Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:17

Morgen komt de dierenarts om mijn paard te controleren op cushing. Van alle symptomen heeft ze alleen de rare vacht. Deze groeit in tegenovergestelde richting. Nu alleen op haar hals, maar vorig jaar ook op haar buik. De bespiering word ook wat minder, maar ze is ook met pensioen en behalve s'morgens wat laten draven en soms galopperen in de paddock , doet ze verder niks meer.
Is er verder nog iets waar ik aan moet denken, als de dierenarts komt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:28

elibeest schreef:
@mdooper, dank je voor de tip. Zoals ik zei ging het de eerste dagen super goed, maar nu beginnen ze te morren, dus alle tips zijn welkom.
Iemand zei me ook al gemalen tabletje met appelmoes in een spuit te geven. Ga gewoon uitproberen wat voor deze dames het beste werkt.
Mochten er meer tips zijn, graag!!

mijn paard heeft precies hetzelfde gehad.
Ik geef het s'avonds net voor het eten,een minuut of 5.
In een handje lucerne brokjes....een appel werkte bij mij na een paar x ook niet meer.

Bij mij staan ze s'nachts op stal dus hij heeft de hele nacht de tijd om zijn voer op te eten.
Ze worden nu tussen vijf en half zes gevoerd,dus ook binnen gezet.Als ik om half 9 kom om hooi te geven(en om 11 uur ;) ) heeft hij zijn bak gewoon leeg.
Het is in het begin weleens voorgekomen dat er s'ochtends nog iets inzat,maar nu niet meer.
Hooi is er inderdaad wel altijd ingegaan.

Maar voor mijn paard is het erg belangrijk dat hij gewoon ook zijn voer opeet,om hem op gewicht te houden en ook vanwege het feit dat ik geen extra hooi kan geven vanwege zijn IR ;)

Nynke55@Heb je een foto van je paard?

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:32

Bij die van mij is vanmorgen bloed afgenomen, het wordt zowel op cushing als IR getest. Nu maar afwachten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:35

IMJ schreef:
Bij die van mij is vanmorgen bloed afgenomen, het wordt zowel op cushing als IR getest. Nu maar afwachten..

spannend :(:) Ik weet nog dat ik blij was vorig jaar met de diagnose cushing.Eindelijk had het beestje een naam.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:37

@fargo, de oudste zit nu op haar uiteindelijke dosis, maar die ander die er dus de meeste moeite mee heeft zit nu op 0,5 en zou eigenlijk naar 1 moeten. Had eigenlijk gedacht morgen naar 0,75 gaan, maar daar wacht ik maar even mee tot ze weer wat bijgetrokken is, denk je ook niet?

Edit: @nynke55 heb je al eens naar de lijst symptomen in de Bokt Wiki gekeken? Daar werdt voor mij heel veel duidelijk in ieder geval. Allerlei symptomen vielen ineens op hun plaats onder de noemer Cushing terwijl ik die daar nooit onder gezocht zou hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:40

Geerke, ik denk dat ik dat ook heb. Hij heeft nu vanaf augustus tot november alleen gestaan ('s nachts dan)omdat ik hem na zijn HB niet meer op het land kon zetten, ik hoop dat dat met pergolide en graasmasker volgend seizoen wel weer kan, halve dagen zoals altijd maar lekker in zijn eigen kudde. Alleen al daarom hoop ik het, alleen is ook niets..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:51

Elibeest: Daar heb ik inderdaad bij gekeken, maar behalve de vacht en de spieren herken ik niets daarvan in mijn paard. Misscien iets meer drinken/plassen, maar niet opvallend meer. En dat zou te verklaren zijn, omdat ze nu s'middags droog hooi krijgt, ipv natgemaakt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:33

Wat mij opviel bij het voeren van pergolide is dat als het nat werd (dus bv in appel of wortel of ander fruit), Nado het heel snel door had dat er een pilletje in zat. Ook als de structuur heel anders was, dus zacht brood en het harde pilletje. Wat voor mij het beste hielp is het pilletje opdelen en een handje granen zonder, dan met, dan zonder, dan met, dan zonder. Die granen mocht hij anders nooit (HB-gevoelig ;) ), dus dat vond hij wel heel gaaf en doordat het pilletje niet nat werd en niet opviel tussen de harde granen, at hij het wel. Direct daarna kreeg hij zijn normale slobber. Die heeft hij gelukkig nooit laten staan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:10

Zo werkt het bij mij ook wat Nado hierboven zegt, als het pilletje opvalt (smaak of hard/zacht) dan eet ze het niet.
Ik geef het nu in een handje safe&sound waar toch al harde brokjes tussen zitten. En dan daarna de "grote" bak s&s die ze normaal krijgt. Durf het niet zo in de bak te gooien, neem aan dat het pilletje dan mooi overblijft en kan zo ook controleren dat ze het binnenkrijgt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:12

Ja als het pilletje nat wordt dan wordt het beter geroken en geproefd, dus als je het al in een appel of wortel stopt dan moet dat liefst net van te voren zijn en er niet te lang inzitten.

Gemske in de bak gooien is idd link, ik weet nog dat iemand een keer bij nadere inspectie allemaal pilletjes op de grond vond (onder de bak) - niet fijn!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:06

Nee inderdaad, dat doe ik dus ook niet. En voor de zekerheid hou ik mijn hand dan ook boven een leeg stuk grond/stal/oppervlak zodat het pilletje goed zichtbaar is als het toch uit mijn hand mocht vallen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:08

Pff, ik ben nu al bang voor het niet innemen idd..
Daar heeft die van mij altijd een handje van gehad.
Ik denk dat ik een mengelmoesje ga maken van zijn vitamine supplement (hard brokje) en klein stukje krentenbol (daar prop ik hem in) en een klein handje suikerarme muesli voor de geur.
Hopelijk trapt ie daar in..
Maar ik loop alweer op de zaken vooruit..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:00

gemske schreef:
Nee inderdaad, dat doe ik dus ook niet. En voor de zekerheid hou ik mijn hand dan ook boven een leeg stuk grond/stal/oppervlak zodat het pilletje goed zichtbaar is als het toch uit mijn hand mocht vallen.

ik doe dat ook...meestal gaat het gewoon naar binnen maar als meneer afgeleid is valt het er weleens uit.
En dan heb ik liever dat het op de betonnen plaat valt dan in een stal met krullen :D
Wel moet ik altijd uitkijken dat de honden het niet opeten....die lopen namelijk met zijn zessen ongeveer 20 cm van mij af <3

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:01

Ik heb al even niet meer (inhoudelijk) gereageerd, maar ik lees ondertussen wel mee.
Met Beer gaat helaas niet zo goed, hij heeft een snotneus en hij stinkt erg bij zijn hoofd. Vandaag is de dierenarts er geweest, in het beste geval heeft hij een ontstoken kies en in het ergste geval een binnenholte-ontsteking in zijn kaak.. In dat geval moet hij onder narcose voor een operatie.. Morgen gaan ze een röntgenfoto maken om te kijken of het inderdaad zijn kies is. Ik hoop het echt, want Beer onder narcose lijkt me niets.
Ook heeft de dierenarts vandaag weer bloed afgenomen om zijn ACTH waarde te bekijken. Een half jaar geleden zijn we begonnen met de pergolide en afhankelijk van die waarde gaan we de dosering verhogen als dat nodig is. Want de ontsteking hoort wel in het cushing plaatje.
Laatst bijgewerkt door Eilish op 03-12-12 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:09

Sterkte!!! Tandproblemen horen geloof ik ook bij Cushing.

Naomi is vorige week gecontroleerd en behandeld door Daan Staller. Zij had last van een diastase, een ruimte tussen 2 kiezen waar voedsel in blijft zitten. Dit was nu licht aan het ontsteken, waren er op het goede moment bij, voor het erger wordt. Hij heeft de kiezen nu zo geveild dat er geen voer meer vast kan komen te zitten.

Als een diastase niet wordt opgemerkt kan deze leiden tot flinke ontstekingen die naar boven of onder gaan lopen (kunnen zelfs uitbreken onder de kaak, brr). Symptoom is neusuitvloeing.
Wellicht iets om in het hoofd te houden? (Ben geen arts maar moest er aan denken :D ).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:12

EEn diastase??? Wat heeft dát er nou mee te maken?!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:32

Nou aangezien die kan rotten en dus een fistel kan gaan vormen richting de buitenwereld... Dus zo'n gek idee lijkt het me toch niet als het paard stinkt uit z'n bek of een ontsteking heeft ergens in het hoofd? (Of als het een gek idee is mag je dat ook best aardig zeggen hoor :D ? )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:11

Ehhh... volgens mij heeft een diastase te maken met buikspieren :D

Wat is een diastase?
Het wijken van de rechte buikspieren (diastase) op de middellijn van de bindweefsel-peesplaat die de rechte buikspieren met elkaar verbindt (de linea alba). Deze plaat loopt van de onderkant van het borstbeen naar de bovenkant van het schaambot en is normaal gesproken ongeveer 1 cm breed. Deze diastase kan langs de gehele lijn optreden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:14

Bij mensen ja, bij paarden betekent het toch wat anders :D (tip van de dag :D : Google op "diastase paard")

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:15

Haha, zo leer je elke dag weer bij, net als een aneurisma bij een paard ook heel wat anders kan zijn dan een aneurisma bij een mens...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:19

_O- Oh!!!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:44

Goedemorgen, gisteren gelukkig de pilletjes met zo'n kleine krentenbol er in gekregen. Ben benieuwd. Hoop dat dit de oplossing is voor langere tijd.
Daarna bij Gunyah gelijk de APF er achter aan, dus hoop dat ze nu vanacht haar voerbak leeg gegeten heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:06

Focussed schreef:
Bij mensen ja, bij paarden betekent het toch wat anders :D (tip van de dag :D : Google op "diastase paard")

huh...?Dat zijn toch gewoon spleten tussen de tanden bij een paard waar voedsel tussen gaat zitten en gaat ontsteken?
Ik keek niet vreemd op van je post,maar vanwege een reactie hier ging ik denken dat je iets heel raars had gepost....maar nee hoor.
Maar heb ik een andere Google dan?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:16

Waarschijnlijk betekent het ook gewoon iets als 'verwijding of spleet' :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:22

Als ik m'n Grieks weer eens vanuit heel diep naar boven haal betekent diastase idd iets van "(ergens) door (heen) gaan (staan)". (Dia is "door" en stase "gaan staan").

Dus ik beide gevallen klopt het Grieks met de aandoening.

Ik dacht ook al: Huh heb ik nou echt zo iets doms gezegd :D ?