[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:49

Moet nog kijken hoeveel tabletten ik over heb, maar heb nog wat over.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:19

Langs hier nogmaals veel sterkte Marcella :(:)

Ik wil de pillen wel van je overnemen, maar de medi-crime unit van de douane heeft mij al op hun lijst staan :7
Om ze op te halen is beetje ver vrees ik -O-

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:36

Van mij uit ook nog veel sterkte Marcella!
Ik neem ze ook eventueel graag over.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:02

Ik kom gelijk even binnen vallen. Straks ga ik er even uitgebreid voor zitten en zoveel mogelijk bladzijdes doorlezen

Maar. Zijn er hier ook mensen/paarden die door ppid hoefbevangen zijn geworden?

En konden die ooit de wei weer op?

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 23:01

Ik heb sinds deze maand even een Prascend-pauze ingelast. Pony doet het even goed zonder en loopt er even happy bij. We hebben haar weidegang in samenspraak opgebouwd en ze staat nu 24/7 buiten tot oktober/november.

Love_Mirra schreef:
Ik kom gelijk even binnen vallen. Straks ga ik er even uitgebreid voor zitten en zoveel mogelijk bladzijdes doorlezen

Maar. Zijn er hier ook mensen/paarden die door ppid hoefbevangen zijn geworden?

En konden die ooit de wei weer op?

De mijne staat zoals je hierboven leest gewoon lekker op de wei! Maar ze wordt gelukkig wel nauw in de gaten gehouden door de staleigenaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 23:29

Mijn pony is door de PPID bevangen geworden, hij gaat helaas nooit meer de wei in kunnen (dat durf ik zelf niet aan, en een graasmasker zie ik meer nadelen van dan op het zand met hooi zetten, dus daar heb ik mijn keuze op gebaseerd)..
Ik zet wel dagelijks de kudde (zijn er maar 4 intotaal) bij hem op het zand, en hij mag dagelijks een half uurtje lang gras eten. Verder staat hij op het zand met onbeperkt hooi.
Het is zelfs zo dat hij toen hij bevangen was hij eerder te dun dan te dik was, dus ook een uitdaging om een bevangen pony toch aan te laten komen.. Maar het is gelukt! :D

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:16

Ik moet vanaf vandaag beginnen met prascend om te kijken of het helpt tegen vermoedelijke cushing.

Nu lees ik hier overal over opbouwen. Maar ik moet meteen een hele pil per dag geven en dit 14dagen bekijken. Daarna wordt er dus beoordeelt.

Als ik opbouw, heb ik toch nog gezn juist resultaat binnen 14 dagen?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:27

Mirra wat is vermoedelijke cushing?

Opbouwen is het beste. Beginnen met 1/4 voor een paar dagen. Dan 1/2 enz...
Geeft het minste kans op bijwerkingen.

Weinig DA hebben echt verstand van die zaken helaas.

Hertesten kan ook binnen een paar maanden :)

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:52

Er zijn een aantal onduidelijke dingen, ze loopt van het ene kwaaltje in het andere. Ze is 17jaar supergezond geweest en in het laatste jaar eigenlijk niet eens meer eventjes gezond. Waaronder ook plots hoefbevangen. De veearts vermoedt dat cushing aan de basis ligt. Echter, in het bloed is het niet te zien. En na lang aanmodderen, krijg ik nu dus de prascend mee om 14dagen te proberen.

Hertesten later gaat het niet worden vrees ik, ik heb nu al erg lang moeten achterna zitten voor deze testperiode

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:33

Als er geen ppid is te vinden in het bloed zou ik niet zomaar gaan beginnen met prascend en al zeker niet met zo'n hoge dosis. In 14 dagen ga je echt nog geen verschil merken, dat duurt langer.

In ieder geval sterkte voor je pony.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:08

Mee eens, ik heb overigens ook nog nooit gehoord dat de test vals-negatief is, wel vals-positief (kan o.a. door stress en pijn komen).

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:13

Net even onze pony geschoren. Hij had allemaal rare sprietharen en op zijn neus een soort snor. Hij mag zaterdag meedoen in bixierubriek, dus moet er wel netjes uit zien.

Verder vind ik hem er met zijn 25 jaar als PPID-er prima uitzien.
Afbeelding

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:23

Hoe snel bouwen jullie op? Per week een kwartje hoger of is dat te snel?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:30

Per 2 weken iets opbouwen, hoe groot is je pony?

Ik raad altijd aan om te beginnen op 1/16e pil per dag gedurende 1 pil (16 dagen dus). Dan 1/8e per dag gedurende minimaal 2 pillen (16 dagen). Vervolgens 1/4e per dag, gedurende minimaal 16 dagen. Bij een pony/ shet kan dat ook al de eind-dosis zijn, naarmate de ziekte vordert zal je hoe dan ook meer moeten geven..

Maar in jou geval zou ik niet aan de medicatie beginnen. Het is echt troep, duur, en de bijwerkingen zijn niet mis. Wat zijn de symptomen en wat was de uitslag van de test?

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:59

Haflinger van rond de 500kg.

Uit de bloedtest van afgelopen week (vandaag binnen gekomen) is wel een licht Verhoogde waarde te zien.

Aanhoudend al ziekjes sinds januari. De ene ontsteking na de andere. Depressief ogend, helemaal zichzelf niet meer. Nu ook ineens hoefbevangen sinds zondag. Terwijl er niets veranderde.
Verder in het bloed niets te vinden, geen Lyme, geen ir, ..

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:50

Welke waarde heeft hij?
Ik denk dat je aan 1/4e wellicht al wel genoeg hebt in het begin, 1/2e in de gevaarlijkere periodes.

De ziekte is progressief, dus op den duur moet je altijd meer gaan geven. Maar als je op 1 begint is echt heel veel.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:01

Love_Mirra schreef:
Hoe snel bouwen jullie op? Per week een kwartje hoger of is dat te snel?


Ik heb opgebouwd per 1/4. Telkens een dag of 4. Tot ik aan 1 pil per dag zat.
Was voor een warmbloed van een kleine 500kg vermoed ik.
Maar die was niet bevangen.

Als hij bevangen staat, moet je iets natuurlijk. Dus wel het overwegen waard vind ik om die pillen te proberen. En zou ik zelfs durven beginnen met een half.

Maar voor mij blijft het A en O van cushing in elk geval ook de voeding. Liever iets te mager dan iets te vet :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 22-05-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:24

tine10 schreef:
Net even onze pony geschoren. Hij had allemaal rare sprietharen en op zijn neus een soort snor. Hij mag zaterdag meedoen in bixierubriek, dus moet er wel netjes uit zien.

Verder vind ik hem er met zijn 25 jaar als PPID-er prima uitzien.
[ [url=m/gn1dCi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij ziet er goed uit hoor !
En zo mooi wit ! :D

ogidni
Berichten: 464
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:11

Love_Mirra schreef:
Haflinger van rond de 500kg.

Uit de bloedtest van afgelopen week (vandaag binnen gekomen) is wel een licht Verhoogde waarde te zien.

Aanhoudend al ziekjes sinds januari. De ene ontsteking na de andere. Depressief ogend, helemaal zichzelf niet meer. Nu ook ineens hoefbevangen sinds zondag. Terwijl er niets veranderde.
Verder in het bloed niets te vinden, geen Lyme, geen ir, ..

Klinkt precies als die van mij 6 jaar geleden. Mijn veearts adviseerde toen ook een hele prascend. Ben begonnen met een halve. Hier is hij heel goed van opgeknapt.

Daarna in overleg hierop gehouden en pas na 3 jaar opgehoogd naar 3/4 omdat de waarde weer iets verhoogt was en hij ook weer klinische klachten kreeg. De veearts laat het volledig aan mij over wanneer ik ga ophogen omdat zijn bloedwaardes redelijk stabiel blijven. Vorige maand opgehoogd naar 1 pil. Ondertussen is hij ruim 29

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:39

Love_Mirra schreef:
Haflinger van rond de 500kg.

Uit de bloedtest van afgelopen week (vandaag binnen gekomen) is wel een licht Verhoogde waarde te zien.

Aanhoudend al ziekjes sinds januari. De ene ontsteking na de andere. Depressief ogend, helemaal zichzelf niet meer. Nu ook ineens hoefbevangen sinds zondag. Terwijl er niets veranderde.
Verder in het bloed niets te vinden, geen Lyme, geen ir, ..


Ik ben bij mijn Fjord begonnen met 1/8 tablet, ze had een licht verhooge waarde. Ze krijgt nu 2 maanden 1/8 tablet en ze doet het geweldig _/-\o_

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:10

Ik ben terug gegaan nu van een hele pil naar een halve icm hypobalance. Mijn pony werd opeens heel sloom en lusteloos.
Nu na een week weer helemaal de oude!

Calice

Berichten: 9865
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:27

Ik kom even binnen vallen :) , mijn oudje heb ik 2 maanden geleden moeten laten inslapen, ik heb echter nog ruim 10 kg sp staan. Ik weet niet of er iemand is hier in het topic die in de buurt woont en het zou willen hebben :) ?
Weggooien is ook zo zonde.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:43

tylando schreef:
Ik ben terug gegaan nu van een hele pil naar een halve icm hypobalance. Mijn pony werd opeens heel sloom en lusteloos.
Nu na een week weer helemaal de oude!


Ha, toch weer begonnen met de hypobalance ? Je had het al eens eerder gegeven toch ?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:04

Ja maar ga t toch weer proberen. Hoor nu best veel goede verhalen en denk dat ik t te kort heb gegeven om resultaat te zien.. pff hoezo ongeduldig.
Had t maar maand geprobeerd. Schijnt dat t zeker langer nodig heeft.

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:41

Ik ga deze groep verlaten. Gisteren was de dag waarvan je hoopt dat die nooit komt, maar waarvan je weet dat die ooit komt. Gisteren hebben we ons allerliefste paard, mijn maatje, Irma in laten slapen op 29 jarige leeftijd. Ze was savonds in de wei gaan liggen en kon en wilde ook niet meer in de benen komen. Ik werd gebeld door mijn dochter die op stal was en toen ik kwam gaf ze amper nog een teken van herkenning. Toen was de beslissing snel gekomen en de dierenarts laten komen. Ze is echt heel rustig en kalm in geslapen, zonder gekke stuiptrekkingen of andere nare dingen. Voor ik er was hadden de andere paarden uit de groep al afscheid genomen. Ik heb het niet gezien, maar mijn dochter vertelde dat dit heel bijzonder was. Tot aan het einde toe heeft ze genoten van alle ritjes samen met haar grote vriend Rakesh. Ze is bijna 14 jaar lang bij ons geweest. Samen met mijn dochter hebben we heel veel fijne herinneringen aan alle gekke dingen die we samen gedaan hebben.