[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:24

Top Jelleee, cushing betekend dus echnog niet dat ze oud en versleten zijn!

Hier geen stalbenen, maar ook geen stal pony's. Alles loopt 24/7 buiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:52

Esther_ schreef:
Jelleee, fijn dat je pony weer happy is.

Iemand ervaring met in de ochtend dikke achterbenen/ stalbenen, tijdens het opbouwen van de pracscend?

Ja hoor, mijn paard had dat ook en er zijn er meer geweest in dit topic.

Esther_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:17

Fijn om te horen, paard is namelijk ook herstellend van een peesblessure en dat been is soms wisselend dik. Was al bang dat ze nu aan 2 benen een blessure heeft.

Ze heeft nu 3 weken medicijn en staat zo'n 1,5 week op 1 pil. Heeft er iemand zijn paarddoor de dikke benen in dosis terug gezet?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:51

Esther_ schreef:
Jelleee, fijn dat je pony weer happy is.

Iemand ervaring met in de ochtend dikke achterbenen/ stalbenen, tijdens het opbouwen van de pracscend?

Meld zich :) De ene merrie had ook dikke benen, maar dan voornamelijk de linkerkant...dus voor-en achterbeen :? De andere die nu recentelijk aan de pillen zit, had ook dikke achterbenen, maar door het mooie weer zijn ze gelijk weer bijna een hele maand 24/7 op het land gegaan, dus al niks meer van te merken. Heb de dosis bij geen van de 2 verlaagd...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:51

Jeetje Fleda, wat een verhaal en wat zag Fleur er nog 'goed' uit op die laatste foto! Vreselijk hoe het van binnen zo mis kan gaan terwijl je er aan de buitenkant weinig van ziet.

Hier na vijf dagen perlogide geen dikke benen.

Megan wordt ook beter. Ze is nu helemaal van de pijnstillers af en gisteren hebben we welgeteld 10 minuten gewandeld. Ze vond het heerlijk en wilde nog wel even door, dus we gaan maar eens rustig beginnen met opbouwen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:53

Wat fijn Jelleeee!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:55

cynthiar schreef:
Ben ik ook benieuwd naar wat jullie als hooi vervangers geven en dan ook hoeveel daarvan. De mijne heeft ook periodes dat hij weinig hooi wil eten.

Mijn Vlek krijgt maiscobs, Agrobs Fetura, Wiesenflakes en Grasmix van Hartog. Daarnaast ook Speedibeet. Ik maak nu alles nat, want een paar weken gelden had ze weer een slokdarmverstopping (de 5e onderhand geloof ik). Dus nu wordt alles geweekt of minimaal nat gemaakt.

Daarnaast krijgt ze nog High Fibre Nuts en Ultimate Balancer van Dodson en Horrell.

Zal binnenkort even een foto plaatsen, heb haar weer geschoren. Ze is zo veranderd!
Van ouwe slome pony in een vlotte sportpony!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:50

Hallo allemaal,

helaas geen topic waar je je graag meld maar vanochtend heb ik de uitslag gekregen en helaas chusing.
waarde moest onder de 47 zitten en bij mijn paard is het 286.
Het rare is wel dat je (nog) niks ziet aan mijn paard behalve stalbenen.
Vandaag moet ik ook gaan beginnen met pergolide. Wat zijn jullie tips hierin? Eerst met een halve of kwart beginnen?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:58

Jannepauli schreef:
@ Mosh: wat was het laatste testresultaat van jouw paard? In pmol of pg?

PG en dan moet hij in de SR >47 zijn. Er is daar wel degelijk rekening mee gehouden! Zijn waarde is nu 76. Daalt dus wel al goed. Heb nog eens wat geïnformeerd bij de DA en zij zegt dat de waarde mooi gelijk daalt door de Pascend. Mag dus nog een stukje omlaag en daarom pas in december weer testen. Kan best zijn dat 2 tabletten het laatste stukje voor elkaar is en wellicht de dosis daarna weer naar beneden gesteld kan worden.

Mijn paard heeft ook een beetje stalbenen, maar dat was al voor de Pascend.

Fleda veel sterkte |(

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:01

Syrianda schreef:
Vraagje aan de mensen met een oud paard met Cushing.
Mijn merrie is 26 jaar oud met cushing. Nu wilden we vandaag de kudde wederom herstellen.
De kudde was even gesplitst omdat mijn andere paard (ruin) een blessure had door een trap van een mede kudde genoot. Ze hebben 3 maanden apart, maar wel de weides naast elkaar gelopen.
Nu hebben we vandaag mijn oude merrie en mijn ruin samen met de normaliter rustige fries samen in 1 wei gezet. Om vervolgens de rest gefaseerd (kudde van 6) erbij te doen. We hebben een grote wei minimaal halve hectare. En nu heeft die fries mijn merrie 10 minuten opgejaagd. Ik ben er nog tussen gesprongen maar het duurde even voordat ik wat kon. De merrie heb ik erna uitgehaald en op stal gezet. om tot rust te komen. Daarna gebeurde er niks meer. De ruinen stonden rustig in de wei.
Het lijkt wel alsof hij het op haar gemunt heeft. Herkennen jullie dit met jullie oude paarden met cushing? Hiervoor verliep het samen weiden prima. Waarom het nu zo gaat.......ik vraag me af of mijn merrie nu als "gevaarlijk" wordt gezien door de rest. ( mijn eigen ruin doet niks tegen haar het lijkt alleen de fries te zijn, hij is de kudde leider)
Dit omdat zij natuurlijk zwak is en de kudde daardoor gevaar loopt.
Mijn merrie staat nu rustig met mijn ruin op stal. Ze moet echt herstellen van deze ontmoeting (artrose, long en cushingpatient dus dit heeft haar wel geraakt)
Wat denken jullie?

Mijn merrie (30) heeft altijd onderaan de rangorde gestaan in de kudde. Drie jaar geleden stond ze in een grote kudde van 20 paarden. Daar zorgde ze altijd dat ze uit de weg bleef (een ander paard hoeft haar maar aan te kijken en dan is ze weg).
Echt opjagen of haar achterna blijven zitten, dat deden ze niet.
In dezelfde kudde stond een oudere merrie die bescherming genoot van de leider, die is een tijdje ziek geweest. Toen ze ziek was, is ze bij een hooiruif dusdanig aangevallen door een dominante ruin, dat ik en een ander meisje ertussen in zijn moeten gaan. Ze is toen apart gezet voor een korte tijd. Die ruin viel haar m.i. echt aan omdat ze nu ineens zwak was. Cru, maar zo is de natuur.
In de huidige kudde van mijn paard staan ze met 4 paarden die dezelfde energie hebben. Ze staat nog steeds onderaan, maar is ook vriendinnen met de 2 andere merries. De ruin moet niks van haar weten, maar valt haar niet aan. Een van de merries heeft overigens een veulen, die door de 4 grote schapen dus niet opgevoed wordt... :+

@Syrianda, kun je eventueel je merrie met een ander paard een tijd apart zetten in de hoop dat ze maatjes worden en het ander paard je merrie enigszins gaat beschermen als de leider haar aanvalt?
Ik zou haar inderdaad nu niet in de kudde laten, helemaal alleen is misschien ook te stressvol.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:47

Furi schreef:
Syrianda schreef:
Vraagje aan de mensen met een oud paard met Cushing.
Mijn merrie is 26 jaar oud met cushing. Nu wilden we vandaag de kudde wederom herstellen.
De kudde was even gesplitst omdat mijn andere paard (ruin) een blessure had door een trap van een mede kudde genoot. Ze hebben 3 maanden apart, maar wel de weides naast elkaar gelopen.
Nu hebben we vandaag mijn oude merrie en mijn ruin samen met de normaliter rustige fries samen in 1 wei gezet. Om vervolgens de rest gefaseerd (kudde van 6) erbij te doen. We hebben een grote wei minimaal halve hectare. En nu heeft die fries mijn merrie 10 minuten opgejaagd. Ik ben er nog tussen gesprongen maar het duurde even voordat ik wat kon. De merrie heb ik erna uitgehaald en op stal gezet. om tot rust te komen. Daarna gebeurde er niks meer. De ruinen stonden rustig in de wei.
Het lijkt wel alsof hij het op haar gemunt heeft. Herkennen jullie dit met jullie oude paarden met cushing? Hiervoor verliep het samen weiden prima. Waarom het nu zo gaat.......ik vraag me af of mijn merrie nu als "gevaarlijk" wordt gezien door de rest. ( mijn eigen ruin doet niks tegen haar het lijkt alleen de fries te zijn, hij is de kudde leider)
Dit omdat zij natuurlijk zwak is en de kudde daardoor gevaar loopt.
Mijn merrie staat nu rustig met mijn ruin op stal. Ze moet echt herstellen van deze ontmoeting (artrose, long en cushingpatient dus dit heeft haar wel geraakt)
Wat denken jullie?

Mijn merrie (30) heeft altijd onderaan de rangorde gestaan in de kudde. Drie jaar geleden stond ze in een grote kudde van 20 paarden. Daar zorgde ze altijd dat ze uit de weg bleef (een ander paard hoeft haar maar aan te kijken en dan is ze weg).
Echt opjagen of haar achterna blijven zitten, dat deden ze niet.
In dezelfde kudde stond een oudere merrie die bescherming genoot van de leider, die is een tijdje ziek geweest. Toen ze ziek was, is ze bij een hooiruif dusdanig aangevallen door een dominante ruin, dat ik en een ander meisje ertussen in zijn moeten gaan. Ze is toen apart gezet voor een korte tijd. Die ruin viel haar m.i. echt aan omdat ze nu ineens zwak was. Cru, maar zo is de natuur.
In de huidige kudde van mijn paard staan ze met 4 paarden die dezelfde energie hebben. Ze staat nog steeds onderaan, maar is ook vriendinnen met de 2 andere merries. De ruin moet niks van haar weten, maar valt haar niet aan. Een van de merries heeft overigens een veulen, die door de 4 grote schapen dus niet opgevoed wordt... :+

@Syrianda, kun je eventueel je merrie met een ander paard een tijd apart zetten in de hoop dat ze maatjes worden en het ander paard je merrie enigszins gaat beschermen als de leider haar aanvalt?
Ik zou haar inderdaad nu niet in de kudde laten, helemaal alleen is misschien ook te stressvol.

Ze staat nu in de kudde met de rest. Nu gaat het goed. Maar ik blijf het "eng" vinden. Dit omdat die ruin haar ook echt gericht aanviel. Ze is nu erg op haar hoede. S avonds en s nachts staat ze op stal. Met mijn andere ruin. De rest staat nog 24-7 buiten. Dit om haar dan te ontzien en rust te geven.
Als je het mij vraagt heb ik haar het liefst alleen staan omdat ik het niet meer vertrouw.
Punt is dat ik op pension sta en staleigenaar liever geen 2 paardenweides heeft. Hij staat er anders in dan ik. Dus voor nu proberen we het nog even. Maar als het mijn pension was....
Ik verhuis haar liever niet. Dat red ze helemaal niet meer. De laatste keer dat we zijn verhuisd vond ze ook erg lastig. Dus ik zit in een ontzettend lastig parket.....
Dochter van staleigenaar snapt mij en denkt dat mijn merrie ook beter af is buiten de kudde. Dus misschien dat zij voor mij iets kan betekenen. Het is, om geen verkeerd beeld te scheppen, voor de rest een super plek. Leuke mensen, stalgenoten. Maar op dit punt staan we er anders in.
Omdat ik de staleigenaar wil respecteren wil ik het proberen. Maar fijn.....nee dat is het niet.
Ik ga vanavond weer heen. Gisteren drie keer geweest. Toen leek het vrij aardig. Geen aanvallen. Maar mijn merrie loopt nu helemaal buiten de kudde in de wei. Ze liep altijd aan de rand van de kudde maar nu heeft ze zich verder van de kudde verwijderd.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:16

Ik snap je, het blijft altijd moeilijk. En ik snap de staleigenaar zijn redenering ook, hopelijk veranderd hij wel nog van mening. Je merrie verhuizen zou ik ook niet snel doen, dat brengt nog meer stress op. Verstandig dat ze 's nachts dan op stal gaat voor haar rust.
Hopelijk gaat het snel beter of mag je toch apart staan!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:26

Furi schreef:
Ik snap je, het blijft altijd moeilijk. En ik snap de staleigenaar zijn redenering ook, hopelijk veranderd hij wel nog van mening. Je merrie verhuizen zou ik ook niet snel doen, dat brengt nog meer stress op. Verstandig dat ze 's nachts dan op stal gaat voor haar rust.
Hopelijk gaat het snel beter of mag je toch apart staan!

Dat denk ik ook. Verhuizen is niet bevordelijk.

Ik snap hem ook hoor. Maar zien hoe het vanavond is.
Ze gaat in elk geval weer s avonds op stal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:05

Uitslag binnen en zou maar 10 zijn en referentie waarde max. 12 mogen zijn.

Dus geen cushing volgens DA kreeg er niet echt uit de assistentie welke eenheid dit zou zijn.

Heb dus 60 pillen pracscend te koop. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:33

Ik mag me ook melden, helaas natuurlijk...
Heb ook de gratis test gedaan, omdat mn schimp al geruime tijd flink aan het modderen, en vandaag dus de uitslag gekregen, een waarde van 84, voor zover ik begrijp duidelijk positief.
Volgende stap is dus waarschijnlijk medicatie, maar moet ik allemaal nog eens goed over nadenken.
Ik ga proberen wat in het topic terug te lezen, maar het zijn wat veel pagina's!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:16

Ik stond vanavond helaas weer bij de DA. Vlek had weer een slokdarmverstopping. Kreeg het niet weg met masseren en beweging, dus hop in de trailer en naar de kliniek. Duurde even voor de verstopping weg was, hij zat bij de ingang naar de maag. Die had ik dus never nooit met masseren weg gekregen.
Maar ze was weer helemaal opgelucht toen het weer vrij was. Er zat een prop gras. Weitje waar ze nu in staat, laat ik morgen eerst kort eten door 1 van de andere paarden, dan mag zij er pas weer in.
Pfff, zo blijf je bezig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:50

Wat een ellende settelli , ik heb dat nu 1x meegemaakt met mijn grote, maar wat is dat schrikken zeg!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:34

Setteli vreselijk zeg.
Niet fijn.
Hoe is gaat het nu met haar?

Mijn oude merrie hoeste gisteravond.(stofallergie).
Zij gaat momenteel niet echt fijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:42

AaronYve schreef:
Hallo allemaal,

helaas geen topic waar je je graag meld maar vanochtend heb ik de uitslag gekregen en helaas chusing.
waarde moest onder de 47 zitten en bij mijn paard is het 286.
Het rare is wel dat je (nog) niks ziet aan mijn paard behalve stalbenen.
Vandaag moet ik ook gaan beginnen met pergolide. Wat zijn jullie tips hierin? Eerst met een halve of kwart beginnen?

Hey Yvonne,

Dat is flink balen en wat een hoge waarde.
Ik zou met een kwart beginnen en rustig opbouwen.
Het is geen fijne diagnose maar het hoeft niet meteen het einde te betekenen.
Zeker als je aan je paard nog niet zoveel ziet.
Heel veel succes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:44

Setteli schreef:
Ik stond vanavond helaas weer bij de DA. Vlek had weer een slokdarmverstopping. Kreeg het niet weg met masseren en beweging, dus hop in de trailer en naar de kliniek. Duurde even voor de verstopping weg was, hij zat bij de ingang naar de maag. Die had ik dus never nooit met masseren weg gekregen.
Maar ze was weer helemaal opgelucht toen het weer vrij was. Er zat een prop gras. Weitje waar ze nu in staat, laat ik morgen eerst kort eten door 1 van de andere paarden, dan mag zij er pas weer in.
Pfff, zo blijf je bezig....

Jeetje wat een ellende, beterschap.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:54

Setteli: zou een graasmasker(misschien met groter gat dat ze toch iets meer krijgt) helpen om de verstopping met gras tegen te gaan

ik twijfel of ik Joris overdag zonder graasmasker de wei op zal gaan doen. Hij wordt te mager met het graasmasker. We hebben nog 1 grote wei met heel lang en oud gras, twijfel twijfel. Hij gaat nu 1 uur al zonder en dat gaat goed(ivm de bevangenheid van mei). Ik heb wel bietenbulp gehaald, lijkt me een fijne bodem voordat hij het gras opgaat.

Of heeft er iemand zijn paard 24/7 op het gras met graasmasker? krijgt hij/zij dan genoeg binnen?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:55

Setteli: zou een graasmasker(misschien met groter gat dat ze toch iets meer krijgt) helpen om de verstopping met gras tegen te gaan, dan gaat het misschien geleidelijker naar binnen?

ik twijfel of ik Joris overdag zonder graasmasker de wei op zal gaan doen. Hij wordt te mager met het graasmasker. We hebben nog 1 grote wei met heel lang en oud gras, twijfel twijfel. Hij gaat nu 1 uur al zonder en dat gaat goed(ivm de bevangenheid van mei). Ik heb wel bietenbulp gehaald, lijkt me een fijne bodem voordat hij het gras opgaat.

Of heeft er iemand zijn paard 24/7 op het gras met graasmasker? krijgt hij/zij dan genoeg binnen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:59

Ik kende jaren terug een pony die juist van pulp slokdarmverstoppingen kreeg, maar dat kwam door gulzig eten. Je zou er eventueel wat gekookte lijnzaad doorheen kunnen mengen?

Wat een ellende is zon slokdarmverstopping heh,

Oud gras zou niet veel meer moeten bevatten rond deze tijd, gevaar zit eerder in jong gras dat door het oude heen groeit nu. Dus even een rondje over de wei lopen.

Graasmasker hebben wij in de zomer soms een aantal weken 24/7, maar wij hebben minis en om die echt op gewicht te houden moet je ze bijna uithongeren. Onze ervaring bij de kleintjes is dat ze zeker wel genoeg binnenkrijgen. Maar als je lang gras hebt is het moeilijker voor ze om door dat kleine gaatje te eten, dan drukken ze het plat.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:08

Ze eet niet te gulzig, maar ze kan het niet goed wegkauwen. Haar gebit is heel slecht. Ze maakt af en toe proppen en slikt het dus per ongeluk te snel door ipv goed te kauwen. Graasmasker helpt hier denk ik niet.

Maar het gaat weer goed met haar. Haar eten heeft ze nog niet helemaal opgegeten, haar slokdarm zal nog wel iets zeer doen. Maar ze oogt wel fris

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:35

geef je haar wel op boeghoogte eten?
wat vervelend dit....het gevaar is dat de slokdarm na verschillende malen wat wijd word,uitlubbert zeg maar.