[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:18

Ik heb hier ook van die mannetjes in de buurt!

Het enige wat helpt tegen zomereczeem is over de aangedane plekken heen pissen, volgens hen. (sorry voor het taalgebruik )

Equidea

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 01:21

Nou chris is dit jaar dus eindelijk ecxeem vrij (verhaal heb ik in dit topic volgens mij al 2x verteld). maarja begint ze eindelijk mooie dikke manen te krijgen, breken ze af, waardoor? ik weet niet, ik heb geen verstand van manen (ze glimmen wel heel mooi, ik schat ze al op een lengte van 18 cm ) Jah nogal penny, maarja wat verwacht je een pony hebt die in de zomer kaal is en in de winter een paar zielige centimetertjes kweekt.

Ik ga morgen eens zeuren of ik de camera kan meenemen, kan ik foto's plaatsen voor mensen die geinterreseerd zijn in het verschil van nu en pakbeet vorige 2 zomers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:40

Citaat:
Ik sprak vandaag een oudere man, die vertelde dat het komt van het gras en vooral vroeg in de zomer.
Vroeger deden ze dan (meestal bij de belze knollen) olie (van een auto) in de manen en staart en dat scheen het enige te zijn wat helpt zie hij. Ik heb zelf niet zo'n zin om die viezigheid in onze shet te smeren, maar misschien toch maar eens proberen op een klein stukje.........???

voortal olie op de huid gaan smeren, het is echt bewezen dat olie en afgewerkte olie huidkanker veroorzaken,dus ga alstjeblieft niet ermee aan het smeren.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:48

Mijn borstelframe van divoza helpt heel goed. Kunnen ze veilig schuren. Ze moeten hem even ontdekken maar na 2 dagen had die van mij hem al ontdekt. Staart en manen zijn nog helemaal heel.

Mirjam

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:30

ellepel schreef:
Citaat:

voortal olie op de huid gaan smeren, het is echt bewezen dat olie en afgewerkte olie huidkanker veroorzaken,dus ga alstjeblieft niet ermee aan het smeren.

Oké, bedankt voor de waarschuwing, maar geld dat voor alle soorten olie? En wat is voortal olie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:31

voortal is een type foutje! hahah moet gewoon vooral zijn.

maar afgewerkte motor olie en alle andere olie soorten die voor auto's ofzo worden gebruikt zijn gewoon schadelijk voor je huid..

koop gewoon een goed product, dat werkt toch t beste

Little_Sun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:46

Mijn pony heeft momenteel een boettdeken, wat heel goed bij hem helpt. Helaas is hij na 2 zomers al toe aan een nieuwe, en ik zit nu te twijfelen tussen 3 dekens.

- Boett Eczeemdeken hallsta
- Boett Eczeemdeken sweet itch
- Pagony Eczema

Op de site van Divoza kan ik niet zo goed het verschil vinden tussen de eerste twee boettdekens. Van de boettdeken weet ik dat hij mijn pony in ieder geval goed past, hoe het model van de pagona eczema zit weet ik niet. Mijn pony is redelijk stevig (kruising shet/welsh), met een best dikke buik.
Hij heeft last van zomerexceem, maar gelukkig niet zo heel erg dat hij zonder deken tot bloedens toe zou schuren ofzo. Daarom wil ik misschien dus de pagony proberen, aangezien dat qua prijs enorm schilt. Nou vroeg ik me af wat hier de ervaringen mee zijn. Alvast bedankt

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:53

Ik heb zelf de deken van Bucas. Nu voor het vierde jaar. Hij werd op een paar plekjes iets dun, maar dat heeft mijn vader zelf gerepareerd met een naaimachine.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:28

Ik heb de Pagony voor zowel mijn shet als ijslander. Bevallen goed.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:27

Ik heb de Boett, het is alleen jammer dat de riempjes om de achterbenen zo'n zwak punt zijn.. (Kwam ik achter toen zijn weidegenootjes later de hele achterkant van de deken hadden geknaagd)
Mijn pony krijgt intussen dus allemaal smeersels
Als voedingssuplementen krijgt hij zeewier knoflookappelazijn, knoflooktabletten, omega olie en binnenkort brandnetels, rozebottelthee en paardestaartthee.

Voor de wondjes kan ik echt Tea Tree Olie aanraden!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:34

Hoe gebruik je de Tea Tree Olie, Annemijn?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:35

Little Sun, ik denk dat het verschil tussen de Boett dekens is dat de firma Boett dit jaar nog weer een verbeterde versie heeft uitgebracht. Pasvorm en materiaal schijnen nog weer verbeterd te zijn. Misschien heeft divoza het oude en nieuwe model te koop?
Dat verhaal over die afgewerkte motorolie is me bekend....dat gebruikte men vroeger overal voor, voor wondjes, en zelfs om de stal te teren Ik zou nooit die smerige vervuilde troep op mn paard smeren.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:37

nog iets mbt tot knoflook.....als je er veel van gebruikt kan je paard bloedarmoede krijgen.
Ik heb ook allerlei dingen geprobeerd de afgelopen jaren en heb gemerkt dat de combinatie van eczeemdeken op doen voor het gekriebel begint en geen biks en supplementen voeren het beste werkt, dus zo "schoon" mogelijk houden.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:08

ik heb pagony, tevreden van prijs kwalitiet

ik heb hem nu 5 weken en moet wel zeggen, hij is voor het eerst in de maak (staartflap losgescheurd omdat mn paard wel nog steeds iet wat jeuk heeft)

nu staat hij dus al 24 uur zonder deken aan, spannend om te zien hoe ik hem straks ga aantreffen.

het weer is hier slecht (koud en regen) dus dat helpt, maar sinds vandaag heb ik wel een nieuw product dat ik ga testen. helaas alleen nog maar verkrijgbaar in België, het heet Crinis.

ik hou jullie op de hoogte over dit product!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:16

De Tea tree olie kan je direct op wonden doen, met een zalfje, op jeukende plekken, als vliegenspray.. Niet laten eten en niet in de buurt van ogen en slijmvliezen gebruiken.
Tis heel fijn spul, want de geur weert ook meteen vliegen
Alleen wel erg duur, maar het is zuinig in gebruik. Je kan het gewoon bij de drogist halen. ( Ik heb het bij de da-drogisterij gehaald.. )

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:25

Gebruik je het puur dan? Of meng je ergens door?
Dat was me nog niet helemaal duidelijk

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:35

Ik heb zowel de Pagony Eczema als de Boett.
De Boett is echt een paar klassen beter. Ik heb het model 2006, en ik heb hem besteld bij de IJslandershop (hoewel ik geen IJslander heb ). Ze hebben ook een voskleurige. Dat gaf voor mij ook de doorslag, omdat ik dus een vos heb.
Hij zit prima, je kunt op hun site ook maattabellen vinden, zodat je kunt meten en direct de goede maat kunt bestellen.
De stof is sterker dan de Pagony en ook de sluitingen zijn veel degelijker en makkelijker te gebruiken.
En hij trekt ook niet zo naar achteren, dat doet de Pagony wel. Daardoor gaat hij heel strak zitten bij de schouders.

De Pagony is echter veeel goedkoper, dus een prima alternatief. Ik heb hem nu als reserve. Ik heb hem als eerste besteld, omdat ik eerst wilde testen hoe hij zou reageren op zo'n deken. Als ie dan kapot gaat dan heb je niet meteen 200 euri verknald...maar het ging prima en toen heb ik dus die Boett gekocht.

Ik heb eerst ook nog een Ivanhoe bodydeken besteld, maar die zijn er alleen in het bruin en zand. De bruine kleur vond ik veel te donker, en de stof was ook erg dik, dus dat leek me veel te warm..hij viel ook ontzettend groot vond ik. Het voordeel is wel dat die stof elastisch is, en dat leek me veel lekkerder zitten. Maar ja, omdat ie dus zo donker en dik was heb ik hem teruggestuurd. Maar verder leek me de kwaliteit wel goed. De zandkleurige leek me veel te licht voor een vos..heb je zo'n spookje in de wei staan...
Met die voskleur ziet het er echt heel mooi uit!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:38

De Pagony Eczema van mijn ijslander trekt inderdaad wat naar achteren, maar die van mijn shet helemaal niet.
Zou het ook van de bouw van je paard afhangen, misschien?
Wat voor soort paard heb jij, Franka-Vosje?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:11

heb ook zins een paar weken een pagony erbij, moet zeggen op het eerste gezicht dacht ik, wow hij is presies het zelfde als de boett ( heb ook nog een boett van 5 jaar oud)

maar idd hij is van strak rond de schouders, de sluitingen zijn wat minder (mooi/makkelijk) en... binnen een dag al een gat!

kwa prijs scheeld het nogal natuurlijk,maar als ik weer aan vervanging toe ben, ga ik toch weer voor een boett deken.

heb ook nog een ivanhoe hals, daar ben ik wel ook erg tevreden mee, helaas kan ik die niet zo vaak gebruiken,want mevrouw gaat dan maar jeuken boven op d'r kont.

over tea tree, ik gebruik het in een mengsel van jojoba (drager)
lemongrass,lavendel,citroen,olijf, geranium en pepermunt als smeermiddel toch eventuelen wondjes werkt goed hoor!

Ammy01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:24

skessa schreef:
De Pagony Eczema van mijn ijslander trekt inderdaad wat naar achteren, maar die van mijn shet helemaal niet.
Zou het ook van de bouw van je paard afhangen, misschien?
Wat voor soort paard heb jij, Franka-Vosje?

Een Holsteiner:
Afbeelding

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:25

vandaag heeft zarina haar tweede insol enting gehad,ze schuurt dus beduidend minder dan vorig jaar,maar we twijfelen aan zomereczeem,
ze staat dag en nacht op de weide zonder deken,en doet nooit druk met het komen en vallen van de dagen,.
ze heeft ook nooit een harde manenkam,maar schuurt wel wat aande manen,maar schuurt ze niet stuk,schuurt ook haar staart tot ze een punker is,maar schuurt nooit kale plekken.

Mischien dat het met de insol weg is.
ik blijf duimen!!

Tricky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:21

Ik heb een fly free deken. Nieuw merk. Ben proefkonijn voor paardenmaat en krijg er binnenkort eentje helemaal op maat. Ik vind het een goeie deken, vooral als je 'm 's nachts om kan laten. Ikzelf doe dat niet, omdat ze 's avonds naar binnen gaat (mijn paard) en dan hoeft het niet. Het is sterk met klittenband, wel veel clipjes die je in het begin wel even moet uitpuzzelen. Maar als je de routine in de vingers hebt is het handig. Je kan 'm via Internet bestellen (zie mijn eerdere posting met foto's van de deken) of in de winkel, maar niet iedereen heeft 'm nog.

Olie in de manen heb ik ook eerder gehoord. Gewoon baby olie schijnt hetzelfde effect te hebben, hoeft niet eens van een duur merk. Ik ben zelf ook met een gecombineerd offensief bezig. Ik gebruik homeopatische tabletjes CureMok van VSM dat tegen allerlei huidaandoeningen werkt, zeggen ze. het is een experiment. Daarnaast heb ik van de firma Belebro in Brabant een kruidenpoeder als probeersel. Sinds ik het geef is de zon weg, dus ik moet wachten hoe het is als het nu eens eindelijk zomer wordt. Als het werkt, laat ik het weten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:51

ja leuk joh..babyolie in de manenkam }>

vorig jaar gedaan, pony kreeg hele vieze vette manen, alle zand e.d. bleef er ontieglijk in plakken en t hielp ook nog niet eens,want als je dier met babyolie inde felle zon gaat staan, kan de huid dus heel snel verbranden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:29

trouwens even een update over de mijne:

ben net bij hem geweest, toch een iets opgezette manenkam..

zag zelfs al 1 schuurplek erin zitten, heb meteen de weide verbouwd dat meneer niet meer bij die dikke boom erin kan gaan staan schuren

ik vermoed bij hem toch dat t gewoon aan teveel gras ligt ofzo.. heb zowat nog geen vliegen gezien namelijk...

ook op zijn kont had ie weer allemaal bultjes en plekjes zitten, de jeuk viel op zich nog mee, ik denk dat die summerwash van mij toch wel erg goed tegen de jeuk werkt.....

heb hem eerst maar es een kleinere weide gegeven, en hij krijgt geen brok meer( staleigenaar voerde hem dat nog per ongeluk als hij savonds op stal komt)

eerst maar es kijken of dat ook verschil uitmaakt

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:18

Bij Ivanka smeer ik nu met AVS gel. Helpt onder haar buik erg goed, voor de rest valt het me een beetje tegen. AVS helpt wel tegen het afbreken van haren. Dus ik smeer ook veel in de haren zelf, die breken dan niet zo snel af .
Verder is Ivanka begonnen met het schuren van haar hoofd . Erg sneu! Ik had vorige week een paar maskers laten komen, maar passen allebei niet en ik vind het ook doodeng om haar daar 's nachts mee rond te laten lopen.

Het valt me alleen heel erg op dat ze ontzettend veel jeuk aan haar achterbenen heeft. Komt dat door de eiwitten? Zoiets dacht ik ooit ergens gelezen te hebben, maar weet het niet meer...

Volgende week begin ik met de reinigingskuur Drainage Compositum. Daarna begin ik met homeopatische druppels van Culico.