Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:29

Ik vind het heel apart dat jullie zo over die 750 gram merriebrok per dag vallen in de mix. In totaal stelt dat qua suiker echt niks voor en het wordt gemengd met haar andere voer gegeven.

Maar goed, ik ging alleen meelezen

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:33

Zijn er bij maagzweren ontstekingswaarden in het bloed te zien?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:06

Sintara schreef:
Ik vind het heel apart dat jullie zo over die 750 gram merriebrok per dag vallen in de mix. In totaal stelt dat qua suiker echt niks voor en het wordt gemengd met haar andere voer gegeven.

Maar goed, ik ging alleen meelezen

750 gram stelt niets voor vind je? Ja dan is het water naar de zee dragen ja als je dat denkt. ter vergelijking ik voer 800 gram muesli met 4 procent suiker zetmeel per dag.

Advies van kliniek is ook meestal per direct stoppen met krachtvoer want te veel suiker en slecht voorde maag.

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:59

[quote="Sintara"]Ik vind het heel apart dat jullie zo over die 750 gram merriebrok per dag vallen in de mix. In totaal stelt dat qua suiker echt niks voor en het wordt gemengd met haar andere voer gegeven.

Maar goed, ik ging alleen meelezen


Ik ben het niet eens met je redenering. Je moet niet uitgaan van het gemiddelde suiker/ zetmeel percentage van de maaltijd.
Het gaat erom dat de maag en darmen moeite hebben om voer met dit soort suiker/zetmeel percentages te verwerken.
De maag- en darmproblemen worden hierdoor dus (nog) erger.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:11

Hoezo moet je niet naar de hele maaltijd kijken, zo komt het toch in het paard? Ik geef de merriebrok niet apart omdat ik niet wil dat het als 1 klont zo haar maag inkomt, omdat het dan niet goed verteerbaar is inderdaad.

Gras heeft zo'n beetje 15-20% suiker, hooi 10%. Het krachtvoermengel van mijn paard zit daar gewoon tussenin.

Edit: ik snap helemaal dat dit niet aan elk paard gegeven moet worden en dat het niet past bij ernstige maagzweren. Gelukkig heeft die van mij die niet, het lijkt me heel naar voor ze.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:43

Sowieso vind ik pavo ease&excel en fibreforce echt wel krachtvoer. Waarom geen dingen als equifyt en agrobs voeren tijdens maagzweren?

Ik ben tevreden van de alpengrun, geen extra rotzooi, paarden eten het graag, laag suikergehalte en geen prikkelende luzerne. Die van mij had enórme zweren, en ze kreeg van al die 'rommel' van pavo en cavalor en dergelijke altijd meteen terug last. De kliniek stond erop dat ik fibreforce gaf, maar ze werd daar absoluut niet beter van. Nu blijft ze gelukkig goed gaan en stabiel.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:58

Kirania schreef:
Sowieso vind ik pavo ease&excel en fibreforce echt wel krachtvoer. Waarom geen dingen als equifyt en agrobs voeren tijdens maagzweren?

Ik ben tevreden van de alpengrun, geen extra rotzooi, paarden eten het graag, laag suikergehalte en geen prikkelende luzerne. Die van mij had enórme zweren, en ze kreeg van al die 'rommel' van pavo en cavalor en dergelijke altijd meteen terug last. De kliniek stond erop dat ik fibreforce gaf, maar ze werd daar absoluut niet beter van. Nu blijft ze gelukkig goed gaan en stabiel.


Ook bij een magere driejarige die in opleiding is en 170 groot?

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:59

quote="Sintara"]
Hoezo moet je niet naar de hele maaltijd kijken, zo komt het toch in het paard? Ik geef de merriebrok niet apart omdat ik niet wil dat het als 1 klont zo haar maag inkomt, omdat het dan niet goed verteerbaar is inderdaad.

Gras heeft zo'n beetje 15-20% suiker, hooi 10%. Het krachtvoermengel van mijn paard zit daar gewoon tussenin.

Edit: ik snap helemaal dat dit niet aan elk paard gegeven moet worden en dat het niet past bij ernstige maagzweren. Gelukkig heeft die van mij die niet, het lijkt me heel naar voor ze.
[/quote]

Paarden krijgen geen maagzweren van hooi of gras. Wel van te weinig hooi of gras. Gras werkt juist vaak bufferend voor de maag.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:36

Als ik in een koolhydraat arm dieet topic meld dat ik iedere dag een gebakje eet krijg ik ook reactie. Kan ik zeggen dat het een gebakje is en geen taart en dat ik eigenlijk niet op dieet hoef maar dan is het toch ook niet gek als er op gereageerd wordt? Heeft niets met ergens "over vallen" te maken.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:49

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:11

Hier is het op 1 plek te verkrijgen. Dat vind ik wel een beetje spannend, straks stopt ze ermee en dan moet ik weer wisselen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:07

PSvanLot schreef:
Ook bij een magere driejarige die in opleiding is en 170 groot?


Helemaal zelfs! Zoveel goede ervaringen van paarden die perfect aankomen met graanvrij, natuurlijker voer. Grootte of opleidingsniveau maakt echt niet uit. Agrobs en equifyt hebben evenveel varianten voor verschillende types paarden als de 'fastfood' keten oftewel het krachtvoer. In dit laatste zitten soja, zitten veel granen (bij maagzweren helemaal niet super) zit vaak prikkelige luzerne dat bij een maagzweer niet aangenaam is, een hoop melasse,... En merken als bv. Mijten zetten hun percentages zelfs niet online, van de inhoud van hun zakken.

Het is niet omdat een paard een bepaalde discipline doet dat hij junkfood moet krijgen, is all I'm saying. Er zijn een hoop andere manieren intussen, die maagzweren niet of zeer weinig irriteren.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:28

Thanks voor je advies. Helaas zijn beide merken in mijn regio zeer moeilijk te verkrijgen.
Had er toevallig vanavond onderzoek naar gedaan.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4171
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:39

Subli dieetmix? Hippalgo (mijten) zero? Höveler heeft ook mooi voer, maar ook niet overal even makkelijk verkrijgbaar.

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:35

Veel paarden met maagproblemen doen het goed op fibreforce.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:19

Yinthee schreef:
Subli dieetmix? Hippalgo (mijten) zero? Höveler heeft ook mooi voer, maar ook niet overal even makkelijk verkrijgbaar.


Dat vind ik wel belangrijk, dat het makkelijk te verkrijgen is.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:28

Vezels en kruiden van voermeesters misschien een optie voor je? Makkelijk verkrijgbaar bij de Welkoop. Zit alleen wel luzerne in, verder laag in suiker en zetmeel en goede ingrediëntenlijst.

Voordat ik dit voerde gaf ik agrobs alpengrun muesli. Ook fijn voer, maar nog wel iets hoger in suiker.

Ik wil best een sample naar je opsturen om te proberen? PB me dan even.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:17

Het maakt het vooral moeilijk dat ze niet thuis staat.
Fiberforce krijgt ze al een halve kg per dag idd.

Wil de mensen waar ze staat niet teveel belasten met allerlei moeilijke voerwijzes.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:46

Ik voer ook niet altijd zelf, dus zet dan bakjes klaar zodat anderen geen last hebben van mijn gepuzzel naar wat het beste werkt. Misschien een optie voor je?

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:02

Dat vind ik al veel gedoe. Als ik er onverhoopt een keer niet ben dan weten ze niet wat ze moeten voeren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:53

henshem schreef:
Veel paarden met maagproblemen doen het goed op fibreforce.


Mijn pony juist niet: de luzerne stengels die erin zitten zijn echt mega hard . Daar krijgt hij echt gelijk last van.
Misschien iets om op te letten.

PSvanlot: bakjes hoeft echt geen gedoe te zijn. Ik zet altijd klaar voor een volle week, stal eigenaresse hoeft er alleen nog maar olie bij te doen.

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:11

Ik schreef ook niet dat ‘alle’ paarden het er goed op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:21

PSvanLot schreef:
Dat vind ik al veel gedoe. Als ik er onverhoopt een keer niet ben dan weten ze niet wat ze moeten voeren.

Kan je geen reserve bakjes klaarzetten + stalgenoot informeren? Heb ik ook gedaan, al vanaf zijn slokdarmproblemen en dat werkt prima eigenlijk. Nooit gedoe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:33

MalaQ schreef:
Welke supplementen zijn jullie over te spreken voor het extra ondersteunen van de maag? Ik geef nu nog niks, behalve de maagzuurremmers. Zie door de bomen het bos niet meer..

Paard hier staat overigens op vezels en kruiden van voermeesters. Ben erg te spreken over de samenstelling hiervan. Qua smakelijkheid durf ik geen uitspraak te doen, die van mij eet werkelijk alles.

De enige die bij mijn merrie resultaat gaf is Mastic Horse. Vaak is het echt een kwestie van uitproberen.

Wat bij het ene paard totaal niet werkt, doet het bij het andere paard juist super.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4171
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:57

PSvanLot schreef:
Yinthee schreef:
Subli dieetmix? Hippalgo (mijten) zero? Höveler heeft ook mooi voer, maar ook niet overal even makkelijk verkrijgbaar.


Dat vind ik wel belangrijk, dat het makkelijk te verkrijgen is.


Die andere 2 zijn gewoon prima verkrijgbaar hoor. Zeker subli is overal te koop. En wie weet zit er bij jou in de buur wel gewoon een höveler verkooppunt, ik weet natuurlijk niet waar je woont.
Niet zo in problemen denken. Maar als alles teveel gedoe is kun je misschien beter niks doen. :=


[***] schreef:
MalaQ schreef:
Welke supplementen zijn jullie over te spreken voor het extra ondersteunen van de maag? Ik geef nu nog niks, behalve de maagzuurremmers. Zie door de bomen het bos niet meer..

Paard hier staat overigens op vezels en kruiden van voermeesters. Ben erg te spreken over de samenstelling hiervan. Qua smakelijkheid durf ik geen uitspraak te doen, die van mij eet werkelijk alles.

De enige die bij mijn merrie resultaat gaf is Mastic Horse. Vaak is het echt een kwestie van uitproberen.

Wat bij het ene paard totaal niet werkt, doet het bij het andere paard juist super.



Ja zo heb ik maagsupport gebruikt maar dat deed eigenlijk niks bij mijn paard, terwijl daar inderdaad ook veel positieve en veelbelovende reacties op zijn.
Dus inderdaad eens met bovenstaande, het is voor elk paard verschillend en (helaas) echt een kwestie van proberen...