Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:27

Bedankt voor de waarden!

Ik weet de waarde van de IR niet, ze gaf alleen aan dat die normaal was.
Weet jij de norm voor IR uit je hoofd Jannepauli?

Heb hier zelf ook patienten dus het was wat lastig praten, ze belt me later even terug.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:38

fargo schreef:
Jannepauli schreef:
Nynke: Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul
37 - 57 Aug-Oct

Klopt dit wel dat seasonal rise achter de lagere waarden staat?? Want het gaat om een rise ten opzichte van de reguliere maanden en dit staat nu achter de lagere waarden??

Oops.. nu Gecorrigeerd - haastige spoed hé..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:44

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Thanks JP! Zo dan staat het er nu goed, dan kunnen we hier weer op terugzoeken ;-) en naar terugverwijzen als we het weer even kwijt zijn ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:11

ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie voeren.
Die van mij is dus juist niet te mager, door sober te voeren (hooi en voordroog, verder alleen een vitaminesupplement en lijnzaadolie) blijft die van mij nu redelijk op gewicht.

Ik las dus al iets over magnesium. Verder nog tips? Seniores priores bijvoorbeeld? Of juist niet?

Ik heb iets gevonden over de referentiewaardes bij IR:
Citaat:
De referentiewaarden zijn afhankelijk van het seizoen: in de winter en vroege zomer (november tot juli) is de bovengrens 6,7 pmol/L, terwijl in de periode augustus tot oktober de waarden iets hoger liggen (tot 10,5 pmol/L) bij gezonde paarden.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:21

Goh ik weet niet of ik bij een ACTH van 32 nu zou beginnen met pergolide. Ze heeft natuurlijk wel de visuele symptomen ervan.
Laatst bijgewerkt door dookia op 05-12-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:30

Als hij zich daardoor beter voelt ook niet?
Vind die onstilbare honger, de aanleg tot bevangenheid en de extreme haargroei (hartje zomer met je wintervacht is ook niet alles) best sneu.
En als ik nu terugdenk is hij vorig jaar erg verkouden geweest (grote groene klodders gehoest), zonder aanwijsbare oorzaak (hooguit een insectensteek) een vreselijk dikke (ontstoken?) koker gehad, de DA is komen kijken, heeft hem gesedeerd en uit laten schachten, kon verder niets vinden..
Vorige maand had hij huidproblemen, ik dacht aan een overgevoeligheidsreactie..
Het zijn allemaal symptomen die volgens mij aangeven dat zijn weerstand verlaagd is..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:31

Ja idd das waar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:31

dookia schreef:
Goh ik weet niet of ik bij 32 nu zou beginnen met pergolide. Ze heeft natuurlijk wel de visuele symptomen ervan.

Ik vind dit een beetje een gevaarlijke reactie ..
32 is hoger dan 29, dus ja, dan moet je beginnen met behandelen want JA, je gaat over de gestelde grenswaarden heen EN bovendien hij heeft al symptomen. Had hij nou geen symptomen en geen twijfels dan is het wat anders. Maar je bent niet voor niets aan het testen en hij heeft al symptomen, dan krijg je een positief resultaat (hij heeft het dus) en dan ga je dus behandelen in principe.
Wachten tot hij bijvoorbeeld bevangen is of dat er wat anders gebeurt, is dan alleen maar gevaarlijk want krijg je je paard daarna nog weer in goede staat?? DAT is maar de vraag.

IMJ het kan best zijn dat hij slanker gaat worden, want zijn hormoonhuishouding gaat aangepakt worden en daarmee dus ook zijn suikerhuishouding. Gaf je nu al magnesium?

EDIT - even zij naar hij veranderd ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:33

Ik voer mijn dikzak afgemeten voordroog en hooi (bij elkaar ongeveer 8 a 9 kg waarvan ze 7 a 7,5 van opeet per dag), verder vitamine/mineralen supplement (Marstall Force) met een handje muesli omdat ze het anders niet wil eten. Dit gaat heel goed en zo blijft ze heel mooi op gewicht.

Die hang buik blijft ze wel een beetje houden, hoort ook bij de Cushing. Trekt heel langzaam een beetje weg nu ze wat meer beweegt.

Ze staat nu dus op onbeperkt ruwvoer en gaat heel goed. Toen ze nog niet op de medicatie stond at ze 25 kg hooi per dag (als ze de kans kreeg). Dus toen was het heel precies afmeten, heel vaak kleine porties geven anders at ze alles in 1 keer op.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:35

Maar stel dat zijn verminderde immuniteit van een andere oorsprong is dan zal de pergolide niet helpen he

Das waar Fargo idd hij vertoont veel visuele symptomen van cushing. ik heb ook beginnen prascend geven ook al had shamrock geen visuele symptomen maar zijn waarde was 190

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:37

Oh, wat zal ie beledigd zijn, ze is een hij! :D

Nee nog geen magnesium, dat advies heb ik van jullie gekregen! Ik ga het wel geven.

Dan voer ik ongeveer gelijk aan jou Focussed, alleen ietsjes minder hooi, nu is hij vlgs de DA prima op gewicht (was ook voor het eerst sinds jaren, kreeg hem op het land ondanks het feit hij hier maar halve dagen stond echt niet slank).
Ik heb nu voor komend jaar een graasmasker gekocht, zo hoop ik dat hij toch met de kudde meekan, al is het maar halve dagen. Een paard alleen zetten vind ik eigenlijk ook niets. Werkt dit ook niet? Dan zal ik iets anders moeten verzinnen.
Dit is een probleem vanaf mei, gelukkig staan ze nu nog op de paddock.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:37

nu als het dat is zal je het merken bij het geven van de pergolide dat (als het aanslaat) de symptomen idd zullen verminderen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:43

Hier gaat het met graasmasker heel goed op de wei!! Naomi is in mei bevangen geraakt en is in september (op de pergolide) weer op het land gegaan, uiteindelijk 12 uur per dag met het graasmasker. :) bleef eindelijk ook slank :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:46

dookia schreef:
Maar stel dat zijn verminderde immuniteit van een andere oorsprong is dan zal de pergolide niet helpen he

Das waar Fargo idd hij vertoont veel visuele symptomen van cushing. ik heb ook beginnen prascend geven ook al had shamrock geen visuele symptomen maar zijn waarde was 190

Het is gewoon wel Cushing in principe he? Misschien nog niet ernstig, maar wel cushings, anders zou hij echt lager moeten zitten namelijk ONDER de waarde van 20 moeten komen (de grijswaarden)

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29

Ik had inderdaad net gezien dat het een Hij was IMJ, dus was al aan het editen geslagen ;-)
Is hij al eens bevangen geweest, ik weet niet meer of je dat al verteld had?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:48

Oh Focussed! Ik hoop dat het bij poown hier ook zo zal gaan!

Ja Fargo, hij is afgelopen augustus voor het eerst bevangen geraakt, ondanks het feit dat ik hem altijd op dieet heb.
(En dank namens HEM :D)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:03

Graag gedaan IMJ en mijn welgemeende excuses aan je mannetje ;-)
Nou, dan zou ik al helemaal niet twijfelen over gaan behandelen of niet. En ook de magnesium zou ik dan lekker mee gaan starten, alle hulp is welkom in de strijd tegen bevangenheid..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:26

Ik ben het helemaal eens met Fargo - als de uitslag Cushing is, ook al zit je in de zeer lage regio, dan zou ik ook beginnen met Prascend en niet gaan wachten tot het uit de hand loopt. Je hoeft dan misschien niet meteen 1 mg tabletten te geven, je kunt met een kwart beginnen (sowieso aan te bevelen) en zien hoe het gaat.

Zelf zit ik wat betreft de beslissing nu wel of niet weer opstarten met pergolide in een wat lastiger pakket want mijn paard zit inde grijze zone maar vertoont absoluut geen symptomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:48

Dat is zeker lastig JP, heb je recente foto's van je paard?

Op hoeveel zat jij nu de laatste keer? Vorig jaar was het 26 en nu? 47 toch?
Laatst bijgewerkt door fargo op 05-12-12 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:52

die grijze zone maakt het idd net wat moeilijker he om een beslissing te nemen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:53

Ik geloof dat ik het zonder symptomen niet zou doen, gezien de waarden in de grijze zone zitten en niet noodzakelijkerwijs voor problemen gaan zorgen. Misschien na de 'rice' een keer testen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:54

Net de DA weer gesproken en ze raad me aan om te starten met 0,25 mg, dan na 2 mnd weer te testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:54

dookia schreef:
Goh ik weet niet of ik bij een ACTH van 32 nu zou beginnen met pergolide. Ze heeft natuurlijk wel de visuele symptomen ervan.

ik vind uiterlijke symptomen veel belangrijker dan een bloeduitslag.
Je weet nooit welke ,ondertussen druk pingende ,staigaire ze op dat sample hebben losgelaten... :+

JP@Pauli's IR was toch weer onder controle door pergolide?Je kunt kijken of het zonder stabiel blijft.
Omdat in dit geval ze niet een uiterlijk symptoom vertoont,en ook in het bloed dus niets verontrustends te vinden is.Was haar glucose wel goed?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:55

IMJ schreef:
Net de DA weer gesproken en ze raad me aan om te starten met 0,25 mg, dan na 2 mnd weer te testen.

Hoe zwaar is jouw mannetje en wat voor ras en type??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:59

Mijn mannetje is een forrester van 1,51. Ik schat dat hij zo'n 450 kilo weegt?

De DA dacht uit haar hoofd (ze zat nu in de auto) dat de waarde van de IR-test 6 was maar ze stuurt me de labuitslag toe.

Lastig JP! Wat was de reden dat je haar hebt laten testen eigenlijk?

Overigens schrijft mijn DA mij een recept voor. Ik werk bij een huisarts waar apotheek aan vast zit. Ik heb dus geluk zolang Mylan de pergolide blijft produceren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:11

De vuistregel 450 x 0,002 = 0,9 mg (zou hij mogen hebben). Je waarden zijn niet zo hoog, maar hij is al wel bevangen geweest, dat is wel iets om in je achterhoofd te houden (wat mij betreft :o :o ). Misschien toch naar 0,5mg toebouwen? Hoeveel ervaring heeft je DA?

Is hij 1 keer bevangen geweest of vaker?