidelijk minder dikke wintervacht aan tov niet onbeperkt op hooi.
Aangezien Wisse nog 3 is en dus nog volop in ontwikkeling en ik hem wel wat serieuzer wil gaan trainen denk ik dat ik hem wel wil bijvoeren met biks of iets dergelijks straks. Wat, ben ik nog niet over uit.
Hebben jullie ervaring met de speciale zomereczeemkrachtvoer van enkele merken?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:15

@ opisop: ik voer nu Struktur Energetikum van St. Hippolyt, naar mijn idee niet speciaal ZE-voer maar wel 18% sui+zetmeel (vind ik op zich best laag, ik houd niet van nog veel lager ivm energieverbruik), alle vit/min/sporenelementen die een paard nodig heeft. Het ruikt erg lekker en is een soort mengsel van muesli/brok op basis van lucerne. Kaspar vindt het heerlijk en sinds ik het voer is hij niet erger gaan schuren oid :) ik ben er heel tevreden over en stap ook niet meer over. Het is alleen wel best duur (24,40 per 20 kilo).

Verder staat hij 's zomers op het land en 's winters met goed kuil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:22

zit er nog verschil in kuil of hooi als je kijkt naar eczeem?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:31

geen idee vind het ook moelijk om goed hooi te vinden want mijn tinker mag niet teveel eiwit dat heeft hij gelijk diaree

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:59

@ opisop: ik heb vorige winter hooi van de tweede oogst gevoerd, vrij weinig voedingsstoffen, hij had de eerste week dat hij naar buiten ging al jeuk :Y) dus ik denk eigenlijk niet dat het veel uitmaakt. Nu staat hij lekker onder een vliegendeken en doet hij het goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:04

opisop_shop schreef:
zit er nog verschil in kuil of hooi als je kijkt naar eczeem?

Ligt ook weer aan wanneer het gemaaid is en hoelang het op het land heeft gelegen en of het lang of juist kort gras is. Hoe natter, hoe eerder het van het land is gehaald en dan zit er dus meer in. Ik heb altijd erg droge, want voer 's winters ook onbeperkt en wil dan dus juist dat het buikvulling is en geen snack wat net efkes te 'vet' is.
Volgens mij is normaal gesproken hooi van juni/juli het mooist voor paarden. Van mei is erg voedingsrijk en in augustus heeft het gras ook weer een groeistuip. Maar als het zoveel regent en warm is als de afgelopen tijd, dan groeit het natuurlijk ook behoorlijk door.
Als ik de fructaanmeter bekijk, dan valt het juist ook deze afgelopen periode wel weer erg mee met de fructaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:06

@opisop; Diddle kreeg vorig jaar hooi
nu krijgt hij voordroog (geen kuil, maar hooi wat 1 dag te weinig gedroogd heeft en dus gewikkeld is) en ik heb niet het idee dat het erger is dan afgelopen jaar..
verder heb ik niet echt wat nuttigs te vertellen op het voedings/hooi verhaal :o

ik ga inderdaad morgen zo'n energiehealing laten doen bij Dids :) ik ben heel benieuwd! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:43

Shadow krijgt al jaren kuil, hooi vind ze niet lekker namelijk haha is haar te stug ofzo. Eerder kreeg ze koeienkuil, nu niet meer, en gaat veel beter. Dit is ook betere kwaliteit. Maar wat precies qua voedingsstoffen, in kuil, geen idee.

Ik heb de nature's best bijna op, en koop het niet meer weer.
Ben al beetje aan het dubben op welk voer ik straks wil gaan.
Subli heeft namelijk ponybrok, brok, maar dan wel met een redelijke vitamineren e.d. wat mij erg aanspreekt. Alleen vraag ik me af of madam last gaat krijgen van evt. suikers. En toch denk ik dat ik liever voor iets meer suiker zal gaan, dan compleet graanvoer (kreeg ze voorheen ook) die echt 1 en al zetmeel zijn. Ok, zijn bijna dezelfde dingen maar goed.
Ben er nog niet over uit dus.

Indrasjacks: je promoot die olie nu ook al in het topic over mijt, schurft e.d. Je hebt echt een hoge dunk van het spul hé?
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 25-07-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:45

Succes met de zoektocht naar goed voer CarolShadow, het heeft mij meer dan drie maanden gekost :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:56

de invloed van voeding op zomereczeem is mij ook nog niet helemaal helder, nicole hebbing heeft er een boekje over, maar verder is er helaas weinig goed uitgezocht, een paard wat te vet geworden is heeft al vrij snel meer problemen met jeuk, vaak ook niet alleen van de mugjes, maar er worden dan meerdere dingen ontregeld, het is zowiezo verstandig die extra belasting te voorkomen een gezond functionerend lichaam kan ook beter reageren op stoffen van buiten.

ook het voorkomen van tekorten en teveel in voeding is altijd al de bedoeling ZE of niet, maar zelf ben ik wat breder op zoek naar dingen uit voer die extra invloed kunnen hebben op de jeuk, dat het vooral de robuuste rassen zijn die meer last hebben is logischer, er moet om jeuk te krijgen van de mugjes wel gebeten worden en dit type paarden loopt veel vaker buiten dan de sportpaarden, opstallen kan veel helpen(liever niet), geen contact met de mugjes is eigenlijk wat een goede deken ook voorkomt.

ik ben eigenlijk al een stap verder en meer geinterreseerd naar de invloed van voedingsstoffen op de stoffen die in het lijf vrijkomen na gebeten zijn, daar is bij paarden nog te weinig onderzoek van de vinden, ik blijf vooral steken bij de muizen en ratten, ik weet dus dat het in principe best mogelijk zou zijn maar niet of dit in paarden zo werkt, best onderzochte stof over alle diergroepen is histamine en dat is ook bij mensen redelijk onderzocht, helaas niet in de combi met voeding.

het is ook best lastig om de overweging te maken om het al op dit topic te zetten, of het echt zo werkt vind ik eigenlijk te veel theorie met beperkte onderbouwing, aan de andere kant misschien hebben er nu paarden baat bij, vooral de krachtvoer-eters, ook zijn er best wat voersoorten die vaker reactie geven, dat is wel weer meer van het paard zelf afhankelijk dan van dat voer zelf.

ik zal het hele verhaal eens wat uitwerken en eens kijken wat jullie commentaar kan toevoegen, zammie jij krijgt nog een pb morgen, maar op bokt is ook een hele berg info onder het kopje voeding en supplementen onder paardenwelzijn, daar zit heel veel nuttigs tussen en er zitten behoortlijk ervaren mensen die best wat te melden hebben, scheelt hier weer wat bladzijden als daar je antwoord al bij staat.

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:17

heeft iemand ervaring met hippo-eczema, schijnt een nieuw goedje te zijn, een vriend van me verkoopt het in zijn dierenwinkel, maar het is vrij prijzig. ik geloof 150 euro per setje,
dan krijg je een olie voor door het voer en een soort zalf.
maar omdat het nogal duur is vroeg ik me af of iemand dit al heeft gebruikt en hoelang je ermee doet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:22

Volgens mij is dat toch dat spul wat onderzocht wordt mede met een aantal bokkers? Is verleden jaar ook getest en daar kwam toen weinig bijzonders uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:25

die hippo is eigenlijk een voedingssupplement met mineralen etc er in waarvan zij denken dat dat goede invloed op het lichaam kan hebben.
valt best te proberen hoor, kennisje van me heeft het gebruikt en haar paard had toch echt veel minder klachten dan voorheen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:33

@opisop_shop: hoe is het gesteld met de dazenval :D

Ik heb pavo nature's best geprobeerd, maar daar zit echt te veel suiker in... Dit krijgt ze enkel vanaf november tot en met maart bijgevoerd. Voor de rest hooi en een liksteen!