[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:23

TanteFlavie schreef:
ohjajoh6 schreef:
Waarom twijfel je dan eigenlijk?

Omdat ik zelf (voor mezelf) ook niet meteen aan de pillen ga, en omdat ik eerst zou willen proberen met een nog strikter voerbeleid...
Paardje is moddervet (van lucht... het is waar, mensen die nooit veel voer geven hebben moddervette paarden, mensen die zeggen dat ze emmers voer geven hebben soms magere paarden)
en staat momenteel echt "vrolijk" in de weide...

Mijn tante heeft verschillende cushing paarden, maar die zijn allemaal de 30 voorbij... en die slijten hun oude dag in een kudde... hebben ruimte zat... (wat ik niet heb) en zij voert dus die kruiden bij.

Momenteel ben ikzelf ook nog in een "zoekende" fase... ondanks dat ik zelf het vermoeden had dat hij cushing zou kunnen hebben, ik heb zelf voorgesteld aan de dierenarts om hem te testen, ben ik toch geschrokken....

Ik lees dit topic mee, volg jullie verhalen.... en leer van jullie resultaten. Jullie zijn mijn enige infobron, ik kan hier, in mijn omgeving, niemand echt vragen stellen... want niemand "kent" Cushing (zeggen ze).

Meid, volg je hart, doe wat jij denkt dat goed is.
Je kan altijd nog aan prascend beginnen.
Ook ik heb een shet gehad en die is met cushing en chronisch hb 35 jaar geworden.
Toen waren er nog geen medicijnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:26

ohjajoh6 schreef:
Tja dat kun je wel vergeten hoor Marcella, een dagje overslaan, pown moet toch elke dag zijn pilletje gaan krijgen...

Ga denk ik straks wel even glibber glij doen om paard te pakken. Kan ik gelijk kijken of meneer deken niet verder gemold heeft en zelf zijn senior priores geven. Anders had ik het in groepsapp gevraagd of iemand zijn emmer prak zou geven.

Nu hopen dat ik niet weer uitglij anders lig ik morgen zo mogelijk nog verder in de prak. En morgen is weer mijn mest beurt en gezellig naar uwv.

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:30

Rollator meenemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:48

Ehhh Jesito, ik heb ook nog zo een jong pukkie en die reageerde ook niet zo bizar snel op de medicatie als dat ik hier wel eens lees van sommige oudere paarden hoor...
Heb nog even wat geduld...

MiniMe gaat voorlopig niet meer van de houtkrul af in stal, bevalt mij eigenlijk weer prima. Week nog wel steeds haar hooi en graasmasker blijft ook op, overdag in de wei en houd voorlopig haar prascend ook maar op 3/4 tablet (hoewel ik het wel zo mega veel vind voor zon ukkie, maar goed)...
Ze heeft weer koelere voetjes en geen pulsaties meer, maar het is wel een ondankbaar sjagereintje op moment hoor, phoe, phoe, madam wil niet eens meer met mij knuffelen op stal, echt alleen maar vreten!
Ik heb mij er wel maar bij neer gelegd dat ik niet echt meer wat met haar kan gaan doen, longeren is geen optie meer, want dan loopt ze binnen no time weer kreupel rechtsachter van een ontsteking tussen sprong en knie en durf het nu voorlopig ook helemaal nog niet aan om met haar op het harde te gaan wandelen of te fietsen...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:49

Zijn nu wel veel fjorden met Cushing in dit topic!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:59

Jannepauli schreef:
Rollator meenemen?

:')

cynthiar schreef:
Zijn nu wel veel fjorden met Cushing in dit topic!

Helaas wel. -O-

Zit alleen nu wel te twijfelen of ik nu misschien ook niet beter 100 grams deken op kan doen in plaats van de regendeken die hij nu heeft. Hij voelde gisteren wel lekker warm onder de deken, maar is wel geschoren. En ik vind het al smerig koud nu.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:18

Staat hij nu dag en nacht buiten, Marcella? Zo ja dan zou ik dat inderdaad doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:22

Ja dag en nacht buiten in paddock Paradise hele jaar door.

Zit nu trouwens te denken, maar 7 dagen 1/4 tablet is helemaal niet handig dan hou ik 1/4 tablet over. Kan dan volgens mij beter 4 dagen 1/4 tablet of 8 dagen doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:30

TanteFlavie: Dat moddervette van lucht is ook typisch Cushing. Had de mijne ook. Die stond op een gegeven moment nog maar op 4 kilo hooi en daarnaast stro.... En nog zo vreselijk vet, niet normaal. Met medicatie kan ze op onbeperkt hooi en blijft ze heel mooi op gewicht.

Ik snap het nooit zo dat mensen de medicatie niet willen geven. Vooral omdat het een progressieve ziekte is zou ik echt niet willen wachten tot het verslechterd en je een paard aan vier benen bevangen hebt staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:35

TanteFlavie schreef:
ohjajoh6 schreef:
Waarom twijfel je dan eigenlijk?

Omdat ik zelf (voor mezelf) ook niet meteen aan de pillen ga, en omdat ik eerst zou willen proberen met een nog strikter voerbeleid...
Paardje is moddervet (van lucht... het is waar, mensen die nooit veel voer geven hebben moddervette paarden, mensen die zeggen dat ze emmers voer geven hebben soms magere paarden)
en staat momenteel echt "vrolijk" in de weide...

Mijn tante heeft verschillende cushing paarden, maar die zijn allemaal de 30 voorbij... en die slijten hun oude dag in een kudde... hebben ruimte zat... (wat ik niet heb) en zij voert dus die kruiden bij.

Momenteel ben ikzelf ook nog in een "zoekende" fase... ondanks dat ik zelf het vermoeden had dat hij cushing zou kunnen hebben, ik heb zelf voorgesteld aan de dierenarts om hem te testen, ben ik toch geschrokken....

Ik lees dit topic mee, volg jullie verhalen.... en leer van jullie resultaten. Jullie zijn mijn enige infobron, ik kan hier, in mijn omgeving, niemand echt vragen stellen... want niemand "kent" Cushing (zeggen ze).

Weet je, wij zijn ook niet meteen met pillen gestart, wilden het eigenlijk ook niet 'erkennen' dat ons 7-jarig toppertje waar we in de fok nog grote plannen mee hadden, cushing zou hebben... hoewel we haar al langer niet goed in haar vel kregen. Waarschijnlijk heeft ze voorjaar van haar 6de jaar al 'last' gehad.

Wij hebben dus gewacht, maar toen pony een toeval kreeg, rap op prascend gezet.

Nou, dat zou ik nu dus geen enkel dier meer willen onthouden met cushing. Ben ook geen medicatiefan, maar het verschil!

Daarnaast valt bij Tinkerbell op, dat die jaren niet op gewicht te houden was, echt vet van de lucht. Sinds we prascend gestart zijn, heeft ze spierweefsel teruggekregen, vet is ze kwijt... Ze blijft makkelijker op gewicht.
We zijn er wel heel streng op hoor, maar bij een voerbeleid waar de andere ponys mooi slank op blijven, blijft Tinkerbell nu ook mooi slank, waar die eerder dan toch nog extra moest 'hongeren'.

Ik denk achteraf dat haar hormonen de stofwisseling zo verstoorden dat ze daardoor te dik bleef.

Edit: zelfde als Focussed dus. :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:42

Marcella schreef:
Ja dag en nacht buiten in paddock Paradise hele jaar door.

Zit nu trouwens te denken, maar 7 dagen 1/4 tablet is helemaal niet handig dan hou ik 1/4 tablet over. Kan dan volgens mij beter 4 dagen 1/4 tablet of 8 dagen doen.

Of je gebruikt de rest 1/4 voor als je op 3/4 zit. En ik zou na 3-4 dagen de dosis verhogen ipv na 8 dagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:43

Paarden worden niet dik van lucht... wel van cortisol, dat natuurlijk geheel uit balans is bij Cushing. Cortisol veroorzaakt vetopslag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:44

@ Marcella: dat kan goed hoor 8 dagen 1/4. Ik moest van mijn da per 14 dagen opbouwen met een kwart.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:28

Focussed schreef:
Ik snap het nooit zo dat mensen de medicatie niet willen geven. Vooral omdat het een progressieve ziekte is zou ik echt niet willen wachten tot het verslechterd en je een paard aan vier benen bevangen hebt staan.

+:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:07

cynthiar schreef:
@ Marcella: dat kan goed hoor 8 dagen 1/4. Ik moest van mijn da per 14 dagen opbouwen met een kwart.

Op hoeveel staat die van jou nu.

Als het goed is zou die van mij genoeg hebben aan halve tablet.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:15

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:17

Waarom zou je dat willen geven?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:29

Omdat de DA dat adviseert :)

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:54

Beetje veel bladzijden verhaal om allemaal door te lezen. Vriendin van mij wil een ponietje halen die cushing heeft. Mijn vraag is: kan je er dan nog wel gewoon op rijden (kinderen met weinig ervaring) of kan dat niet meer? En hoeveel geld ben je per maand/jaar kwijt aan medicijnen? Hoop dat jullie een antwoord voor me hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:04

Heel simpel: Niet doen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:10

Tuurlijk heb ik geduld, dat schrijf ik toch ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:14

jesito schreef:

Oh nou sorry hoor, kwist niet dat het tegen het zere been was...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:15

Meganyr schreef:
Omdat de DA dat adviseert :)

Voor Cushing? Of IR?
In feite heeft Gluco Balance maar beperkt effect. Als je 'suiker' wil reguleren kun je beter het dieet in orde maken ( uitbalanceren, geen zetmeel/suikers). De werkzaamheid van GB is maar tijdelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:22

ohjajoh6 schreef:
jesito schreef:

Oh nou sorry hoor, kwist niet dat het tegen het zere been was...

Ohjajo6, soms reageer je heel erg raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:20

jesito schreef:

Oh nou sorry hoor, kwist niet dat het tegen het zere been was...[/quote]

Ohjajo6, soms reageer je heel erg raar.[/quote]

Vind je? Ik probeer eigenlijk goed bedoeld je wat moed in te praten en dan krijg ik zo een reactie, die vond ik ietwat vreemd alsof ik je beledigd had...