Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:13

VASKO schreef:
okee.. kzal eens goed navraag doen.. Maar als pergolide goed werkt kan dat ook..
Alleen vraag ik me af heeft een paard met cushing geen pijn? Want als een paard dan pijn heeft kan ik beter aan hem denken als aan mezelf.
mijn paard heeft altijd nationaal gelopen en als hij nu door deze ziekte op de wei moet en niet veel meer kan doen dan is dat best zielig vind ik.

Mijn pony heeft geen pijn, maar is af en toe wel heel erg depri, en heeft het vaak moeilijk met zichzelf.
Ook dat doet me pijn...
ik kijk ook goed naar het gedrag van mijn pony, wanneer is het teveel? wanneer heeft ze het moeilijk? moet ik haar met rust laten? moet ik haar vertroetelen?

Mijn pony heeft vanwege de cushing en hoefbevangenheid ook niet veel.. ze kan niet samen met andere paarden vanwege haar gedrag en ze mag geen gras eten, dus staat ze op een kale wei.
Alle paarden om haar heen staan lekker te grazen, en zij staat in het zand.
Dat soort dingen doen pijn, ze wordt minder sociaal, en verveelt zich sneller.

Ik heb een fijn verzorgstertje, die heel veel "tut" met mijn pony, en er lekker mee rijd, en dat zijn dingen waar luna erg vrolijk van wordt, zoals ieder paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:36

VASKO schreef:
*Mager
*dik in de vacht
*sloom met rijden
*minder eten
*lage weerstand
*somber kijken uit zijn ogen
*haren op zijn buik kijken dof en staan omhoog

Naar mijn weten kunnen dit inderdaad allemaal symptomen van wormen zijn (ook de lange vacht en zelfs krullen), dus ik zou dat zeker in de gaten houden. Andersom hebben paarden met cushing wel weer eerder een worminfectie dan andere paarden.
Evita heeft afgelopen voorjaar een worminfectie gehad (ook ondanks heel strikt ontwormen), ze heeft daarna met een tussenpoos van 2 weken 2 ivermectine kuren gehad. Daarna is ze weer getest en was ze schoon.

Evita was niet helemaal lekker vanavond Verdrietig
Ik vond haar de laatste dagen al een beetje "anders", wat slomer in de omgang.
Vanacht heeft ze zonder deken in de regen gestaan (mijn fout, ik had het weerbericht niet goed in de gaten gehouden.. heb er wel wakker van gelegen vanacht). Vanavond stond ze met een vieze gele snottebel en ze keek niet zo lekker uit haar ogen. Gelukkig geen koorts, maar ik heb het idee dat ze er een beetje doorheen zit en gewoon ontzettend moe is (dag en nacht in een kudde van 8 paarden staan kost toch energie, ondanks dat ze erg goed functioneerd in de groep). Vanacht maar even een nachtje op stal en dan kijk ik morgen wel of het iets voor de veearts is of dat ik het weekend nog even afwacht. Ze sputterde niet eens tegen om op stal te staan en ging gelijk staan slapen Ach gut

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:44

Ireen ik heb Rava nu altijd 's nachts op stal juist omdat ik niet altijd weet wat voor weer het wordt, en ik echt 's nachts mijn bed uit ga als het slecht weer is en ze binnen zet. Meestal staan ze 's morgens om 7 uur in het zandbakje, mijn schoonvader zet ze rond 9 uur rond de gebouwen(groeit ook gras) en rond 11 uur weer in het zandbakje, ergens in de middag/avond zet ik ze nog een uur op het land, en meestal tussen 21 uur en 23 uur zet ik ze op stal. En nee ik heb ze niet aan huis staan moet echt in de auto stappen.
Mexxuna ik heb er een shetlander bij, voordeel is deze mag ook niet te veel eten (groeit hij dicht) dus staan ze samen in de zandbak met hooi op verschillende plaatsen en een skippybal en regelmatig een wilgentak.
Op die manier houdt ik ze een beetje bezig en afwisseliing.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:31

Ik was er ook toe in staat om haar binnen te gaan zetten, maar was bij mijn vriend (= 50 km hier vandaan), dus dat ging wat lastig Haha!

Het liefst zou ik haar ook binnen hebben 's nachts, maar het nadeel is dat ze dan helemaal alleen staat.. Alle paarden staan 24/7 op het land. Er staat naast haar stal/uitloop wel een shetlander ruintje en een paar geiten, maar daar vind ze echt helemaal niks aan. Helaas is Evita een stress-wever en gaat ze dus weven als ze "alleen" staat.
Daarnaast ben ik ook een beetje bang de rust in de kudde te verstoren door haar steeds eruit en weer erin te zetten, aangezien de rest gewoon 's nachts samen staat.

Ze had vanochtend nog steeds een vieze neus, maar was wel weer vrolijk en alert en de neusvloeiing was wat witter en dunner geworden.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:47

Mijn pony is juist fitter als het regent en wat frisser is zoals nu! Ze staan dag en nacht buiten met een schuilstal -dus hij kan schuilen als hij wil- maar blijft altijd buiten staan als het regent.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:43

Evita is over het algemeen ook wel fitter met wat frisser weer, maar die vervelende infecties steeds Boos! Ze kan echt geen regenbuitje meer hebben.

Vanmiddag kleurde het weer wat geler, heb de veearts maar gebeld en moet haar blijven tempen en in de gaten houden. Ze wilde het aankijken tot maandag als het niet veranderd. Te snel antibiotica geven lijkt mij ook niet goed, maar ben bang dat het daar wel weer op aan komt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:46

Misschien kunje het dan eerst nog even proberen met echinaforce/echinacea.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:47

Even afwachten voor mij dan.. Ik zou vandaag de uitlsag krijgen.
Mjaa de kliniek is een beetje traag..
Ik bel ze nu even op.. dus ben benieuwd of er al nieuws voor mij en me paard is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:50

Jammer Vasko, ik hoop op goed nieuws voor je!

Echinaeforce kreeg ze al in een onderhoudsdosis, maar heb ik nu verhoogd. Hopelijk helpt dat inderdaad..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:47

Ja die regen daar kunnen ze toch minder tegen he, dat lange haar wordt dan toch door en door nat op de een of andere manier, gelukkig was het vanmiddag warm bij ons maar Willy liep er echt super gekruld bij en duidelijk "opgedroogd" was ook even bang dat ie er last van had, maar leek vanavond mee te vallen. Hij was "hengstje" aan het spelen voor de merrie die in de paddock naast ons stond en die er niet zo vaak staat (staat op ander deel van de stal). Hij was maar aan het gillen en met zijn voorbenen aan het stampen en zwaaien, ik dacht eerst dat de jonkies hem aan het plagen waren of klem hadden gezet, maar niets ervan, meneer was "stoertje" aan het spelen "me tarzan -- you jane" en dat soort zaken.

Whizard mijn jonge paard heeft een hele dunne vacht en huid en die was vanavond nog wel een beetje koliekerig (dat dacht ik vanmorgen nog heel vluchtig dat hij meestal ook slecht tegen dit soort dagen kan). Gelukkig was stapwerk voldoende om hem weer wat monterder te maken, wilde weer grasjes eten op het terrein etc. Daarna er nog maar even op gestapt, stapwerk op het pad in de wei en hij had erg veel zin in wat drafjes dus ik was weer helemaal gerust aan het einde van de avond.

Willy vermaakt zich tegenwoordig onwijs met het babysitten van onze 2 driejarige gelderse ruintjes, ze knuffelen, rennen en houden samen kleine stokjes vast en trekken daar samen aan. Het doet hem erg goed om samen met hun 's avonds rond te lummelen. Whizard staat er sinds kort ook bij en ze staan eigenlijk altijd gezellig met elkaar, de ene keer met de een de andere keer met de ander. We zijn erg blij hoe dat gaat nu. Merkte wel doordat we bezig zijn met het aanrijden van de kleintjes dat Willy wat slapper werd achter. Dus eergisteren en gisteren weer extra aan het HUP met de beentjes gewerkt en daar zie je direct de 2e dag al weer extra resultaat van dat is wel heel fijn altijd bij hem. Het is van huis uit een harde, gemotiveerde werker, vandaag heeft martin hem kort onder de man laten lopen.

De echinae kun je op slechte dagen rustig bijvoorbeeld 2 keer 50 druppels gebruiken hoor. Da's echt een boost voor dit soort ku*t situaties! Nou sterkte en WEG met alle snotneuzen Clown Duivel

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:05

Ohw ik schaam me diep, ik moet jullie wat vertellen...
ik heb gisteren een snoekduik gemaakt van mijn Luna.. Haha! haha..
die had al een tijdje niet gewerkt, en liep al weken wat aan te modderen met haar verzorgstertje.
Maar die kon dit weekend niet komen, dus besloot ik haar maar eens even aan het werk te zetten!!
En opeens na het niets, begint ie te bokken en zet ze t op een lopen, en ik kon dr gewoon niet uitzitten!! Echt erg..
daar zat ik dan... na 5 jaar weer op de bodem van de bak... met een GRAZENDE haflinger naast me!!!

Ze liep overigens wel héél hard te werken, ik twijfelde er zelfs nog aan om haar a.s. zaterdag mee te nemen op wedstrijd.. maar helaas.. ik ben niet van plan om mezelf voor schut te zetten door één of andere gekke bokkende Haflinger.. Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:45

Luna krijgt straks trouwens nieuwe schoenen.. ze was al een tijdje van de ijzers af, maar ik ga haar toch weer op ijzers zetten met schokdempertje (leertje o.i.d).
Ook mijn nieuwe aanwinst moet gedaan worden, dat gaat wat worden, die is nog nooit bij de smid geweest..

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:51

Ik heb gister eindelijk de uitslag gekregen.
Hij had net geen cushing zat er net onder..
Verder eet hij super bij de kliniek.. zijn haren vallen eruit.. en wordt weer dikker.
Echt super vreemd. En dat in een week tijd.
De kliniek heeft hem niks gegeven aan medicijnen enz.. dus vind het vreemd dat hij op onze pensionstalling waar hij staat er slecht uitziet. en hier in een week tijd weer helemaal opknapt.

Hoe kan dat komen?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:02

VASKO schreef:
Verder eet hij super bij de kliniek.. zijn haren vallen eruit.. en wordt weer dikker.
De kliniek heeft hem niks gegeven aan medicijnen enz.. dus vind het vreemd dat hij op onze pensionstalling waar hij staat er slecht uitziet. en hier in een week tijd weer helemaal opknapt.

Hoe kan dat komen?

heeft hij het wel naar zijn zin op zijn huidige stal?
Genoeg rust?
Of is het te druk voor hem?

In de kliniek laten ze je paard vaak lekker met rust, en dat stellen de paarden ook op prijs.
Mijn paard had het ook fijn op de kliniek. Geen getut, geen lawaai.

Misschien moet je eens serieus nagaan of hij het naar zijn zin heeft op zijn pensionstal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:08

VASKO schreef:

Hoe kan dat komen?

voeren ze hem wel daar?je moet geen mens vertrouwen.....

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:37

Ze voeren hem wel daar.. Hij is 16jaar 1,60 en krijgt aan voer. Smorgens:1kilo brok en 1 kilo muesli.
En in de avond ook 1 kilo brok en 1 kilo muesli en 2x daags 2 handen vol hooi. En hij staat overdag van smorgens tot in de avond op een wei met me anderen paardje (waar hij goed mee overweg kan) in een wei met kort gras.
Is dat mischien te weinig voor hem?
Ik rij hem 6x per week en 1dag rustdag.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:39

ojaa en met mooi weer staat hij snachts ook buiten. Mischien kan ik hem beter dan binnen hebben zodat ik goed kan rusten in zijn stal.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:12

fargo; wat fijn dat willie het zo naar zijn zin heeft in zijn 'nieuwe' job! Echt leuk, ik denk dat de mijne dat ook super zou vinden, hij is gek van veulentjes! Het is toch echt ideaal als je paard in een kleine kudde leeft!

Met mijn pony gaat het super de laatste tijd. Ik ben gestopt met de pergolide -nu al 4 weken-om te kijken of het verschil maakt, en hij is alleen maar langzaam maar zeker verder beter geworden! Zo goed als nu is hij in een jaar niet meer geweest. De bespiering is weer terug, hij glanst mooi en is mooi glad (met wel verspreid over zijn lijf losse haren, wat hij overigens al heeft zolang ik hem heb -5 jaar-) hij ligt niet meer zoveel, speelt weer wat vaker en dan ook in galop en is weer vrolijk, echt fantastisch! Het lijkt echt een heel ander dier!

Dit uitproberen doe ik dus omdat de cushingtest niet positief was bij mijn paardje en ik wil hem niet zijn leven lang medicijnen geven voor iets wat misschien helemaal niet zo is. Ik ben erg benieuwd hoe het nu blijft met hem; ik las op een amerikaanse site over cushing dat er best gestopt kan worden met de medicatie in het voorjaar, omdat dan de hormoonhuishouding anders is en het paard daar erg veel beter van wordt, dus het kan best zijn dat hij het toch wel heeft en in de nazomer weer zieker wordt. Moeilijk maar hij heeft nu in ieder geval geen terugval gekregen zoals willie dat had. Ik dacht dat dit misschien wel nuttig zou zijn te weten voor sommigen onder ons.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:28

nou ik heb weer een tegenvaller.
Luna zou vandaag op ijzertjes gaan, maar bleek een ernstige schimmelinfectie te hebben tussen haar hoefwand.
Helemaal opengesneden, en ontsmet, nu elke dag in de soda en ontsmetten, en dan maar hopen dat het weg gaat..
Echt balen, we waren zo goed op weg.. nu is ze weer kreupel omdat ze open ligt..

Zou zij nu beginnen met de huid/hoefproblemen die bij de cushing horen.. ?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:48

Mexxuna, als je pony net hoefbevangen is geweest dan is die witte rand ook niet helemaal gezond. Sommige veeartsen denken dat een paard beter gaat lopen MET ijzertjes als ze bevangen zijn/zijn geweest en andere denken juist dat je de witte rand extra belast met het op ijzers zetten; je slaat er immers toch nagels door en als er ijzers onder zitten kun je de toon niet regelmatig inkorten om hem te ontlasten.

Het lastige is ook dat als je paardje weer iets beter wordt, dan krijg je gelijk weer het idee dat het nu weer goed zal zijn en dat je weer verder kunt gaan waar je was, maar ze blijven gevoelig voor van alles en nog wat en als je probeert er helemaal niets van te verwachten, dan valt het altijd mee. Ik heb dat al meer dan een jaar nu; iedere keer als hij weer speelt dan denk ik dat hij weer beter is en dat het nu wel goed zal blijven (en dan zie ik mezelf al weer lekker rijden Bloos ) en iedere keer valt het weer tegen. Ik doe haast iedere dag wat leuks met hem (wat hij leuk vindt) maar reken er niet meer op dat ik gewoon weer alles met hem kan gaan doen, zo heb ik er het minst last van zelf. En ik denk dat je best blij mag zijn met zo'n verzorgster voor Luna die niet zoveel van haar verlangt,; beter dit dan dat ze overvraagd wordt en ze krijgt lekker veel aandacht en knuffels zo!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:03

Ja luna is dolgelukkig met eline.. Haha!
Luna is 3 jr geleden hoefbevangen geweest, en de laatste keer zat ze er weer tegen aan.
Ze is inderdaad na de weken gips, op ijzers gezet, en die heb ik er een half jr geleden af laten halen, maar omdat ze zo gevoelig blijft op blote voeten (heeft 5mndn tijd gehad om te wennen) , is het beter dat ze weer terug gaat op een ijzertje.
Vandaar..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:50

Is het voor Luna geen idee om een Cytek ijzer te gebruiken? Schijnt erg goed te werken voor hoefbevangenpaarden.
Zie paardenbenen.nl voor meer info hierover.

Vandaag met Rava naar Laarakker geweest en ze is weer helemaal doorgemeten en .............
goed, nou ja bijna goed bevonden. Haha!
Alle waardes behalve de lever, waren goed, waarschijnlijk is haar lever iets minder vanwege de pillen.
Heb ook afgesproken om nog 1x per dag 1 schepje provarium breeding te gebruiken in de ochtend en in de avond een 1/2 pilletje pergolide dit zou voldoende moeten zijn. (deze volgorde is volgens de meeting voor haar het beste)
Ze heeft ook weer aan een of ander apparaat gestaan en was daarna doodmoe.
De insuline resistentie is onder controle en de benen/voeten gaan ook goed, over 3 weken terug komen om te kijken hoe het gaat en weer aan het apperaat.
Ook geestelijk gaat het goed met Rava en dat merk ik gelukkig ook.

Ik weet dat er veel mensen zijn die Laarakker vaag vinden prima ieder zijn ding. Knipoog

Hahha eragf gevallen had je niet meer verwacht geloof ik Duivel

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:59

cytec zou ik mee oppassen Bloos Heb daar hele nare verhalen over gehoord, ook slechte ervaringen van stalgenootjes en hoofcare beschrijft het als dierenkwelling.

Wat fijn dat Rava weer helemaal "goedgekeurd" is Haha! Ik heb ook goede ervaringen met holistisch dierenartsen, Steffi van der Laarse heeft Evita een aantal keer behandeld.

Ik denk precies zo Jcristina, ik verwacht ook helemaal niks meer van Evita. Steeds die tegenslagen als ik net dacht dat het weer lekker ging..
Ze is nu 22 en ik heb me er bij neergelegd dat echt rijden er niet meer in zit. Des te gelukkiger ben ik dan als ik eens een klein buitenritje met haar kan maken op een mooie zomeravond Lovers

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:50

Vasko, zo te lezen (als ik het goed heb) heeft jouw paard volgens de resultaten NET geen Cushing. Maar wel veel van de bijbehorende signalen. Ik denk dat hij het dan toch beter zou doen op medicijnen. Cushing of pre cushing paarden zijn erg gevoelig voor stress, bijvoorbeeld oudjes die een vriendje of vriendinnetje verliezen vallen daarna helemaal terug. Of paardjes die naar andere stal gaan gaan heel erg achteruit omdat ze zich niet veilig voelen. Wijzigen van een situatie van een cushing paard moet ook altijd heel voorzichtig gebeuren. Ik denk dat 'snachts ook buiten inderdaad te veel voor jouw paardje is, hij heeft waarschijnlijk baat bij rust en een veilig gevoel 's nachts. Hij heeft op de stal bij de kliniek kennelijk meer rust of een beter veiliger gevoel en doet het daardoor goed. Vergeet niet dat veel cushing of precushing paarden vaak zich ziek, zwak en MISSELIJK voelen, ze voelen zich niet zeker van zichzelf of sterk, daardoor kan 'snachts buiten of evt een maatje dat te veel praatjes heeft stress oproepen. Ik zou zeggen hou hem gewoon goed in de gaten als hij terug gaat en kijk of je inderdaad verbetering ziet door hem binnen te houden in de nacht. Het feit dat hij net geen cushing heeft zou ik ook heel erg goed in de gaten houden, want sommige paarden testen negatief maar hebben wel degelijk pergolide nodig om de bijwerkingen die ze toch al hebben onder controle te krijgen en dan is wachten tot ze "positief" testen eigenlijk niet slim omdat ze dan eerst nog meer verslechteren..

Luna is geweldig bezig, baasje eraf bokken. Wat een grappenmaker! Wel jammer dat ze nu last van schimmel heeft, ja dat klinkt wel als een van de gevoeligheden/bijwerkingen van cushing. Probeer in de gaten te houden of je haar weerstand nog extra kan boosten!

Je hebt ook hoefijzers die rondomrond goed afrollen en die heel erg veel bij hoefbevangen paarden in het zuiden worden gebruikt; kijk eens op hoofcare balance ofzo.. Ik hoop dat je wel binnenkort weer verbetering ziet en dat je iets met ijzers kan doen.

Verder een boel goed nieuws hier zie ik, heel erg fijn om te lezen Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Dan zijn we met zijn allen toch heel goed bezig met onze paardjes! Ben er heel blij mee voor jullie!

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:35

Vanmorgen mijn paardje opgehaald..
En nu blijkt toch dat hij wel net cushing heeft.. Boos!
De DA heeft mij alleen een vitamine b spul gegeven wat naar banaan ruikt..(kom even niet meer op de naam.) en dat moet ik hem dan 30mg per dag over het voer strooien..
De DA heeft me niks gezegt over verdere medicijnen.
Zijn haar valt er nu wel wat uit.. Alleen het eten gaat nog niet echt.
Klopt het dat paarden met cushing als je ze smorgens voert er de heledag over kunnen doen.
Knoeien ze ook veel?

Wat kan ik nu het beste doen?
A.S. Dinsdag komt er een vrouw die haar onderzoek doet en ook het voer en de omgeving enz.. gaat onderzoeken. Ik hoop dat ze me ook nog kan helpen met het een en ander.

Njaa echt balen.. pff

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan met rijden op hem? Hoe vaak? enzenz?

Bedankt allemaal.