[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:52

Amalarab schreef:
sem722 schreef:
Ik heb hem laten inenten tegen schimmel en dat heeft een positieve werking tegen zomer eczeem.
Ik had dit ergens gelezen en na overleg met DA hebben we hiervoor gekozen.

en hoe heette dit middel? wanneer precies is hij geinjecteerd?

Ik denk dat het insol is geweest?

Sommige paarden reageren goed op een tweemalige insol-schimmelenting. Deze enting is geregistreerd tegen schimmels en blijkt soms ook te werken tegen staart- en maneneczeem. Deze enting dient dan wel al in februari, voor het seizoen uit, gegeven te worden met een tussentijd van twee weken.

http://www.dacnoordwolde.nl/content/paa ... zeem.shtml

Die van mij is er 2 jaar geleden ook mee geënt, maar had niet echt het idee dat het bij hem veel hielp

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:19

jesra schreef:
Hallo,
ik heb het vermoeden dat mijn merrie ook last heeft van zomereczeem. Ze heeft een dikke manenkam en ik heb er zien schuren. Op haar manenkam zijn haar manen al dunner geworden, de huid is verder nog rustig, dus niet rood of wondjes enz..

Nou heb ik haar eerst goed gewassen met teershampo, babyolie in der manen en staart gedaan, van top tot teen ingesprayd met vliegenspray en de vliegendeken opgedaan, alleen ik ben bang dat ik te laat ben...
Zijn er misschien nog middeltjes etc die ook goed helpen?? En kan het nog overgaan?? Of ben ik veel te laat.. ;(

Insprayen met paarden lotion van Equiprotecta,,,,,,dit werkt jeukstillend,en huidherstellend,en heeft nog een vliegwerend effect ook.....is een biologisch product.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:56

iana schreef:
Osteopate is net vertrokken en ze raadt mij ruwe Spelt aan met een scheutje olijfolie (koud geperst)
Af en toe een artisjok of Venkel geven.
knoflook 3 weken in de olijfolie laten trekken en dan 1 week geven (natuurlijk ontwormen)

Calendula bij de apotheker halen en bij bloederige wonden verdunnen met water en insmeren, als de wonde dicht is de Calendula verdunnen met uiercrème.

Binnen 2 maanden bloedname om na te gaan dat ze geen tekorten heeft.

1 x/jaar mestcontrole

Ik vind dit wel boeiend en ga dit zeker zo eens proberen.
Het is een ziekte voor het leven, ze moet nog drastisch afvallen (hartritme was nauwelijks te horen door speklaagje :o )

knoflook in olie laten trekken en dat 3 weken lang?

dat is dus gevaarlijk -O-
er kan een bacterie in de knoflook zitten die het in olie ontzettend goed doet en daar kan je dier behoorlijk ziek van worden..
dat gaat dus om de botulismebacterie en je wilt niet hebben dat je dier dat krijgt.
zou dat dus niet doen.

en wat ontwormen betreft gewoon de wormenkuur halen en die gebruiken,daar zijn ze voor :j
mestcontrole ook zoiets, wel een goed advies hoor,maar in de mest zit niet alles aan wormeneitjes.
dus dat geeft geen garantie dat je dier geen wormen heeft.

logisch dat je afgaat op hetgeen wat de osteopaat zegt,maar kijk er wel mee uit.
spelt ookspelt is een graan en een eczemer kan beter helemaal geen graan eten.
ze zijn daar wat gevoeliger voor namelijk.
beter haal je dan een zak dieetmix van subli,daar zit geen graan in en ga je dat voeren...denk dat je dan goedkoper uit bent ook. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:05

HelmerG schreef:
@ Faniek, je hebt groot kans dat de jeuk ook niet volledig weggaat als er pas een deken opgelegd wordt Als er al jeuk is. De deken moet normaal echt preventief opgelegd worden, dus voor de mugjes er zijn. Als de jeuk er eenmaal is, is hij bijna niet weg te krijgen ook al leg je dan alsnog een deken op. Zal wel verminderen, maar of die nog helemaal weggaat , ik betwijfel het.

Je zou een verzachtende lotion kunnen smeren op de jeukende plekken.
Ik gebruikte vorig jaar, toen mn paard als test paar maanden zonder deken heeft gestaan (nooit meer;) ) en op het moment van jeuk, hielp die lotion erg goed.. Preventief hielp die helaas niet jammer genoeg, dus ben er nu ook mee gestopt omdat ik nu al op tijd deken op heb gelegd en deze er niet meer vanaf komt. Dat was cojosol lotion wat ik gebruikte, maar je hebt meerdere smeerseltjes

Mijn fries zweet onder de deken ook een stuk minder dan dat hij zonder deken in volle zon zou staan, dus dat geklaag van onwetenden dat het zo zielig is; ik zet dan lekker m'n negeer-modus aan hihi..
Lekker uv-werend, dus voor mijn fries echt wel fijner in de volle zon :j

Ik weet niet of je onze 'discussie' nog herinnert over het testen van een vliegendeken icm derfen en niet gelijk eczeemdeken erop. Hier is het helaas ook niet gelukt. Mijn paard begon ook weer de bekende symptomen te laten zien, dus zo gauw ik die zag heb ik gelijk de rsih op gedaan. Echter met het weer van de afgelopen twee dagen zweet hij er als een malle onder, ook op stal heeft hij het enorm warm (daar is het denk ik 's avonds warmen ook dan buiten), welke deken gebruik jij die uv werend is?
Ik heb hem nu de eczeemdeken aangedaan die over het hoofd gaat, in mijn geval van qhp, die is echt een stuk dunner en lichter.. maar die vind ik bloter dan de rsih (kruis en benen).

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:37

@ Jotoma, de RSIH en die van EJ zijn beide UV-werend zover ik weet?
Mijn fries heeft het echt duidelijk koeler onder beide dekens als hij de hele dag in de volle zon staat in mijn ervaring met de dekens. Mijn paard heeft het voordeel dat hij een vrij donkere gang heeft en die is in de zomer echt heerlijk koel! Dus als het echt extreem is zet ik die van mij eerder op stal, want op de wei is helaas geen schaduw en daar staat dan dus echt de volle zon de hele dag.
Ik vind die deken wat over het hoofd gaat zelf een stuk minder mbt de rsih en ej wat betreft zweten.
Daar gaat mijn fries juist ontzettend snel onder zweten en als het niet een beetje waait buiten dan droogt deze veel minder snel op is mijn ervaring. Het is wel belangrijk dat deze dekens natuurlijk regelmatig gewassen worden, want ze 'slippen dicht' dmv het huidvet vanuit de binnenkant en gewoon vuil aan de buitenkant. Ik houd dit regelmatig bij en merk dan bij mijn fries echt dat hij dus een stuk koeler staat onder de deken, zowel de RSIH en de EJ dekens.

Jammer trouwens dat het niet gelukt is met de vliegendeken icm derfen, dan weet je inderdaad nu wel zeker dat het echt aan de mugjes ligt waarschijnlijk en dan heb je inderdaad echt een eczeem nodig. En erg jammer dat je paard t zo warm heeft onder de deken. Ik was mn paard nu wel dagelijks, ofja wassen, gewoon met water alleen om t zweet weg te halen en dan regelmatig de deken wassen zodat deze gewoon goed ademend blijft en dan kom ik altijd goed de zomer door.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:51

Ow, ik wist niet dat de rsih ook uv werend is :+ Ik was inderdaad regelmatig de deken en paard elke avond. Even zweet eraf spoelen, lekker laten rollen en dan de deken weer op.
Misschien valt het op 't land wel mee met mijn paard qua hitte, ik zie hem alleen zo blazen in stal, dat ik er eigenlijk vanuit ging dat het op 't land ook zo zou zijn. Zeker omdat er de afgelopen twee dagen nauwelijks wind heeft gestaan. Misschien valt het op 't land dan wel mee (ik werk elke dag, dus kan het ook niet checken tussendoor), maar dan blijft het op stal nog wel warm :(

En in het kader van bemoeials, ja daar heb ik ook last van, want nee hoor, mijn paard heeft geen eczeem :O. Gelukkig nu meer achter mn rug om dan direct in mijn gezicht :Y) Tja, je moet een keuze maken met die hitte. Of zweten of tot bloedens toe open krabben.. Wel dom dat mensen denken dat je je paard voor de lol zo'n deken op doet {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:12

Met dagen zoals gisteren en eergisteren zweet mijn paard ook als een gek onder de Rambo hoor. Ik doe hem dan een vliegendeken op tijdens de hete uren en spoel hem 2 maal af.

@ Faniek, heeft dat middel van de paardenmelkerij ook een naam? We hebben hier ook een melkerij in de buurt namelijk.
Het is idd dat wanneer je halverwege met het seizoen de deken opgooit, pappen en nathouden. Gooi de deken volgend jaar in maart al op en dan zul je zien dat het al een stuk beter gaat. Heeft ze misschien de wonden van het stampen tegen de vliegen, dat ze ze tegen elkaar schuurt/trapt?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:13

Ik zag al een paar keer zomer lotions voorbij komen, kan iemand mij misschien uitleggen waarvoor het precies is?
Heb er nog nooit van gehoord :o :o

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:35

Qua temperaturen worden de komende dagen in ieder geval wat beter. Ik hou wel van dat warme weer maar voor onze paarden is wat koeler weer erg welkom denk ik!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:41

Ik hou ook van warm weer, maar niet van het klamme en zonder een zuchtje wind ;)

@mindim: ahh ben ik niet de enige. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om hem 2x te wassen en een vliegendeken is helaas geen opties. Dan krijg ik het schuren er gratis bij..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:12

Jaren geleden heb ik mijn Fries met Insol laten enten...probeersel tegen haar eczeem...vlak daarna werd ze hoefbevangen. Destijds hadden we niet die link gelegd, later heb ik het er nog met de veearts over gehad, hij legde de link toen ook. Natuurlijk kun je het niet 100% zeker weten, maar het is natuurlijk geen fijn goedje wat je laat injecteren. Dus denk er goed over na. Bij mijn paard hielp het overigens helemaal niet tegen de eczeem.
Papagroom, is die lotion die jij noemt getest op eczeempaarden? Als het werkt dan heb je iets unieks in handen :) En helemaal als die lotion ook nog kleurloos is (voor de witte en schimmel paarden :) )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:47

HelmerG schreef:
@ Faniek, zou ook de reactie op het gras kunnen zijn ja.
Bij ons op stal schuren er behoorlijk wat meer paarden wat dus geen zomereczeem hebben.. dus is dan bij hun echt van het gras. Mijn fries was ook wat jeukerig(niet echt schuren maar had wel wat jeuk) paar dagen en da's ook echt van het gras en niet van de mugjes want daar heeft ie de deken voor op.
Er zijn geloof ik genoeg mensen wat deken + derfen combineren, kan volgens mij geen kwaad :)

Ik weet het niet.. Daarvoor had ze wel iets dat ze wat meer rolde, maar niet echt. Sinds ze elke dag een strook bij krijgen en nu helemaal een stuk nieuw land hebben is het veel erger geworden. Opeens veel meer rollen en stukjes rennen. Toen opeens was een stukje manenkam wat korstig en de staart, echter zie je daar nu al bijna niks meer van. Ze kan ook nergens aan schuren, maar eergisteren was ze toch wel weer heel erg aan het rollen en stukjes wegdraven. Ik heb er gister in ieder geval paardenmelk+groene zeep spul opgesmeerd. Ze leek toen wat rustiger, helaas wonen we niet op de plek waar ze nu staan en zie ik haar alleen 's avonds even.

Mindim schreef:
@ Faniek, heeft dat middel van de paardenmelkerij ook een naam? We hebben hier ook een melkerij in de buurt namelijk.
Het is idd dat wanneer je halverwege met het seizoen de deken opgooit, pappen en nathouden. Gooi de deken volgend jaar in maart al op en dan zul je zien dat het al een stuk beter gaat. Heeft ze misschien de wonden van het stampen tegen de vliegen, dat ze ze tegen elkaar schuurt/trapt?

Het is een mengsel wat ze zelf maken en lijkt te helpen.. Er staat op het flesje 1l paardenmelk en 1p groene zeep, maar verder weet ik het niet. Ik heb nu geïnformeerd wat het is en of ik het via hun toch weer kan krijgen, want het lijkt wel rust te geven en vorig jaar was het binnen no time herstelt. Ik had de stille hoop dat het geen eczeem was, omdat ze vorig jaar het had gekregen en dag en nacht op stal stond en dan eczeem weinig voor komt toch? Vandaar niks opgedaan oid en het enige wat ze doet is rollen en wegrennen 's avonds, niet schuren wel apart.

Inmiddels vind ik die wondjes wel zorgelijk ze zitten zowel aan de binnen als buitenkant nu van de achterbenen. Ik zag haar gisteren ook bijten in haar achterbeen.. Kan dit nog van het wat hogere gras komen dat het toeval is oid? De andere 3 dames hebben hier overigens geen last van.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:19

@ ellepel

ik ga van de knoflook afstappen, dit gaat dus niet door...vind het ook te risicovol en dat kan ik best missen.

in een ander topic van IR hebben ze het mij ook afgeraden, ik ga gewoon verder doen zoals ik bezig was en het grasprobleem aanpakken.
Ben een zak ruwe spelt gaan halen, ik ga haar een klein handje van geven met de S&S van D&H en haar vitaminen, glucobalance en 3-6-9 olie.
Binnen 2 maanden een bloedname om een beeld te hebben dat ik goed bezig ben of niet lijkt me het verstandigst.

Misschien terug een graasmasker? Daar ben ik nog niet uit, ze worstelt ermee tot het uit is (vliegt). Het werkt bij mij ook enorm tss mijn 2 oren :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:37

ben benieuwd of je met die spelt ook verschil merkt, (denk het niet ,flauw he) :P

graasmaskers vind ik enge dingen, heb je geen mogelijkheid om op afgegraasd land te zetten dan?
of anders op een kaal stuk met hooi?

ik wil eigenlijk vanavond even naar appie toe, die loopt nu in best veel gras.
heeft hij toch teveel last daarvan dan moet hij er maar uit

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:44

Sorry dat ik weer zo kom binnen vallen. Ik heb even een vraagje over de EJ deken , http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... +ITCH+FREE
Voor degene die hem hebben, hoe bevalt deze? En hebben jullie de maat gepakt die je paard altijd heeft of juist groter/kleiner? Ik heb nu namelijk de deken van premiere maar die hals gaat echt een stuk naar achteren als hij graast. Die deken heb ik ook 2 maten groter moeten pakken. En de EJ hoef je tenminste niet over het hoofd te doen. Blijft hij ook goed zitten bij de oren ed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:45

@Faniek, die van mij gaat als hij last heeft ook rennen hoor (voor de jeuk wegrennen), waardoor hij gaat zweten en de jeuk nog erger wordt en dan gaat ie rollen, op zijn kont zitten schuren, met zijn achterbenen achter zijn oren krabben, met zijn mond aan zijn achterbenen bijten en dit met de deken op. Zonder deken komt daar ook nog bij dat ie extreem onrustig is.
Nu de deken er op tijd op ligt, is dat voor het grootste gedeelte allemaal weg. Ik zit alleen nog met zijn voorpluk en hoofd, die schuurt ie wel. Tot nu toe alleen de haartjes eraf en nog geen wonden.
Het zal even vervelend worden, maar laat de deken er vanaf nu maar mooi op, dan zie je vast al wel iets verbetering, wordt hij in elk geval niet meer geprikt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:51

Kinke schreef:
Papagroom, is die lotion die jij noemt getest op eczeempaarden? Als het werkt dan heb je iets unieks in handen :) En helemaal als die lotion ook nog kleurloos is (voor de witte en schimmel paarden :) )

TKC is kleurloos en werkt net zo goed als Derfen!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:27

@ elvira,
de oren blijven niet in de gaten zitten bij mijn paard. bij zowel de RSIh en de ej deken gaan de oren altijd uit de gaten. nu rolt mijn paard zich wel echt vaak hihi..
maar het halsstuk zakt absoluut niet af, dus ik ondervind er verder geen problemen van. Aangezien het bij mijn paard dus niet echt toegevoegde waarde heeft, wil ik kijken om de oorgaten eraf te halen en dan netjes om te naaien. Het halsstuk blijft namelijk gewoon goed zitten doordat je op meerdere plekken onderlangs met klittenband vastmaakt.

De EJ deken wat nu te bestellen is, is een ander materiaal als de deken van vorig jaar.
Ik heb de deken van vorig jaar nu opliggen en ben daar supertevreden over! Zeer zeker evengoed als de RSIH in mijn ervaring. De nieuwe EJ deken heb ik nu nog nieuw in de verpakking als reserve liggen, heb even gevoeld en is dus echt een hele andere stof en ben benieuwd hoe deze gaat werken. Heel anders als de EJ deken van vorig jaar dus. Pasvorm zal denk ik wel gewoon hetzelfde zijn enzo..

Wat ik indd ook fijn aan RSIH en ej vond was dat het niet over het hoofd moet. Paardlief was er wel aan gewend op een gegeven moment maar toch bleef het een gedoe telkens hoor.. deze dekens zijn wat dat betreft echt zoveel fijner :)

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:29

flappie28 schreef:
Amalarab schreef:

en hoe heette dit middel? wanneer precies is hij geinjecteerd?

Ik denk dat het insol is geweest?

Sommige paarden reageren goed op een tweemalige insol-schimmelenting. Deze enting is geregistreerd tegen schimmels en blijkt soms ook te werken tegen staart- en maneneczeem. Deze enting dient dan wel al in februari, voor het seizoen uit, gegeven te worden met een tussentijd van twee weken.

http://www.dacnoordwolde.nl/content/paa ... zeem.shtml

Die van mij is er 2 jaar geleden ook mee geënt, maar had niet echt het idee dat het bij hem veel hielp

Ja, volgens mij is het insol geweest. Enting 2x eind Jan / begin Feb toen het nog goed vroor.

Moet ik wel bij zeggen dat ik twijfel of het alleen door de entingen kwam. Ik heb ook verandering in voer aangebracht (van de granen afgehaald en overgezet op C4L van Pavo) en hij staat daarnaast ook voortaan op tijd binnen en ochtend wat later buiten.
Maar wel eerlijk zeggen dat ik hem qua jeuk nog niet in de verste verte kon vergelijken met wat ik hier voorbij zie komen.
Hij heeft vorig jaar zijn manen weg geschuurd en had heel veel kriebels op de buik maar geen wonden geschuurd.

Dus wat de oorzaak ook is - enting, Sw-Itch of C4L - voor ons is het samen een prima formule.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

Mindim schreef:
@Faniek, die van mij gaat als hij last heeft ook rennen hoor (voor de jeuk wegrennen), waardoor hij gaat zweten en de jeuk nog erger wordt en dan gaat ie rollen, op zijn kont zitten schuren, met zijn achterbenen achter zijn oren krabben, met zijn mond aan zijn achterbenen bijten en dit met de deken op. Zonder deken komt daar ook nog bij dat ie extreem onrustig is.
Nu de deken er op tijd op ligt, is dat voor het grootste gedeelte allemaal weg. Ik zit alleen nog met zijn voorpluk en hoofd, die schuurt ie wel. Tot nu toe alleen de haartjes eraf en nog geen wonden.
Het zal even vervelend worden, maar laat de deken er vanaf nu maar mooi op, dan zie je vast al wel iets verbetering, wordt hij in elk geval niet meer geprikt!

Dank je...
Maar die wonden op de benen kunnen dan toch komen van de jeuk? Want daar prikken ze toch niet?
Ze is nu best rustig en heb inmiddels een reserve RSIH bestelt.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:31

Sammyoo schreef:
Kinke schreef:

TKC is kleurloos en werkt net zo goed als Derfen!

Goed om te weten, mijn derfen is namelijk bijna op. Ik heb een bont paard met witte manen, dus dat wordt zo vies van derfen.
Denk dat ik dan die TKC eens ga proberen.

Ruikt dit ook minder sterk?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:03

Tsjah,...heb ik me net een nieuwe rsih aangeschaft daar ik dacht dat mijn merrie eczeem zou hebben, zij heeft wel schilfers in manen en staart. Al valt het opzich allemaal ook wel wat mee..vinnik. Ze vind het wel prettig als ik haar krabbel, maar welk paard vind het niet fijn om in de manenkam gekriebeld te worden. Ik heb haar nu twee maal gesmeerd met Derfen en zoals ik het zie staat ze zonder deken lekker rustig met de snuit in het gras zonder noemenswaardige capriolen. Zij staat nu sinds 3 weken in het land en daarvoor was er niks aan de hand en waren manen en staart schoon. Vorig jaar toen ik haar kocht stond zij ook in het land en werd ook eerlijk gezegd dat ze een lichte vorm van manen eczeem zou kunnen hebben. Zij miste destijds ook een flinke hap uit haar manenkam en waren er wat schilfers aanwezig. Maar goed..ze stond met een paar jonge dieren samen en zij kunnen evenzogoed een beetje te fanatiek geweest zijn met groomen.
Het land waar ze nu en vorig jaar staat-stond zijn veel bomen aanwezig en bij de pensionstalling stond zij 24-7 in het land, al was dit meer een open ruimte zonder bomen. Het steekt nu pas de kop op... Wat denk jij...
Het is ook wel wat van de zotte als ik er goed bedoeld een rsih opleg terwijl het niet nodig is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:08

TKC ruikt niet zo sterk als Derfen. Zet je paard niet vlak na gebruik in de zon, het is een olie. Ik heb een bonte met veel wit, dus ik was ook blij met dit middel, geen bruine hals en staart meer vanwege de Derfen. Ik gebruik het zelfs op zijn hoofd. Overigens kreeg Jones na de eerste keren gebruik op staart en manen wel veel schilfers, maar daar had hij geen last van, gewoon met een manenkammetje eruit kammen. Het spul heet voluit TKC-97, er zijn geloof ik ook producten met een ander nummer, maar die ken ik niet.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:19

Hoi, ik ben helemaal nieuw in dit tropic maar ik heb een vraagje.
In maart hebben we een shetlander merrietje opgehaald, ze werd in april 1 jaar.
We kwamen erachter dat ze luisjes had, dus hebben we haar geschoren en daarvoor behandeld. Ze was er snel vanaf. Helaas kreeg ze daarna een schimmelinfectie, waarvoor we haar ook goed hebben behandeld. Dit is nu ook helemaal verdwenen. Ze ziet er nu weer redelijk gezond uit, haar beentjes en hoofdje hebben nog wel een beetje een wintervacht maar dat komt vast wel goed.

Nu begint ze de laatste paar weken steeds meer te schuren. Het begon met haar staart en nu ook een beetje aan haar manen. Ook zwaait ze (vooral 'savonds) veel met haar staart.

Zou dit zomereczeem kunnen zijn? Ze heeft geen korstjes ofzo.. En is 1 jaar niet erg jong om al zomereczeem te krijgen?

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:21

wat doen jullie met de eczeemdeken als het regent?
Gewoon oplaten?