[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:00

Gisteren zonder neusriem gereden en nog steeds schudden. Merk wel dat als je hem geestelijk inspant dat hij minder gaat schudden, in draf schud hij minder dan in stap. Galop helemaal niet geloof ik.
Zonder bit schud hij ook, dus dat is het hem ook niet.

Kan er ook geen pijl op trekken. Ene keer schud hij niet terwijl het kurkdroog en de lucht vol stof en pollen hangt, andere keer schud hij wel.
Heb wel het idee dat stof het verergert, maar dat is ook ene keer wel, andere keer niet.

Vind het maar een rare aandoening :o
Zijn er nog mensen die iets hebben gevonden dat helpt? Suplementen? ander harnachement? manier van houden?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:03

Da's apart, Pentax. De meeste shakers schudden juist heftiger wanneer ze zich moeten inspannen.. Heb je je paard al door een DA laten nakijken? Oren, tanden, bloedtest? Kijk evt. eens in het profiel van navaja, wie weet heb je er iets aan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:12

FCSA schreef:
Da's apart, Pentax. De meeste shakers schudden juist heftiger wanneer ze zich moeten inspannen.. Heb je je paard al door een DA laten nakijken? Oren, tanden, bloedtest? Kijk evt. eens in het profiel van navaja, wie weet heb je er iets aan.

Oren, waar moet ik dan aan denken?
Bloedtest zou kunnen, maar waar zou ik op moeten laten testen?
Tanden durf ik te beweren dat dat het niet is. (haha nouja ik, de tandarts).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:17

Oren > oormijt
Bloed > tekorten, bv magnesium/kalk. Sommigen zeggen dat ook allergieen kunnen worden gevonden door een bloedtest, anderen zeggen dat dat niet zo is.
Tanden staan in direct contact met de zenuwen in het hoofd. Hoe oud is je paard? Als hij aan het wisselen is, kan dat er iets mee te maken hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:23

Nee hij is de wisselperiode al voorbij, hij heeft ooit 1 haak gehad op een kies, verder nooit wat. Bedankt voor de tip, ik heb navaja een pb gestuurd. Hou jullie hier ook van op de hoogte.
Oormijt ga ik even googelen want ken de kenmerken niet, je mag ook niet echt aan zijn oren zitten, dus zou best kunnen.
Bloed en tekorten tja... is dat niet zo dat daar nooit wat uitkomt? Bij mensen houden ze ook bepaalde waarden aan, en daaronder is dan pas erg. Terwijl bepaalde waarden die normaal gevonden worden soms ook al niet goed zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:51

Succes! Benieuwd wat jouw zoektocht je zal opleveren.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:12

Hallo,

Ik heb een 7jarige ruin (v. Houston).

Ik ben er sinds 2 jaar achter dat hij kopschudt doordat hij een UV allergie heeft.
Ik had de eerste maanden toen dit tot stand kwam geen idee wat hij had, ik heb veel geprobeerd o.a ander bit, hoofdstel verandert, neusnetjes, kousjes, etc.
Ik wist niet wat t was.
Op mijn werk de veearts een keer gevraagd, ofdat t mogelijk was dat mijn paard kopschudt door een pollenallergie, waarop de VA vroeg; "waarom denk je dat? " Ik zei omdat hij met name bij goed weer hier last van had en als het had geregent hij hier geen last van had, waardoor ik dus dacht dat de pollen niet actief in de lucht zijn, waardoor hij dus niet of nauwlijks ging schudden.

Hij attendeerde mij erop dat het juist wel eens eerder een UV- allergie zou kunnen zijn.

Ik heb later mn eigen VA laten komen, en zij heeft wat kleine testjes gedaan, o.a verdoven van de zenuwen in neus gebied... Zij voorspelde ook UV allergie, maar voor meer zekerheid zou een grondiger ondezoek meer zekerheid uitsluiten.
In overleg, heb ik besloten hem op medicijnen te zetten; Cyproheptadine. Deze zorgt er dus simpelweg voor dat de allergie word onderdrukt en hij hier dus minder last van heeft. De medicijnen zijn niet goedkoop (zo'n 200 euro per potje ) maar ik weet dat hij hier baat bij heeft.

Op het moment staat hij meer dan een half jaar stil wegens persoonlijke redenen, nu krijgt hij ook geen medicijnen. Maar op momenten dat ik hem beweging geef aan de longe, merk ik dat hij er weer last van heeft. De longercirkel is vaak half schaduw en half zon, wanneer hij aan de zon kant loopt heeft hij er hier last van, stap niet erg, maar de draf en galop zijn t ergst.
Verder als hij naar buiten gaat in paddock of land krijgt hij een FieldRelief masker om en deze houd echt een groot gedeelte van de UV straling tegen. Deze maskers kan je eigenlijk niet dag in dag uit laten zitten, zeker s'nachts is het geen aanrader wegens nog minder zicht.

Mochten er mensen zijn waarvan hun paardje ook UV allergie heeft en mij nog enkele tips kan geven, dan hoor ik deze graag :)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:24

UV-allergie is een symptoom van overgevoeligheid van de n. trigenimus. Ze geven er alleen allemaal een andere naam aan..

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:25

klopt, maar men noemt t simpelweg UV allergie

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:26

ja, maar dat is niet de oorzaak van het probleem..dat ligt veel dieper. Om echt van het probleem af te komen moet je de oorzaak aanpakken.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:30

ja dat is ook zo, alleen tegen mij is er gezegd dat als ik wil dat hij hier zo goed als vanaf komt, dat ik m dan maar moet laten opereren, waarvan er evt schadelijke gevolgen niet uitgesloten zijn
Maar toch is de UV straling de ergste boosdoener. Dat hij een afwijking heeft in zn gestel is duidelijk een feit. Maar vrij weinig aan te doen helaas..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:40

Daar ben ik het niet mee eens :-) Opereren is (mijns inziens) niet de enige mogelijkheid.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:53

nee en ik zal het ook niet doen, daar moet nog veel naar gestudeerd worden. Omdat het een zeer precies ingreep is. Wat is evt naar jouw inziens een ander mogelijkheid?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:55

Je kunt het beste al mijn berichten teruglezen. Geeft een duidelijk beeld denk ik.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:57

Ok zal ik even doen :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:28

sheyjoen schreef:
ja dat is ook zo, alleen tegen mij is er gezegd dat als ik wil dat hij hier zo goed als vanaf komt, dat ik m dan maar moet laten opereren, waarvan er evt schadelijke gevolgen niet uitgesloten zijn
Maar toch is de UV straling de ergste boosdoener. Dat hij een afwijking heeft in zn gestel is duidelijk een feit. Maar vrij weinig aan te doen helaas..

En waar wordt dan aan geopereerd? Ogen of aangezichtszenuw?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:29

Maris, waar is jouw post nu gebleven??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:34

Weg ;) ik had niet zoveel zin in discussie ..... :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:37

Maris schreef:
Weg ;) ik had niet zoveel zin in discussie ..... :o

:= ik had hem inmiddels wel gelezen ;)

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:01

Hij word dan geopereerd aan z'n aangezichtszenuwen als ik het toen goed begrepen heb

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:02

Sheyjoen, ik vind een operatie wel heel heftig en zal niet zonder vele risico's zijn. Als je het niet meer via de reguliere weg kunt oplossen zou je het eerst nog via een alternatieve manier kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:44

Als ik lees dt een slagader op de zenuw drukt, kan je alleen de zenuw maar ongevoelig maken...ga je rijden ,dan stijgt de bloeddruk, dan gaat een slagader meer bloed pompen, dus probleem verergert, dus ook de pijn......feitelijk heb je een onbruikbaar paard....een paard met erge pijnaanvallen.....met deze bewustheid is mijn wereldje wel verandert...

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:44

Ik ben dan ook absoluut tegen het opereren, heb ook niet gezegd dat ik dit zou overwegen. Het is nog een vrij moeilijke ingreep en of dat hij er baat bij heeft is dan zoieso nog de vraag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:47

hmm interessante nieuwe ontwikkelingen.

@ pentax, wij hebben vorig jaar bloedonderzoek laten doen bij onze beesten, zodoende weet ik dat er wel heel gericht duidelijke dingetjes uit kunnen komen. zo had Mone een pietsie Mg tekort. wij kregen een mooi lijstje per paard, met de waarden zoals ze horen te zijn incl. dus de marges, en daarnaast de uitslagen van onze dieren.
Als het goed is komt navaja 16 april bij ons. ik vind het best wel spannend merk ik, maar heb er vooral heel veel zin in!

@ sheyjoen, als je dit topic wat doorbladert kom je meer uitleg tegen over licht/ UVgevoeligheid, allergieën en dergelijke. simpelweg komt het erop neer dat dat triggers zijn, welke het werkelijke probleem zichtbaar maken (de HS triggeren), maar die niet de oorzaak zijn. naar de werkelijke oorzaak/ oorzaken loopt een heleboel onderzoek, maar in de tussentijd zijn er wel meerdere paarden die (definitief) geholpen zijn, met verschillende behandelwijzen.
wat overeenkomt bij deze behandelwijzen is dat men altijd éérst op zoek gaat naar de onderliggende oorzaak, hoe diep er daarvoor ook gegraven moet worden. als dat eenmaal bekend is, kan je gaan behandelen. de HS is slechts het paard zijn manier om te laten zien dat hij ergens last van heeft, even op z'n platst gezegd.

DA's kunnen hier soms een beetje bot in zijn. er wordt inderdaag al gauw gegild dat er geen echte oplossing voor is. toch is mijn Faram ervan genezen. één jaar heeft hij het heel heftig gehad, DA erbij, therapeut erbij, tandarts, nog een DA, etc. etc.,
zelfs een vrouw die tja, ik zou bij God niet weten hoe het heet wat zij doet, het is inmiddels ook al járen geleden en die vrouw kwam met een kennis mee. ik dacht iets paranormaals maar serieus ik zou het niet weten hoe het heet. wat ik wel weet is dat die vrouw wel iets heeft bereikt bij Faram toen. zij gaf aan dat ze dacht aan schimmel (wat goed mogelijk was bij die stal), maar vooral dat hij hoofdpijn had doordat zijn hormoonstromen (oid) nooit goed op gang waren gekomen. wat ze precies gedaan heeft weet ik niet, in ieder geval haar hand in zijn nek gelegd en het heeft verschil gemaakt, zijn klachten waren wel degelijk minder daarna. weg was het echter zeker niet. daarna liep het seizoen af en gingen de klachten ook weg. het jaar erop kwam het terug, en toen is het tijdens het rijden gewoon verdwenen. ik was toen wel sinds kort serieuzer met rijden (dressuurmatig) bezig, en persoonlijk denk ik dat er iets verkeerd heeft gezeten dat goed is geschoten toen tijdens het rijden. iets anders kan ik er niet van maken, het was er, en heftig genoeg ook, en ineens was het ook weg. toen wist ik er nog niet veel van, nu werk ik namelijk zéker niet door als mijn pony last krijgt.

@ maris ben nu toch wel benieuwd naar wat je postte? ;)

@ russel, voorstelbaar en logisch, uiteraard. is ook gruwelijk als je weet dat je paard pijn heeft en je kunt niets doen om het beter te maken. zoals ik al zei, rij/ werk ik er niet mee bij HS. gelukkig is het dit jaar dusdanig minimaal dat er mee te leven valt zeg maar.

met Zned gaat het nog steeds goed, tot dusver heeft regen altijd verlichting gegeven bij hem, dus ik ging er nu eigenlijk al wel vanuit dat hij schudvrij zou zijn, zeker ook omdat het dit jaar sowieso al heel erg goed gaat. gisteren gelopen als een geoliede machine (en jarig! hij is nu officieel 6 jaar jong), en vanmorgen eerst een uur heerlijk gerommeld, hele staart weer een keer netjes gemaakt enzo... meneertje stond erbij te slapen, lekker relaxed. als hij 'wakker werd', bijv van een geluid, viel het me wel op dat hij af en toe zijn hoofd raar draait als hij vaststaat. de hoefsmid was er vandaag ook voor hem, toen hij bij de smid stond deed hij het ook. niet extreem ofzo en het touw staat dan ook niet strak, maar wel opvallend qua soort beweging, het oogt ook stug dan, alsof hij aan het elastiek trekt maar dat gebeurt dan dus niet.
maar goed, bij de smid niet één keer gesteigerd, héél klein momentje van twijfel maar de rest van de tijd blik op ontspanning tot oogjes zelfs half dicht, ik ben blij!!! hij stond grotendeels lekker op rust (handig als er iemand aan je voorpootjes moet maar goed...), gewoon echt helemaal ontspannen! blij dat ie achter niet hoefde, dit was een heel mooi nieuw begin zo voor hem. the less stress the better...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:13

sheyjoen :
als jouw dier een Uv allergie heeft dan vraag ik me af of dat het dat dus ook niet op zijn lichaam hebben kan en dus in een deken loopt?
is het 100% zeker dat het om een UV allergie gaat?
hoe is dat nou precies onderzocht dan

dan heb je dus een photic headshaker :j
via google kun je wel info en filmpjes vinden.
overdag binnen houden of zeker op een weide zetten waar je dier de schaduw op kan zoeken
en inderdaad een UV masker opzetten :) er is wel een speciaal masker daarvoor,dat heet de guardian mask
http://www.horsemask.com/