[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:28

@Pink_Horizon wat ziet je pony er goed uit!

mag ik vragen waar levertraan koopt? en waar smeer jij het op?
Ook op de manen en staart?

Zelf heb ik altijd het idee dat asl ik ga smeren juist jeuk opwek om het zo maar te noemen snap je wat ik bedoel?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:31

Whinnylando schreef:
En achja commercieel.... op=op maakt ook graag reclame ;)

Wie, ik??? O:)
Wil jullie gewoon graag met korting eczeemspullen aanbieden voor jullie mede-lotgenootjes :Y)
Ik wil zelfs iemand gaan "sponsoren" maar dat wordt nog bekend gemaakt...

Flettie, wat fijn dat het zo goed gaat met Dunla!
Hoe oud is ze nu?
Kun je die perenboom niet afzetten met een draadje trouwens, zodat ze ook daar niet meer aan kan schuren?
Wel veel werk zeg, 2x daags dekens doen enz.
Maar als het helpt is het helemaal geweldig!

En Pride ziet er ook echt helemaal geweldig uit zeg, dat vind ik nou echt een paardje waarvan je het zo op het oog niet zou zeggen dat ie eczeem heeft, mooi hoor!

Ik zal morgen weer even foto's maken van met name Wisse, om de werking van de levertraanzalf op zijn staart te laten zien.
die kun je gewoon bij de drogist kopen Nathalie, ik had een tube voor E4,50 ongeveer.

Mijn dazenval is morgen ook eigenlijk afgeknutseld dus ze krijgen vanaf morgen ook minder jeuk erbij van de dazenbeten *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:40

Zammie schreef:
Zammie heeft ook niet constant schilfers. Soms moet je gewoon een ander product proberen. Kan het niet van voeding komen bij jouw shet Allejandro? Weet dat eiwitten ook weleens voor jeuk kunnen zorgen. Eiwitten zit eigenlijk in al het voer wat we geven. Maar vooral veel in biks enz.

Vlak de hoeveelheden eiwit in je gras ook niet uit. Mijn pony krijgt geen brok, hoogstens handje haver met vit/min. brokje (totaal nog geen 150 gram per dag, nu even helemaal niet trouwens) En schuurt zich bij 24/7 gras geheel kapot. Heb bloedonderzoek laten doen, omdat ik IR vermoedde. Blijkt eiwit de boosdoener, boer riep dat gras toch echt het beste was voor paarden (hooi heeft hij wel, maar dat is interessanter voor de verkoop) en ik pony maar flink aan het werk moest zetten, rest was onzin. Kennelijk vorig jaar vergeten, ook op hooi en binnen week 0 klachten. Nu helaas wat langer jeuk gehad wegens onmin met boer, maar hij gaat weer de goede kant op. Was ik braaf flink gaan rijden had hij naast de jeuk ook spierbevangen gestaan. Weet nu dus ook dat ik het goed voelde dat hij zo stijf was en gedurende de ritjes ook werd, was dus niet alleen vluchten voor de dazen.
Onder de rambo hoody had hij nog wondjes, terwijl de deken echt goed lag, en hij begon zijn benen kapot te bijten.
Bayo is trouwens ook niet typisch in zijn seme symptomen, wel veel jeuk, maar geen schilvers, etc. heb ook de indruk dat de smeersels niks hielpen en de jeuk echt van binnenuit komt bij hem, dus niet n.a.v. knutten. Hij had nl deze winter dec? geloof ik plotseling ook zich tussen de kaken flink kapot geschuurd, ik denk dat die baal kuil te rijk was.

Met dit in het achterhoofd kan het voor de andere mensen die een niet typische exzemer hebben misschien ook aan te raden zijn om bloed te laten prikken of meteen 4 weken alleen op arm hooi te zetten en kijken wat het reslutaat is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:44

Zo, Pride ziet super uit zeg!

Heb alles beetje bijgelezen, even een dagje weg geweest en weer 3 of 4 blz verder haha.

Zag wat rare dingen voorbij komen dat dekens er niet mee te maken zou hebben ofzo, nou ja boeie wat die persoon wilt denken, we weten wel beter.

Klitwortel heb ik in het begin veel gebruikt, om de dag.
Ben ermee gestopt na 2 maanden intensief gebruik, en mijn pony is nu nog steeds schilfervrij.

Shadow heeft op dit moment wel her en der wat uitval, en haar staartje te grazen genomen, maar ach.

Ik kan haar nu gerust een uur of 2-3 zonder deken laten staan, zonder dat ze gek word van de vliegen o.i.d.
Door gebruik van de deken is ze ook minder gevoelig geworden voor vliegenaanrakingen. Eerder werd ze bij de minste geringste aanrakingen geïrriteerd. Nu niet meer.
Hoofdje trekt mooi bij met levertraanzalf.
Is al wintervacht aan het kweken.

In de winter is ze een lekker bolletje wol. Wil haar echt niet het hele jaar rond onder dekens hebben. Zomer is al erg genoeg en dan ook nog een winter, nee, voor mij niet.
Maar kan begrijpen dat voor sommige met de sport niet handig is.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:49

Heb je al een oplossing voor de warme dagen wat deken betreft?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:59

Dank je wel voor jullie complimenten :)
Ik hoop door de nieuwe deken + volgend jaar wat frequenter de deken af te laten om ook de manen in tact te houden. Maar dat heb ik uiteraard dit jaar ookal geprobeerd maar dat lukte helaas nog niet 100% ;). We houden de moed er in!

Vorig jaar begon ze begin Juli met schudden met haar hoofd. Uiteraard dacht ik eerst aan mugjes/vliegjes/dazen maar al ''snel' kwamen we erachter dat het waarschijnlijk een foefje was om onder het rijden uit te komen. Heeft me heel wat bloed zweet en tranen gekost... Nu is het al bijna eind Juli en nog niets aan de hand maar ik juich nog niet te vroeg :o

Nathalie:
Ik heb het van de boerenbond/welkoop. Standaard in het assortiment. Vind het net uierzalf maar dan met levertraanspul erin :P
Ik gebruik het enkel op haar hoofd, het beschermd oppervlakkige wondjes en helpt de huid herstellen en de haargroei vorderen. Verder is het geen exceem-wondermiddel ofzo hoor, gewoon een fijne verzachting en sneller weer haren op de plekjes :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:02

Wat kost het bij de Welkoop en hoeveel zit er dan in?
Ik denk dat ik met mijn tube niet zo lang ga doen namelijk, hoewel het maar E4,50 kost wordt het dan dus wel duur als je het langdurig moet gebruiken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:15

Ik geloof 7,95 zit 250 gram in. Ik weet niet of de tube puurder is ofzo hoor dus over de kwaliteitsverhouding kan ik niet oordelen ;).
Ik gebruik ong 1/6e potje per 2 weken (ruwe schatting hoor).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:21

Oh dan doe jij er denk ik langer mee dan ik.
Zal morgen eens kijken hoeveel gram er in de tube zit :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:22

ik betaalde eumh dacht 6 of 7 euro voor zo'n pot.
Ben er erg royaal mee haha.

Stalhouder kwam al naar me toe wat ik nu weer smeerde haha.
Shadow heeft erg last van een droge huid dit jaar, dus gebruik het ook puur voor de soepelheid e.d.

Opisop: Heb nog geen oplossing voor de warme dagen. Vandaag stond ze ook zwetend onder d'r deken. Maar denk dat ik wat te overdreven wil ofzo, bedoel want het is maar een paar dagen in de zomer dat ik haar echt zwetend eronder vind, niet dus iets standaards. Wie weet kunnen we over een paar jaar, zodra haar immuunstysteem wat beter werkt met wat lichtere dekens gaan werken.
Ik merk namelijk wel dat hoe frequenter je ermee bezig bent, je steeds meer dingen kunt wegschrappen als ware. Je begint onderaan als zwaar, en langzaamaan kruip je steeds omhoog.
Begrijpen jullie me nog haha

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:25

opisop_shop schreef:
Flettie, wat fijn dat het zo goed gaat met Dunla!
Hoe oud is ze nu?
Kun je die perenboom niet afzetten met een draadje trouwens, zodat ze ook daar niet meer aan kan schuren?
Wel veel werk zeg, 2x daags dekens doen enz.
Maar als het helpt is het helemaal geweldig!

Dunla is nu 3 jaar oud dus dit biedt goede hoop voor de toekomst (alhoewel ze er waarschijnlijk nooit 100% vanaf zal komen). Perenboom is wel afgezet maar in principe zijn er nog een paar krab-mogelijkheden op de wei (boomstronken, zo'n eikenhouten paal van de oude koeienafzetting) maar daar schuurt ze niet aan.
Ach en dat met die deken valt wel mee. Als ze in de zomer 24/7 buiten staan gingen we toch altijd al 's ochtends en 's avonds de paarden controleren (staan dan namelijk niet aan huis).

Pride ziet er idd erg goed uit! +:)+

En wat betreft wondermiddel: wat voor de een helpt, hoeft de ander nog niet te helpen.
Dunla bijvoorbeeld doet het nu heel goed op die reiniginskuren en knoflookolie maar dat wil nog niet zeggen dat een andere ZE-er daar baat bij heeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:30

Mijne zit nog steeds aan de drainage en moet eerlijk zeggen, dat gaat heel goed. Stukken beter als zonder.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:34

Pride ziet er inderdaad heel goed uit, wat een verschil met vorig jaar! Ik vind d'r staart er ook super uitzien. Die kruin in de manenkam heeft Kaspar ook, maar die heeft ook echt een kruin in z'n hals dus dat wordt nog eens extra versterkt. :Y)
@ opisop: ik vind jou verre van irritant qua commercie, dat scheelt een hoop met die indrajacks ofzo.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:49

Haha ja die van kaspar ken ik :D Pride heeft em pas sinds de Rambo deken, snap niet zo goed waarom maar ach, keertje wassen en het is er weer uit :)

Drainage Compostium heb ik bij mijn vorig pony ook eens geprobeerd een tijdje maar kon toen niet echt verschil merken...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:56

hoelang heb je die drainage gegeven dan?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:07

Ik geloof de helft van het flesje, en dat was maar een a pony. De preiode weet ik zo niet meer, is al jaren geleden ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:17

oww jammer dat je het niet meer weet.
Ik gaf eerder een kuur zeg maar zoals die geadviseerd wordt, zag geen verschil.
Nu geef ik het langere periode, en merk ik wel degelijk verschil.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:19

Ik maak altijd het hele flesje op. Duurt bij mij zo'n 1.5 maand

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:26

ik heb er dit jaar al 2 flesjes doorheen gejaagd. De 3e staat al klaar. Ga er nog zo'n 2 maand mee door, dan moet ze het zelf weer doen.

lisette321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:21

Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit.. dan moeten jullie mij het maar even zeggen..
ik heb een jaarling (fries) die erg schuurt, der staart is al aardig kort geschuurt.. ze heeft al een paar wondjes op haar hoofd en kont zitten.. en wat kale plekjes bij der schoft..
Ik denk dus zelf aan zomereczeem maar ze staat op stal (wegens een blessure) waar ze wel enorm veel last heeft van vliegen..
Nu wou ik graag weten wat jullie denken en of het dus misschien zomereczeem is

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:21

Wauw Pride zn staart (en de rest ook) ziet er echt super uit!

Goh Tamary wat een verhaal met je stalhouder... lijkt idd een reactie op de extra energie in gras en kuil. Kunnen ze ook erg jeukerig van worden.

(wat een bijlezen alweer trouwens :D )

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:38

Ja hij krijgt het nu sinds 2 weken iedere dag 2x door het vooer over een weekje wil ik proberen met afbouwen om te kijken of het dan nog steeds goed gaat uiteraard blijft hij wel 1x per dag krijgen voor de mijne werkt het goed.

Dames even iets anders ik wil geen van jullie beledigen met aanmodderen ( was denk ik een beetje verkeerd uitgedrukt) ik duide daarmee niet op jullie die nu op het forum zitten maar op een poosje terug en op een ander toppic dat ook over schuren gaat
daar geven ze advies om paarde in te smeren met afgelopen motorolie en ik neem aan dat menigeen hier weet wat dat met je paard doet m.n als je het op de wondjes smeert dat bedoelde ik met aanmodderen.
ik heb niks tegen jullie methodes maar merkte ook dat zo nu en dan iets omhoog kwam en die niet verder terug hadden gelezen vandaar dat ik de olie nogmaals noemde
nee

het is geen wondermiddel en zal zeker niet voor iedereen werken maar moet zeggen zoals eerder in combi met de leem voor koudbloeden (TINKERS) in elk geval wel heb ik nu al zo`n 1 mensen op gewezen en het gaat inmiddels stukken beter met die paardjes daar was het me om te doen
in geval van puur ZE weet ik de werking niet de tinkers waar ik over praat hadden net als die van mij een hevige jeuk en allergie voor dezelfde mug als de meesten hier en schuurden zich daardoor kaal
tuurlijk die van mij schuurt ook nog wel een beetje maar het is al heeeeeel veel verbeterd 99 procent zeker als

zoals gezegd wil niemand hier beledigen uit alleen mijn mening en daarbij een forum is om meningen te kunnen geven en discussies te voeren niet???

sorry voor de genen die zich beledigd voelen.

Zammie schreef:
@ indrasjacks
Nou, ik houdt het topic meestal gewoon wat in de gaten en ik vond ook dat je erg veel reclame zit te maken voor cojosol. (Terwijl ik zelf ook cojosolproducten gebruik ;) ) Maar er mag dus echt wel over andere dingen gepraat worden. Zolang het iets met de paarden en ook dus het welzijn en de manier van houden te maken heeft. het 1 sluit het ander niet uit...

Gebruik je de olie (door het voer) dagelijks bij je paard indrasjacks? En dan de hele knutjesperiode of wat moet ik me daarbij voorstellen...

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:40

Myour schreef:
.
[/quote]
Als je nu eerst eens meer leest dan alleen je eigen wonderlijke posts over cojosol dan had je geweten dat ik zelf ook een pony MET superstoere burka heb lopen en al veel langer in dit topic zit dan jij (oké niet lang niet iedere dag maar ik zat ook al in het eerste topic en ik lees altijd bij). Mja waarom doe ik überhaupt de moeite om een reactie te typen? ....

Enne, bedankt Pink_Horizon :))[/quote]

Nou ik ben idd pas sinds kort ingelog dat klopt maar volg al heel lang deze toppic alleen lukte het registreren om een of andere reden met mijn vorrige pc niet
met mijn nieuwe wel dus vandaar dat ik nu pas meedoe.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:57

CarolShadow schreef:
ik heb er dit jaar al 2 flesjes doorheen gejaagd. De 3e staat al klaar. Ga er nog zo'n 2 maand mee door, dan moet ze het zelf weer doen.

Bij zijn het dan dus ook 2 flesjes per jaar maar dan wel 1 in het voorjaar en 1 in het najaar :D

@ Lisette: als je het zeker wilt weten laat dan een DA langs komen en je Fries testen op ZE d.m.v. bloedafname. Het kan ook zijn dat je paardje jeuk van wat anders krijgt dan vliegen, etc.

@ indrasjack: jij zweert bij cojosol, ik zweer bij drainage compositum op het moment. Zoals ik al eerder zei: wat voor het ene paard HET wondermiddel is, hoeft bij een ander paard nog niet te helpen :)
Maar m.i. kan en mag iedereen zijn wondermiddeltjes hier aanraden zodat nieuwkomers zoals Lisette een beetje een idee krijgen van wat er op de markt te vinden is tegen ZE. Diegene moeten dan alleen zelf uitvinden wat wel/niet werkt bij hun ZE-er.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:04

Lisette, aangezien het een jaarling is zou ik eerder denken aan iets als schurft of schimmel. Het komt namelijk zelden voor bij zulke jonge dieren!
Waarschijnlijk het beste om er eerst even een DA naar te laten kijken. Sowieso kun je hem wel alvast wassen met betadine, dat helpt ook tegen andere dingen soms wel.
ZE komt niet door gewone vliegen, dus de vliegen die jij in stal ziet zijn niet verantwoordelijk voor haar jeuk.
Verveling kan ook een rol spelen, kan me voorstel dat als ze een beetje kriebelig is, de verleiding heel groot is om te gaan schuren aangezien ze zich ongetwijfeld verveeld op stal!
Wanneer kan ze weer naar buiten (wat heeft ze?) ?