[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:46

Ik ben ook benieuwd hoe dit is vastgesteld. Overigens lijkt me een paard uit het daglicht houden niet echt gezond. Dit is bijv. wat daglicht voor een mens doet. Het zal voor een paard niet veel anders zijn:

- Bottenstelsel: Daglicht zorgt voor de productie van de noodzakelijk vitamine D in de huid. De provitamine D4 wordt omgezet in vitamine D3, wat met behulp van hormonen voor een evenwichtige calcium- en fosforhuishouding zorgt. Deze elementen zijn cruciaal voor gezonde, sterke boten.

o Immuunsysteem: Daglicht beïnvloed het immuunsysteem. Mensen en dieren die een gebrek hebben aan daglicht hebben zijn doorgaans vatbaarder voor ziektes en virussen.

o Prestatievermogen: Afhankelijk van het moment van de dag stijgt of daalt de bloeddruk en de hersenactiviteit. Ook kunnen wij ons in daglicht beter concentreren en stijgt onze lichamelijk activiteit. Het licht beïnvloed daarmee prestatievermogen.

o Psyche: Donkere dagen maken ons somber, terwijl lichte en zonnige dagen ons opfleuren. Het verschijnsel winterdepressie ontstaat door een gebrek aan daglicht en UV-A en UV-B.

o Jaarcyclus: Onze energie en activiteit zijn in de lichtrijke zomer het hoogst, terwijl we in de winter meer eten en slapen. Ook reageren wij op de lengte van de dagen, waarbij daglicht een bepalende rol speelt.

o Bioritme: Om alle vitale functies optimaal te kunnen vervullen heeft ons lichaam een bioritme ontwikkeld. Het bioritme regelt onder andere de bloeddruk, de lichaamstemperatuur en de hartslag, zodat wij ons zo goed mogelijk aan kunnen passen aan onze omgeving.
Zo stijgt onze lichaamstemperatuur al voordat de dag begint, om ons zo voor te bereiden op de taken die komen gaan. De meeste biochemische processen zijn namelijk afhankelijk van onze lichaamtemperatuur.

o Huid: Onze huid reageert op natuurlijk daglicht. Vooral de onderdelen UV-A en UV-B spelen hierbij een belangrijke rol. Zo worden wij dankzij UV-A en UV-B bijvoorbeeld bruin en zorgt het voor de aanmaak van vitamine D in ons lichaam.

o Slaap: Het dag- en nachtritme wordt gestuurd door daglicht. Als het donker wordt, zegt ons lichaam dat het tijd wordt om naar bed te gaan.

o Vrouwelijke cyclus: Uit onderzoek is gebleken dat licht van invloed is op de menstruatie, hoewel andere factoren ook een rol spelen.

o Seksualiteit: De door het daglicht gestuurde innerlijke klok beïnvloed de productie van hormonen die de vruchtbaarheid, de kinderwens en de seksuele lust beïnvloeden.

navaja

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:56

Wanneer een paard reageerd op zonlicht noemen ze het photic headshaking, verder wordt er meestal niet gekeken. In feite is het een 'doodgewone' trigenimus irritatie.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:09

navaja schreef:
Wanneer een paard reageerd op zonlicht noemen ze het photic headshaking, verder wordt er meestal niet gekeken. In feite is het een 'doodgewone' trigenimus irritatie.

En de UV straling is dus de trigger.
Aangezien een paard niet met een 'allergie' wordt geboren voor UV straling is het zaak om de oorzaak op te sporen en deze te behandelen. Met een operatie aan de aangezichtszenuw help je hem niet van de UV straling 'allergie' af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:23

en er wordt dus eigenlijk alleen aan symptoombestrijding gedaan. zo'n hoofdmasker is natuurlijk mooi omdat het de klachten wel vermindert of (tijdelijk) doet verdwijnen, maar met de oorzaak doet het feitelijk niets. ik zou zo'n masker eventueel wel voor tijdelijk gebruiken, tot de oorzaak aangepakt kan worden en de klachten daardoor verminderen of verdwijnen, maar zou het zeker niet als oplossing zien.

voor Zneddie gaat het door, navaja komt maandag bij ons op stal!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:03

Haha, wat zitten we allemaal helemaal op één lijn hier :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:27

FCSA schreef:
Haha, wat zitten we allemaal helemaal op één lijn hier :)

Dat is niet altijd zo geweest hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:46

Met dit donkere weer nog steeds proesten met nog steeds licht schudding.....toch niet veel uv vandaag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:49

russel schreef:
Met dit donkere weer nog steeds proesten met nog steeds licht schudding.....toch niet veel uv vandaag?

Schudt jouw paard echt alleen door de zon ? Of door pollen ? Mijn paard schudde totaal niet op buitenrit in de polder, maar in de rijbak gelijk weer wel.

Bij een operatie bij mensen beschouwen ze als oorzaak dat een bloedvat tegen de zenuw aandrukt. Ze zetten dan een soort sponsje tussen bloedvat en zenuw in.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:50

Maris schreef:
russel schreef:

Schudt jouw paard echt alleen door de zon ? Of door pollen ? Mijn paard schudde totaal niet op buitenrit in de polder, maar in de rijbak gelijk weer wel.

Bij een operatie bij mensen beschouwen ze als oorzaak dat een bloedvat tegen de zenuw aandrukt. Ze zetten dan een soort sponsje tussen bloedvat en zenuw in.

Maar hoe weten ze op welk punt zenuw en bloedvat met elkaar in contact komen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:02

MRI !

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:03

Ah, all right :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:20

Hij doet het heel licht en af en toe,wel heel veel briesen..uv denk ik daarom ook niet..nog steeds stille hoop pollen, maar met deze regen kan dat bijna niet zou ik zo zeggen.... Tandarts komt volgende maand,hoop dat dat verlichting gaat brengen.....maar hij doet dus wel neusvleugel schuren en altijd dezelfde...dus daarom denk ik ik dus wel die aangezichtszenuw?

Hij doet wel voortdurend met zijn vriend spelen, veel tikkertje, op achterbenen en rondjes rennen, zou je toch denken dat hij geen pijn heeft.....maar ik weet nog goed dat mijn hond 7 kiezen had met ontstoken wortels en ook at, rende e normaal deed, maar wel uit zijn bek stonk, waardoor ik naar da ging voor tanden...die constateerde een flinke en pijnlijke ontsteking......maar honden zijn denk ik net als paarden....laat je zien dat je gewond bent, dan ben je verloren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:24

@ russel, nee lijkt me niet, heb net een gigantische hagelbui op mijn kop gehad haha! maar inderdaad, zoals Maris ook al zegt, er zijn natuurlijk meerdere directe triggers, en ik kan me zelfs voorstellen dat als de ene trigger er niet is, een andere duidelijker naar boven komt, als je snapt wat ik bedoel.

mijn Zned is nog steeds schudvrij, niks aan de hand. heb weer heerlijk met 'm geslapen vandaag! het rare hoofdgedraai deed hij nu ook niet. scheelt het wel dat er niemand in de buurt was nu.

[edit] @ russel, denk het ook ja. ik kan me goed voorstellen dat bij paarden met erg veel last ervan, die irritatie niet direct weg is als de triggers wel weg zijn. als het bijv. door pollen of stof komt heb je in dat geval best kans dat het over een paar dagen ineens wel afneemt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:50

bij photic shaking weet ik dat de stand van de zon ook heel belangrijk is :j
appie heeft er ook last van,dat weet ik omdat hij in de winter op hele zonnige dagen ook schud.

ik heb er in december 2008 een filmpje van gemaakt:

ik wilde die dag longeren,maar zag al aan de zon dat het misschien niks zou worden.
dat klopte dus ook.
het is in de winter heel sporadisch dat hij schud, en dan uitsluitend met zonnig weer, en dan zo rond 2-3 uur smiddags

merriveulen:
ik moest er ineens aan denken dat ik appie ook eens heb zien schudden toen het hagelde.
blijkt dus wel dat het dan van buitenaf ook kan irriteren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:27

lijkt me wel ja. Zned heeft het ook weleens gedaan toen tijdens dat heftige jaar terwijl het regende. mijn beesten kennende (houden allemaal niet van regen, Faram het ergst daar rij ik ook bijna nooit mee als het regent), kan het weleens zijn dat ze dan hun gezicht aanspannen, net als wij dat doen tegen felle zon of regen. m.i. niet onmogelijk dat dat dan weer op de zenuw werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:40

ellepel schreef:
....ik moest er ineens aan denken dat ik appie ook eens heb zien schudden toen het hagelde.

Net als dat een neusriem of halster kan triggeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:42

precies ja. zo heb ik weleens het idee (gehad) dat mijn Zned last heeft van de frontriem. momenteel gebruik ik helemaal geen frontriemen bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:49

Halster nooit om, neusriem altijd losjes, altijd vliegenkap opgehad in de zomer, altijd uit felle zon gehaald, begrijp echt niet waarom, kan alleen denken dat pollen - allergie het begin is geweest..woon in een omgeving met veel bloesems, paard is 19 en vorig jaar halverwege de zomer ontdekte ik tijdens rijden af en toe een tic, daarvoor nooit last, heb jarenlang in bossen gestaan met hem, dus bomen......

Heel bizar hoor

De wilgen hebbe nieuwe blaadjes en takjes, ga die weer voeren, is licht pnstillend, eens kijken wat het gaat worden...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:58

singasong schreef:
ellepel schreef:
....ik moest er ineens aan denken dat ik appie ook eens heb zien schudden toen het hagelde.

Regen/hagel kan ook met luchtdruk te maken hebben. De mijne schudt het heftigst als er regen in de lucht hangt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:02

halsters, pollen, licht en dergelijke zijn slechts de triggers. voorkomen dat ze daaraan blootgesteld worden kan dus wel de 'tics' onzichtbaar maken, maar de oorzaak is er niet mee achterhaald. paard kan bijvoorbeeld een keer gevallen zijn in de wei waardoor die eerste wervel een klapper heeft gemaakt, maar het is ook niet onmogelijk dat hij iets anders heeft opgelopen. de HS is alleen het symptoom, welke op een dieper probleem duidt.

@ FCSA ja klopt! dat heb ik de laatste keer dat mijn Zned er last van had ook opgemerkt, zoals ik toen ook in mijn PB schreef.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:10

FCSA schreef:
[
Regen/hagel kan ook met luchtdruk te maken hebben. De mijne schudt het heftigst als er regen in de lucht hangt..

Niek heeft ook een keer gehad dat hij heel erg reageerde op weersveranderingen. De bacterie die hij had en daarmee de homeopatisch medicatie stonden allebei voor reacties bij weersveranderingen. Was heel apart.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:06

ellepel schreef:
sheyjoen :
als jouw dier een Uv allergie heeft dan vraag ik me af of dat het dat dus ook niet op zijn lichaam hebben kan en dus in een deken loopt?
is het 100% zeker dat het om een UV allergie gaat?
hoe is dat nou precies onderzocht dan

dan heb je dus een photic headshaker :j
via google kun je wel info en filmpjes vinden.
overdag binnen houden of zeker op een weide zetten waar je dier de schaduw op kan zoeken
en inderdaad een UV masker opzetten :) er is wel een speciaal masker daarvoor,dat heet de guardian mask
http://www.horsemask.com/

Zoals ik al zei, is er niet heel grondig naar gezocht, de DA heeft met name wat zenuwtjes verdoofd tussen neus en ogen. Hiermee zijn we gaan longeren en zo werd t duideljker. Ook deed hij t erger tegen de richting van de zon in. Een deken op is vrijwel niet nodig, met het masker op is het voldoende.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:16

singasong schreef:
ellepel schreef:

ja,klopt!
appie kan dus niet tegen de neusriem van een halster,die gaat net zo lang staan peuteren tot hij de boel los heeft.
daarom heb ik hem altijd met zo'n koeienband om zijn nek vaststaan,dan gaat het goed en staat hij rustig
maar een neusriem van een hoofdstel daar kan hij dan weer wel tegen.
die zit natuurlijk wat strakker en dan irriteerd het misschien wat minder,ik weet niet precies hoe dat zit.

scheelt dat ik meest met een westernhoofdstel rijd,die heeft geen neusriem :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:27

Ik kom hier even binnenvallen.. Ik was net bij de paarden en één van de paarden (niet van mij) deed zo raar, dat ik het even heb gefilmd. Ik heb er ook een topic over geopend, en daar kwam Headshaking Syndrome een paar keer naar voren..

Als ik kijk naar de symptomen kan ik dit er nu in ieder geval al uit halen:
- Symptoms start in March/April and end in September/October.
- Scratches his nose on his foreleg or an object.
- Personality changes - an unhappy horse.
- Suddenly jerks his head up almost hitting the rider.
- Less energy/lethargic - droops head with loose reins. (we hebben niet gereden uiteraard)
- Stares blankly off into the distance as if he sees something.
- Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
- Gets a "droopy" ear. (allebei)

En dan hebben we nog niet geprobeerd te rijden of op hoog tempo aan de hand te draven/galoperen.
Ze deed het alleen bij het eten zostraks..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:32

hey carmen :D
het paardje mag in elk geval wel wat afvallen!
zit een flinke nek op zeg ;) ( maar dat doet er hier niet toe denk ik)

lijkt er wel op he?
maar kan ook vanwege de vliegen zijn,ik zag nl ook dat de pony even naar de buik schopte alsof daar vliegjes zaten.
kan ook overgevoelig zijn uit het hooi.
doet ze het ook op andere momenten dan?