[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:09

Hier ook het hele jaar door het gras op, 's zomers zelfs 24/7 en dan krijgt ze dagelijks een handje brok (tenminste dit jaar beginnen we er mee om de druppels binnen te krijgen). Denk dat ze wel 24/7 buiten kan omdat haar ZE maar een lichte vorm is. Vorig jaar is het prima gegaan door met Derfen te smeren. :)

We gaan dit jaar eens zien of het met het onderzoek gaat. Mocht het niet gaan kan het onderzoek dus onderbroken worden en kan je zelf ingrijpen. :j

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:07

Voor de geintresseerden:

Column: Staart- en maneneczeem, beter voorkomen dan genezen
Het is weer bijna voorjaar, kan niet wachten om weer in het eerste voorjaarszonnetje op te warmen… Maar niet voor iedereen is dit zo’n heerlijk moment, want tegelijk met het opwarmen van de aarde wordt de culicoide mug weer wakker. Van deze mug zijn er zo’n 1200 soorten bekend en 2 daarvan worden in Nederland verantwoordelijk gehouden voor het veroorzaken van Staart en manen eczeem (SME), ook wel zomereczeem genoemd.

Staart en manen eczeem is een allergische reactie van paarden op het speeksel van deze kleine mugjes (culicoïdes, of 'knutjes'). Dit mugje kan prima tegen strenge vorst maar niet goed tegen droogte en houdt het meest van warm , vochtig, wat drukkend en windstil weer. Alleen het vrouwelijke mugje steekt. In principe worden alle paarden gestoken, maar een gedeelte van de paarden reageert hier overgevoelig op. Het paard krijgt jeuk meestal op de manenkam en staartaanzet, maar op de buik komt ook voor. De paarden gaan schuren, de huid raakt beschadigd, soms tot bloedens toe en de jeuk verergert, er ontstaat een vicieuze cirkel. Zomereczeem komt het meest voor onder sobere rassen als IJslanders, Shetlanders, Haflingers en Fjorden, maar ook andere rassen lijken steeds gevoeliger te worden. In de regel ontstaat de aandoening rond het derden tot zesde levensjaar en neemt in ernst toe naarmate het dier ouder wordt.

Steeds vaker wordt het verband gelegd tussen paarden met staart- en manenecxeem en insulineresistentie. Staart en manen eczeem wordt dan gezien als een symptoom van Insulineresistentie (IR). Veel paarden worden op oude koeienweiden geweid. Dit gras is gekweekt voor hoogproductieve koeien die minimaal 45 liter melk per dag moeten produceren, en niet geschikt voor recreatiepaarden. Het bevat veel teveel suikers en onbestendig eiwit. Het gevolg van een overvloed aan suikers en koolhydraten in combinatie met te weinig beweging kan insulineresistentie zijn. Het bloedsuiker wordt dan in minder gebruikelijk vetweefsel opgeslagen zoals de manenkam en de staartaanzet. In vetweefsel worden ook allerlei afvalstoffen opgeslagen wat mede ervoor zorgt dat dit vetweefsel makkelijk gaat ontsteken. Maar ook de irritatie van het speeksel van de knut zorgt ervoor dat dit gebied snel overgevoelig reageert waardoor de vicieuze cirkel van jeuk, ontstekingen en schuren makkelijk ontstaat. Dat sobere rassen extra snel last hebben van overschotten aan suikers en eiwitten is dan mijn inziens een logisch gevolg.

Wat te doen als je paard/pony de eerste tekenen van Staart en manen eczeem begint te vertonen:
1. Sober voeren, dus weidegang beperken (bij klachten helemaal onthouden en in een zandpaddock laten lopen) en grofstengeling hooi gaan voeren. Ook het krachtvoer minimaliseren maar wel extra vitaminen en mineralenpreparaat geven om tekorten te voorkomen;
2. Direct contact met de knutten voorkomen, dus opstallen rond zonsopgang en zonsondergang en overgevoelige dieren met een speciale deken bedekken;
3. Aangedane plekken behandelen door bijv met zwavelteershampoo te wassen en te smeren met diverse jeukverlichtende zalven;
4. Insectwerende middelen op het dier en in de stal gebruiken;
5. Dieren met veel last kunnen in de voeding extra ondersteund worden met omega 3, msm, magnesium, vitamine E en zink.

Drs. Annette van Weezel, veterinair adviseur VoerVergelijk.nl
Deze column is 29 maart 2011 gepubliceerd op Horses.nl.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:09

Hey, even een vraagje, heb nu ongeveer 1,5 week de eczeemdeken opgedaan, ze vertoonde nog geen jeuk, maar wilde het zeker voor het onzekere nemen. In het jaar 2009 en 2010 had ik de deken ook rond deze tijd opgedaan, voordat ze al jeuk vertoonde. Nu is ze echter naar een andere stal verhuisd waarbij ze elke dag naar de wei gaat. (een open weiland en geen grote plas naast de wei wat bij de vorige stal wel was) Bij haar vorige stal ging ze pas in mei de wei op. Graag zou ik haar nog zonder deken willen zien, omdat ze die toch nog zo lang op moet, ze vertoont nu ook nog geen jeuk bij haar maantop of oren. Wat adviseren jullie?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:46

Britt_Pit schreef:
CS: bedankt.
Het is dus tropische planten olie, jeneverbes (olie), zonnebloem olie en jojoba olie: vertaald in het bederlands,
ik heb er mijn bedenkingen over.

Bij mij komt het niet op mijn paard ;)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:50

Ik ben dus aan het twijfelen over het gras. Mijn oudje moet echt op het gras dit jaar, want we krijgen haar nu echt niet meer dik. Zij kan dus lekker het lange rijke gras gaan eten. Klaartje wordt echt heel chaggerijnig als zij niet op het gras mag. Dus ik denk dat ik Klaartje strook begrazing ga geven en dan het oudje vol op het gras zetten. En klaar dan elke dag een stukje van het gras wat het oudje al heeft gegeten. En vervolgens 's avonds bij elkaar op het korte stuk, zo staan ze toch nog samen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:52

Mijn eczemer staat wel gewoon op gras het hele jaar door..

Wow nu nog paarden zonder deken? Hebben jullie ze ook al geobserveerd in de schemering?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:57

Sodeletuut schreef:

Wow nu nog paarden zonder deken? Hebben jullie ze ook al geobserveerd in de schemering?

Sen heeft nog geen jeuk tenminste niet aan manen en staart. Ze is in de rui en daar heeft ze wel wat kriebels van. Ik zag net wel veel vliegjes en de paarden stonden af en toe wat te zwiepen met de staarten. Misschien morgen toch maar deken op.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:58

Sodeletuut schreef:

Wow? Het zal per plek enorm verschillen er zijn hierbij die helemaal geen deken gebruiken, maar het zonder kunnen behandelen. :j

Mijn merrie gaat nu nog voor schemering binnen en merk helemaal nog niks aan haar. :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:58

Liza staat 24/7 op wei, zomers en 's winters. Ze staat nog steeds zonder deken, en dat gaat nog steeds goed. Hij zal er wel snel op moeten denk ik, aangezien de temperaturen blijven stijgen en die rotbeesten weer tevoorschijn komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:00

Tsja ik sta in de koudste provincie van Nederland denk ik, en toch al jeuk. Daarom verbaast het mij. Of het zijn dan inderdaad paarden die zo licht eczeem hebben dat het te behandelen is met smeersels. Maar dan zou iemand hier toch niet neer zetten: 'mijn paard heeft nog geen deken om' ? :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:01

Hier ook hele dagen naar buiten, eerder ook 24/7, geen problemen.

De mijne staat al onder de deken, wou lekker op tijd zijn :D
Hoewel de deken enorm gescheurd is aan alle kanten.
Vandaag had madam de staartflap doormidden.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:11

Sodeletuut schreef:
Tsja ik sta in de koudste provincie van Nederland denk ik, en toch al jeuk. Daarom verbaast het mij. Of het zijn dan inderdaad paarden die zo licht eczeem hebben dat het te behandelen is met smeersels. Maar dan zou iemand hier toch niet neer zetten: 'mijn paard heeft nog geen deken om' ? :+

Lichte eczeem wil ik het niet noemen. Ze was met smeersels toch altijd kaal. Met deken gaat het wel perfect. Maar tot nu toe heeft ze echt nog geen jeuk gehad. Komt waarschijnlijk omdat het hier toch nog veel gewaaid heeft afgelopen tijd. Maar het zal niet lang meer duren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

ellepel schreef:
dat jullie daar op letten zeg op voer zonder toevoeging.
netjes hoor,is dat eigenlijk wel te koop?

ik let daar totaal niet op,komt denk ik ook omdat ik weet dat het gras en water en lucht van onze paarden ook flink vol zit met zware metalen en andere rommel :j ;)

ellepel, ik wete het, troep is overal, maar ja, ik ga het niet bewust nog eens extra geven
behalve dan toch minimaal melasse, want ach, een compromis is af en toe nodig als je de combi gezond, maar toch eten zoekt :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:36

Sodeletuut schreef:

hier is de eczeem wel dermate erg dat er op de achterhand, flanken, manenkam , hoofd en tussen de voorbenen rauwe plekken tot wonden van het jeuken zitten ... indien ik voeding en smeersels niet goed in de hand heb/houd
ergste was in de opfok bij het bos , dat was open plekken aan hoofd, flanken, tussen voorbenen, buiknaad, achterhand, , das niet echt licht, maar met derfen heb ik haar vorig jaar helemaal heel gehouden, minimaal tot geen jeuk en haar voorpluk is nog nooit zo lang geweest als nu (nog steeds niet overdadig, maar dat is een erfenis van opa :+ )
naast derfen trouwens wel voeding goed in de hand, dus beperkt gras, goed hooi en schoon krachtvoer indien nodig en indien geen kv, wel vit/min bijgeven

ben trouwens wel benieuwd naar de beredenering om geen derfen te smeren van degenen die aangeven het niet te willen gebruiken
heb trouwens ook de fabrikant een mailtje gestuurd met wat vragen
wil het graag blijven gebruiken omdat het echt goed helpt bij onze dieren, maar wel goed geinformeerd zijn

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:36

_CS_ schreef:
Hier ook hele dagen naar buiten, eerder ook 24/7, geen problemen.

De mijne staat al onder de deken, wou lekker op tijd zijn :D
Hoewel de deken enorm gescheurd is aan alle kanten.
Vandaag had madam de staartflap doormidden.

Pff hier ook. Allemaal gaten enzo. :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:37

Derfen klinkt wel erg goed. Ik ga me maar eens verdiepen. :j

Ik kan alleen niet helemaal vinden of het ook prikt op beschadigde huid?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:03

Nilay heeft nog helemaal geen jeuk en tegen alle verwachtingen in kan hij nu dus al een week helemaal 'kaal' staan. Zonder deken dus. Zijn winterdeken (met hals) is af en zijn vliegendeken heeft hij ook nog niet om. Helemaal geweldig! Hij is nu wel lekker grijs van al het zand. Maar ach, we moeten toch al veel borstelen nu, met het verharen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:40

sodeletuut, prikken zou kunnen , maar dat doet veel bij open plekjes of rauwe huid(ik kan water op schaafplekken ook al niet waarderen :+ )
de twee hier reageren in ieder geval niet gevoelig op het spul, ook niet op geschuurde plekjes welke ik vorig jaar aan het begin van het derfen gebruik ook insmeerde, ben namelijk een paar weken na het begin van de jeuk pas begonnen met het spul

de ruin reageert wel als een gillende keukenmeid als ik aankom met de fles en een handschoen, maar dat doet ie ook als ik aankom met vliegenspray...uierzalf... maakt niet uit
ingesmeerd of gesprayed worden is voor meneer de baas van de groep een reden om als een klein meisje door de paddock of wei van je weg te vluchten...watje :')
maar op het moment dta je hem (met de fles en handschoen uit zicht) aan het halster pakt en gaat smeren dan is er niets aan de hand

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:01

Haha dat ligt dan idd niet aan het spul zelf zo te lezen. :p Ik zal eens zo'n proefdingetje bestellen.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:03

Mijn verzorgpaardje heeft afgelopen zomer heel erg veel last gehad van zomerjeuk. Dit zat op een heel onhandige plek, tussen zijn billen.. De eigenaar en de toenmalige verzorgster hebben toen de hele zomer moeten smeren, maar hij schuurde het elke keer weer open.. ;(

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 05:50

kwam dat niet toevallig door wormen?

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:01

Hallo allemaal.

mijn paardje heeft op zijn borst en hals erge jeuk. Hij schuurt dit ook wel kaal, maar niet open. De veearts heeft er een x naar gekeken en het kon geen kwaad zei hij.
Wat het dan wel is, weet ik ook niet.

Had zelf het idee dat is misschien eens kon proberen m te wassen met een heeeele milde roosshampoo (niet te vaak natuurlijk) om te kijken of dit werkt. Hoe denken jullie hierover?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:09

roosshampoo is best al aggresief.

heeft hij schilfers?
heb je al gekeken naar luis, mijt,schimmel,allergieen etc?
andere dierenarts erbij gehad?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:43

Sodeletuut schreef:

Hmm, Klaartje heeft naar mijn idee geen lichte eczeem.
Ze schuurt haar manen, staart en haar hoofd. Gelukkig heeft ze geen jeuk aan de buik of benen!

Ja ik stel de deken zolang mogelijk uit, klaartje heeft het meeste jeuk in juli/augustus. Naar mijn idee is dat een combinatie van voeding/vliegjes/en de deken. Afgelopen jaar ging het zo goed dat ik haar eind juli/augustus de halve dag op het gras zetten, daarna ging ze jeuken. Daarnaast verstikt de deken haar manen waardoor ze ook weer uitvallen. Daardoor probeer ik de deken zolang mogelijk uit te stellen. Dit jaar wil ik haar dus ook via strookbegrazing voeren ipv halve dag de wei openen. Dan vreet ze zichzelf echt helemaal vol!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:00

iemand nog een ivanhoe maat L nodig?