[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:26

Ik laat hem altijd op.
Die dekens drogen heel snel weer.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:26

HelmerG schreef:
@ elvira,
de oren blijven niet in de gaten zitten bij mijn paard. bij zowel de RSIh en de ej deken gaan de oren altijd uit de gaten. nu rolt mijn paard zich wel echt vaak hihi..
maar het halsstuk zakt absoluut niet af, dus ik ondervind er verder geen problemen van. Aangezien het bij mijn paard dus niet echt toegevoegde waarde heeft, wil ik kijken om de oorgaten eraf te halen en dan netjes om te naaien. Het halsstuk blijft namelijk gewoon goed zitten doordat je op meerdere plekken onderlangs met klittenband vastmaakt.

De EJ deken wat nu te bestellen is, is een ander materiaal als de deken van vorig jaar.
Ik heb de deken van vorig jaar nu opliggen en ben daar supertevreden over! Zeer zeker evengoed als de RSIH in mijn ervaring. De nieuwe EJ deken heb ik nu nog nieuw in de verpakking als reserve liggen, heb even gevoeld en is dus echt een hele andere stof en ben benieuwd hoe deze gaat werken. Heel anders als de EJ deken van vorig jaar dus. Pasvorm zal denk ik wel gewoon hetzelfde zijn enzo..

Wat ik indd ook fijn aan RSIH en ej vond was dat het niet over het hoofd moet. Paardlief was er wel aan gewend op een gegeven moment maar toch bleef het een gedoe telkens hoor.. deze dekens zijn wat dat betreft echt zoveel fijner :)

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:53

Estherbrink1 schreef:
Hoi, ik ben helemaal nieuw in dit tropic maar ik heb een vraagje.
In maart hebben we een shetlander merrietje opgehaald, ze werd in april 1 jaar.
We kwamen erachter dat ze luisjes had, dus hebben we haar geschoren en daarvoor behandeld. Ze was er snel vanaf. Helaas kreeg ze daarna een schimmelinfectie, waarvoor we haar ook goed hebben behandeld. Dit is nu ook helemaal verdwenen. Ze ziet er nu weer redelijk gezond uit, haar beentjes en hoofdje hebben nog wel een beetje een wintervacht maar dat komt vast wel goed.

Nu begint ze de laatste paar weken steeds meer te schuren. Het begon met haar staart en nu ook een beetje aan haar manen. Ook zwaait ze (vooral 'savonds) veel met haar staart.

Zou dit zomereczeem kunnen zijn? Ze heeft geen korstjes ofzo.. En is 1 jaar niet erg jong om al zomereczeem te krijgen?

Bij mijn merrie was dat gezwaai met haar staart een alarmsignaal. Ze stond 24 uur per dag met haar eczeemdeken, maar als het een keer slecht weer was dan deed ik hem wel eens af zodat ik hem kon wassen. Ik kon precies aan haar zien of er weer vliegjes kwamen door haar lichaamstaal. Of dat bij die van jou ook zo is...ik zou er wel naar handelen. Ik heb mijn Fries 10 jaar gehad dus ik kon haar uiteindelijk precies 'lezen', kwestie van ervaring. Ze kunnen zeker zo jong al eczeem krijgen. Vaak kun je het ook zien aan de manenkam, er verschijnen een soort 'strepen' in. Heb je de mogelijkheid om haar aan het eind van de middag binnen te zetten?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:18

xxelviraxx schreef:
HelmerG schreef:
@ elvira,
de oren blijven niet in de gaten zitten bij mijn paard. bij zowel de RSIh en de ej deken gaan de oren altijd uit de gaten. nu rolt mijn paard zich wel echt vaak hihi..
maar het halsstuk zakt absoluut niet af, dus ik ondervind er verder geen problemen van. Aangezien het bij mijn paard dus niet echt toegevoegde waarde heeft, wil ik kijken om de oorgaten eraf te halen en dan netjes om te naaien. Het halsstuk blijft namelijk gewoon goed zitten doordat je op meerdere plekken onderlangs met klittenband vastmaakt.

De EJ deken wat nu te bestellen is, is een ander materiaal als de deken van vorig jaar.
Ik heb de deken van vorig jaar nu opliggen en ben daar supertevreden over! Zeer zeker evengoed als de RSIH in mijn ervaring. De nieuwe EJ deken heb ik nu nog nieuw in de verpakking als reserve liggen, heb even gevoeld en is dus echt een hele andere stof en ben benieuwd hoe deze gaat werken. Heel anders als de EJ deken van vorig jaar dus. Pasvorm zal denk ik wel gewoon hetzelfde zijn enzo..

Wat ik indd ook fijn aan RSIH en ej vond was dat het niet over het hoofd moet. Paardlief was er wel aan gewend op een gegeven moment maar toch bleef het een gedoe telkens hoor.. deze dekens zijn wat dat betreft echt zoveel fijner :)

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Graag gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:30

bij mij staan nu zowel flint als rahere in de dekens
flint heeft zomerexzeem
rahere heeft ook een soort allergie, maar bij hem blijft het bij bulten enz. hij schuurt niet (maar het is geen zicht

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:43

Het gaat hier nog steeds super goed beide pony's schuren nog niet, zelfs mijn extreme eczemer heeft nog geen jeuk dus ik ben blij :D
Nu weet ik niet waar het aan ligt, ik heb dit jaar voor het eerst Hippo Ex-Cema gebruikt, maar de pony staat ook een stuk minder op het land dan voorgaande jaren en eet nu eigenlijk onbeperkt (natuur) hooi. Hij is nu ook goed op gewicht (eerder te dun) terwijl hij voorgaande jaren altijd te dik was.
Dus geen idee of het door het voer komt of de Hippo Ex-Cema.
Nu zit ik te twijfelen of ik weer een potje Hippo Ex-Cema ga kopen, het is wel erg duur namenlijk.. En ik weet ook niet of het door de Hippo Ex-Cema komt dat het zo goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:20

HelmerG schreef:
@ elvira,

Dat hebben we hier ook gedaan, de oren er af gehaald, mijn mams dan :D
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:35

Je mams heeft de oren echt wel supernetjes eraf gehaald :D
Mijn dame heeft ze er ook steeds uit, maar ik doe ze gewoon terug :))

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:36

::))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:37

@ Mindim, dat ziet super uit!!
Ik ben zelf helaas echt niet handig met naald & garen en ken in mn directe omgeving ook zo 1,2,3 niemand.. da's dus wel minder. Kom dan naar een naaiatalier ofzo aant gaan (die zien me al aankomen met zon vieze paardendeken whaha) hopen dat die niet te veel ervoor vragen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:54

mooi gedaan inderdaad, mijn bestelling is nog niet compleet, staat er. Nochtans bij bestelling was alles in voorraad. Ben benieuwd voor het deken, heb ook een meetlint besteld om het gewicht te schatten :+

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:04

Ik heb nu ook een deken die je over het hoofd moet doen maar denk dat ik hem terug breng wat een gedoe is dat.Hij heeft nu een ej op dat gaat veel handiger.
Het nadeel van de ej vind ik dat het klitteband overal aan blijft hangen en de buik is niet goed bedenk is ik ga er maar drukknoopjes aan doen zodat hij dicht blijft zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:13

Handigheidje mbt de deken die over het hoofd moet...je pakt het halsdeel in 1 hand, met je andere hand pak je de rest van de deken en hangt die over je arm (de arm waar je ook al het halsdeel mee vast hebt). met je handen schuif je het halsdeel naar elkaar toe, als een soort harmonica dus. Daardoor heeft je paard maar een heel kort stukje stof waar hij met z'n hoofd door moet. Zodra het hoofd erdoor is kun je de rest van de deken al op je paard neerleggen zodat je je handen vrij hebt om het halsdeel en daarna de rest van de deken goed te leggen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:04

klinkt eenvoudig maar dan moet je paard wel helemaal stil staan en niet vast want anders zit je met z n halstertouw.Ik dacht ook dat het eenvoudiger was

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:07

ja, dat is in het begin even lastig, dan moet je inderdaad het touw even losmaken. Die van mij had heel snel door dat het hielp tegen de vliegjes, ze dook er gewoon al met het hoofd in, ook al was ik nog niet zover :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:18

mijn paard stond op zich altijd braaf stil met de deken over t hoofd (nadat hij eraan gewend was) en werkte echt goed mee, maar dan nog vond ik het echt maar ondingen... ben zo blij dat ik ben overgestapt op de RSIH en daarna de EJ deken :D
Daarbij zakte bij die dekens bij mijn fries het halsstuk ook telkens af, omdat het klittenband losschoot wat aan t halster zat. Ook hier met de RSIH en ej geen last van omdat je over de hele halslengte meerdere klittenbandsluitingen hebt. voor mij niks anders meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:29

Ik zit nog wel steeds met de voorpluk. De RSIH past daar niet en een kap in de ochtend op doen en in de avond weer af, gaat me niet lukken. Hij staat niet aan huis. Ik ben dus even aan het denken, hoe ik dat op kan lossen. Een stukje met gaten voor de oren, maar wat de voorpluk bedekt en het stukje waar het hoofdstel ligt. Ik moet zelf maar creatief worden met naald en draad, maar misschien heeft iemand een gouden tip :D Een sleezy alleen voor het hoofd zeg maar, zonder de hals er aan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:45

Weet je wat ik nou zo gek vind,,,,,,dat bijna iedereen het eczeem probleem achterstevoren benaderd.
Knutjes steken paarden,en de gebeten plekjes kunnen jeuk veroorzaken waardoor het paard gaat schuren.
Nou is het natuurlijk zo,dat knutjes horen te steken,en de allergische reactie hoort niet plaats te vinden.
Beter als knutjes tegen houden,zou je je beter af kunnen vragen ,,,,,hoe stop ik de jeuk,en bevorder ik het huidherstel.
En echt.....daar zijn best goede middelen voor op de markt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:54

papagroom schreef:
Weet je wat ik nou zo gek vind,,,,,,dat bijna iedereen het eczeem probleem achterstevoren benaderd.
Knutjes steken paarden,en de gebeten plekjes kunnen jeuk veroorzaken waardoor het paard gaat schuren.
Nou is het natuurlijk zo,dat knutjes horen te steken,en de allergische reactie hoort niet plaats te vinden.
Beter als knutjes tegen houden,zou je je beter af kunnen vragen ,,,,,hoe stop ik de jeuk,en bevorder ik het huidherstel.

Bijna ieder paard heeft een ander middel. Bijna iedereen is enorm fan van derfen terwijl derfen bij mij eigenlijk niet echt werkt.. Het is dan dus de zoektocht naar het juiste middel. En om nou ieder middeltje op de markt te gaan kopen ben je ook een groot bedrag kwijt

Dus dan maar een deken (voor de meeste dan).

Die van mij staat gelukkig nu al 1.5 maand zonder deken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:52

papagroom schreef:

Heel simpel, zorgen dat de mugjes niet steken en de deken op. Voorkomen dus, achteraf smeren om de jeuk tegen te gaan. is pas mosterd na de maaltijd en de zaak achterstevoren behandelen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 05:05

Mindim schreef:
papagroom schreef:

Heel simpel, zorgen dat de mugjes niet steken en de deken op. Voorkomen dus, achteraf smeren om de jeuk tegen te gaan. is pas mosterd na de maaltijd en de zaak achterstevoren behandelen.

precies.... en aangezien er geen middel is om de echte allergie tegen te gaan, is de deken dus de beste optie toch? dan 1000 middeltjes te gaan proberen Voordat je uiteindelijk eens een deken op gaat leggen.. Dus preventief deken opleggen is imo de eerste stap naar een jeukvrij paard... Als er al een echt middel was dan denk ik dat iedereen dat wel al had gekocht..
De deken is hetgeen wat echt bij Alle eczeempaarden werkt omdat je het probleem preventief aanpakt, aangezien er geen echt middel tegen ZE is. Smeerseltjes is een tweede stap imo en geen eerste stap

Daarbij is het nog eens zo, dat een allergische reactie een reactie is wat van Binnenuit plaatsvindt en niet zozeer persé iets te maken heeft met de huid waardoor je moet gaan smeren...
dus de aanpak van smeerseltjes is dan eigenlijk ook nog niet eens de beste oplossing. Werkt bij mijn paard bv. helemaal niet preventief en verandering van voer werkte bij hem wel positief.
Naast de deken zou je het beste dus eerst eens kunnen kijken van binnenuit, veranderen van voer/gras en noem maar op...

Echt weg gaat ZE niet, omdat er gewoon Geen oplossing is.... Dus de deken is echt prioriteit hoor en hetgeen wat je als eerste zou moeten gebruiken, aangezien er gewoon geen middel is waardoor het helemaal weggaat bij je paard. Imo kun je het beste eerst deken opleggen, dan van binnenuit aanpakken omdat een allergische reactie van binnenuit gebeurt en dit meestal bij ZE-paarden icm met teveel eiwitten en noem maar op gepaard gaat, en daarna pas ga je aan de buitenkant van je paard helpen.. maar bij mijn paard helpen smeerseltjes dus niet. Ja het brengt verlichting op moment van jeuk, maar die heeft hij niet als ik preventief een deken op leg ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:08

Ik denk dat de meesten hier het juist ook van binnenuit proberen. De meeste mensen passen hun voerbeleid aan (zo min mogelijk suikers/granen), ontgiften het lichaam en in mijn geval geef ik ook omega 369 wat voor ons ook super werkt. Op nr 1 staat voor mij ook de deken, maar derfen smeer ik wanneer hij nog wel jeuk heeft (zoals nu, ik heb te laat de eczeemdeken opgegooid omdat ik wilde kijken of alleen derfen + vliegendeken voldoende was). Derfen is jeukstillend en schijnt qua geur ook de vliegen weg te houden. Ik gebruik bijv. ook liever derfen dan vliegenspray, maar derfen moet even intrekken dus je kan niet gelijk in de volle zon gaan rijden..\

Ik heb nu als reservedeken de wannabe boet. Ik doe ook de harmonica manier om 'm om te doen, opzich werkt dat prima. Maar wat een gedoe om dat losse buikonderdeel vast te krijgen, hij glijd er bij mij elke keer wel weer vanaf :')
Ik wil daarom de EJ deken als reserve kopen, maar ik hoorde dat deze nu van een andere stof wordt gemaakt? En ik lees op de site dat hij fijnmazig is, dus hij is niet dicht zoals de rsih?
Heeft iemand dan ook ervaring met deze:
http://www.ej.nl/products/10000028/3310030/
Afbeelding
VLIEGENDEKEN EPPLEJECK ANTI FLY AND DRY
Art.nr. 3310030

•super luxe vliegendeken met waterdichte rug
•100% polyester, super fijn maas
•bovenkant van de rug en manenkam van waterdicht nylon, voorkomt tevens schuurplekken en zorgt voor een glanzende vacht
•goed ademend
•afneembare hele hals
•3 sterke klittenbandsluitingen onder de hals
•schoftbeschermer
•staartflap, beschermt de staart
•loopsplit, optimale bewegingsvrijheid
•dubbele koppelsluiting met klittenband op de borst
•voorzien van een afneembare buikflap met elastische singels, voor extra bescherming
•afneembare elastische beenriemen

Die is namelijk ook van super fijne maas (dus vergelijkbaar met de EJ versie van rsih?), maar dat waterdichte spreekt me wel aan.. iemand ervaringen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:33

Bedankt voor de tip, ik ga hem uitproberen.
Ik heb hier de originele versie (amigo volgens mij) gehad van deze deken en was er best wel tevreden over maar ik kon op dat moment alleen aan de mt 195 komen (die van mij heeft een 190 nodig) dus mijn pony heeft hem gesloopt door op de te ruime buikflap te gaan staan :(

Edit; gaat hem helaas dus ook niet worden vanwege de maat.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:04

Ik heb de EJ deken sinds begin dit jaar, maar inmiddels zit er al een grote scheur in en wordt de deken op de rug langs de naad ook uit elkaar getrokken. Nou is die van mij ook een sloper samen met zijn vriendjes, maar om nu elk half jaar een nieuwe deken te moeten kopen... 8)7 Dit is het 2e seizoen voor hem en inmiddels zijn 3e deken, zucht :( . Ik gebruik alleen een deken trouwens, geen middeltjes.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:04

Mindim schreef:
papagroom schreef:

Paardenlotion van EquiProtecta werkt in 50% van de gevallen afdoende, en bij De rest verlichtend.het middel heeft ook nog een vliegwerend effect en is betaalbaar,en 100% biologisch.
Ik ken veel paarden die eczeem vrij zijn dankzij dit spul.