[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:41

MyFee schreef:
Wie werken er hier allemaal met zwavelpoeder tegen mok?

Ik heb het tot nu toe altijd gebruikt. Alleen het poeder wat ik nog had staan is uitgewerkt (uit 2001), dus ben ik maar even met nestosil aan het smeren.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:44

Franka_Vosje schreef:
Ik ben het wel ergens in dit topic tegengekomen...van iemand die het aandurfde omdat ze het bij hele dure paarden ook deden, en het hielp geweldig.
Misschien kun je met de zoekfunctie kijken wie dat was en diegene een pm sturen?

Ja haha, dat was ik! Haha! , heb net een reactie geplaatst!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:27

Mooi. Mijn geheugen doet het nog Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:21

We hebben gisteren in het donker het verband om gedaan... nu maar hopen dat ze het er niet heeft afgehaald... zo slim is ze ook nog wel...

Dus dan maandag als alles goed gaat er weer afhalen... ik ben reuze benieuwd... we hadden het verband iets te hoog... dan met het nieuwe verband binden we het iets lager om. Kijken of dat ook lukt!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:44

Ik heb het er alweer afgehaald... het was teveel naar boven gekomen... en nu bleek er ook nog een plekje onder te zitten wat is begonnen te bloeden. Maar dat zat weer boven de mok... het gedeelte waar de zalf wel op zat is nu vrij van korsten...

Zal ik het weer gaan verbinden?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:27

Adriana schreef:
Ik heb het er alweer afgehaald... het was teveel naar boven gekomen... en nu bleek er ook nog een plekje onder te zitten wat is begonnen te bloeden. Maar dat zat weer boven de mok... het gedeelte waar de zalf wel op zat is nu vrij van korsten...

Zie mijn foto's en verhaal verder terug in dit topic.
Duidelijker kan ik het niet maken dat dit echt helpt.
Voor vragen pm me maar.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:56

Leedebee schreef:
MyFee schreef:
Wie werken er hier allemaal met zwavelpoeder tegen mok?

Ik heb het tot nu toe altijd gebruikt. Alleen het poeder wat ik nog had staan is uitgewerkt (uit 2001), dus ben ik maar even met nestosil aan het smeren.

Ow, okeej! Ik was namelijk heel benieuwd, omdat het bij mijn vorige Z2-Pony zo goed heeft geholpen!!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:55

Adriana schreef:

Om te voorkomen dat het verband naar boven verschuift kun je het bovenaan iets losser verbinden en onderaan iets strakker verbinden. Ook op 'beweegpunten' moet je het verband niet te strak doen.

Ik zou het wel weer gaan verbinden. Maar houdt dat wondje wel in de gaten. Het kan zijn dat deze is ontstaan door het verband (te strak/schuurt/etc.) maar het kan ook door iets anders komen (oud wondje/smeerig plekje wat opengeschuurd is/etc.)

Ik ben heel benieuwd hoe het verder met de mok gaat! Knipoog

wietselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:02

ik rij met een fries, die krijgt het ook
tis egt irri!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:07

Ok, nou bij Josiane is het zo goed als weg. Maar bij Nathalie die het ook zo erg heeft blijft het ongeveer gelijk, wordt wel iets minder. Morgen heb ik weer hulp, dan zullen we het weer gaan verbinden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:20

bij mijn pony zit het in 1 been hoog in de koot, op 1 lijn. het zit er al heel lang nu (is gebeurd verbrand bij het hete weer in juli) maar 1 strook wil niet weg, wat kan ik hieraan doen? of moet ik er niks aan doen? en hoe moet dat straks met scheren?? ze word meestal helemaal geschoren dus.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:16

Mok moet altijd behandeld worden, anders kan het uiteindelijk leiden tot einschuss!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:28

dollemina schreef:
Na 3 dagen in verband met betadine is er duidelijk verbetering.

De eerste foto is van maandag toe ik de kortsen er nog niet had afgeweekt met betadinescrub en voordat het in verband ging met betadine oplossing.
De tweede foto is van vandaag (donderdag).
Het been gaat nu voor 4 dagen in het verband.

Afbeelding
Afbeelding

Hoi,
Ik had geen zin om het hele verhaal weer opnieuw te plaatsen maar zie hoe ik de mok behandel en het resultaat in 3 dagen.
We zijn nu weer een week verder en de mok is bijna helemaal weg.
Voor vragen kun je me altijd een PB sturen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:45

Ik heb een bijkomend probleem... ze staan nog steeds dag en nacht in het land... en met de laatste dagen is het land zeiknat geworden... ze staan gelukkig vooral op de hoger gelegen delen... maar net deze merrie plonst het meest door de greppels...

nadja87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:41

head&shoulders helpt bij mij fries ook erg goed

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:59

mijn pony had afelopen keer met het warme weer soort mok, zonnebrand, zag er wel hetzelfde uit als de foto's hierboven maar nu zit er nog een heel klein beetje. maar ik voel dat de koot waar mok gezeten heeft harder is dan de koot waar niks zat, is dit littekenweefsel?

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:40

*meld zich*

wie heeft er ervaring met dit middel?
(van de paardendrogist)
Afbeelding
Vetramil
Vetramil® is een wondzalf op basis van honing en essentiële oliën voor oppervlakkige en diepe wonden bij kleine en grote (huis-)dieren. Vetramil ® bevat zuivere honing en essentiële oliën. De zalf is gemaakt van 100 % natuurlijke grondstoffen en bevat geen conserveermiddelen of residuen van toxische stoffen. Door de vette samenstelling blijft de zalf ook in een natte omgeving goed op de huid en het wondoppervlak gefixeerd. De honing verzacht de beschadigde huid en bestrijdt wondinfecties. Door de essentiële oliën komt de huid tot rust en wordt de wondheling gestimuleerd. De wond sluit zich sneller en de littekenvorming is beperkt.

Honing
Vetramil® bevat anti-bacteriële honing voor medische toepassingen. Hierdoor worden geïnfecteerde wonden snel schoon. Door de anti-inflammatoire werking van honing komt de wond tot rust en wordt het wondhelingsproces gestimuleerd.

Essentiële oliën
Vetramil ® bevat essentiële oliën die een verzorgende werking hebben op de beschadigde huid. Bovendien houden de essentiële oliën vliegen op afstand en door de bittere smaak van de essentiële oliën likken de dieren niet aan de zalf.

Gebruik
De wond zonodig schoonmaken en drogen met een schone tissue
Eenmaal daags de zalf ruim aanbrengen op de wond
Bij geïrriteerde huid de zalf goed insmeren
Kleine wonden niet afdekken
Grotere wonden afdekken met een gaasje en het gaas fixeren door middel van een verband
De behandeling stoppen wanneer de wond dicht is

Toepassingen
Oppervlakkige en diepe wonden bij kleine en grote huisdieren
Geïnfecteerde wonden (o.a. mok bij paarden)
Verzorging van de huid bij schimmelinfecties en maneneczeem bij paarden

vrij nieuw middel..

owjah, ik gebruik nu sudocremé, en calendula gelei.

tip: ;)
-en ik denk voor de paarden die mok gevoelige koten hebben, en het natte week komt eraan, alvast moeten gaan "behandelen" bijv. na het wassen van de benen met schampoo (wat vaak beetje trekkerig na-voelt voor een paard) wat babypoeder in de koot poederen..
en als ze dan eenmaal mok hebben ga je over op een andere behandeling.
(want zolang een paard geen mok heeft ga je ook niet smeren)

- als je paard een beetje mok plekjes heeft, hoef je niet metteen de koot af te scheren, maar je kan het ook omhooghouden door een elastiekje..

en dit kwam ik op een site tegen (www.natuurlijkdierengenezen.nl):
mok
Je kan de mok aan de buitenkant behandelen met de volgende 100% natuurlijke essentiële oliën. Maak een flesje basisolie van 50 cc, met daarin jojoba-olie, toevoegen; 15 druppels tea tree olie, 8 druppels geranium olie en 10 druppels lavendel olie (goed door elkaar schudden). OF gebruik aloe vera gel met geranium, lavendel olie en een druppeltje rescue van Bach bloesem remedies. Het voordeel van de aloe vera gel is dat deze verkoelender werkt dan de jojoba-olie.

Let wel dat al deze oliën 100% natuurlijke essentiële oliën zijn en alleen tea tree en lavendel mogen puur gebruikt worden. Met andere woorden geranium moet altijd vermengd worden met jojoba-olie anders kan dat gaan irriteren en kan dus gevaarlijk zijn. Deze oliën zijn o.a. te koop in reformzaken.

Wrijf de eerste 2 weken, 2 keer per dag de olie op de mok plek en vervolgens 1 keer per dag totdat de mok weg is. De olie zorgt ervoor dat er een laagje over de mokplek komt en dat daardoor het paard ook minder last heeft en dus beter bereidbaar is. Zorg wel dat je zoveel mogelijk op een droge ondergrond rijdt en desnoods stappen op straat waar minder zand voorkomt.

Heeft je paard een ernstige vorm van mok dan is het verstandig om je paard ook inwendig te behandelen. Ga niet zelf experimenteren maar laat dat over aan deskundigen op dit gebied. top

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:57

Interessant hoor...ik heb geen ervaring maar ik kreeg wel een monstertje bij mijn bestelling van de paardendrogist...weer goed bezig daar Haha!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:20

Adriana schreef:
Ik heb een bijkomend probleem... ze staan nog steeds dag en nacht in het land... en met de laatste dagen is het land zeiknat geworden... ze staan gelukkig vooral op de hoger gelegen delen... maar net deze merrie plonst het meest door de greppels...

Het is inderdaad vetje verrot om in deze tijd mok te behandelen. Alleen het vochtgehalte van de lucht is al erg hoog. Het beste voor die merrie is om hem op stal te zetten...maar goed, dat wil je zelf natuurlijk ook het liefst Knipoog .

Als je bij het verbinden van het been nu eens extra watervaste tape (alleen over het rekverband!) aanbrengt. En op deze manier er dus voor zorgt dat de kootholte etc. iets minder nat wordt dezer dagen. Zorg wel dat je de watervaste tape niet helemaal tot bovenaan aanbrengt. Het liefst alleen bij de hoef. Wat je wel kunt doen, maar het is niet mijn voorkeur, is dat je de tape verbind totaan de kogel. Wel losjes want het deel moet natuurlijk soepel kunnen bewegen.
Bijv: Tapen, beginnen onderaan (daar waar het rekverband ook begint) bij de hoef. Dan bij de bewegende delen losjes tapen, maar wel dicht (dus tape over tape zodat er niets tussenkomt, maar niet strak tegen het rek-verband aan).
En dit net tot aan de kogel, of tot net over de kogel heen. Als je het tot aan de kogel verbind loop je het risico dat het sneller afzakt. Als je het tot over de kogel verbind zakt het dus minder snel af.

Hoe gaat het met de rest van de paarden in de wei?
Pas wel op dat er geen modder ontstaat. Dit is de grootste boosdoener van mok als de paarden in de wei staan.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:40

Mijn verzorgpony heeft heel erge mok bij beide achterbeentjes. Nu heb ik zaterdag wedstrijd, ik wil dit afzeggen wegens het besmetten van andere paarden. Maar mocht de mok vrijdag bijvoorbeeld over zijn is het dan wel zo verstandig om zaterdag mee te rijden? Of kan ik beter helemaal niet mee rijden?

Alvast bedankt! X

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:07

Volgens mij is het niet besmettelijk...het is al eerder aan de orde geweest in dit topic.
Als je wilt meedoen kan dat volgens mij wel alleen wel goed insmeren zodat het soepel blijft. En natuurlijk alleen als je pony er zelf geen last van heeft en kreupel is, maar dat spreek vanzelf lijkt me!

En...als de mok zo erg is, dan zal het vrijdag denk ik niet over zijn...dat zou wel heel snel zijn. Als je dit topic leest vind je heel veel bruikbare tips om het beter te maken, en als het echt te lang duurt de DA erbij halen!

Succes en hopelijk en mooie wedstrijd!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:10

Hoi Zidaantje, helaas is een deel van de weide wel een moddepoel... ze zouden deze week naar een schone weide. Die veel droger is. Alleen daar staan plotseling jaarlingen in...

Behandelen heeft op dit moment piep geen zin, het land is nat en modderig, gelukkig droogt het nu snel op. Dan kan ik de schade opnemen. Vandaag kan ik betadine shampoo ophalen bij de apotheek. Dan kan ik straks de plekken schoonwassen en goed droogmaken...
Ik heb ze liever zo lang mogelijk buiten, want straks als ze op stal komen staan ze in een smerigere box dan dat de weide ooit zal worden... ze komen er namelijk dan niet meer uit en deze merrie is ook nog een luchtzuiger...

Met de andere paarden gaat het in principe goed, op 1 merrie na die probeer ik terug op gewicht te krijgen. Die is veels te mager. Je mag me ook toevoegen op msn Knipoog

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:51

Ik zou toch verbinden hoor ook al staan ze in een modderige wei.
Dan maar elke dag of om de dag opnieuw verbinden.
Mijn paard staat ook elke dag buiten en met de regen van vorige week heb ik gewoon wat vaker verbonden.
Ik ga weer het been opnieuw schoonmaken en verbinden. Heb het zaterdag voor het laatst gedaan.
Ik maak in iedergeval weer foto's voor dit topic.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:17

Oke. Jammer joh! De algehele situatie helpt niet echt bij het bestrijden van de mok... Verdrietig Maar niet opgeven! Ook niet in een modderige wei Knipoog
Ik zou wel blijven verbinden. Ookal staan ze in de modder.
Als je wel verbind zal er geen of weinig verbetering zijn, maar als je niet verbind kan de mok alleen maar erger worden en ben je weer terug bij af.

Hou me op de hoogte! Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:27

Zucht dat is idd waar... ik zal vanavond eens kijken...