Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:37

Nee ze stond niet te slapen, op haar buurman (die achter haar staat) reageerde ze nog wel, mij negeerde ze stoicijns.

Inmiddels doe ik sinds een week ook m'n "liefdes offensief" en ipv alleen medicatie geven en weer naar huis gaan (i.v.m. tentamens) geef ik nu ook wat lekkers en een poetsbeurt. En het werkt wel, ze staat nu al weer op me te wachten als ze de auto hoort i.p.v. dat ze meteen de verste hoek van de paddock of wei in duikt.

Ze is 17 jaar!

Ik probeer zo min mogelijk te "zien", maar onbewust doe je het toch :+ Heel stom haha.

Eilish: Ja dat kan inderdaad ook nog, niet eens aan gedacht. Wellicht is het dat...

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:50

Wat een raar gedrag, ik zou ook denken aan duizeligheid

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:51

Citaat:
Vorige week deed ze ook weer zo raar, ze wilde persé met der hoofd tegen een muur staan

Dit doet mijn paard ook. Het is een teken van pijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:53

Hoezo dat? (Niet bot bedoelt maar ben benieuwd naar de onderbouwing)

Zou soms graag willen dat ik gewoon met der kon praten...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:55

Ja, goeie vraag, waarom zou het een teken van pijn zijn en hoe weet je dat zo zeker?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:04

Ik heb zoveel paarden al meegemaakt die met pijn aan het hoofd of de ogen met hun hoofd tegen een muur of wand gingen staan. Ze keren dan ook vaak helemaal naar binnen, reageren niet of nauwelijks. Of dit voor jou paard (pony?) ook op gaat zul je zelf moeten observeren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:17

Lastig te beslissen denk ik, ik wil pijn absoluut niet uitsluiten maar ze reageerde niet op mij maar wel op haar vriendje achter haar. (Dit was nog voor ik met m'n liefdesoffensief begon en ze me ook niet wilde kruizen in de paddock of weide en me ontliep).

Ik zal iig in de gaten houden of ik dit gedrag nog een keer zie...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:22

Moderatoropmerking:
Het is niet toegestaan hier producten aan te bieden, zeker niet receptplichtige middelen. De gehele discussie die naar aanleiding hiervan is ontstaan, is verwijderd. Graag nu ontopic blijven, alvast bedankt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:30

Fargo, ik denk dat ook aan pijn. Ook bij het afsluiten. Dat heb ik bij twee paarden gezien en die hadden ernstig artrose en uiteindelijk veel pijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:01

Oke, de mijne heeft cushing.
De waarde is 32. Ik geloof dat dat niet zo heel hoog is?
Ga straks is even het grafiekje wat ik hier eerder gezien heb opzoeken.
Gelukkig geen IR..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:34

32? Volgens mij is dat normaal of zit ik nu fout? Billy heeft nu 31,8 (of wat schreef ik ook alweer?) en dat is goed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:49

De DA gaf direct aan dat de waarde wat hoog was. Ik had niet veel tijd ivm mijn werk dus belt ze me straks nog even terug.
Heb ik weer zo'n grensgeval? Hoewel de mijn wel heel wat symptomen heeft twijfewl ik eigenlijk niet..
Het haar op de benen begint te krullen, kuiltjes boven de ogen zijn gevuld, is plots bevangen geweest afg. augustus. Zo nu en dan toch wat sloom, hij komt al 2 jaar niet meer goed door zijn zomervacht heen, eind juli is hij nog bezig met verharen. Ik vind hem achter ook wat slapper ogen dan voorheen. Onstilbare honger.. (hij krijgt overigens echt heel sober te eten van mij omdat ie van niks dik wordt). Heeft ondanks zijn dieet een bolle buik waarop ribben zichtbaar zijn dus tja...
Het klinkt wel behoorlijk als cushing toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:59

IMJ schreef:
De DA gaf direct aan dat de waarde wat hoog was. Ik had niet veel tijd ivm mijn werk dus belt ze me straks nog even terug.
Heb ik weer zo'n grensgeval? Hoewel de mijn wel heel wat symptomen heeft twijfewl ik eigenlijk niet..
Het haar op de benen begint te krullen, kuiltjes boven de ogen zijn gevuld, is plots bevangen geweest afg. augustus. Zo nu en dan toch wat sloom, hij komt al 2 jaar niet meer goed door zijn zomervacht heen, eind juli is hij nog bezig met verharen. Ik vind hem achter ook wat slapper ogen dan voorheen. Onstilbare honger.. (hij krijgt overigens echt heel sober te eten van mij omdat ie van niks dik wordt). Heeft ondanks zijn dieet een bolle buik waarop ribben zichtbaar zijn dus tja...

klinkt erg als cushing.Ik zou met medicijnen beginnen.Aangezien een bloedproef niet altijd alles zegt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:01

Ga ik zeker doen Geerke! Wil dat pony zich goed voelt!
Dank voor de reacties tot nu toe! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:02

[Het is niet toegestaan hier producten aan te bieden, zeker niet receptplichtige middelen. De gehele discussie die naar aanleiding hiervan is ontstaan, is verwijderd. Graag nu ontopic blijven, alvast bedankt.]

We hebben hier in het topic al vaker elkaar geholpen als er een paard was ingeslapen, zeker nu het zo moeilijk is omdat de medicijnen nu sterk in prijs zijn gestegen. Ik vind het op zich alleen maar goed dat we elkaar verder willen helpen en als de paarden al op deze medicijnen staan lijkt me het geen probleem om het aan elkaar te geven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen gaan experimenteren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:05

symptomen klinken idd erg cushing, en daar kun je dan maar beter op afgaan, lijkt mij. Bloed zegt idd niet altijd alles.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:09

Dr Andy Durham schrijft dit:

Liphook are currently using 29 pg/ml Nov - July and 47 pg/ml Aug - Oct.
We suggest a "grey area" of around 10 pg/ml either side of the cut-off value, so results 20 - 40 pg/ml Nov-Jul and 37 - 57 Aug-Oct may or may not be PPID, but a result below the grey area is likely to be negative, and above the grey area is likely to be positive.

Wat zijn je IR uitslagen?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 05-12-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:09

IMJ schreef:

November-juli <29
Augustus-oktober <47

32 is hoger dan 29, dus ja dan zit je gewoon boven de grens en heb je cushing. Misschien wel een relatief lage waarde maar toch boven de grens. Misschien is het dan nog een lichter geval, maar beter op tijd erbij en behandelen dan eerst verder verslechteren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:11

liljebo schreef:
Fargo, ik denk dat ook aan pijn. Ook bij het afsluiten. Dat heb ik bij twee paarden gezien en die hadden ernstig artrose en uiteindelijk veel pijn.

Ik denk dat je Focussed bedoelt ;-)
Ze kan ook duf zijn, bij een (te) hoge dosis trekken ze zich ook in zichzelf terug en zijn duffer. Pijn vind ik moeilijk om te zeggen, maar hou het maar in de gaten toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:11

Fargo: zie boven - het grijze gebied berekenen met 10%

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:17

IMJ schreef:
November-juli <29
Augustus-oktober <47

32 is hoger dan 29, dus ja dan zit je gewoon boven de grens en heb je cushing. Misschien wel een relatief lage waarde maar toch boven de grens. Misschien is het dan nog een lichter geval, maar beter op tijd erbij en behandelen dan eerst verder verslechteren.

Dit zijn de waarden van een ACTH-test?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:19

fargo schreef:
liljebo schreef:

Ik denk dat je Focussed bedoelt ;-)
Ze kan ook duf zijn, bij een (te) hoge dosis trekken ze zich ook in zichzelf terug en zijn duffer. Pijn vind ik moeilijk om te zeggen, maar hou het maar in de gaten toch?

oeps ja :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:20

Nynke: Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal Rise)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 05-12-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:23

Bedankt Jannepauli, dan weet ik vrijdag hoe het zit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:26

Jannepauli schreef:
Nynke: Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul (Seasonal Rise)
37 - 57 Aug-Oct

Klopt dit wel dat seasonal rise achter de lagere waarden staat?? Want het gaat om een rise ten opzichte van de reguliere maanden en dit staat nu achter de lagere waarden??