[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:35

Hee Ellen! :) Ja klopt, ze gaan binnenkort weer naar een kleiner weilandje.. :)
Dit is de eerste keer dat we dit hebben gezien, normaal totaal geen reactie op vliegjes. En dat naar de buik schoppen heeft ze 1x gedaan, precies op het filmpje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:38

tja kan echt van alles zijn.
het gaat dus meestal om een overgevoeligheid van een zenuw in het gezicht van het paard zeg maar en daardoor doen ze die rare tic dus.
waar het vandaan komt is eigenlijk nog een beetje een raadsel.

heeft het paard eens letsel gehad aan het hoofd?
dus bijvoorbeeld een trap tegen het hoofd,gestoten of heeft het gehangen?
daardoor kan er wat beschadigd zijn
tandproblemen kunnen ook zorgen voor het schudden.
paard misschien toch beter even goed laten nakijken door een goede dierenarts, kan toch iets aan de hand zijn wat zij wel vinden :j

ik vind het wel frappant dat ik nu steeds meer paarden zie met dit probleem

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:41

Dankje voor het meedenken. :) Ze heeft sowieso de laatste 10 jaar niks gehad aan haar hoofd. En ze is een paar weken geleden nog naar de tandarts geweest. Gek is het hé, want ze heeft nog nooit zoiets gedaan! Maar is iets als een tia oid niet mogelijk? Ze is 23.

Edit: Ik ga er nu eventjes heen, even kijken hoe het nu gaat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:50

nee,bij een tia reageren ze anders.

als er een tandarts bij geweest is,weet je ook wat die gedaan heeft?
als er wat getrokken is kan er best wat fout zijn gegaan namelijk.

als je dit topic even een paar bladzijdes terug bladerd dan zie je ook wel filmpjes van de paarden uit dit topic staan.
dan kun je vergelijken :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:20

Oke, nouja dat is dan wel een 'opluchtig'.

Nee niets getrokken, alleen bijgevijld en ze had hele goede gezonde tanden zei de tandarts.
Ik zal even filmpjes bekijken. Ik ben er net nog even geweest, en het is nu al 100x minder dan zostraks. Alleen wat me wel opvalt is dat ze niet echt eetlust heeft.. Ik deed een plukje hooi bij haar mond, en die bleef hangen tussen haar lippen, en dat liet ze gewoon zo.. Terwijl ze (zoals je wel kunt zien aan haar omvang) normaal héél graag eet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:21

oke,want als er getrokken is kan er er wat beschadigd zijn.
mag ik vragen welke tandarts je hebt gehad?
had jij niet ook spencer?

wat die eetlust betreft zit ze misschien ook wel gewoon vol,kan natuurlijk ook he

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:29

Dat zou kunnen inderdaad, maar er is dus sowieso de laatste 10 jaar niets getrokken bij haar. We hebben inderdaad Spencer.. :)

Ja dat kan inderdaad.. Nouja haar baasje gaat vanavond nog even kijken, en dan kijken we het wel even aan. Maar kan dat HSS dan zo acuut ontstaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:37

als het echt zeker is dat de pony een goed gebit heeft dan is spencer een prima gebitsverzorger.
meer is hij niet he?

maar als er ook maar een klein vermoeden is dat de pony wel wat kan hebben met het gebit (knoeien,speekselen)raad ik je toch aan om een andere te laten kijken.
ik ook altijd spencer,en zoals bij een pony als appie kan dat prima,die heeft nu een heel makkelijk gebit, en heeft aan vijlen genoeg
maar er waren er dus 3 op stal die spencer niet goed had gedaan en die zijn later alsnog behandeld door pauls versluis en 2 zelfs op een kliniek
die heeft er heel wat werk aan gehad.
appie was dus prima in orde,maar die word al 13 jaar gevijld en ik let zelf heel goed op wat ze doen en stuur zonodig bij( scheelt als je er verstand van hebt haha)

hoofdschudden kan dus meerdere oorzaken hebben,is de pony toevallig nog verkouden geweest het laatste half jaar?
kan iets van ontsteking in de luchtwegen zitten die er voor zorgt.
misschien reageerd de pony wel op dit hooi.
gan echt heel veel zijn.

zou nu in elk geval even niet rijden met een bitje in,da's vervelend voor het dier want het kan aan deze schudden niks doen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-04-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:40

Ziet er idd uit als headshaking syndrome, maar wat ellepel zegt: kan ook door stoffigheid uit het hooi komen (al doen de andere paarden het niet, dus dan is hij toch overprikkeld op de een of andere manier..)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:42

Spencer vond dat ze een goed gebit had. :j (Die van Misty daarentegen := ).

Ik zal er goed op blijven letten, want nu heeft ze daar helemaal geen last van. Het lijkt gewoon net alsof ze aldoor een schok op naar neus krijgt ofzo..

Hmm verkouden volgens mij niet nee.. Pff lastig hé! Ze had het gisteren totaal niet, terwijl dat dezelfde baal hooi was.. Wel is het zo dat Misty sinds gisteren weer erge jeuk heeft, dus er zijn wel meer beesten nu..

Oké, ik zal het even doorgeven aan dr baasje dat ze niet met bit moet rijden.. Kan ze mijn hoofdstel wel even lenen.. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:45

wat ze doet is echt een tic,gaat onbewust omdat die zenuw dus word aangestuurd..
net als dat de dokter met zo'n hamertje tegen je knie tikt,dan gaat ie vanzelf omhoog :D

ze kan er niks aan doen,appie doet het dus ook en daar rijd ik dan helemaal niet op,hij heeft er last van en dan vind ik dat zielig.
die staat dus alweer stil vanaf 6 maart :j

of nou ja stil...ik laat hem wel in de bak rennen.
kijk even aan of het erger word, en anders toch even een arts laten kijken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:49

Ach arme Ap.. Rijd je hem om deze reden dan nooit in deze tijd van het jaar?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:52

FCSA schreef:
Ziet er idd uit als headshaking syndrome, maar wat ellepel zegt: kan ook door stoffigheid uit het hooi komen (al doen de andere paarden het niet, dus dan is hij toch overprikkeld op de een of andere manier..)

Ik zie nu pas dat er al veel berichten gepost waren :)

Als antwoord op je vraag: HSS kan inderdaad van de ene op de andere dag ontstaan. Als ie het blijft doen is het zinvol om eerst de makkelijk te verhelpen dingen uit te sluiten: tanden, oren, voorhoofdsholte, tekorten.. Heeft ie toevallig gehangen of is ie gevallen? Dan kan het ook met de atlas te maken hebben.

Sterkte!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:53

Wat apart zeg, dat het zomaar kan ontstaan..
Dus DA langs laten komen is wel een goed idee om die dingen te controleren?
Voor zover ik weet heeft ze niet gehangen en is ze ook niet gevallen, niet heel recent. Laatst is ze wel gevallen tijdens het rijden, maar dat is echt al een paar maandjes geleden..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:55

Als ie het blijft doen zou ik idd de DA even laten langskomen. En flink inlezen op internet: er is een hele hoop te vinden. Bij idiopathisch HSS komt het er steeds op neer dat het duidelijk is dat de trigeminus zenuw overprikkeld is, maar dat onduidelijk is waardoor dat komt. Navaja hier op bokt gaat uit van de theorie dat het vanuit de atlas komt, meer info staat in haar profiel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:39

Bedankt voor de tips..! Ik zal even het profiel van Navaja lezen, en even goed googlen.. En dit even doorgeven aan de eigenaresse van het paard..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:11

Sodeletuut, heeft dit paard beschikking over een stal? Dan zou ik eens kijken of het dan over is. Als hij uit de wind/zon/pollen kan staan. Bij die van mij was dit altijd de eerste hulp die ik kon bieden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:13

Nee, helaas niet.. Achterin de wei staan wel bomen, maar daar gaan ze nooit heen.. Ik wil erg graag een schuilstal, maar het is niet mijn land.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:21

Persoonlijk zou ik dit paard niet meer in de openlucht zetten als ze zo'n pijn heeft. Durf wel voor 99% zeggen dat het overgaat/veel minder is als ze in iets 'afgeslotens' kan staan.
Je hebt dan natuurlijk nog niet de oorzaak gevonden maar wel het symptoom en de pijn kunnen bestrijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:11

de manier van bewegen roept idd HS. de meeste info heb je al. lezen kan een hoop doen, er is heel veel te vinden over mogelijke oorzaken, en ook over mogelijke oplossingen.
overigens schijnt het niet alleen een tic te zijn. deels is het echt ongecontroleerd maar er wordt wel gesproken van een reactie op een (heftige) pijnprikkel. persoonlijk kies ik er dus voor om mijn beestje bij tekenen van HS niet verder te werken. als het heel licht te zien is en ik krijg hem goed ontspannen dan wil het weleens wegblijven, meestal is het echter verstandiger om gewoon te stoppen.

verder vind ik het (bemoeial als ik ben) toch ook wel zaak om het paard een flink stuk te laten afvallen, hij is echt behoorlijk te dik. dit komt de algehele gezondheid ook niet ten goede.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:18

Eerlijk gezegd zie ik alleen een dikke buik. Volgens mij is het ook al een wat ouder paard? Die opgeblazen buik kan heel goed duiden op 'onbalans' in de darmen (gistten).

De 'tics' worden veroorzaakt (zoals het paard heeft op het filmpje van Sodeletuut) door pijnscheuten in de aangezichtszenuw die vergelijkbaar zijn met een schokken van 6000 volt. Niet echt prettig dus. De apatische blik die het paard er bij heeft zegt mij genoeg. Ik heb pijn, heel veel pijn!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:25

niet om vervelend te doen, maar ik zie buiten een bolle buik (die overigens niets zegt over de vetscore van het lijf, een paard slaat nl geen vet op in de buik) een massieve, ronde manenkam, de zgn. speknek (is deze ook hard/ taai? of zacht en kneedbaar?) dan zie ik een héél forse schouder, met een rolletje ervoor, vrijwel géén overgang naar de ribben. over de rug en achterhand is op basis van dit filmpje niet veel te zeggen, maar gezien de toestand van de voorhand zou ik sowieso adviseren om dit paard enigszins te laten afvallen. wat voor ras is het?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:56

wel een beetje de symptomen van insuline resistentie.
maar het is niet carmen haar pony ,ik had het zelf ook al gezegd

carmen,je zegt dat de pony dus wel gevallen is?
wat is er toen precies gebeurd?
ook al is het maanden geleden,dat kan wel degelijk van invloed zijn .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:44

Het is inderdaad niet mijn pony, maar ik ken haar al wel ruim 5 jaar, en ze is eigenlijk altijd te dik geweest. Ze is inderdaad al wat ouder, 23. Maar ik ben het er absoluut mee eens dat ze moet afvallen. En over in de schaduw staan, ze gaan binnenkort naar een weiland naast het huis waarin verschillende bomen staan waar ze onder kunnen staan. En daar staan ze een stuk schraler, en kunnen ze op dieet.

Maar als ze dan schokken in hun hoofd krijgen die vergelijkbaar zijn met 6000 volt.. Is het dan wel een waardig leven voor een paard?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:55

Zou je HSS aan het hoofd kunnen zien? Typische kleine zwellingen ofzo?
Las ook ergens de theorie dat het verslavend is voor paarden, omdat je een soort warrig gevoel krijgt als je je hoofd schud.

Maar 6000 volt? Zenuwen kun je toch doormeten, is er geen wetenschapper die dat ooit gedaan heeft?