Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:35

Ja, opgelopen benen kunnen ze krijgen van eiwitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:15

sorbetje schreef:
Ja, opgelopen benen kunnen ze krijgen van eiwitten.

Heb ik ook gezien bij meerdere paarden. En inderdaad vaak als reactie op extra brok.

Is je paard ook echt te dun/mager PSvanLot?

Mijn paard eet absoluut niet als ik ook maar iets van medicatie of een supplement door haar voer gooi (ik voer haar nu al 2 jaar niets meer behalve Pavo Vital). Dit heeft me heel wat verspilling van allerlei dure supplementen en medicatie gekost :j .

Ik los nu alles op in een voerspuit met water en wat ranja. En spuit het zo naar binnen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ze het ook binnen krijgt. Op dit moment is ze alweer geruime tijd klachtenvrij, dus is het niet nodig gelukkig.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:39

Ja ze is echt te mager. Ingevallen achterhand en ribben.

Ze eet niets met plezier behalve gras. Voordroog heel wisselend. Brok redelijk maar valt er niet op aan.

Ik voerde de supplementen met een bakje FiberForce, dat ging wel. Toen ik gisteren een nieuwe zak ging halen was het niet voorradig en heb ik een proefpakketje slobbermash meegenomen.
Op goed geluk 200 gram aangemaakt en laten proeven. Dit was de eerste keer dat ik haar enthousiast zag en dat ze de boven er bijna uit vrat.

Zometeen komt de veearts en ik hoop dat hij veel verstand van voeren heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:07

Hopelijk gaat het met de slobbermash wel goed!

Ik moet daar echt heeeeel veeeel van maken, wil ze het opeten met "iets" erin. En zoveel slobber of krachtvoer is weer slecht voor haar maag...… Dus ik begin er niet meer aan en doe het meteen in een spuit. Daarbij is de mijne te dik :o ……..

Succes zo bij de veearts!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:01

Ik heb voer doorlaten rekenen en mocht juist wel slobber geven maar dan wel graanvrije mix van:

- bietenpulp
- luzerne brok
- nutrimash
- vitamine brok
- olie

Helaas weigert paard dit nog langer te eten :(

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:30

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:08

Veearts is geweest. Vond haar er niet bijzonder slecht uit zien. Wel wat mager maar er is ook wel een hoop mee gedaan afgelopen tijd.

De 3e kg brok gaat er weer vanaf. Daar zal ze der dikke achterbenen van hebben.
Ze vond de dingen die ik gedaan heb erg goed, tandarts, mest, wormenkuur etc. Dit maakte het makkelijker onderzoeken.
Abler en Natural'Digest blijven voeren.

Voordroog moet goed genoeg zijn, maar over naar kruidenhooi zou kunnen. Enkel is dat nu wel moeilijk te verkrijgen, op veel plaatsen liggen nog oude pakken van vorig jaar.

Voor nu kijken hoe ik haar voer wat minder eiwitrijk kan krijgen wat haar toch dikker maakt.

Luzerne zou heel erg goed, maar dat eet ze niet
Speedibeet hetzelfde, eet ze ook niet

Slobbermash van Pavo vindt ze geweldig, maar hier hetzelfde, weer veel eiwit.

Dus nu uitzoeken, wat gaat deze prinses eten...

Ik moest haar zeker lekker aan het werk houden. Ze heeft bloed mee en ze belt me met de uitslag. De veearts denkt niet dat er veel bijzonders gaat zijn. Waarschijnlijk een paard wat vlug wat stress heeft en een zeer kieskeurige eter...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:37

Probeer eens de slobber van Pharmahorse. Die vond die van mij nog lekkerder dan de slobbermash

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:40

Jorienn schreef:
Probeer eens de slobber van Pharmahorse. Die vond die van mij nog lekkerder dan de slobbermash


Ik ken daar alleen de nutrislobber van? Bedoel je die?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:18

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:22

Vitalbix is hier in de buurt nergens te verkrijgen helaas en zag dat Pharmahorse uitverkocht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:59

PSvanLot schreef:
Jorienn schreef:
Probeer eens de slobber van Pharmahorse. Die vond die van mij nog lekkerder dan de slobbermash


Ik ken daar alleen de nutrislobber van? Bedoel je die?

Ja de enige die ze hebben! Tot nu toe eet alles het hier eigenlijk op stal, diegene die nu van koliekoperatie hersteld krijgt die slobber ook.

Je zou kunnen kijken of een kliniek bij jullie in de buurt het niet heeft staan, een aantal klinieken verkopen het

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:08

Jorienn schreef:
Ik ken daar alleen de nutrislobber van? Bedoel je die?

Ja de enige die ze hebben! Tot nu toe eet alles het hier eigenlijk op stal, diegene die nu van koliekoperatie hersteld krijgt die slobber ook.

Je zou kunnen kijken of een kliniek bij jullie in de buurt het niet heeft staan, een aantal klinieken verkopen het[/quote]

Oké! Helaas is het niet op voorraad.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:42

PSvanLot schreef:
Vitalbix is hier in de buurt nergens te verkrijgen helaas en zag dat Pharmahorse uitverkocht is.


Kan je niet bij Vitalbix zelf bestellen?
Dat heb ik eerder gedaan, werd gewoon hier geleverd.
(Nu koop ik bij een verkooppunt dat bij een grote bestelling ook bezorgd)

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:59

Dat zou idd kunnen, maar wacht even Pharmahorse af, heb ze gemaild.

Voorlopig gaat het voeren er zo uit zien.

Ochtend 0,8 kg horsefood basissportbrok
middag 0,5 kg Cavalor Fiberforce met 25 ml lijnzaadolie
middag 0,2 kg Pavo Slobbermash met Abler en Natural'Digest
Avond 0,8 kg horsefood basissportbrok.

Lijnzaadolie met de week opbouwen naar 150 ml.

Uiteraard met eindeloos voordroog.

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:41

Mijn advies zou zijn om helemaal met de brok te stoppen ivm de maagzweren.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:54

Mijn paard lijkt ook wat gevoelig te zijn op haar maag, dus ik lees rustig mee. Mijne krijgt onbeperkt hooi, 5u per dag gras, 3/4 kg merriebrok, 1/4 kg bodybuilder en twee scheppen lucerne per dag. Hoog in eiwit dus maar ze mag wat bijkomen en ze lijkt er wel op te verbeteren, hoewel 1,5 week kort is om er iets van te zeggen. Ze is in elk geval meer hooi gaan eten gedurende de week, daar ben ik al erg blij mee! Ze eet eventueel hooi als de drachtige shire nu :o

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:55

Merrie brok is ook hoog in suikers en zetmeel dus niet heel geschikt bij maag zweren

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:31

Bij horsefood basis sportbrok 38,2 % (suiker + zetmeel). Niet geschikt dus voor paard met maagzweren.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:43

zodiacje schreef:
Merrie brok is ook hoog in suikers en zetmeel dus niet heel geschikt bij maag zweren

Het wordt alleen gemengd gegeven, dus waar de merriebrok in totaal 33% suiker & zetmeel samen heeft, heeft de bodybuilder maar 13,5% suiker en zetmeel samen en de lucerne nog lager. Dus gemengd is het percentage niet zo hoog en ze eet er onbeperkt hooi bij :)

Als ze gevoeliger wordt op haar maag is het eerste wat ik doe de merriebrok verlagen /schrappen

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:44

henshem schreef:
Bij horsefood basis sportbrok 38,2 % (suiker + zetmeel). Niet geschikt dus voor paard met maagzweren.


Dat zag ik inderdaad ook. Vind het zo moeilijk wat ik moet geven waar ze genoeg energie van krijgt, maar waar niet teveel suiker/zetmeel/eiwit in zit. En om eerlijk te zijn, wat ook geen honderden euro's per maand aan voer kost.

Misschien helemaal over op FiberForce?

henshem
Berichten: 1139
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:30

Sintara schreef:
zodiacje schreef:
Merrie brok is ook hoog in suikers en zetmeel dus niet heel geschikt bij maag zweren

Het wordt alleen gemengd gegeven, dus waar de merriebrok in totaal 33% suiker & zetmeel samen heeft, heeft de bodybuilder maar 13,5% suiker en zetmeel samen en de lucerne nog lager. Dus gemengd is het percentage niet zo hoog en ze eet er onbeperkt hooi bij :)

Als ze gevoeliger wordt op haar maag is het eerste wat ik doe de merriebrok verlagen /schrappen


Paarden met maagproblemen worden niet beter maar slechter (en dus dunner) van brok met dit soort suiker/zetmeel percentages. Het werkt dus averechts.

Ik blijf mij verbazen over het voerbeleid van heel veel mensen terwijl er inmiddels zo veel over bekend is en er in tegenstelling tot een aantal jaar terug inmiddels (betaalbare) alternatieven genoeg zijn.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:19

Sintara schreef:
zodiacje schreef:
Merrie brok is ook hoog in suikers en zetmeel dus niet heel geschikt bij maag zweren

Het wordt alleen gemengd gegeven, dus waar de merriebrok in totaal 33% suiker & zetmeel samen heeft, heeft de bodybuilder maar 13,5% suiker en zetmeel samen en de lucerne nog lager. Dus gemengd is het percentage niet zo hoog en ze eet er onbeperkt hooi bij :)

Als ze gevoeliger wordt op haar maag is het eerste wat ik doe de merriebrok verlagen /schrappen

Ja dat is dus totaal ongeschikt voor een gevoelige maag. Schrappen en een voer gaan geven laag in suiker en zetmeel.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:54

Welke supplementen zijn jullie over te spreken voor het extra ondersteunen van de maag? Ik geef nu nog niks, behalve de maagzuurremmers. Zie door de bomen het bos niet meer..

Paard hier staat overigens op vezels en kruiden van voermeesters. Ben erg te spreken over de samenstelling hiervan. Qua smakelijkheid durf ik geen uitspraak te doen, die van mij eet werkelijk alles.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:08

PSvanLot schreef:
henshem schreef:
Bij horsefood basis sportbrok 38,2 % (suiker + zetmeel). Niet geschikt dus voor paard met maagzweren.


Dat zag ik inderdaad ook. Vind het zo moeilijk wat ik moet geven waar ze genoeg energie van krijgt, maar waar niet teveel suiker/zetmeel/eiwit in zit. En om eerlijk te zijn, wat ook geen honderden euro's per maand aan voer kost.

Misschien helemaal over op FiberForce?


Je kan ook kijken naar ease and excell van Pavo. Ik ben echt heel tevreden