[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:18

Wauw dat heb je nog eens mooi gedaan die dazenval!
Wij leveren ze nu ook voort bij de Boerenbond. Vanaf aanstaande maandag voor 235 euro en in Bakel, Gemert en Boekel (NB) zelfs 2 weken voor de actieprijs van 219,95 :)

Indrasjack:
Nee, Helosan is iets anders dan Levertraanzalf.
beide is het wel te koop bij boerenbond en welkoop. Helosan schrijft hetzelfde verder als de levertraan maar het afwijkende is de 'versnelde haargroei' van de levertraanzalf. Echter heb ik zelf de helosan nog nooit geprobeerd (als je tevreden bent dan blijf je bij 1 product lijkt me :) ).
Prijs ligt ook vrijwel gelijk. De levertraan is een pot en de helosan een tube.

Fijne uitleg over de levertraan! Had er nog nooit overna gedacht eigenlijk!!

Ik knip de manen altijd met een effileerschaar, om in creatieve mood te blijven ziet die er zo uit:

*lol*
Voor de resultaten kun je in mijn profiel kijken bij Pride haar foto's :)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:45

over de werking van de levertraan, zalf of puur maakt niet echt uit voor de werking, het blijft wel beter zitten in een zalf en het gaat minder plakken, er zit afhankelijk waarvoor je het gebruikt meestal 10 tot 33% levertraan in de zalven, het zorgt ervoor dat opgedroogde wondjes sneller nieuwe huid vormen, hoe sneller een wond dichtzit, hoe minder extra jeuk dat geeft en hoe sneller het haar terug kan groeien, wordt ook vaak op irritatie of verbrande huid gebruikt en ook bij schaafwonden werkt het goed.

een echt haargroeimiddel is het niet, het geeft betere voorwaarden om te kunnen groeien, maar het haar groeit dan eerder terug niet sneller of langer. door de zalf krijg je ook een fijn laagje waardoor vliegen niet meer bij een herstellende wond kunnen, het is niet bedoeld om op open wonden te smeren, er moet al wat korstvorming zijn, wij gebruikten het ook graag bij wondjes op de kroonrand of bij strijkwonden, wel handig is als je grote potten koopt het te verdelen in kleinere portie's blijft het lekker schoon, zalven kunnen ook bederven, meeste kun je niet langer bewaren dan een maand of drie als ze eenmaal open zijn geweest.

tip, helosan is ook in grotere potten te koop in veel landbouwwinkels, gebruik je veel dan is dat een stuk voordeliger, tube blijft wel schoner, en bewaar een restje voor jezelf, ideaal tegen kloven, maar dat geldt ook voor levertraanzalf!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:59

Goed uitgelegd Tug, inderdaad het haar wordt niet langer maar het lijkt sneller te genezen en sneller weer haartjes te ontwikkelen :).

Overigens is de werking van een potje levertraan er niet zomaar af, toevallig heb ik de proef op de som gehad. Ik had nog een potje staan van serieus meer dan 3 jaar geleden (ja ik bewaar alles, hahaha) van mijn vorige pony. Toen Pride wat plekjes kreeg 3 weken geleden ben ik gaan smeren met het idee baad het niet dan schaad het niet en de werking was er nog snel en duidelijk. Overigens zal ik niet zeggen dat een compleet nieuwe pot niet misschien nóg wat beter werkt. Dat weet ik vast binnenkort want de mijne is nu bijna op (eindelijk) hahaha.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:01

Ik zit hier mee te lezen, maar smeren jullie die levertraanzalf ook overdag op? Is dat niet gevaarlijk voor verbranden? Want mij is vertelt dat met de Leovet huidolie je daar voor op moest passen en dus 's avonds moest smeren.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:03

@ Pink_Horizon: ik ben inmiddels ook overtuigd van de werking van levertraanzalf :) ben er zeer over te spreken.
@ gitje65: gelukkig smeerde ik het alleen onderop de staartwortel en aan de rand van de voorpluk, dus daar kan geen direct zonlicht bij. Of het gevaarlijk is bij zonlicht weet ik eigenlijk niet.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:14

Hahaha geweldig hoe ooit zo'n simpel en niet duur potje zoveel goeds kan doen! Vind het ook prettig om te horen dat jullie er ook baad bij hebben.
Ik heb het ''vroegah'' ooit voor Pinky gekocht maar kan me nouwelijks nog herinneren waar ik het smeerde bij hem :o Volgensmij heb ik het puur op wondjes gebruikt, die weinig met exceem van doen hadden.
Misschien trouwens een tijdje op zijn hals, het eerste jaar dat hij exceem had, want toen lag het écht helemaal open. Maar geloof niet dat dat afdoende hielp (toen was er overigens nog geen boett deken of niet echt bekend). Als ik daar aan terug denk dan besef ik pas dat dit potje levertraan misschien al wel 7 jaar oud is want Pinky is afgelopen mei 10 geworden en hij kreeg exceem op zijn 3e :o
Tijd voor een nieuwe pot, hahaha!

Overigens is volgende week de Anti-dazen spray van Grand National in de aanbieding (2e halve prijs).
Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt (ik schaam me diep als ass. bedrijfsleider van de boerenbond :P) maar denk dat ik 'em eens ga proberen. Vind het toch wel fijn om Pride goed in te sprayen voor hij de weide op gaat, vandeweek had ze flinke jeuk tussen haar liezen... Gebruik tijdens buitenritten BremseBremsen (maar zoals al eens eerder vermeld is mijn spuitkop een ramp ;) ).
Misschien mensen van jullie er al positieve of negatieve meningen over?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:17

Over de BremseBremsen? Ik heb de Ultrafresh die wel helpt tegen dazen maar helaas niet tegen vreselijk irritante bromvliegen :P
Ik heb trouwens levertraanzalf in een tube van Jecovitolin ofzo? Niet in een pot.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:19

Over Pinky gesproken... Hier nog ene mooi voorbeeld wat een Boett deken kan doen voor een dier...

Afbeelding
Pinky in 2004...

Afbeelding
Pinky in 2005 !!! :+:

Geweldig toch :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:20

Ik moet nu echt vijf keer kijken.. is dit jouw paard?!?! het lijkt wel een mini welshje op deze foto's!! :o

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:28

Dit ís een mini welshje!!!

Voor Pride (die jou bekend is :) ) heb ik vanaf 2000 een A pony gehad, Pinky. Pinky is een Welsh A pony ruintje en heeft (ja ik zoek ze uit!!) ook zomerexceem. Helaas was het toen nog allemaal minder bekend (iig voor mij) dus is dat 2 jaar behoorlijk ernstig geweest. Vorig jaar april heb ik Pinky met pijn in mijn hart verkocht omdat ik hem niet de aandacht kon geven die hij verdient... Pride lijkt idd wel veel op hem, ben er niet voor niets verliefd op geworden :D

Overigens heb ik naast Pinky nog een stel A pony's gehad (Pinky, Fellow, Fleur, Pepper, Marjon, Senna, Kaya, Wayra, Nienna en Spirit) en gefokt maar dat staat er los van ;). De meeste die mij van 'bokt vroeger' kennen die kennen mij als het meisje met de welshjes... :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:33

Dat zijn een hoop pony's, ik haalde Pride en Pinky door de war hehe qua kleur zijn ze zowat identiek voor het oog. Ik dacht al, wat is ze gekrompen _O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:36

PH ik ken je inderdaad ook van Pinky :D En je site over vrijheidsdressuur met hem. Ik wist niet dat hij eczeem had trouwens. Gaat dat goed bij zijn nieuwe baas?

Ik wilde gisteren Vies zijn deken eigenlijk af doen. Het bleef maar regenen en ik was bang dat hij het koud zou krijgen onder die vieze natte kledder deken. Haal ik de deken eraf, is zijn vacht gewoon helemaal droog! Alleen bij de ruggegraat en wat kleine plekjes op zijn heupen was hij vochtig. Ik heb de deken maar weer snel omgedaan. Wel gek hoor, de deken zelf was echt doorweekt, maar het paard eronder gewoon droog!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:39

Beide bruin met 4x wit, beide een naam met een P, beide zomerexceem en beide een naam die niet aanduidt of het nou om een merrie of een hengt/ruin gaat. Genoeg om het lekker verwarrend te maken dus! :(:)

Goed, weer gewoon ontopic. Ik dacht ineens aan hem en omdat hij toch mijn kleine stoere pony was (/is stiekem :o ) heb ik hem er even bijgehaald :)

edit:
Annetje:
Ja het gaat super! Hun hebben hem wat ik volgens de mail lees wel veel op stal staan en buiten altijd met dekentje. Ze zeggen dat hij er nog ongehavend uit ziet maar heb al enkele weken geen foto's meer gehad dus ben benieuwd :)
Over een week heb ik vakantie en dan ga ik weer eens kijken.. Je eerste pony waar je alles mee deed blijft toch een speciaal plekje houden :+:

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:00

Bobo is weer thuis. Hij heeft nog steeds geen last van jeuk. Z'n koppie begint weer aardig wit te worden.

Lang leve de Tectonik

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:05

aaah pinky... :D die zag ik vaak langs komen :j

@opisop; nee ik heb een schaar gekocht, mesje was moeilijker te vinden dan schaar :)) heb al een stukje geknipt ermee, het wordt niet kaarsrecht, ik denk dat ik het nog een beetje toupeer en het er dan gewoon op waag :D
misschien morgen avond al :)

Diddle is nu met jeuken en bijten aan zijn benen begonnen.. zijn sokken zijn er half afgebeten.. :(:)
maar!! het leek wel of zijn plekken al wat haar hadden! :):) oude deken en 1x levertraanzalf gesmeerd.
Nu dus weer lekker ingepapt met levertraanzalf, hopen dat het doorzet! :D
(en hopen dat mijn reparatieset gauw binnenkomt zodat ik de ivanhoe kan verbouwen, vind die equitheme echt vormloos nu := :o )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:17

De plekjes op shadow's hoofdje die ik behandel met levertraan, zien er heel apart uit. Huid is heel soepel, en er vormt een mooie nieuwe laagje huid. Zal van het weekend eens de vlechten weer los halen en alles op de foto zetten.

Sinds de energie-healing is mijn pony nog steeds geheel jeukvrij!
Overigens mag ik het hele jaar al niet aan shadow's staart komen. Hoe ze eerder verging van de lekkere jeuk en zich tot mij draaide zodat ik haar kon kriebelen. Als ik nu haar staart aanraak knijpt ze hem tussen haar billen? Vreemd? Waterstraal? Vroeger moest ik hem keihard op haar staartwortel richten, heerlijk vond ze dat. druppeltje water nu? Hup staart helemaal aangedrukt. Weet zeker dat er niets ernstigs is gebeurd waardoor ze dit doet. Ze vind het nu gewoon niet meer leuk, omdat ze geen jeuk heeft.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:21

oeh CS! ik hoop het!
ik ben zo benieuwd naar zondag! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:22

ja ik ben ook zo benieuwd voor je. Ik zal aan je denken, 11 uur toch

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:23

ja 11 uur :D heb het al 2x in mijn telefoon staan :o :D

hij loopt om die tijd waarschijnlijk in de wei, ga er gewoon bij in de buurt zitten.. duurde kwartiertje ofzo toch? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:28

Oh ga je ook die healing doen met Did?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:33

Hoe zal ik het doen met Wisse op de trailer volgende week, aangezien zijn staart nu al een maand aan het bijkomen is van de vorige trailerrit :(
Kan ik de staart over de stang doen met een bandage erom ofzo?
Moet nog wel ergens een staartbeschermer hebben liggen van vorige winter, maar waar :S

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:39

Opisop, vliegendeken gewoon op in de wagen en de staart inderdaad over de stang heen. Ik haal de staart altijd over de stang heen, anders gaat het paard om steun te zoeken misschien wel tegen de achterstang en dus zijn staart aanhangen. Dan blijft er natuurlijk niet veel over van de staart.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:56

Ik deed bij Pinky altijd zo'n staartbandage om en een gewone vliegendeken. Die had er ook een handje van om al zijn zuurgespaarde staartharen te mollesteren in de trailer....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:21

Ja, naaltje gaat het ook proberen :D
Morgen is het zover!!
Die van mij gaat nog steeds lekker.

In de trailer, eumh ja daar heb ik niet zo'n verstand van, die van mij komt er amper in. Ik zou de staart bedekken d.m.v. deken ofzo of als je die staartbeschermer nog kan vinden voor die tijd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:26

Ik heb een vraagje aan tug...
Jij hebt je behoorlijk verdiept in o.a. voeding van het paard. Ik hoor dus weleens, dat een paard geheel zonder bijvoeding (dus alleen hooi, gras en liksteen) door het leven kan gaan. Ik zelf durf dat absoluut niet aan, want volgens mij eet een paard in de natuur meer als alleen wat gras en verdort gras in moeilijker tijden eet. Ze komen in het wild volgens mij van alles tegen (bomen, struiken, verschillende soorten gras, plantjes en ook wilde graansoorten)
Wat is volgens jouw een goede manier van "voeden".
Ik weet dat je met bodemonderzoek en het hooi laten onderzoeken wel al een heel eind kunt komen qua voedingsstoffen, maar ik denk dat er weinigen zijn die dit ook inderdaad zullen laten onderzoeken en dan nog vraag ik me af, of de onderzoeken wel op het paard is bestemd, aangezien ze toch veelal uitgaan van wat een koe nodig heeft en dat daarop de meeste weides ook worden "onderhouden". Is een beetje hetzelfde verhaal, met wat er jaren terug was ivm biks voor paarden. Dat werd toen ook berekend volgens de staafmaten van koeien, met als gevolg, dat de paarden teveel eiwitten binnen kregen.
Ik begrijp dat het niet zo 1, 2 3 is uit te leggen, maar zou graag wat meer logica in het geheel willen vinden. En misschien dat het de anderen hier ook wel interesseerd....