[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:34

Inxs schreef:
Hier zit ik hier vast wel juist met mijn vraag :-)

Ik heb mijn merrie een Rambo SI gepast, maar nu trekt er vanaf de boeg tot achter bij de billen een grote duidelijke plooi in de stof, waardoor ik op de rug juist teveel stof overhou. De hals past, al zou deze een slagje ruimer kunnen, maar qua ruglengte is de maat wel goed. Vormt de deken zich nog? Of ben ik genoodzaakt om een maat groter te nemen.
Beetje onduidelijk omschreven mss al heb ik de hoop op jullie inbeeldingsvermogen :')

tiwi1969 schreef:
Heb je misschien een foto?

Nee die heb ik niet. Ik had de deken mee voor de pas en deze alvast retour gedaan :-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:08

henny, ik geef ze nu oxide, van 't kruidvat :+ , tabletten voor humaan gebruik, 1 tablet bevat ongeveer 190 mg, de een krijgt er 2, de ander 3 per dag.
Ik heb eerst citraat gegeven, later oxide, merkte niet veel verschil tussen deze soorten, (hoeveel er in zat weet ik niet meer) en ook met deze is het wel hetzelfde verhaal, ze zijn meer ontspannen, dus is ook de jeuk minder. Ene paardje was vorig jaar IR, en HB, gaat nu goed, wel beperkt op de wei.
Ik ben met deze begonnen omdat ik de poeder lastig vind voeren, deed er dan 369 olie bij, en deze tabletjes gaan zo bij de (weinige) subli dieetmix, makkelijk dus.
Misschien wel gek van 't kruidvat, maar is geschikt voor veganisten en aangezien paarden dat zijn :D dacht ik, eens even proberen.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van het nieuwe middel wat jij gebruikt, mest is hier trouwens prima hoor, nooit dunne mest gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:52

[/quote]
Het handige van deze magnesium is dat zodra ze teveel krijgen, ze dun worden op de mest. Ik weet niet of dat voor alle magnesiumsoorten geld ?
Je moet dan de dosering iets terug zetten en dan zitten ze op hun juiste dosis.

Tot nu toe ben ik elke 2 dagen de dosering nog steeds iets aan het verhogen en ziet bij alle 4 de paarden de mest er nog prima uit.
[/quote]

Ja, Ga er maar vanuit dat bijna alle paarden dunne mest krijgen bij een overdosis. Dit geldt voor mensen net zo. Te veel magnesium en je moet echt heel hard lopen :')

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:13

Ik geef de magnesium citraat vd tuinen:
http://www.hollandandbarrett.nl/shop/pr ... g-60006390

De aanbevolen dagdosering (3 tabletten) bevat: %ADH* Magnesium 300mg 80%
*ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Gaf van de oxide 3 pilletjes, hier van moet ik nog even zoeken hoeveel ik moet geven voor 600 kilo.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:19

Hoor ook goede dingen over magnesium opname via de huid. Daarvan zou er dus geen dunne mest van komen omdat wat nodig is wordt opgenomen en niet meer. Heb het verder niet geprobeerd, maar misschien interessant om eens over in te lezen?

Zelf gebruik ik het wel op mijn huid en moet zeggen dat ik het fijner vind dan om magnesium in te nemen en merk dat mijn spieren losser zijn. Je kan magnesium olie zelf heel goedkoop maken met magnesiumvlokken en water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:40

Ik gooi er toch nog een andere vraag tussendoor :-)

Welke eczeemdeken gebruiken jullie als de Sweet Itch te krap is op boeg en hals? Ik ben vast niet de enige met dit probleem.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:50

@Inxs, nadat Foxy een halve zomercatalogus aan dekens naar z'n groezelementen heeft geholpen (waaronder een Rambo SI), draagt ze nu het glanzend bruine exemplaar van Pagony. Gekocht voor 50 euro in de uitverkoop, en past perfect om haar rondgeribte torso, uitbundige boezem en brede speknek. Heeft zelfs bij de hals nog ruime stof over :wow: (voor het idee; ze is ong. 1.55 hoog en heeft ondermaat 205)
En ook niet onbelangrijk: het elastiek van deze deken is ruim genoeg zodat arme Fox niet gekeeld word :)
Ik houd m'n hart vast en hoop dat deze pyamavariant het nog lang mag volhouden. Mocht ie helaas toch gesloopt worden koop ik 'm zo weer opnieuw :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:35

Inxs schreef:
Ik gooi er toch nog een andere vraag tussendoor :-)

Welke eczeemdeken gebruiken jullie als de Sweet Itch te krap is op boeg en hals? Ik ben vast niet de enige met dit probleem.

Ik heb sinds kort de Bucas Sweet Itch. Zit echt veeeeel beter bij mijn pony als van Pagony. Past perfect.
Vind alleen de stof nog vrij dik. Wel minder warm als pagony. Heb nooit rambo gehad dus kan dat niet vergelijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:56

De bucas sweet itch is een van de weinige die ik nog niet geprobeerd heb .
Eens doen als ik 2 nagenoeg nieuwe verkocht krijg .
Die voor mijn dame krap aan zijn
Shires eczeem deken en EJ itch Free beide 7.0 ofwel 215

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:25

Afbeelding
Dit is mijn eczemer, hij draagt dus zijn dekentje en ik smeer zijn gezicht met Skincalmin en maantop met Derfen
De zomer lijkt goed te verlopen voor hem!
Hij krijgt als ik er ben wat ponybiks en verder alleen onbemest gras en water

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:58

henny_w schreef:
Even een vraag?

Zo'n 25 jaar terug had ik een Fjordenmerrie met behoorlijk jeuk en geschuur in een stukje van haar manenkam.
Het was geen zomereczeem maar ze stond toen in een te weelderige koeienwei tegen beter weten in.

Ik gebruikte toendertijd tegen de jeuk een mengsel uit het boek Stalapotheek van Nora Scully Tack.
Het spul hielp super, genas de huid snel, jeuk was zo weg en ongedierte had er ook een hekel aan.
De Perubalsem geur was vrij sterk aanwezig.
Bovendien had je er maar heel weinig van nodig om de zoveel dagen. Nog geen liter per zomerseizoen.
Jammer genoeg kon ik later aan 1 van de bestanddelen niet meer komen maar zou het graag nog 's proberen.

Misschien is er iemand hier in dit topic die bij een apotheek werkt o.i.d. of op andere wijze aan meer info kan komen :)
Bij deze het recept en gebruiksaanwijzing. In het boek staat dat het al een oud en beproefd anti-jeukrecept is.

33 cc. perubalsum ( balsamum peruvianum )
33 cc. gezuiverde carbol ( sol carbonis detergens ) dit middel kon ik niet meer aankomen.

oplossen in ongeveer 1 liter gewone brandspiritus en voor het gebruik steeds goed schudden.

Iets van dit mengsel op een schone lap of prop watten gieten en de geïrriteerde huid mee inwrijven.
Eén of twee dagen later herhalen totdat de huid soepel en glad is of dat men merkt dat het paard niet meer schuurt.

De sol carbonis det zal heel lastig aan te komen zijn. Bijna geen een apotheek zal dit meer hebben (of het moet een oude voorraad zijn). Voor het verwerken van deze vloeistof moet er aan diverse eisen voldaan worden omdat het een niveau 2 stof is. De meeste apotheken besteden dit uit aan een bereidingsapotheek. Waarschijnlijk kan je hier ook de orginele derfen voor gebruiken aan de geur te ruiken zit het hier namelijk ook in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:59

Jotoma schreef:
Ik geef de magnesium citraat vd tuinen:
http://www.hollandandbarrett.nl/shop/pr ... g-60006390

De aanbevolen dagdosering (3 tabletten) bevat: %ADH* Magnesium 300mg 80%
*ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Gaf van de oxide 3 pilletjes, hier van moet ik nog even zoeken hoeveel ik moet geven voor 600 kilo.

Als ik het goed begrijp kom je dan op ongeveer 1 gram per dag per paard ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:07

genja schreef:
henny_w schreef:

De sol carbonis det zal heel lastig aan te komen zijn. Bijna geen een apotheek zal dit meer hebben (of het moet een oude voorraad zijn). Voor het verwerken van deze vloeistof moet er aan diverse eisen voldaan worden omdat het een niveau 2 stof is. De meeste apotheken besteden dit uit aan een bereidingsapotheek. Waarschijnlijk kan je hier ook de orginele derfen voor gebruiken aan de geur te ruiken zit het hier namelijk ook in.

Oke, dank je :)

Ik had ook nog even wat verder gezocht op koolteer en daar blijken 2 soorten van te zijn. De ene afkomstig van verbrand hout en de andere van steenkool.
De ene schijnt veilig te zijn en de andere inderdaad mogelijk kankerverwekkend.

Maar wanneer heb je de goede?

Ik laat dat recept maar voor wat het is. In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken :)

Derfen bevat meen ik een groot aandeel petroleumderivaat ?
Nou ja stinken doet dat wel.

Ik weet van een boer die vroeger altijd met een span paarden op het land werkte en dat ze in die tijd al petroleum gebruikten. Hij bracht met een doekje de petroleum op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:09

assebassie schreef:
henny, ik geef ze nu oxide, van 't kruidvat :+ , tabletten voor humaan gebruik, 1 tablet bevat ongeveer 190 mg, de een krijgt er 2, de ander 3 per dag.
Ik heb eerst citraat gegeven, later oxide, merkte niet veel verschil tussen deze soorten, (hoeveel er in zat weet ik niet meer) en ook met deze is het wel hetzelfde verhaal, ze zijn meer ontspannen, dus is ook de jeuk minder. Ene paardje was vorig jaar IR, en HB, gaat nu goed, wel beperkt op de wei.
Ik ben met deze begonnen omdat ik de poeder lastig vind voeren, deed er dan 369 olie bij, en deze tabletjes gaan zo bij de (weinige) subli dieetmix, makkelijk dus.
Misschien wel gek van 't kruidvat, maar is geschikt voor veganisten en aangezien paarden dat zijn :D dacht ik, eens even proberen.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van het nieuwe middel wat jij gebruikt, mest is hier trouwens prima hoor, nooit dunne mest gehad.

Assebassie, qua dosering zit jij ook nog beneden de 1 gram Magnesium begrijp ik ?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:17

@Amalarab wat een schatje <3

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:41

Bij mijn merens past alleen de hals van de fidimax en van de uitrijdeken van Silvano, andere merken zijn allemaal te krap.

Ja klopt henny beneden de gram magnesium

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:58

Dit is florion met de fibra. Geen wondjes, wel wat zwart maar het ziet er allemaal rustig uit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:05

Die van mij heeft ook allemaal zwarte vlekjes zonder haar onder en rondom haar ogen. Ik dacht dat dit schimmel was. Maar dat hoort dus ook bij zomereczeem?
(Ja voor het eerst paardje met zomereczeem :( )

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:07

Mijn pony zonder eczeem heeft ook kale plekjes op zijn hoofd, toch iets met de vliegen te maken denk ik en niet specifiek met eczeem..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:37

Het valt mij op dat veel eczeem paarden ook extra last hebben van de zwarte vlieg .
Die vreet onze paardjes gewoon op

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:44

Henny_w Vaseline is ook een petroleumderivaat....en stinkt niet.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:40

Ik kom mij ook weer eens melden met een vraag. Zijn er hier meer mensen die meedoen aan de test van een nieuw soort deken voor eczeempaarden van equi protecta?

Zenith heeft sinds vandaag die deken en het halster om.. Vind het toch wel eng om hem zo ontzettend bloot te moeten zetten, hoop dan ook dat het gaat helpenAfbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:44

Een eczeemdeken zonder hals? En hoe moet die dan helpen?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:52

Zowel de deken als het halster zijn behandeld waardoor dit de knutten op afstand moet houden. Vind het zelf nog lastig te geloven, maar aangezien ik er elke dag kom durf ik het wel te proberen. Mocht het niet gaan gaat zijn oude eczeemdeken weer op en weten we dat het zo niet werkt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:56

Ben heel benieuwd als het halster werkt zou je bij ook een brede band van dat soort om zijn buik kunnen doen dan is dat deel ook beschermd
dat zou een uitvinding zijn