Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IrisLove schreef:Ariebren, het is duidelijk dat jij het niet aan den lijve hebt ondervonden met je paard!!!!! Bij een rhino-uitbraak wordt vrijwel de hele stal ziek, alleen het ene paard erger dan het andere. Mijn paard staat op een van de bevestigde stallen... Ik ben het er mee eens dat er erg veel heisa omheen gemaakt wordt, maar PASSENDE preventieve maatregelen zijn geen overbodige luxe! Want dit gun je NIEMAND!!! Daar waar je het kunt voorkomen, is het altijd vele malen beter dan genezen!
IrisLove schreef:En dus worden er maar een paar paarden ziek? Dit heeft helemaal niets met je vorige opmerking te maken, Ariebren! Een rhino-uitbraak treft echt vaak een hele stal ineens en niet slechts een paar paarden.
moonforever schreef:Ik hoorde vanuit stal dat bij ons de wedstrijden van weekend weer van start gaan !
yfande schreef:Rondom het hele Rhino-verhaal is ongetwijfeld paniek gezaaid, mee eens, maar hoe dan ook,
ik ben blij met de beslissing van onze stalhouder om de boel op slot te houden, hij argumenteert
dat ook al is de kans dat er iets gebeurd nihil, dat als er iets gebeurd hij er verantwoordelijk
voor is. Gezien hij de eindverantwoording heeft en hij donders goed de liefde en zorg die alle
stalgenoten voor hun paarden hebben dagelijks ziet heeft hij gekozen geen risico te nemen,
ook al praat je over een 0.05 percentage van besmetting, hij heeft het recht om zijn bedrijf te
beschermen; en waar praten we toch over, 14 dagen ?
IrisLove schreef:@ Luckystory; een rhino-uitbraak op een stal heeft helemaal NIETS met stalmanagement te maken!! Rhino is een herpesvirus, waar veel paarden drager van zijn (net als een koortslip bij mensen). Het kan overal en altijd voorkomen. En als de paarden in de winter wat langer of wat meer op stal staan, is de infectiedruk groter dan wanneer ze veel buiten komen. Er hoeft dan maar 1 paard ziek te worden om de hele stal aan te kunnen steken en ja, ook een gezond paard kan dan gewoon ziek worden.