[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:57

nou,ik vergelijk het gevoel een beetje met dat wanneer je je elleboog stoot?
dat is ook een zenuw die dan overgevoelig reageerd.
lijkt me dan toch niet dat een paard daar verslaafd aan kan raken,want dat is een rotgevoel :\

ik denk ook dat je dan misschien wel een ander soort beweging hebt, en niet zo ongecontroleerd.
kijk een paard dat weeft doet dat heel ritmisch en dat roept dan een gevoel op.
daar kan ik me wat bij voorstellen,maar de echte tics?

en trouwens,dan zouden ze het ook altijd moeten doen en niet seizoensgebonden

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:58

Het gevoel wordt ook vergeleken met moeten niezen maar niet kunnen niezen. Lijkt mij ook niet iets om verslaafd aan te raken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:26

nee,lijkt mij ook niet :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:27

FCSA schreef:
Het gevoel wordt ook vergeleken met moeten niezen maar niet kunnen niezen. Lijkt mij ook niet iets om verslaafd aan te raken..

Nou ik weet niet hoor, maar daar lijkt pijn aan de zenuw echt niet op. het doet gewoon heel veel pijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:29

Maris schreef:
FCSA schreef:

Nou ik weet niet hoor, maar daar lijkt pijn aan de zenuw echt niet op. het doet gewoon heel veel pijn.

Die vergelijking kwam ik in verschillende artikelen tegen. Maar ach, hoe het ook voelt, feit is dat het onprettig is en moet worden opgelost.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:48

Sodeletuut schreef:
Het is inderdaad niet mijn pony, maar ik ken haar al wel ruim 5 jaar, en ze is eigenlijk altijd te dik geweest. Ze is inderdaad al wat ouder, 23. Maar ik ben het er absoluut mee eens dat ze moet afvallen. En over in de schaduw staan, ze gaan binnenkort naar een weiland naast het huis waarin verschillende bomen staan waar ze onder kunnen staan. En daar staan ze een stuk schraler, en kunnen ze op dieet.

Maar als ze dan schokken in hun hoofd krijgen die vergelijkbaar zijn met 6000 volt.. Is het dan wel een waardig leven voor een paard?

Het gaat niet alleen om 'schaduw' maar ook om uit de wind en uit 'pollen' te kunnen staan, dus een stal is dan de enige optie.

En nee, het is idd geen waardig leven voor een paard als ze het in deze mate hebben.

Als je de eigenaar van dit paard wilt laten zien/horen wat voor pijn haar paard heeft dan raad ik je aan om in de beginpost van dit topic het filmpje van proff. Knottenbelt te kijken. Hij legt uit wat HS is en wat voor pijn paarden hieraan kunnen hebben.

Hoe lang heeft dit paard er al last van?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:50

FCSA schreef:
Die vergelijking kwam ik in verschillende artikelen tegen. Maar ach, hoe het ook voelt, feit is dat het onprettig is en moet worden opgelost.

Het is verre van 'onprettig'. Het is bij mensen te vergelijken met hevige kiespijn. Dat is ook een zenuw die ontstoken is. Je zult er maar mee rond moeten lopen van maart t/m oktober!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:52

Pentax schreef:
Zou je HSS aan het hoofd kunnen zien? Typische kleine zwellingen ofzo?
Las ook ergens de theorie dat het verslavend is voor paarden, omdat je een soort warrig gevoel krijgt als je je hoofd schud.

Maar 6000 volt? Zenuwen kun je toch doormeten, is er geen wetenschapper die dat ooit gedaan heeft?

Kijk het filmpje in de beginpost van dit topic!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:53

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:03

Onprettig is inderdaad niet het juiste woord. Arme paarden hebben veel pijn :( De mijne gilt er zelfs soms bij.. Dank voor de link naar het filmpje, singasong, had ik nog niet bekeken, ga ik straks doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:17

ik denk toch wel dat het per paard verschilt, de een zal er ongetwijfeld meer last van hebben dan de ander.
zal dan ook te maken hebben met de precieze oorzaak van het schudden?

vanmiddag weer naar stal,ben benieuwd hoe het met appie zijn schudden is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:25

Hoe harder/vaker hij schudt, hoe meer pijn een paard heeft.

Als je wilt controleren of het idd de aangezichtszenuw is en je paard 'schudt' nu dan hoef je alleen maar wat druk uit te oefenen met een duim/vinger op die plek en je krijgt ongetwijfeld reactie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:45

Heb het filmpje gekeken. Heel interessant! Als vrijwel alle headshakers het herpesvirus op de nerve hebben zitten en veulens van moeders die tegen herpes gevaccineerd zijn het nooit krijgen, is er dan achteraf niets aan dat herpesvirus te doen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:51

Persoonlijk vind ik het flauwekul (maar ja, wie ben ik??) dat het alleen een herpusvirus zou zijn. Er zijn nog veel meer bacteriën, virussen, schimmels die ook allemaal die zenuw kunnen triggeren. Het zijn dan de afvalstoffen in het lichaam die de oorzaak zijn voor het ontstoken raken van de zenuw.

Mijn therapeute kan het Herpesvirus (meerdere varianten) behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:19

Maar als die paarden zoveel pijn hebben dat ze er bij gillen.......waarom dan nog zo laten lopen, gaat er bij mij dan van binnen...wetende dat mijn paard dit ook zo kan gaan krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:20

singasong schreef:
FCSA schreef:

Het is verre van 'onprettig'. Het is bij mensen te vergelijken met hevige kiespijn. Dat is ook een zenuw die ontstoken is. Je zult er maar mee rond moeten lopen van maart t/m oktober!

Maar waarom van maart t/m oktober?? Als het er zit, zit het er altijd.....op dat punt ga ik een andere afslag nemen...want dit strookt met mijn rationele gedachtegang.

Als paarden een pollenvrij atmosfeer moeten hebben, moet de stal potdicht zijn en een airco met lucht die niet van buiten komt...dus dan klopt er al iets niet....

Mijn paard briest en wrijft zijn neus ook op stal...loopt hij op de wei helemaal niet meer, dat eet hij, briest niet, schud niet en krabt niet....

Dan weer mijn vraag, zit het er dan zit het er ... dan is de reflex onwillekeurig....pijn dan onophoudelijk pijn onderdrukken en dan krijg je een soort tredmolen, iets wat ze ook niet doen..

Pollen ja, daar ga ik wel in mee.....ik denk meer een soort jeuk, kriebel. Pijn dat zie ik nog niet zo....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:22

russel schreef:
Maar als die paarden zoveel pijn hebben dat ze er bij gillen.......waarom dan nog zo laten lopen, gaat er bij mij dan van binnen...wetende dat mijn paard dit ook zo kan gaan krijgen...

Ik doe idd niets met hem als hij er veel last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:26

Mijn idee zegt dan weer, waarom niet in laten slapen, want dat is toch geen leven?

Overigens denk ik dat stilstaan ook niet goed is....niet goed voor lijf, geen goede doorbloeding meer, geen goede afvoer van afvalstoffen, geen endorfines meer door sport, dus ook geen pijnstilling, veel verveling en constante pijn die niet door afleiding even weg zakt.

Als ik erge hoofdpijn heb, dan ga ik juist aan de slag, ga juist dingen doen....en na een korte periode is het weg....ga ik zitten, komt de hoofdpijn weer terug...

Hoe zit dat met paarden??

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:32

singasong schreef:
Dit filmpje!

Citaat:

Filmpje H17

Goede link, erg interessant. Je hebt ook paarden die headshaken vanwege een atlasprobleem of een ander nek/halsprobleem. Deze doen het dan wel het hele jaar door. Is er eigenlijk een lijstje van symptomen waaraan een paard moet voldoen om onder de term headshaker te vallen of is alleen het shaken van de head voldoende, of is het altijd gelinked aan ademhaling en ook het willen afsluiten van een neusgat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:25

idd goede film...

is herpes niet behandelbaar?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:30

Ik weet dat lysine goed tegen herpes is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:32

voor zover ik weet niet. HS is geen echte aandoening, meer een symptoom. en er is vooralsnog niet één oorzaak bekend voor alle HSsers.

de mijne probeert de neusgaten niet dicht te knijpen, ademhaling wordt soms iets zwaar (zuchtend) maar soms ook niet. dat het pijnlijk is daar ben ik van overtuigd. daarom verstrakken paarden met HS ook in het lijf, en daarom worden sommigen ook schrikkeriger in HS periodes. door de pijn maken zij adrenaline aan, wat weer zorgt voor algehele stressreacties.

als het ondraaglijk wordt is inslapen m.i. wel een optie. zolang er evt. genezing mogelijk is, vind ik van niet. persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een paard heel goed zelf kan aangeven wanneer het genoeg is, ik heb ze zelf meegemaakt. dan is inslapen inderdaad een optie. als het 'maar' met vlagen is, dus beperkt blijft en de rest van het leven van zo'n dier is wel de moeite waard, wordt het m.i. alweer anders.

mijn Zned heeft nog steeds geen last!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:33

snap niet dat ze niet verder gaan op de herpes varianten om dit te behandelen...

overigens werpt dit nieuw licht op al die paarden waar eigenaren problemen mee hebben met rijden en er van alles aanbinden, allerlei mensen in de arm nemen voor hulp met rijden...genoeg topics hierzo ga ik dan denken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:38

Pfoe dat filmpje. Goddank heeft mijn paard het niet zo erg. :/ Het komt bij mijn paard in het ergste geval over alsof er iets niet lekker zit maar echt pijn geloof ik niet, als hij er zo bij zou lopen als dat paard in het filmpje zou ik ook niet meer rijden of verder dokteren denk ik.
85% suicide rate bij mensen tjemig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:09

Ja, dat is schrikken in dat filmpje! Maar blijkbaar wel de enige manier om iemand te laten inzien hoeveel pijn ze kunnen hebben als ze een erge mate van HS hebben.

Twee jaar terug heeft Niek ook eens een hele erge aanval gehad, zomaar van de 1 op de andere dag. Hij was helemaal apatisch, niet meer voor rede vatbaar maar liep ook echt zo door me heen. Gewoon in paniek zeg maar. Hij had het toen zelfs ook in de stal. Dat is ook het eerste wat hij doet als hij er erge last van heeft, naar de stal rennen en zijn neus in een hoekje stoppen.
Ik heb mijn therapeute in paniek opgebeld en die is meteen gekomen. Hij heeft homeop. medicatie gekregen. En de volgende dag was het al veel minder. Na 3 dagen zo goed als weg. Maar toen ik hem zo zag was het eerste wat in mij opkwam dat hij zo niet langer door kon leven. Dier had zo'n verschrikkelijke pijn en dat voel je ook als eigenaar, tenminste ik wel.

Russel, van maart t/m okt. zouden de paarden schudden die last hebben van de trigger 'pollen'. De rest van het jaar hebben ze de oorzaak ook in het lichaam maar komt het niet tot uiting omdat er geen duidelijke trigger is.
En het is ook een opeenstapeling van dingen. Paarden die HS en niet worden behandeld zullen er ieder jaar langer of erger last van gaan hebben. De zenuw raakt steeds meer beschadigd.
Daarom klim ik nu meteen in de telefoon als ik ook maar 1 knikje zie.