Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
navaja schreef:Wanneer een paard reageerd op zonlicht noemen ze het photic headshaking, verder wordt er meestal niet gekeken. In feite is het een 'doodgewone' trigenimus irritatie.
russel schreef:Met dit donkere weer nog steeds proesten met nog steeds licht schudding.....toch niet veel uv vandaag?
Maris schreef:russel schreef:Met dit donkere weer nog steeds proesten met nog steeds licht schudding.....toch niet veel uv vandaag?
Schudt jouw paard echt alleen door de zon ? Of door pollen ? Mijn paard schudde totaal niet op buitenrit in de polder, maar in de rijbak gelijk weer wel.
Bij een operatie bij mensen beschouwen ze als oorzaak dat een bloedvat tegen de zenuw aandrukt. Ze zetten dan een soort sponsje tussen bloedvat en zenuw in.
singasong schreef:ellepel schreef:....ik moest er ineens aan denken dat ik appie ook eens heb zien schudden toen het hagelde.
blijkt dus wel dat het dan van buitenaf ook kan irriteren?
Net als dat een neusriem of halster kan triggeren.
FCSA schreef:[
Regen/hagel kan ook met luchtdruk te maken hebben. De mijne schudt het heftigst als er regen in de lucht hangt..
ellepel schreef:sheyjoen :
als jouw dier een Uv allergie heeft dan vraag ik me af of dat het dat dus ook niet op zijn lichaam hebben kan en dus in een deken loopt?
is het 100% zeker dat het om een UV allergie gaat?
hoe is dat nou precies onderzocht dan
dan heb je dus een photic headshaker![]()
via google kun je wel info en filmpjes vinden.
overdag binnen houden of zeker op een weide zetten waar je dier de schaduw op kan zoeken
en inderdaad een UV masker opzettener is wel een speciaal masker daarvoor,dat heet de guardian mask
http://www.horsemask.com/
singasong schreef:ellepel schreef:....ik moest er ineens aan denken dat ik appie ook eens heb zien schudden toen het hagelde.
blijkt dus wel dat het dan van buitenaf ook kan irriteren?
Net als dat een neusriem of halster kan triggeren.