Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:38

Toevallig is Daan Staller vorige week ook bij ons geweest. Gunyah had dat ook, maar gezien haar huidige staat en verder goed gebit vond hij het niet verstandig haar te verdoven. Dus volgende x als hij er is maar weer controleren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:42

Zoals ik al zei: bij mensen zijn het twee buikspieren die uiteenwijken. Heb nooit aan tanden gedacht - maar goed.. helemaal dom ben ik nou ook weer niet want een spleet tussen de tanden heet een diasteem en niet een diastase. Yay!!! *\o/*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:57

elibeest schreef:
Toevallig is Daan Staller vorige week ook bij ons geweest. Gunyah had dat ook, maar gezien haar huidige staat en verder goed gebit vond hij het niet verstandig haar te verdoven. Dus volgende x als hij er is maar weer controleren.

Grappig dat had ik ook! Gezien Naomi haar Cushing aanvallen durfde hij haar 2 maanden geleden ook niet te verdoven! Heb toen een afspraak gemaakt voor 2 maanden later en dan zou ik hem na 6 weken laten weten hoe het met haar ging en of de afspraak door kon gaan.
Omdat het zo goed ging is ze toen toch verdoofd (wel hele lage dosering) en behandeld.

Overigens noemt Daan het zelf wel gewoon diastase en staat het ook als diastase op sites van verschillende klinieken. Vandaar dat ik met de naam diastase kwam.

Maarrrr dat is mierenneukerij :D Iedereen snapt iig wat ik bedoelde haha.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:02

@Focussed, hoe oud is die van jou?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:14

17 jaar (en 8 maanden om precies te zijn)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:19

oke, die van ons wordt komend voorjaar 30, dus dat is qua gebitsbehandeling toch weer een hele andere dicipline

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:30

Jeetje wat een leeftijd!

Ik zou dan inderdaad gewoon kijken wat Daan adviseert en dat aanhouden. Lastig hoor met zo'n oudje!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:34

ja de tanden en kiezen hebben nog weinig bedding in de tandkassen, dus je kunt er ook niet heel veel aan doen. Als ze scherp zijn maar ze eten nog goed dan adviseert hij zelfs niets te doen, want juist door het raspen zouden ze los kunnen komen te zitten.

@Roos_M, je hebt PB

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:25

Ik heb gelukkig mijn pergolide afgelopen week nog gewoon bij mijn apotheek gekregen. Terwijl mijn recept al afgelopen was. :-) ik ben blij nu kunnen we iedergeval nog een half jaar vooruit. Kwam deze link tegen is misschien wel wat voor de geen die ook paarden met isuline problemen hebben.http://www.pferdplus.com/news/blutzucke ... orgestellt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:19

En terug on topic: dierenarts is vanmorgen geweest en heeft paard getest op Cushing, waarschijnlijk vrijdag uitslag.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:30

1. Beste Mods: Op pagina 282 hadden jullie best even de bezem kunnen gebruiken, weer een gevalletje typisch bokt!

@Nynke55, ik hoop voor je dat het meevalt!

Hier valt het tegen de peperdure medicatie doet niet wat ik ervan verwacht.
De overweging is dan ook om de pony te laten inslapen na de feestdagen.
Tenzij er nog flinke verbeteringen optreden.
Ik meen dat foccussed gezegd heeft meerdere pagina's terug dat de pergolide lang nodig heeft om te weken. We zitten nu op 4 weken gebruik, de laatste week van 0,5 per dag naar 0,25 per dag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:49

Je mag er wel een half jaar voor uittrekken hoor!
Ik zou niet zo snel al opgeven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:53

De eerste verbeteringen kun je gaan zien vanaf 3 weken maar het kan inderdaad tot 6 maanden duren en volgens de folder van BI zelfs 12 maanden. Ligt wellicht aan de ernst van de symptomen, welke symptomen heeft jouw paard Martina67 dat je overweegt om hem in te slapen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:54

Martina67 schreef:
1. Beste Mods: Op pagina 282 hadden jullie best even de bezem kunnen gebruiken, weer een gevalletje typisch bokt!

@Nynke55, ik hoop voor je dat het meevalt!

Hier valt het tegen de peperdure medicatie doet niet wat ik ervan verwacht.
De overweging is dan ook om de pony te laten inslapen na de feestdagen.
Tenzij er nog flinke verbeteringen optreden.
Ik meen dat foccussed gezegd heeft meerdere pagina's terug dat de pergolide lang nodig heeft om te weken. We zitten nu op 4 weken gebruik, de laatste week van 0,5 per dag naar 0,25 per dag.

Hmm hoe formuleer ik het juist. Het is van belang om in ieder geval 8 weken het aan te kijken. In de eerste maand wordt het begin ingezet maar vaak gaan de echte wijzigingen pas na de 4e week tonen. Sterker nog veel paarden hebben juist rond week 3 / 4 een dip en gaan daarna juist pas verbeteringen vertonen. Dus ik zou in deze als het enigzins kan nog een maand het aankijken.
Deze ziekte duurt soms jaren voort, die wijzigingen in het lichaam die nodig zijn, heb je niet in 4 weken ongedaan gemaakt. De periode die nu komt zal verbeteringen moeten gaan brengen, de aankomende maand en daarna. Veel sterkte!

>>Gelukkig wil je het al aankijken tot na de kerst, dat zou dan precies goed zijn om wat meer te kunnen zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:57

Martina67 schreef:
Dit is een wel een beetje een overdreven reactie ;) Ten eerste zijn mods niet 24 uur per dag online. De discussie op de vorige pagina is amper een paar uur oud! Ten tweede als je vindt dat iets niet door de beugel kan dan kun je temmen via het rode uitroeptekentje, je vult dan in wat je vindt dat er fout is met de reactie een mod heeft x aantal tijd om hier naar te kijken en te beslissen er wat mee te doen.
Eerlijk gezegd vind ik jou reactie bijzonder typisch en eerlijk gezegd ook nog eens onrealistisch en dus jammer als je naar het tijdsframe alleen al kijkt. Dus nogmaals als je je stoort aan een opmerking plaats een TeM! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:00

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:17

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:27

Ik lees van de verschillende testen dat er iets ingespoten word en daarna bloed afgenomen word. Mijn dierenarts heeft alleen bloed afgenomen, kan ze daarmee ook aantonen of mijn paard Cushing heeft?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:28

Ja bij de ACTH test wordt alleen bloed afgenomen.
Soms zoeken ze ook nog op andere verwante zaken zoals insuline/bloedsuiker.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:46

Ah, oke, dan ben ik in de war met de ACTH-stimulatie test.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:57

Vandaag zijn de röntgenfoto's van Beer gemaakt. Zowel zijn achterste bovenste kies is ontstoken als de bijholte van zijn kaak. De wortel is bijna weg van de kies, maar hij zit nog niet los helaas. Vanwege de lastige plek van de kies en de bijholte ontsteking moet Beer naar een kliniek. Daar gaan ze de kies weghalen (waarschijnlijk onder plaatselijke of gehele narcose) en wordt de bijholte gespoeld totdat hij helemaal schoon is. Dan kan wel 14 dagen duren..
Hopelijk gaat alles goed en is hij snel weer thuis. Morgen horen we de uitslag van de ACTH test en wanneer hij naar de kliniek kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:18

Jemig Eilish, 14 dgn, dat vind ik best lang. Wel fijn dat je de oorzaak nu weet maar toch..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:27

Jeetje wat een naar bericht Eilish!
Spannend morgen!

Naomi staat nu een week weer terug op 0,5 (ipv 0,75) en merk (tot nu toe) geen directe negatieve verschillen. Sterker nog ze lijkt wel iets helderder in haar ogen.Maar wellicht interpreteer ik haar gedrag nu gewoon anders omdat ik weet dat de dosis is verandert, dat kan ook.

Vorige week deed ze ook weer zo raar, ze wilde persé met der hoofd tegen een muur staan :?

Zal eens foto's uploaden hoe ze 20 minuten heeft gestaan.
Edit: Zo heeft ze ruim 20 minuten gestaan! Ze wilde er absoluut niet weg en reageerde ook niet op mijn stem of wat dan ook!
De stal is 5 x 4,5 dus groot genoeg en zonder tralies of muren dus maar 1 "muur" waar ze tegen kon gaan staan, ze wilde zich echt even afsluiten van de wereld leek het?? Heel raar.

Hoop dat ze weer wat meer bij de tijd wordt met de lagere dosis.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 04-12-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:33

Staat ze gewoon een beetje te slapen?
Hoe oud is ze focussed?
Begrijp overigens precies wat je bedoelt.. Ik denk nu ook van alles te zien..
Stom natuurlijk, weet ik zelf ook..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:34

Bedankt voor de reacties :) Ja dat wordt inderdaad afwachten morgen, ik ben benieuwd wanneer hij terecht kan en hoe hoog zijn ACTH waarde is.

Focussed, dat ziet er apart uit, nog nooit eerder gezien. Misschien zocht ze steun oid aan de muur? Dat ze duizelig was?