Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
singasong schreef:Sodeletuut schreef:Het is inderdaad niet mijn pony, maar ik ken haar al wel ruim 5 jaar, en ze is eigenlijk altijd te dik geweest. Ze is inderdaad al wat ouder, 23. Maar ik ben het er absoluut mee eens dat ze moet afvallen. En over in de schaduw staan, ze gaan binnenkort naar een weiland naast het huis waarin verschillende bomen staan waar ze onder kunnen staan. En daar staan ze een stuk schraler, en kunnen ze op dieet.
Maar als ze dan schokken in hun hoofd krijgen die vergelijkbaar zijn met 6000 volt.. Is het dan wel een waardig leven voor een paard?
Het gaat niet alleen om 'schaduw' maar ook om uit de wind en uit 'pollen' te kunnen staan, dus een stal is dan de enige optie.
En nee, het is idd geen waardig leven voor een paard als ze het in deze mate hebben.
Als je de eigenaar van dit paard wilt laten zien/horen wat voor pijn haar paard heeft dan raad ik je aan om in de beginpost van dit topic het filmpje van proff. Knottenbelt te kijken. Hij legt uit wat HS is en wat voor pijn paarden hieraan kunnen hebben.
Hoe lang heeft dit paard er al last van?
Sodeletuut schreef:[Maar dan zou je het paard de hele zomer op stal moeten zetten ofzo?
Ik kan het filmpje inderdaad wel even aan haar laten zien.. Alleen kan de eigenaresse niet echt goed engels, dus moet ik het vertalen ofzo..
Gisteren was de eerste keer dat ze dit deed. Dat was rond 4 uur, en rond 8 uur was het helemaal weg, en vanochtend was er ook niks aan de hand.
merrieveulen schreef:@@ singasong, volgens mij is dat niet altijd zo. twee jaar terug had mijn Zned het behoorlijk heftig, vorig jaar een stuk minder en tot dusver dit jaar nog minder. ik kan me voorstellen dat het ook wel voorkomt dat het lichaam het (weliswaar misschien langzaam) zelf oplost, indien het dat kan.
ik heb contact gehad met Steffi vd Laarse, ze komt wel als het echt moet, maar gaf wel aan dat ze liever heeft dat je die kant opkomt. ik heb zelf eventueel vervoer alvast maar geregeld, haha! mocht het nodig zijn dan kunnen we erheen.
FCSA schreef:singasong schreef:FCSA, komt Steffi v.d. L. ook op stal? of moet je daarheen? Even een vraag van iemand en ik weet dat jij haar bij je paard hebt gehad.
Ze behandelt alleen in Soest.
Edit: bij uitzondering gaat ze ook wel eens op pad, maar dan voornamelijk richting het oosten vanuit Soest.
Citaat:Nerve pain has long been blamed for the cause of headshaking, and, as long ago as the late 1800s vets were surgically severing the nerves in an affected horse's nose in an attempt to cure the problem. There are many sources for potential nerve pain in the horse's head but the vets think that branches of the trigeminal nerve which conducts sensation from the muzzle and face to the brain may be the main source, particularly the Infraorbital nerve which is a branch of the maxillary.
See Figure 1 below.
For some reason, parts of this nerve may be damaged and 'fire' inappropriately causing painful sensations in a particular area, i.e. the nerves are telling the horse that it is being hurt in this area when in reality it is not.
In humans this is called Trigeminal neuralgia or Tic doloureux. This problem can explain all the symptoms listed in Clinical signs including the tick-like head movement and signs of nasal irritation because the horse may be trying to remove the sensations by rubbing.
The location of the nerve malfunction is difficult to identify but may explain the differential effect of various triggers between horses.
Sunlight may suggest a malfunction in nerves nearer the eye, whilst irritation caused by particles or airflow may suggest a malfunction in nerves supplying the nasal passages.
Sensitivity to touch may imply that more peripheral nerves are affected.
Unfortunately the cause of Trigeminal neuralgia in humans is often a mystery although it can be caused by pressure from an enlarged blood vessel ‘squashing’ the nerve or direct damage to the nerve as a result of a previous injury.
Exercise may therefore trigger this misfiring due to an increase in blood pressure, similarly particles inside the nose will increase the blood flow to the nasal passages.
However, Dr Robert Cook has suggested that the pressure of the bit in the horse’s mouth might directly cause this neuralgia. Unfortunately this is difficult to prove because removal of the bit might not instantly cure an established neuralgia. See work by Cook in Literature or http://www.bitlessbridle.com
Citaat:Schade aan het kaakgewricht resulteert meestal in diverse klachten, voornamelijk pijn rond de kaak of functieverlies. De mond kan dan niet meer voldoende worden geopend en er zijn problemen met het kauwen. Allerlei geluiden kunnen voorkomen, zoals een knisperend, zanderig, knappend of klikkend geluid bij het bewegen van de kaak. Ook kunnen er 'referred' klachten ontstaan. Deze worden elders in het hoofd, of zelfs verderop in het lichaam gevoeld, maar zijn van de kaak afkomstig. Voorbeelden zijn vermeende bijholteontstekingen, gebitsproblemen, hoofdpijnen en pijn in de slapen, duizeligheid, OVERGEVOELIGHEID VOOR LICHT en andere oogproblemen, nekklachten, schouderpijn en een uitgebreide reeks oorklachten. Als oorzaken hiervoor onvindbaar zijn, is kaakproblematiek waarschijnlijk. Kaakklachten noemen we ook wel CMD (cranio-mandibular disorder) of TMJD (temporomandibular joint disorder).
merrieveulen schreef:@ singasong, ja. hij schudde destijds op de zelfde manier, of eigenlijk, de typische HS manier. natuurlijk met zijn eigen kenmerken. maar dus zeker wel sterk lijkend op dat in betreffend filmpje.
waar zit je aan te denken? mag ook per PB.