indrasjacks schreef:Een kennis wees me erop het schijnt dat hij een website heeft ( heb er wel al op gespiekt en viel achterover van de prijzen) hij heeft een of ander graszaad waar alles in zou zitten als je daar je weide mee inzaait ook met meststoffen gebruikt hij geen gewone mest maar specifiek uitgebalaeerd voor de weide en paard aangepast weet nog niet of ik het ga doen het is nogal erg prijzig denk dat mijn mannetje me teveel doet haha.
hopen dat ik de lotto win
Ik heb toen we dit huis met land hebben gekcoht de weide laten inzaaien met een speciaal mengsel voor paarden. Na 1 jaar was het meer (vooral rode) klaver als grassoorten. Ik heb dus in die tijd alles grondig moeten "omzetten" om weer een normaal weidje te krijgen. De grond is het jaar daarvoor nagekeken op wat het nodig had en heb dus die eerste jaren de meststoffen erop gedaan die nodig waren voor deze grond. Bleef met name de eerste jaren teveel klaver houden en heb dit op het laatst met vergif weg gekregen.
3 jaar terug hadden we uitzonderlijk mooi hooi. Erg grof stengelig (wat ik prefereer) en mooi uitgebloeid. Hier vielen de nodige zaden uit tijdens het pakken/uitschudden en ik ben dan ik... ik heb dit bewaard en het jaar daarop gewoon los in de wei gestrooid, samen met kunstmest. De bodem is daarna nog 1 keer onderzocht en de waardes waren toen goed. 1 x per jaar komt er in het vroege voorjaar wat kunstmest op en als er wat mos de kop op steekt, komt er korrelkalk in de winter over.
Hooi heb ik altijd van dezelfde snede/wei en zou ik dus wel kunnen laten onderzoeken. Maar zou het daadwerkelijk nodig zijn?
Ik voer sinds 2 jaar ook foliehooi en dit is nu ook van dezelfde snee. Ook weer lang/stengelig en uitgebloeid hooi.
Ik weet dat zelfs het tijdstip op de dag al voor verschillende waardes kan zorgen. Nu ben ik zelf iemand die weinig krachtvoer geeft. Eerder, toen ik erg intensief wedstrijden reed en de paarden niet zoveel in het gras had lopen als nu, gaf ik meer krachtvoer. Hooi heb ik altijd al veel gevoerd. Blijft voor mij ook de brandstof voor het paard.
Je kunt tegenwoordig heel veel verschillende vormen van kracht/voedingssuplementen krijgen. o.a. de pavokoeken die toch vol schijnen te zitten met suikers/koolhydraten. Dat stop ik er dus bij de mijne niet in.
Vind het dus best moeilijk om een voer te vinden, die wel alle stoffen bevat, maar geen "rotzooi", zoals sojadoppen enz. en waar al die overbodige suikers/koolhydraten inzitten. Het paard is inderdaad zeer goed in staat om juist dat uit het ruwvoer te halen.
Ben dus nog steeds zoekende naar een voer, die dus wel alle benodigde stoffen heeft, maar niet de belastende stoffen.
Dus als je nog meer info hebt, dan hoor ik het erg graag tug.