[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:00

Nou kwart pilletje was best snel weg, maar kreeg wel aparte blik erna en bak senior priores werd eerst geen blik waardig gegund en was hooinet in stal interessanter. Pas toen ik net deed alsof ik de bak weg wilde maken viel hij de bak aan.

Ben benieuwd of hij het morgen net zo makkelijk aan neemt. :=

wouterpaard

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:45

ik ben vorige week begonnen met de medicatie. Hij eet zijn brok ook minder dan voorheen. Maar eet het uitiendelijk wel op (kan er de hele nacht over doen) Geef hem nu wat extra slobber dat gaat er goed in.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:37

TanteFlavie schreef:
ohjajoh6 schreef:
Waarom twijfel je dan eigenlijk?

Omdat ik zelf (voor mezelf) ook niet meteen aan de pillen ga, en omdat ik eerst zou willen proberen met een nog strikter voerbeleid...
Paardje is moddervet (van lucht... het is waar, mensen die nooit veel voer geven hebben moddervette paarden, mensen die zeggen dat ze emmers voer geven hebben soms magere paarden)
en staat momenteel echt "vrolijk" in de weide...

Mijn tante heeft verschillende cushing paarden, maar die zijn allemaal de 30 voorbij... en die slijten hun oude dag in een kudde... hebben ruimte zat... (wat ik niet heb) en zij voert dus die kruiden bij.

Momenteel ben ikzelf ook nog in een "zoekende" fase... ondanks dat ik zelf het vermoeden had dat hij cushing zou kunnen hebben, ik heb zelf voorgesteld aan de dierenarts om hem te testen, ben ik toch geschrokken....

Ik lees dit topic mee, volg jullie verhalen.... en leer van jullie resultaten. Jullie zijn mijn enige infobron, ik kan hier, in mijn omgeving, niemand echt vragen stellen... want niemand "kent" Cushing (zeggen ze).

Ik heb moeite met de opmerking over je tante, ze heeft meerdere paarden die PPID hebben die dus geen medicatie krijgen? 'Ook' al zijn ze over de 30, ze hebben recht op een paardwaardig bestaan. Ik wil niet helemaal bot over komen, maar hanteer dit aub niet als referentie.
Als je het topic leest, dan is praktisch iedereen die de Prascend geeft, ervan overtuigd dat dit de goede beslissing is/was. Ook bij paarden die weinig uiterlijke symptomen vertoonde, je weet niet wat zich in het lijf/hoofd zelf afspeelt.
En als de paarden 'te oud' zijn om medicatie te geven volgens de eigenaar, dan moet er misschien afgevraagd worden in hoeverre de paarden beter af zijn in het hiernamaals...
Mijn merrie is 30, heeft destijds niet veel symptomen gehad, maar ik ben er heilig van overtuigd dat ze zich beter voelt met de Prascend. Zolang ze het goed doet, blijf ik geld uitgeven om haar een paardwaardig bestaan te gunnen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:19

@Marcella: hij krijgt een hele pil per dag, dus 1 mg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:20

Ik ben het met mijn voorgangers eens: als de cushing je recht in je smoel slaat, om het zo maar eens te zeggen, dus overduidelijke symptomen en een te hoog acth, wie zijn wij dan om je paard van de broodnodige medicatie te onthouden...

Kan ik alleen nog maar aan toevoegen , dat ik zelf hartstikke dankbaar ben voor iedereen in dit topic, met alle tips, waaronder verhogen van de pergolide, ik weet bijna zeker dat ik anders deze aanval van hb nooit zo snel weer onder controle had gekregen...

Ohja, nog even over het slechte eten: ik heb geluk, dat die van mij hooguit een dag of 2 wat slechter eet tijdens een verhoging, maar er zijn er zat hier, die echt alles uit de kast hebben moeten trekken om hun paard aan het eten te houden, daarom lijkt het mij heel belangrijk om die pillen echt apart en uit de hand te geven, zodat ze het vooral maar niet gaan associeren met hun gewone voer...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:37

DA wil dus toch nog een test doen, maar even snel daarover ingelezen, maar dat gaat heel mooi even niet gebeuren met risico op hoefbevangenheid en de daarbij horende hoefbeen kanteling.

¨Advies is een Dexamethason suppressie test te doen¨
:n >;)

Hopen dat ik anders gewoon rond december toch wel een baan heb en dan kijken we wel om tussen december t/m juni de thyreotropine vrijmakend hormoon (TRH) simulatie test te doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:45

Hij is toch net hoefbevangen geweest, Marcella ? Of iig al een keer in zijn leven ? Wat een raar advies van de DA dan. Heel goed dat je daar niet mee akkoord gaat. Misschien dat je al heel veel leert van het beginnen met de pergolide. Als dat gewenste veranderingen veroorzaakt, dan weet je denk ik al genoeg ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:50

Hij is in 2009 licht hoefbevangen geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:58

Vind het ook een gevaarlijk voorstel van je DA en waarvoor eigenlijk? Maar goed dat jij je pillen al hebt zeg, die kunnen ze je iig niet meer ontzeggen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:36

Er was toch zon kruid, monnikspeper?, met een soortgelijke werking als prascend? Alleen was de werking maar beperkt in tijd, dus op een gegeven moment moet je toch aan de pillen, en ook iets minder betrouwbaar dan pergolide en even duur?

Waarom dan moeilijk doen?

Zijn er hier meer mensen waarbij het paard in de herfst een terugslag krijgt? Tinkerbell is ineens achteruit aan het gaan en hard ook. Moet ze hier even doorheen tijdens de rui, moet ze opnieuw gemeten en dosis eventueel verhogen, hoe kijken de mensen die al jaren met hun paard dokteren hier tegenaan?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:54

Marcella: bij de mijn is die test toen ook gedaan omdat de Acth test er toen nog niet was. Bij de mijne is het toen goed gegaan. Mijn da zei dat de kans dat ze bevangen raken maar heel klein is omdat de hoeveelheid die ingespoten wordt maar heel klein is. Zij had het nooit meegemaakt dat er een paard bevangen raakte door de test.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:04

Maar is die van jou daarvoor wel een keer hoefbevangen geweest.

Vind het een te groot risico met zijn hoefbevangenheid in het verleden, want dan word het heel simpel einde verhaal. Als die van mij nou dit niet zou hebben gehad in het verleden is het een ander verhaal.

En waarom risico nemen als er vanaf december een andere test de thyreotropine vrijmakend hormoon (TRH) simulatie test kan worden gedaan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:11

Nee de mijne is nooit bevangen geweest. Ik wist ook pas nadat de test gedaan was wat de risico's waren.

In jouw geval zou ik met de Prancend beginnen en kijken wat het doet.
De symtomen zijn zo duidelijk! Dit bespaart je weer kosten voor de andere test.
Ik test de mijne ook niet verder, ik kijk gewoon hoe hij het doet. En nu na 4 jaar op de pergolide gaat het nog steeds goed, alleen zijn vacht groeit nog snel. Maar het lusteloze, veel plassen en drinken, te dik zijn, spontane ontstekingen en rare hoefgroei zijn verdwenen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:22

randalinpony schreef:
Er was toch zon kruid, monnikspeper?, met een soortgelijke werking als prascend? Alleen was de werking maar beperkt in tijd, dus op een gegeven moment moet je toch aan de pillen, en ook iets minder betrouwbaar dan pergolide en even duur?

Zijn er hier meer mensen waarbij het paard in de herfst een terugslag krijgt? Tinkerbell is ineens achteruit aan het gaan en hard ook. Moet ze hier even doorheen tijdens de rui, moet ze opnieuw gemeten en dosis eventueel verhogen, hoe kijken de mensen die al jaren met hun paard dokteren hier tegenaan?

Ik weet niet of je dat wel zo kan stellen. Monnikspeper kan een positieve werking hebben op de hormoonhuishouding van een paard, dat wil nog niet zeggen dat het dezelfde werking heeft als pergolide. De meeste mensen hier gebruiken het dan ook met pergolide of moeten vroeg of laat toch aan de pergolide, omdat monnikspeper niet voldoende helpt. Of het maar beperkt werkt en wat het precies doet voor een Cushing paard is niet bekend.

Ook ik was heel sceptisch over Prascend, het zijn nogal heftige pillen die je je paard toestopt, maar uiteindelijk ben ik super blij dat ik er aan ben begonnen. De meeste paarden knappen er gewoon ontzettend van op, op enkele allergische paarden na natuurlijk. Ik raad het nu echt aan en ik zou ook niet wachten tot symptomen erger worden. Wat het je er aan dat je paard eerst HB moet zijn voordat je maatregelen neemt? Hoe meer je voor bent, hoe beter en langer je je paard een prettig leven kan geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:16

Marcella: ik zou je inderdaad adviseren niet de Dex-suppressie test te doen .. er zijn paarden die er niet op reageren maar er zijn toch een substantieel aantal paarden die er wel negatieve gevolgen van ondervinden ( o.a. HB). De TRH test is wel goed ( lees veilig) maar bedenk wel dat die test echt niet veel meer duidelijkheid geeft dan een correct afgenomen ACTH test. De TRH test is ook duurder: je DA moet immers met tussenpozen bloed afnemen en brengt daarvoor wellicht meer tijd in rekening.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:19

Marcella, waarom begin je niet gewoon met de medicatie?

Ik heb mijn merrie nooit laten testen, gewoon puur op basis van symptomen zijn we begonnen met behandelen. Ik merkte na een a twee weken al wel gedragsveranderingen maar de echte veranderingen beginnen na 4-6 weken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 05:12

Marcella,
Even praktisch: waarom testen? Om zeker te weten dat hij Cushing heeft en dan te starten met Prascend. Maar dat is pas in december en eigenlijk weet je de uitslag al, puur op basis van de symptomen: die zijn overduidelijk.
Zelf zou ik meteen met Prascend beginnen. Image knapte in een paar weken zo op, echt verbazingwekkend. Ik wilde dat ik al veel eerder met de medicijnen was begonnen. Ze werd veel gezelliger in de omgang, kon veel langer op de wei zonder problemen, stal bleef schoner; ze voelde zich beter.

hier Image op 23 jarige leeftijd met Cushing na een half jaar Prascend.
http://imageshack.us/a/img853/2962/2dtv.jpg

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:26

randalinpony schreef:

Die van mij die al 5 jaar kampt met hb en dus waarschijnlijk al langer cushing heeft dan dat we weten, heeft hele hoge bergen maar ook hele diepe dalen.
Er is geen pijl op te trekken waarom het soms zo goed of zo slecht gaat.
Ik ben pas bezig met prascend en hoop maar dat dit het stabiliseert.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het af en toe niet meer weet en de ellende soms ook niet meer kan zien.
Ik heb ook besloten als er nog een zware terugslag komt of ik niet weet of ik m er weer door ga trekken.
Iedere dag maak ik me zorgen om m.
Nogmaals alle hoop is op de prascend gevestigd, hopelijk kan hij hiermee nog fijn leven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:32

Citaat:
Zijn er hier meer mensen waarbij het paard in de herfst een terugslag krijgt?

De 'seasonal rise' is bijna zeker hiervoor verantwoordelijk. In deze periode stijgt altijd het ACTH hormoon - - bij alle dieren, dus ook paarden. De oplossing is pergolide ( tijdelijk) verhogen.

woldv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:00

(Even uit de meeleesstand)

Iemand die een dierenarts kent in het midden van het land die WEL verstand van cushing heeft?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:02

Ja, waar woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:30

randalinpony schreef:

Verhoog je prascend voorlopig even tijdelijk, want het is hoogstwaarschijnlijk precies zoals JP al zegt en dat ligt aan de SR.
Die van mij stond dus ineens ook bevangen een paar weken geleden en gaat nu weer stukken beter met het "gevangenis" dieet en de verhoging van de pergolide.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:34

Ben gisteren al begonnen met kwart pilletje en benieuwd of ik die vandaag ook nog zonder moeite binnen ga krijgen. :=

Verwacht aan de ene kant geen problemen, want het is een blijft een wandelende vuilnisbak. Maar ja je weet het maar nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:00

Help mij eens als jullie willen of jullie nou ook verschil in gewicht, massief zijn zien, of dat dit alleen maar mijn hoopvolle ogen zijn?

Deze foto is afgelopen mei gemaakt, had haar net (met de haren mee geschoren en ja ik weet het het zag er niet uit) maar het grootste pak haar is hier dus wel af...

Afbeelding

En dan heb ik deze dus nu net 5 minuten geleden gemaakt, zit weer in haar net nieuwe wintervacht...

Afbeelding

Lijkt ze nou afgevallen, of nogmaals zijn dit mijn hoopvolle gedachten?

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:17

Begin van het jaar begon mijn paard erg te vermageren.
Ze at wel goed maar ik kon haar ribben tellen. Ze liep erg stijf en had geen fonkeling meer in haar ogen, ze was niet meer het paard wat ik kende.
Ze kreeg zelfs voor het eerst een schoft, iets wat ze nog nooit gehad had.

Ik heb toen bloedonderzoek en mestonderzoek (was niks aan de hand) gedaan, hieruit kwam dat ze witte bloedlichaampjes te kort had en een tekort aan Vitamine E. De witte bloedlichaampjes tekort zou komen door een ontsteking “ergens” in het lichaam. Ik heb toen antibiotica en vitamine E supplement gekregen.
Ze is het daarop erg goed gaan doen.

Nu zijn we ongeveer een half jaartje verder en was toch benieuwd hoe het nu was met haar waarden.
Tegelijker tijd dat ik daaraan aan het denken was kreeg ik de brief thuis over het ouder paard (mijn paard is in juni dit jaar 15 geworden) en ook het verhaal van PPID.
Ze heeft best wel wat van de symptomen gehad (weliswaar een aantal jaren terug, hoefbevangenheid uit het niets, hoefzweren zonder verklaring), dus ik dacht bij mezelf: baat het niet dan schaad het niet omdat hij er toch al was en het onderzoek nu nog gratis was.
Afspraak gemaakt met de kliniek, die zijn bloed afkomen nemen en de dierenarts keek me een beetje vragend aan waarom ik haar op PPID wilde laten testen ( hij zag er geen reden toe omdat ze geen uiterlijke kenmerken had)

Bloeduitslag was goed, vitamine E was weer op peil. Wel had ze hier en daar ietsjes te veel of ietsjes te weinig maar dat was schijnbaar normaal bij een iets ouder paard.
Nu heb ik afgelopen dinsdag ook de uitslag van PPID gehad en ze blijkt het dus wel te hebben (waarde 46 pmol/L?).

Ik ben gisteren bij de kliniek geweest en heb de medicatie (Prascend) meegekregen, echter moest ik al gelijk met een hele pil starten en ik weet niet of dat goed is, echter lees ik hier veel met opbouwen.
Enerzijds neem ik aan wat de dierenarts zegt maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het teveel is in een keer.
Laatst bijgewerkt door SiSi1984 op 09-10-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt