Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:38

Helaas is de besmetting niet te traceren.
De incubatie tijd is ongeveer 14 dagen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:40

IrisLove schreef:
Ariebren, het is duidelijk dat jij het niet aan den lijve hebt ondervonden met je paard!!!!! Bij een rhino-uitbraak wordt vrijwel de hele stal ziek, alleen het ene paard erger dan het andere. Mijn paard staat op een van de bevestigde stallen... Ik ben het er mee eens dat er erg veel heisa omheen gemaakt wordt, maar PASSENDE preventieve maatregelen zijn geen overbodige luxe! Want dit gun je NIEMAND!!! Daar waar je het kunt voorkomen, is het altijd vele malen beter dan genezen!

Nou ja... "bij een Rhino-uitbraak wordt vrijwel de hele stal ziek [...]", dat is dus niet per definitie zo, zie mijn verhaal een paar pagina's eerder. Mijn paard is als enige van een groep van 12 oudere paarden ziek geweest. Ook wel meteen apart gezet natuurlijk zodra de symptomen zichtbaar werden, maar op dat moment had al besmetting naar de andere paarden plaats kunnen vinden. Is niet gebeurd. Kwestie van geluk? Hoe dan ook: ik ben het helemaal eens met je uitspraak dat passende preventieve maatregelen genomen dienen te worden. Juist om ziektegevallen te voorkomen.

cherlientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:41

waar is het rhino nu ongeveer? (daarmee bedoel ik welke plaats ergens in Nederland dus..) :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:42

cherlientje schreef:
waar is het rhino nu ongeveer? (daarmee bedoel ik welke plaats ergens in Nederland dus..) :P

Goedenavond, ook wakker geworden ??

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:47

En dus worden er maar een paar paarden ziek? Dit heeft helemaal niets met je vorige opmerking te maken, Ariebren! Een rhino-uitbraak treft echt vaak een hele stal ineens en niet slechts een paar paarden.

De besmetting is niet te traceren, maar als je weet dat je stal besmet is, kun je er wel voor zorgen dat je bedrijf op slot gaat voor paarden en dat de bezoekers goed handen wassen en kleding verschonen. Daarnaast vind ik het ook een goede zaak dat de betreffende stalhouder collega's in de buurt inlicht. Er is een kans dat ook hun paarden misschien al geïnfecteerd zijn en zij kunnen dan adequaat handelen op de eerste symptomen. Tevens kunnen de stalhouders in de buurt dan ook besluiten om hun deuren preventief even te sluiten voor paarden en klanten preventief vragen schone kleding aan te trekken als zij op andere stallen komen. Zo kan de kans op verspreiding verkleind worden! Alle stallen, ook buiten de regio waar tot ruim voor de uitbraak contact mee is geweest, zijn ingelicht door onze stalhouder. Dit vind ik echt niet overdreven, maar juist een toonbeeld van verantwoordelijkheid nemen!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:52

@IrisLove, ik weet niet of je ietwat geïrriteerde toon op mijn bericht betrekking heeft, maar wij verschillen m.i. niet van mening.

Ja, Rhino-besmetting kan snel gaan en veel paarden op een stal treffen. Maar het HOEFT dus niet zo te zijn, dat was de strekking van mijn opmerking.

Dat je voorzichtig moet zijn, passende, normale, voorzorgsmaatregelen moet werken op vlak van hygiëne, ontvangen extern bezoek etc., ook helemaal mee eens, had ik ook al meermaals gezegd.

De strekking van mijn originele bericht had eigenlijk ook niets te maken met hoeveel paarden op een stal wel of niet ziek worden - is ook een beetje rare discussie - maar over de hysterie, die ervoor zorgt dat ik me er bijna voor 'schaamde' om te vertellen dat mijn paard Rhino had (en dus weer beter is). Alsof je je als ouder schaamt voor een kind met hoofdluis, omdat vroeger gedacht werd dat dat alleen voorkwam bij vieze kinderen... (de vergelijking klopt niet helemaal, maar ff voor het beeld). Openheid, ook naar collega-stalhouders in de buurt, is zeer wenselijk, zoals je zelf ook zegt.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:54

*lees nog een keer, is beetje moe*

mss. had je het wel tegen Ariebren, niet tegen mij...

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:55

Sorry, Ester, ik heb mijn post al even aangepast! Ik doelde op de eerdere opmerking van Ariebren :)!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:57

Ik hoorde vanuit stal dat bij ons de wedstrijden van weekend weer van start gaan !

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:59

kwarktaart schreef:
vorig jaar was het bij ons op stal , pfff wat een hell ,alleswassen , steeds omkleden enz....
stomdat het er weer is

Dat lijkt me super klote als op stal is bij ons is het gelukkig nog nooit geweest !
Alleen 1x droes

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:02

Rondom het hele Rhino-verhaal is ongetwijfeld paniek gezaaid, mee eens, maar hoe dan ook,
ik ben blij met de beslissing van onze stalhouder om de boel op slot te houden, hij argumenteert
dat ook al is de kans dat er iets gebeurd nihil, dat als er iets gebeurd hij er verantwoordelijk
voor is. Gezien hij de eindverantwoording heeft en hij donders goed de liefde en zorg die alle
stalgenoten voor hun paarden hebben dagelijks ziet heeft hij gekozen geen risico te nemen,
ook al praat je over een 0.05 percentage van besmetting, hij heeft het recht om zijn bedrijf te
beschermen; en waar praten we toch over, 14 dagen ?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:15

IrisLove schreef:
En dus worden er maar een paar paarden ziek? Dit heeft helemaal niets met je vorige opmerking te maken, Ariebren! Een rhino-uitbraak treft echt vaak een hele stal ineens en niet slechts een paar paarden.

Dan moet die betreffende stal eens heel kritisch naar zijn stalmanagement kijken.
Want als al die paarden hun weerstand zo laag is dat ze er vatbaar voor zijn, lijkt er mij toch iets niet 100% optimaal.

Soms wel ironisch trouwens,
Zo sprak ik afgelopen week met een stalgenoot die vertelde dat de fokplannen met zijn merrie even uitgesteld waren tot de 'rhino-dreiging' in Nederland gepasseerd was. Grappig, want toen hij zijn vorige veulen gefokt heeft, was er rhino op de stal 2 straten verderop.
Dat wist hij niet. :+

Door163

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:23

Ik heb een vraag:
Weet iemand waar het virus zich NU bevind? Is het al Over heel nederland gevonden? (Srry als dit al verteld is, ik heb niet het hele forum gelezen... Maar wil dit wel graag weten!)

Laatst hoorde ik dat het al bij zuidholland was en naar het Noorden toe kwam... Maar moet ik in Zaandam (omg. Amsterdam) me echt al gaan wassen en omkleden als ik naar een andere stal toe moet?

Maak me wel erg zorgen... Over het virus en de paarden :'(

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:31

@Door163, er zijn al meer dan 1 week geen nieuwe uitbraken ;) .

@Luckystory, dat ironische komt me bekend voor. 2 Jaar geleden heeft mijn paard ook rhino gehad, de verkoudheidsvariant. Ik heb het in de regio niet onder stoelen of banken gestoken dat er op de stal waar mijn paard rhino heerste, (er waren meer paarden met symptomen, maar die zijn nooit getest :( ). Er zijn in de buurt totaal geen maatregelen genomen, alle stallen draaiden als normaal. Nu is er geen rhino in deze regio, maar wel vollop stallen met maatregelen, afgelaste concoursen enz.. :+

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:33

Door even zoek functie gebruiken, 3 stallen besmet (en paar met abortus variant).

Als je van stal naar stal gaat raad ik aan om schone kleren aan te trekken en handen te,wassen, hoe minder kans hoe beter al zit t hier niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:47

Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, even wegblijft van vreemde stallen en even niet naar wedstrijden gaat en gewoon in je eigen omgeving blijft tot er weer groen licht gegeven is, dan heb je je verantwoordelijkheid genomen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 04:29

En kom je toch met vreemde paarden in aanraking douche zelf goed en was je kleding ook je rijjas en doe bv je laarzen ff in de chloor gewoon ff ontsmetten voordat je naar je eigen paard gaat

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 06:35

moonforever schreef:
Ik hoorde vanuit stal dat bij ons de wedstrijden van weekend weer van start gaan !

Hier in Brabant zijn er ook alweer enkele wedstrijden en voor het weekend van 17/18 maart lijkt ook alles door te gaan.
Als het rustig blijft dit weekend geeft de knhs alles weer groen licht begreep ik :)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:59

@ Luckystory; een rhino-uitbraak op een stal heeft helemaal NIETS met stalmanagement te maken!! Rhino is een herpesvirus, waar veel paarden drager van zijn (net als een koortslip bij mensen). Het kan overal en altijd voorkomen. En als de paarden in de winter wat langer of wat meer op stal staan, is de infectiedruk groter dan wanneer ze veel buiten komen. Er hoeft dan maar 1 paard ziek te worden om de hele stal aan te kunnen steken en ja, ook een gezond paard kan dan gewoon ziek worden.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:37

De KNHS geeft na dit weekend weer alles vrij,zoals het nu is. Eind van de week huppelen we weer als vanouds rond.

Wat betreft het Herpusvirus. Als ik me eigen na ga dan is bij stress ook al mogelijk kans op een koortslip. Zou het niet zo zijn dat op bv De Veerkracht vanwege het 1ste paard er zoveel stress hangt van alles en iedereen dat daarom alle paarden ziek zijn geworden? Zie al prikkelbare mensen voorbij de stallen gaan,telkens een DA erbij. Lijkt me stressvol voor de paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:47

Ik wordt i.i.g. wel erg gestrest van de idioterie die sommige mensen menen te moeten bezigen als ergens in Nederland Rhino is geconstateerd. Dus daar heb je volkomen gelijk in.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:06

Ik kreeg gisteren een mailtje vd club dat alles weer doorgaat vanaf maandag (lessen e.d).

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:33

yfande schreef:
Rondom het hele Rhino-verhaal is ongetwijfeld paniek gezaaid, mee eens, maar hoe dan ook,
ik ben blij met de beslissing van onze stalhouder om de boel op slot te houden, hij argumenteert
dat ook al is de kans dat er iets gebeurd nihil, dat als er iets gebeurd hij er verantwoordelijk
voor is. Gezien hij de eindverantwoording heeft en hij donders goed de liefde en zorg die alle
stalgenoten voor hun paarden hebben dagelijks ziet heeft hij gekozen geen risico te nemen,
ook al praat je over een 0.05 percentage van besmetting, hij heeft het recht om zijn bedrijf te
beschermen; en waar praten we toch over, 14 dagen ?

Dank je, mijn idee!
Indien geen nieuwe uitbraken, mogen ook wij komend weekeiende het terrein weer af,
Hoop alleen voor de wedstrijdruiters, dat er dan nog wedstrijden over zijn.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:29

ik hoop zo dat er geen nieuwe uitbraken meer komen!

ik ga vanavond naar mijn interne stage toe, en wilde zograag dat mijn pony mee kon,
hopelijk kan hij volgende week toch wel mee:D op onze stal is geen rhino, en op mijn stage bedrijf ook niet.

maar toch liever het zekere van t onzekere nemen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:13

IrisLove schreef:
@ Luckystory; een rhino-uitbraak op een stal heeft helemaal NIETS met stalmanagement te maken!! Rhino is een herpesvirus, waar veel paarden drager van zijn (net als een koortslip bij mensen). Het kan overal en altijd voorkomen. En als de paarden in de winter wat langer of wat meer op stal staan, is de infectiedruk groter dan wanneer ze veel buiten komen. Er hoeft dan maar 1 paard ziek te worden om de hele stal aan te kunnen steken en ja, ook een gezond paard kan dan gewoon ziek worden.

Eerst roep je dat ik ongelijk heb en in de rest van je uitleg schrijf je net dingen die passen binnen wat ik schreef.
Van ironie gesproken. :+