[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:27

flappie28 schreef:
Even een andere vraagje tussendoor....

Maken jullie ook regelmatig mee dat mensen het maar onzin vinden als je altijd een eczeemdeken om doet bij je paard of het onzin vinden dat je je paard aan het eind van de middag van de wei haalt i.v.m. de muggen en zeggen dat het niet uit maakt of je hem voor het eind van de middag of om half 8 binnen haalt?

Ach vast wel, maar dat interesseert me niet zo, ik ben zo verstandig daar niet naar te luisteren :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:34

Heel verstandig inderdaad :D ze zouden er waarschijnlijk ook pas achter komen als ze zelf een ZE paard hebben.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:07

Wisse stond ook wel flink te zweten onder de EJ, zag zwarte straaltjes zweet langs zijn benen!
Ik was er zelf pas vanavond en ga er morgenochtend weer heen en zal dan even alleen een halsdeken opdoen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:31

Het is een afweging waard natuurlijk, ik was van plan om later in het jaar een Rambo Optimo aan te schaffen. Deze heeft ook een waterdichte regendeken die ik zou kunnen gebruiken ipv de waterproof liner voor onder de rshi. In principe maakt het niet uit als het er nu overheen ligt of eronder...lijkt mij tenmiste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:06

iana schreef:
Dat lijkt als 2 druppels water op mijn Pagony deken.

Ben jij voorstander van korter gras? Ik doe strookbegrazing om langer gras aan te bieden, ook dat helpt niet hoor...hals wordt zo hard als beton de eerste dag als ik het lint opschuif.
Nu overwegen we om volgend jaar eerst te hooien dat het kort staat, we hebben hooi en ze kunnen op hele land dan...geen gedoe meer met paaltjes hersteken en lint spannen.

Het éne of het andere, wat denken jullie?

nee geen kort gras, ik ben voorstander van afgegraasd land.
dit is gemaaid en gehooid en op zich valt het nog mee wat hier staat.
gister in elk geval geen dikke hals, meneer heeft het momenteel erg druk met de vrouwtjes in zijn weide dus beweging krijgt hij wel heel veel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:53

Icrack schreef:
Het is een afweging waard natuurlijk, ik was van plan om later in het jaar een Rambo Optimo aan te schaffen. Deze heeft ook een waterdichte regendeken die ik zou kunnen gebruiken ipv de waterproof liner voor onder de rshi. In principe maakt het niet uit als het er nu overheen ligt of eronder...lijkt mij tenmiste.

Voordeel is dat de liner een stuk goedkoper is, als je de rsih al hebt. De liner werkt perfect.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:43

Ik heb al zoveel reacties op mn paardje gehad met de eczeemdeken. Vooral toen er wedstrijd was op mijn vorige stal. Het was 25 graden en er is toen zelfs een man een beetje boos op me geworden. Hij schreeuwde niet ofzo maar vond het absoluut niet kunnen dat een paard met een deken op moest staan. Toen ik het uitlegde zei hij dat ik het paard beter af kon maken dan dat ik hem zo liet staan :') Heb hem daarna vriendelijk gevraagd weg te gaan want 'de ziekte kon nog wel eens besmettelijk zijn voor mensen }:0 '

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:17

Gebruikt er hier iemand 'Stop-Itch' kruidenmengeling ? Verkrijgbaar bij de Paardendrogist

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:34

Osteopate is net vertrokken en ze raadt mij ruwe Spelt aan met een scheutje olijfolie (koud geperst)
Af en toe een artisjok of Venkel geven.
knoflook 3 weken in de olijfolie laten trekken en dan 1 week geven (natuurlijk ontwormen)

Calendula bij de apotheker halen en bij bloederige wonden verdunnen met water en insmeren, als de wonde dicht is de Calendula verdunnen met uiercrème.

Binnen 2 maanden bloedname om na te gaan dat ze geen tekorten heeft.

1 x/jaar mestcontrole

Ik vind dit wel boeiend en ga dit zeker zo eens proberen.
Het is een ziekte voor het leven, ze moet nog drastisch afvallen (hartritme was nauwelijks te horen door speklaagje :o )

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:36

M_hartje_M schreef:
Ik heb al zoveel reacties op mn paardje gehad met de eczeemdeken. Vooral toen er wedstrijd was op mijn vorige stal. Het was 25 graden en er is toen zelfs een man een beetje boos op me geworden. Hij schreeuwde niet ofzo maar vond het absoluut niet kunnen dat een paard met een deken op moest staan. Toen ik het uitlegde zei hij dat ik het paard beter af kon maken dan dat ik hem zo liet staan :') Heb hem daarna vriendelijk gevraagd weg te gaan want 'de ziekte kon nog wel eens besmettelijk zijn voor mensen }:0 '
:D :') hahahaha, goed gezegd, al die bemoeiallen ook altijd.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:38

Ik heb een heleboel pagina's geleden eens een stukje erop gezet....en wilde daar graag een update over geven :)

Ik heb mijn Bollie begin van het jaar laten inenten, staat nu lekker zonder deken. Ik behandel hem nu ongeveer 2x per week met Sw-Itch van Cavalor enne....nog niet geschuurd, gejeukt of wat dan ook.

Dus eigenlijk zijn we best wel happy!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:43

Top!! Wat fijn voor jullie beide!
Ik moet zeggen, na alle medicijnen en verdovingsspuiten en weet ik wat, die mijn paard gehad heeft met zijn blessure, heb ik hem nu een reinigingskuur gegeven van groene leem met druppeltjes erdoor. Hij schuurt wel duidelijk minder. Hij staat ook sinds zaterdag weer op stal zeg maar. Dat scheelt misschien ook.
Hij heeft nu alleen nog een plek op zijn staart die hij schuurt. Terwel hij vorig jaar en begin dit jaar ook zijn manen behoorlijk aan het schuren was.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:54

sem722 schreef:
Ik heb een heleboel pagina's geleden eens een stukje erop gezet....en wilde daar graag een update over geven :)

Ik heb mijn Bollie begin van het jaar laten inenten, staat nu lekker zonder deken. Ik behandel hem nu ongeveer 2x per week met Sw-Itch van Cavalor enne....nog niet geschuurd, gejeukt of wat dan ook.

waar hem je hem tegen laten inenten?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:06

tweebelgen schreef:
Gebruikt er hier iemand 'Stop-Itch' kruidenmengeling ? Verkrijgbaar bij de Paardendrogist

Fenna krijgt kruiden van de paardendrogist (natuurmix). Ik wist niet dat ze ook kruiden hadden speciaal voor eczeempaarden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:07

Zo inmiddels staat mevrouw hier met de RSIH op, maar ik kan nog niet zeggen dat het positief effect heeft.
Althans gisteren dan, ze had zo'n jeuk, wilde continue gekriebeld worden en veel rollen.

Maar iets anders, ze had aan de binnenkant van haar achterbenen onderaan wonden. Kan dit ook bij zomereczeem dat ze zichzelf zo trapt?

Ze zweette trouwens amper terwijl de anderen juist wel erg aan het zweten waren.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de paardenmelkerij waar ze vandaan kwam die hadden een mengeling van paardenmelk en groene zeep ofzoiets mee gegeven om op te smeren en dat had vorig jaar super veel resultaat met het herstel en als er af en toe nog een mugjes dag was.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:11

jessie84 schreef:
sem722 schreef:

waar hem je hem tegen laten inenten?

Ik heb hem laten inenten tegen schimmel en dat heeft een positieve werking tegen zomer eczeem.
Ik had dit ergens gelezen en na overleg met DA hebben we hiervoor gekozen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:46

@ Faniek, je hebt groot kans dat de jeuk ook niet volledig weggaat als er pas een deken opgelegd wordt Als er al jeuk is. De deken moet normaal echt preventief opgelegd worden, dus voor de mugjes er zijn. Als de jeuk er eenmaal is, is hij bijna niet weg te krijgen ook al leg je dan alsnog een deken op. Zal wel verminderen, maar of die nog helemaal weggaat , ik betwijfel het.

Je zou een verzachtende lotion kunnen smeren op de jeukende plekken.
Ik gebruikte vorig jaar, toen mn paard als test paar maanden zonder deken heeft gestaan (nooit meer;) ) en op het moment van jeuk, hielp die lotion erg goed.. Preventief hielp die helaas niet jammer genoeg, dus ben er nu ook mee gestopt omdat ik nu al op tijd deken op heb gelegd en deze er niet meer vanaf komt. Dat was cojosol lotion wat ik gebruikte, maar je hebt meerdere smeerseltjes

Mijn fries zweet onder de deken ook een stuk minder dan dat hij zonder deken in volle zon zou staan, dus dat geklaag van onwetenden dat het zo zielig is; ik zet dan lekker m'n negeer-modus aan hihi..
Lekker uv-werend, dus voor mijn fries echt wel fijner in de volle zon :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:51

Daar was ik ook al bang voor, maar met de Sectolin deken die ik al een paar dagen op had was het echt veel minder tot niet meer last van.
En vorig jaar was het ook zo, ze kwam hier met gigantische manenkam helemaal open en staart. Vreemde was alleen dat ze dag en nacht op stal stond maar goed. Ik heb toen direct een vliegendeken opgegooid en ze heeft bij ons nooit staan schuren. Een keer werd ze wat onrustig zonder deken en toen heb ik die paardenmelkprut op gedaan en werd ze direct weer rustig. Ik vind het toch wel vreemd en die achterbenen nu met wondjes.. Maar het is wel echt 's ochtends en 's avonds en sinds ze weer echt gras bij krijgen. Dierenarts dacht ook gewoon zomereczeem...

Ik ga in ieder geval die prut weer op doen en ik heb ook nog ergens derfen staan, maar dat lijkt me onder de deken een smeerboel worden of niet?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:58

klopt, is fijn als het een tijdje kan intrekken ofzo voordat je de deken er weer opdoet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:05

Update: De Shet-merrie van 8 jaar die ik sedert 1 jaar heb, heeft nog steeds haar staart en manen niet geschuurd, maar was vanaf vorige eigenaar IR-verdacht.

Onder haar manen, bovenaan bij manenkam, heeft ze nu wel opeens enorme grote dikke schilfers op een keiharde ribbel- huid(manenkam zelf is in orde, ook losjes heen en weer te bewegen ), en aan een kant onder de manen (ze heeft een dubbele manenkam; die hangt naar 2 kanten) zag ik gisteren opeens een oppervlakkige wond. Die dikke schilfers zitten behoorlijk vast, het lijken stukken van de opperhuid die meekomen.
Ze blijkt nu toch ook dit jaar lastig door de wintervacht te komen, de voorkant bij borst en schouders is al mooi uitgehaard, dus gladde zwarte zomervacht, maar haar flanken, buik (ze lijkt een enorme hangbuik te hebben en hele vette flanken) zitten nog vol met dood bruinig haar. Met de Furminator laat dat nu ook niet los, hoewel ik er enkele dagen per week emmers vanaf haal.

Wat kan dit onder haar manen zijn? Aan beide kanten onder de manen heeft ze deze dikke huid en klonterige afschildering, slechts aan 1 kant is het ook opengegaan.
Ik behandel de open kant onder de manen om en om de dag met zwavelpoeder en uierzalf. Verder dagelijks Fenonolf in manenkam en Veerust spray all over her.

Iemand een idee wat hier aan de hand is (vorig jaar had ze het ook, toen ik haar net had, toen lieten hele lappen haar onder die manenkam los, zag je de kale huid gewoon, maar nu dus ook open , weliswaar oppervlakkige, wondvorming)?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:31

fenonolf lijkt me niet zo lekker spul voor je paard om vaak te smeren? misschien te broeierig/warm onder die dikke manen heb dat toch al vaker gehoord met zo van die shetlanders

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:33

@ Faniek, zou ook de reactie op het gras kunnen zijn ja.
Bij ons op stal schuren er behoorlijk wat meer paarden wat dus geen zomereczeem hebben.. dus is dan bij hun echt van het gras. Mijn fries was ook wat jeukerig(niet echt schuren maar had wel wat jeuk) paar dagen en da's ook echt van het gras en niet van de mugjes want daar heeft ie de deken voor op.
Er zijn geloof ik genoeg mensen wat deken + derfen combineren, kan volgens mij geen kwaad :)

Ik ben aan't denken om een grasmasker aan te schaffen voor voorlopig.. Vorig jaar heeft het gras hem geen kwaad gedaan, maar dit jaar heeft ie er wel wat last van.. Staat ook wel een hoop gras op de wei momenteel, dus denk dat ik voor de mijne een grasmasker koop. Ma over 2 weken gaan we verhuizen, dan komt ie op een wei wat net gemaaid en gehooid is dus dan is het alweer een ander verhaal, dan zal ie er hopelijk geen last meer van hebben :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:38

sem722 schreef:
Ik heb hem laten inenten tegen schimmel en dat heeft een positieve werking tegen zomer eczeem.
Ik had dit ergens gelezen en na overleg met DA hebben we hiervoor gekozen.

en hoe heette dit middel? wanneer precies is hij geinjecteerd?

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:12

Hallo,
ik heb het vermoeden dat mijn merrie ook last heeft van zomereczeem. Ze heeft een dikke manenkam en ik heb er zien schuren. Op haar manenkam zijn haar manen al dunner geworden, de huid is verder nog rustig, dus niet rood of wondjes enz..

Nou heb ik haar eerst goed gewassen met teershampo, babyolie in der manen en staart gedaan, van top tot teen ingesprayd met vliegenspray en de vliegendeken opgedaan, alleen ik ben bang dat ik te laat ben...
Zijn er misschien nog middeltjes etc die ook goed helpen?? En kan het nog overgaan?? Of ben ik veel te laat.. ;(

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:25

Tapi doet het eigenlijk wel behoorlijk nu.

Ze staat nu anderhalve maand op Cavalesse, is op dieet (krijgt hooi, vitaminekorrel en een mini strookje gras per dag) en ze lijkt de laatste dagen weinig geschuurd te hebben. Ik smeer haar nog wel dagelijks met Befiks, omdat haar manenkam ook zo droog en schilferig was en dat was tot hiertoe het enige wat goed leek te hydrateren en de jeuk wat te stillen. Manenkam ziet er nu goed uit.

Ik ga niet te vroeg victorie kraaien, maar op dit moment ben ik blij met hoe het is.
Ik vermoed dat het probleem dan toch van binnen komt, gezien ze zonder deken staat. (Ze had ook al twee dekens gemold voor mei en die lagen vanaf maart op, toen vroor het nog dus leek de jeuk me dan niet van de beestjes te zijn...)