[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:56

Cardy schreef:
Die van mij wordt binnenkort ook gecastreerd, maar na hoelang is het veilig om em in de buurt van merrie's te laten komen? Tong uitsteken

Je moet veiligheidshalve 6 tot 8 weken rekenen dat een hengst nog kan bevruchten!

@Kim. De operatie is best prijzig. Ik was veel kwijt. Rond de 1000 euro meen ik. Ik wist namelijk van te voren niet dat hij klophengst was......... Had een vermoeden maar wist het niet zeker want ik dacht te voelen dat hij er toch 2 had.
Door de ingreep mogen ze niet los een tijdje dus ik weet niet hoe dat in de opfok gaat?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:18

Mork schreef:
Cardy schreef:
Die van mij wordt binnenkort ook gecastreerd, maar na hoelang is het veilig om em in de buurt van merrie's te laten komen? Tong uitsteken

Je moet veiligheidshalve 6 tot 8 weken rekenen dat een hengst nog kan bevruchten!

Oke bedankt, zoiets dacht ik ook al. Bedankt! Lachen

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:56

MORK

ja bedankt, ik ga uit van de 1200 euro voor de zekerheid en ik moet indd even kijken hoe ik dat ga doen :S ik ben namelijk met me rijbewijs bezig en als ik die haal dan kan ik zelf steeds erheen snappie. ik hoop dat alles goed gaat zonder complicaties ofzo. maar mocht jij erbij blijven?

gr kim

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:49

Heb het de Da vorige week nog gevraagt toen ie kwam kijken naar de dikke koker van mijn pas geruinde ruin. (14 febr.) En die zei met 6 weken mag ie bij de merries in.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:10

kimmiepimmie schreef:
MORK

ja bedankt, ik ga uit van de 1200 euro voor de zekerheid en ik moet indd even kijken hoe ik dat ga doen :S ik ben namelijk met me rijbewijs bezig en als ik die haal dan kan ik zelf steeds erheen snappie. ik hoop dat alles goed gaat zonder complicaties ofzo. maar mocht jij erbij blijven?

gr kim

Ik ben niet gebleven. Het is ook eerlijk gezegd niet aan mij gevraagd, maar je paard gaat onder narcose dus ik had zoiets van ik zie hem straks wel.

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:33

Ik heb een vraagje, op mijn stage staat een shetlander'ruin', hij is op de operatietafel gecasteerd om zeker te weten dat hij ook echt een ruin werd (er miste een bal ofzo.)
Maar hij gedraagd zich ondzettend als een hengt, brullen dat hij doet niet normaal, de paarden staan daar op stands en als je een bezweete/hengstige/vreemde merrie naast hem zet dan word hij helemaal gek en probeerd hij er op te springen.

Kan het nog zijn dat hij nog een hengst is? (hij is z'n 6 maanden geleden castreerd, gok ik)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:12

phoe een half jaar, dat is best al lang.

hoe oud is de shetlander? en heeft hij ook echt gedekt? dat scheeld ook vaak.

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:08

hij is rond de 5 jaar en ik denk dat hij nooit gedekt heeft want hij stond bij mensen die veder alleen een ruin hadden, maar het zou wel kunnen want het is wel een hele mooie shetlander..

Ik heb vandaag op hem gereden, er zit bijna geen rem op en als je niet oplet draait hij zich in de hoeken om en stijgerd hij tegen het schot op. Maar ik vind hem wel onzettend leuk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:11

Da bloedonderzoek laten doen, dan weet je het zeker Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:51

Morgen wordt mijn hengst Bhaskar gecastreerd... Tong uitsteken spannend hoor Knipoog

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:14

mork: ik breng kariq naar utrecht, universiteit. Hij gat er vrijdags heen en moet het weekend dan vasten, En als hij helemaal genezen minimaal 3 dagen max 2 weken komt hij thuis goed geregeld Haha! Haha!

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:36

Hoi,
Mijn bijna 4-jarige hengst begint plots wel veel hengstenkuren te krijgen (hiervoor is ie altijd heel braaf geweest). Om practische redenen wil ik hem nu zo snel mogelijk laten castreren. Heb hier in het topic al heel wat gelezen, maar toch vraag ik mij het één en ander af. Is de castratie op de wei (liggend) risicovol gezien zijn leeftijd? Hoe lang zou het genezingsproces duren? Gaat ie nog fel groeien? En vooral hoelang gaat ie nog die drang en die hengstenkuren vertonen?
Iedereen met tips en/of ervaringen laat maar weten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:25

Ik vraag me af of er mensen zijn die spijt hebben van de castratie van hun toen nog hengst. Mijn hengst is nu 3, 6 jaar en tot twee maanden geleden was het een "sukkel". Maar bij het inrijden heeft hij zich de afgelopen twee maanden flink verzet. Nu gaat het sinds een paar dagen wat beter. Ik wilde hem graag hengst houden en kan hem ook een paardwaardig leven bieden als hengst. Het verzet van hem komt ook waarschijnlijk ook door een opvoedingsfout van mijn kant. Degene die hem inrijdt heeft mij geadviseerd hem te castreren. Als het nu de opvoedingsfout en hormonen waren die nu geregelt zijn zou ik het jammer vinden hem te castreren.
Ik heb tot 10 april de tijd, want de dierenarts die gepland staat voor zijn castratie gaat eerst met vakantie. Ik vind het geen probleem hem te castreren als het probleem van verzet blijft, maar zou het heel erg jammer vinden hem te castreren als dit iets tijdelijks was. Hij heeft een zeer goede bloedlijn van zijn vaderskant en heeft een fantastische pas.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 06:30

kimmiepimmie schreef:
mork: ik breng kariq naar utrecht, universiteit. Hij gat er vrijdags heen en moet het weekend dan vasten, En als hij helemaal genezen minimaal 3 dagen max 2 weken komt hij thuis goed geregeld Haha! Haha!

Fijn Hoor? Haha!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 06:32

Jennasilver schreef:
Ik vraag me af of er mensen zijn die spijt hebben van de castratie van hun toen nog hengst. Mijn hengst is nu 3, 6 jaar en tot twee maanden geleden was het een "sukkel". Maar bij het inrijden heeft hij zich de afgelopen twee maanden flink verzet. Nu gaat het sinds een paar dagen wat beter. Ik wilde hem graag hengst houden en kan hem ook een paardwaardig leven bieden als hengst. Het verzet van hem komt ook waarschijnlijk ook door een opvoedingsfout van mijn kant. Degene die hem inrijdt heeft mij geadviseerd hem te castreren. Als het nu de opvoedingsfout en hormonen waren die nu geregelt zijn zou ik het jammer vinden hem te castreren.
Ik heb tot 10 april de tijd, want de dierenarts die gepland staat voor zijn castratie gaat eerst met vakantie. Ik vind het geen probleem hem te castreren als het probleem van verzet blijft, maar zou het heel erg jammer vinden hem te castreren als dit iets tijdelijks was. Hij heeft een zeer goede bloedlijn van zijn vaderskant en heeft een fantastische pas.

Wat wil je verder gaan doen met deze hengst? Bloos Vaak is het voor het paard veel rustiger als hij juist gecastreerd wordt. Dan heeft hij zelf niet meer zoveel last van alle hormonen die door zijn lijf gieren.
Enne die pas verdwijnt niet met zijn ballen hoor? Tong uitsteken

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:26

Jennasilver:

weet je wat het is voor je paard is het zowieso eerlijker, als hij in stal staat hoeft hij niet elke keer als er een merrie langs komt gek te worden met tralies voor ze neus. Hij zou nooit een sociaal leven hebben want hij kan nooi spelen of wat dan ook. Waarom zou je hem hengst houden als je er toch nie mee gaat fokken is een beetje oneerlijk tegen oer je paard en als hij deze leeftijd heeft houd hij vrijwel altijd ze dikke nek en body.

gr kim

p.s gewoon doen Haha! het kan namelijk gevaarlijk zijn een hengst die niet opgevoed is!!!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:45

Mork: mijn bedoeling met hem is dat hij na het inrijden weer terug gaat waar hij eerst stond. Twee hectare terrein met twee merries. Ik heb hem nu 1 , 2 jaar en heeft een jaar samen met de merries dagelijks los gestaan. Dit ging heel goed. Een merrie was drachtig en de andere onvruchtbaar. Hij heeft niet gedekt. Als hij goed ingereden is mag hij terug bij de merries en ook dekken.
Wat ik bedoelde van die goede pas is daar hij een goede pas heeft het mooi zou zijn ermee door te fokken. Hij heeft een fijneren pas dan de meeste paarden.
Kimmiepimmie hij heeft nooit bij mij alleen gestaan en dat is ook nooit mijn bedoeling. Inmiddels is de van mijn kant gemaakt opvoedingsfout gecorrigeerd en gaat het inrijden als sinds een week zonder verzet( stijgeren).
Hij staat nu op een trainingsstal en staat er voorlopig nog totdat hij klaar is dus ik schat dat hij nog een half jaartje daar moet blijven. Ik heb nog tot 10 april en als dat goed gaat schuif ik de datum op tot eind april. Gedraagt hij zich al die tijd dan stel ik de castratie voorlopig helemaal uit.
Ik denk niet dat de hengsten van de paso fino's het zelfde temperament hebben als de paarden in nederland. Hier rijden er kleine kinderen zonder problemen op hengsten in de wedstrijden. De meeste hengsten zijn ook rustig en goed opgevoed. Anders zet je er natuurlijk geen kind op.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:29

Is hij dan goedgekeurd als Paso om te mogen dekken waarom zou je hem anders hengst laten?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:55

Mork op Aruba is geen enkel paard goed gekeurd. We hebben maar 300 paardjes op ons eiland waarvan de meeste tourpaardjes zijn voor de toeristen en geen raspaarden. Ik heb persoonlijk naar zijn lichaamsbouw, karakter , zijn fijne pas en bloeddlijn gekeken.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:02

jennasilver: je paar dowrd op een dag of je dat nou wiul of niet hengst en als hij in de kudde staat met merries en ruinen gaat het een keer fout daar kan je vergif voor innemen. Dat was met die van mij ook ow die was zo lief tot hij een keer van stoeien naar erger ging en dan willen ze het laatste word hebben en dan gaan ze door tot het eind!! ik heb hm letterlijk uit de bak moeten slaan toen!!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:10

He Kimmiepimmie
Is die van jouw al gecastreerd?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:55

Ik heb 2 6-jarige hengsten die ik deze maand nog laat castreren. En misschien mijn 3-jarige ook nog...Ze worden bij mij thuis gecastreerd en mijn vriend moet altijd helpen omdat de vrouwlijke DA de tang niet helemaal dicht kan krijgen!! (vind hij niet echt leuk, denk dan blijkbaar aan zichzelf... Ach gut !)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:06

Jennasilver : nee nog niet volgende week vrijdag 11 april :S vind het maar nik sallemaal vooral de trailer rit doet me niet in de kouwe kleren zitten zeg maar.

ilsebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:21

frisiangirl schreef:
Ik heb 2 6-jarige hengsten die ik deze maand nog laat castreren. En misschien mijn 3-jarige ook nog...Ze worden bij mij thuis gecastreerd en mijn vriend moet altijd helpen omdat de vrouwlijke DA de tang niet helemaal dicht kan krijgen!! (vind hij niet echt leuk, denk dan blijkbaar aan zichzelf... Ach gut !)

Dus als je vriend er niet is , kan deze DA niet eens zelf haar werk doen ? Als deze DA regelmatig werkt met paarden lijkt me dit voor haar wel een groot probleem. Wel vreemd zoiets en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wij hebben ook een vrouwelijke DA, maar die is sterker dan veel mannen Haha!
Maar behalve onze ken ik genoeg vrouwelijke dierenartsen die met paarden werken. Lijkt me vreemd als er meerdere dierenartsen zijn die fysiek moeite hebben met castreren. Zoveel kracht heb je er toch ook niet voor nodig ?

Valt trouwens wel op dat er veel meer mannen zijn die werken met paarden dan vrouwen. En ik heb ook nog nooit gehoord van een vrouwelijke castreur, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in.

Je zou eerder denken dat castratietangen manonvriendelijk zijn, dan vrouwonvriendelijk Haha!

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:42

gisterenmorgen zou onze jonge hengst, 14 maanden, gecastreerd worden, omdat hij wat lastiger word en ik hem graag bij de merries wil laten lopen.
Het weer zat in ieder geval mee, de shet die ik bij hem in het weitje erbij had gezet, alleen raakt hij een beetje in paniek, moest van de dierenarts eruit, zodat Diesel alleen stond, maar helaas lukte het de dierenarts niet om hem een injectie te geven om rustig te worden, het duurde ook veels te lang hij zat hem overal van voren te voelen en Diesel vertrouwde het niet en begon te steigeren, na een tweede poging met een praam ging het ook niet, hij steigerde zo dat hij bijna achterover klapte, dus dierenarts weer vertokken, volgende week komt hij weer en moet ik Diesel een pasta van te voren geven om rustiger te worden, het zit mij in ieder geval niet lekker, de dierenarts leek bang van hem, hij is denk ik 135cm, dus niet zo groot, voor mij is het de eerste keer en we wonen hier ook nog niet zo lang dus een andere dierenarts weet ik ook niet zo gauw te vinden, ik zit nu te twijfelen om hem in een kliniek te laten castreren, kost misschien wel wat meer, maar als het beter gaat heb ik het er wel voor over, is er iemand die ook zo'n ervaring heeft?