[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:34

@ Tieme; hij krijgt gewoon basisbrokken. Ik geloof 2x per dag. (Een halve schep ongeveer). Als hij overdag op de wei heeft gestaan, krijgt hij 1x in de avond een schep.
Er ligt ook altijd hooi & stro voor de stal.
Meestal na het rijden krijgt hij ook ongeveer een halve schep brokken.
Zou hij dan andere brokken moeten krijgen ?
En hoeveel dan ? (En hij krijgt geen krachtvoer Knipoog )
Misschien, als hij dan toch na het eten blijft "kribbebijten" dat ik toch maar iets van maagconsumptie ga halen.
Want hij doet het alleen als hij net brokken op heeft.
En heel soms uit verveling ... maar dat is (eigelijk) nooit. (Omdat hij overdag op de wei komt, en toch altijd wel iets te doen heeft Lachen )

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:46

[quote="[gast1122]"]
@ Tieme; hij krijgt gewoon basisbrokken. Ik geloof 2x per dag. (Een halve schep ongeveer). Als hij overdag op de wei heeft gestaan, krijgt hij 1x in de avond een schep.
quote]

brokken en dus ook basisbrokken en bijv. muesli = krachtvoer. Knipoog

evt. kan je muesli of granenmix gaan voeren. dit is lichter verteerbaar.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 06:19

even een vraag:

Op dit moment heb ik een paard staan op proef. Maar het doet kribbebijten/ luchtzuigen. (pakt voorbak vast en zuigt dan lucht naar binnen. ) volgens mij alleen als ik in de stal ben ( of iemand anders). En er zitten in de muren wat kuilen. door tanden gemaakt dus ook hetzelfde denk ik als je er niet ben maar dat is niet 100 % zeker.

Mijn vraag:
Kan ik dit paard zonder problemen kopen of zouden jullie dit absoluut niet doen? En waarom wel of waarom niet?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:50

ik heb mijn paard gekocht zonder dat ik wist dat het een luchtzuiger was, als ik het had geweten, had ik hem denk ik niet gekocht. ik zie luchtzuigen toch als probleem en zou als ik het van tevoren zou weten niet aan een luchtzuiger beginnen. maar nu ik er een heb, vind ik het wel best, maar liever had ik gehad dat hij het niet deed, want soms erger ik me er wel aan..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:08

ogod ik ben opzoek naar een 2e pony en het intresseert me echt niet hoor of ie luchtzuigt.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zo leuk zal vinden om 2 luchtzuigers te hebben dan heb ik het gevoel dat ik snel geweigerd zal worden.

Wie is er ooit wel eens geweigerd op stal of gepest zie paar post hier boven.
Daar heb ik verteld hoe ze hebben gedaan tegen mijn pony

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:09

tita schreef:

Er werd teer op zijn bak-rand gesmeerd en op de box deur..ik vond hem een keer op stal met hoofdstel in en sper-riem strak...
Als ik op de poetsplaats stond en ging mijn zadel halen dan gooide ze borstels naar hem toe.....
vreselijk en ik kon niet weg daar want toen leasde ik de pony van die stal

dit bedoel ik

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:42

Ik heb zo'n ''windzuiger'' zoals jij het noemt, ik noem het gewoon een luchtzuiger Knipoog Mijn merrie zoog van de een op de andere dag lucht, gewoon zonder iets vast te pakken. Het is dus zeker niet zo dat zuigen vanuit de lucht een ''geëvalueerde'' vorm van kribbenbijten is Knipoog Aangezien er destijds al veel werd gesproken over maagproblemen ed. heb ik haar uit voorzorg laten onderzoeken door mijn va. Mijn va vertelde me dat mijn paard medisch gezien geen afwijkingen/klachten had en dat het luchtzuigen waarschijnlijk was ontstaan uit verveling. Het was mij eigenlijk al wel duidelijk waardoor het zuigen was ontstaan. Mijn paard stond destijds namelijk noodgedwongen een maandje op de paddock ipv op de wei en hier is alle ellende mee begonnen, hiervoor heeft ze namelijk nog nooit luchtgezogen of andere stalgebreken gehad.

Blijkbaar is mijn paard gewoon bizar snel verveeld en heeft ze hierdoor het luchtzuigen ontwikkeld. Het is dan ook niet zo dat mijn paard op vaste tijden zuigt. Soms zuigt ze dagenlang praktisch niet om vervolgens weer wel te gaan zuigen. Ze zuigt ook om (negatieve) aandacht te trekken. Zolang ik met haar alleen ben zal ze niet gaan zuigen maar zodra het drukker wordt in haar omgeving of iemand haar aandacht geeft dan begint ze. Vooral de ''ach, wat doe je nu gek paard'' schijnt ze leuk te vinden en motiveert om nog even extra te zuigen Clown Als ik vervolgens even boos haar kant op kijk en even laat horen dat ik het zuigen niet op prijs stel dan stopt ze ook.

Vervelend is het wel maar ik ben bang dat ze het nooit meer helemaal af zal leren.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:38

hoi
je kan toch ook een luchtzuigband om doen
hij of zij kan dan nog wel luchtzuigen maar niet zo veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:56

Als je iets verder gelezen had dan alleen de laatste post had je gezien dat hier niet echt fans van een luchtzuigband zijn omdat zo'n band de oorzaak van het zuigen niet oplost. Daarnaast kan zo'n ding ook nog schade aan je paard veroorzaken zoals een kapot strottehoofd of scheve halswervel.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:06

mijn paard doet ook kribbebijten, had ook een maagzweer toen we hem kochten & heeft die schijnbaar lang mee gelopen. Wij hem daar maagsuplimenten voor gegeven op advies van de dierenarts, maar het kribbebijten bleef. Het is dus echt pure verslaving geworden.
Maar nu nog een vraag, mij is verteld dat sommige paarden ook doen luchtzuigen omdat ze gewoon echt een zuigbehoefte hebben (net zoals sommige baby's) omdat ze te vroeg zijn afgespeent??
Verder heb ik gezorgd voor een bal die ik 2x per dag vul met een beetje muesli, hij staat dagelijks op wei & krijgt voldoende hooi. Het enigste is dat iedereen gek word in de stal als hij ermee aan het spelen is, maar hij doet het dan wel niet zoveel. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:18

Tyke of je een luchtzuiger wilt kopen is geheel aan jou. Ik heb een luchtzuiger, die het prima doet in de sport. En ik laat haar gewoon luchtzuigen. Ze doet het alleen rond etenstijd. Wel moet je zelf overwegen of je er tegen kunt (sommige mensen worden er geirriteerd van) en of je je paard een stalling met veel weidegang kunt bieden. Dat is noodzakelijk voor luchtzuigers vind ik. Kun je dat.. en vindt je het een geweldig paard... Lekker doen. Kun je nog onderhandelen over de prijs ook...

Wil je je paard echter met en band om op stal zetten 24 uur.. Dan vooral geen luchtzuiger kopen. Dat zou zeer dieronvriendelijk zijn. Die banden zijn sowieso erg dieronvriendelijk en ze kunnen er interne beschadigingen aan overhouden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:01

Ik heb nu een beetje bonje met mijn baas. Ik werk op een hele luxe dressuurstal en die van mij zuigt heel heftig de hele dag door. Nu staan er een paar paarden van klanten bij en dat zijn geen goedkope dieren. Ik moet hem nu zijn band weer om gaan doen, iets wat ik totaal niet wil ivm scheve halswervels die hij al eens heeft gehad door toedoen van zo'n band. Iemand een andere oplossing? Hij krijgt al 7 keer per dag te eten waarvan drie keer een flinke hoeveelheid hooi. Helaas hebben we geen wei, maar gooi ik hem wil iedere middag een uurtje in de paddock... Wil hem die band niet omdoen, maar hij mag ook niet meer luchtzuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 16:30

Andere stal zoeken.
Of wellicht een laatste poging doen om dure pensiongasten en eigenaar uit te leggen dat ze het niet overnemen. Is onderzoek naar geweest van faculteit ergens in jaren negentig. Misschien kun je dat nog optrommelen.

En anders zou ik voor mijn paard kiezen en echt een andere plek voor je paard zoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:54

denk idd dat het lastig wordt.
is er geen stal waar andere paarden hem niet kunnen zien? dan hoeven ze ook niet bang te zijn dat het over word genomen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:56

ben zelf trouwens helemaal blij.

toen ik rowdy kocht (iets meer dan een jaar geleden) zoog hij redelijk veel lucht. voornamelijk naar het eten.

hij staat sinds hij bij mij is 24/7 buiten en krijgt nu ook ander voer. op de wei zuigt hij niet meer.

met oud op nieuw moest hij binnen, was dus bang dat hij weer ging zuigen.
maar de eigenaar van de stal is om de paar uur wezen kijken en heeft hem niet zien zuigen. het lijkt er dus op dat het helemaal over is Haha!

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:17

hey iedereen,

mijn paardje is gisteren ziek geworden en had opeens windkoliek..
tot nu toe heb ik nooit geweten dat zei een windzuiger is ze doet het allesinds 100 procent zeker niet op voorwerpen
maar nu ben ik aan het denken of het niet van iets anders komt, ze trekt meestal zo van die rare bekken als ze geen aandacht krijgt zo'n soort van knabbelen met de tanden en gekke bekken trekken kan dit ook een soort van luchtzuigen zijn ?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:03

Anya schreef:
Andere stal zoeken.
Of wellicht een laatste poging doen om dure pensiongasten en eigenaar uit te leggen dat ze het niet overnemen. Is onderzoek naar geweest van faculteit ergens in jaren negentig. Misschien kun je dat nog optrommelen.

En anders zou ik voor mijn paard kiezen en echt een andere plek voor je paard zoeken.

Helaas snapt een eigenaar van een paard dat te koop staat voor 4 ton niet dat ze het niet overnemen. Ik wil eigenlijk ook een andere stal voor hem zoeken, maar ik werk nu voor mijn stalling, paard staat gratis en als ik hem ergens anders neer ga zetten, dan kom ik financieel niet meer rond denk ik... Ik weet het, is niet de juiste instelling Knipoog
Had zo de hoop dat er mss nog een andere oplossing zou kunnen zijn voor hem. Anders dus toch maar verhuizen en weer lekker de wei in!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:10

MarchaL schreef:
Ik heb zo'n ''windzuiger'' zoals jij het noemt, ik noem het gewoon een luchtzuiger Knipoog Mijn merrie zoog van de een op de andere dag lucht, gewoon zonder iets vast te pakken. Het is dus zeker niet zo dat zuigen vanuit de lucht een ''geëvalueerde'' vorm van kribbenbijten is Knipoog Aangezien er destijds al veel werd gesproken over maagproblemen ed. heb ik haar uit voorzorg laten onderzoeken door mijn va. Mijn va vertelde me dat mijn paard medisch gezien geen afwijkingen/klachten had en dat het luchtzuigen waarschijnlijk was ontstaan uit verveling. Het was mij eigenlijk al wel duidelijk waardoor het zuigen was ontstaan. Mijn paard stond destijds namelijk noodgedwongen een maandje op de paddock ipv op de wei en hier is alle ellende mee begonnen, hiervoor heeft ze namelijk nog nooit luchtgezogen of andere stalgebreken gehad.

Blijkbaar is mijn paard gewoon bizar snel verveeld en heeft ze hierdoor het luchtzuigen ontwikkeld. Het is dan ook niet zo dat mijn paard op vaste tijden zuigt. Soms zuigt ze dagenlang praktisch niet om vervolgens weer wel te gaan zuigen. Ze zuigt ook om (negatieve) aandacht te trekken. Zolang ik met haar alleen ben zal ze niet gaan zuigen maar zodra het drukker wordt in haar omgeving of iemand haar aandacht geeft dan begint ze. Vooral de ''ach, wat doe je nu gek paard'' schijnt ze leuk te vinden en motiveert om nog even extra te zuigen Clown Als ik vervolgens even boos haar kant op kijk en even laat horen dat ik het zuigen niet op prijs stel dan stopt ze ook.

Vervelend is het wel maar ik ben bang dat ze het nooit meer helemaal af zal leren.

Bij mij op stal staat er ook een paard die dit doet.
Hierhebben ze wat op gevonden.
Hij heeft dag en nacht een halster om waaraan een dun bitje zit. Dit is een hol bit met gaatjes erin.
Wanneer hij lucht hapt kan hij het niet doorslikken.
Het bit is dun en hangt behoorlijk los in de mond. Hij kan ermee eten en drinken en heeft er absoluut geen last van.
Als hij zuigt of lucht hapt komt de lucht aan de zijkanten van de bitjes eruit.
Hij heeft nu nooit geen last van eventuele gevolgen van het luchtzuigen.

Alleen het geluid van dat bit is irri.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:39

deze vorm van luchtzuigen heeft mijn merrie dus ook he!
ze staat gewoon voor zich uit te staren en doet haar hoofd dan iets omlaag en blurp.. zuigt flink lucht. dit kan ze heel lang en regelmatig achter elkaar herhalen. echt super irritant.
Ik heb zelf het vermoeden dat ze is gaan luchtzuigen wegens verkeerd voer dieet van vroeger, waardoor ze altijd last had van haar buik en veel ziek is geweest.
nu is dat alles allang opgelost,maar ja.. die verslaving van dat luchtzuigen krijgen we er nu niet meer uit.
ze heeft ook geen luchtband om, want die werkt niet bij haar Verward

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:11

Zooist schreef:
Bij mij op stal staat er ook een paard die dit doet.
Hierhebben ze wat op gevonden.
Hij heeft dag en nacht een halster om waaraan een dun bitje zit. Dit is een hol bit met gaatjes erin.
Wanneer hij lucht hapt kan hij het niet doorslikken.
Het bit is dun en hangt behoorlijk los in de mond. Hij kan ermee eten en drinken en heeft er absoluut geen last van.
Als hij zuigt of lucht hapt komt de lucht aan de zijkanten van de bitjes eruit.
Hij heeft nu nooit geen last van eventuele gevolgen van het luchtzuigen.

Alleen het geluid van dat bit is irri.....

dat bit kunnen ze er uithalen want ze kunnen de lucht niet inslikken. dat is allang bewezen. en al zouden ze wel lucht ik kunnen zuigen dan houdt dat bitje dat echt niet tegen. zolang ze hun water en eten door kunnen slikken zdan zouden ze ook lucht in kunnen slikken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:14

Water en voer loopt niet weg via de gaatjes in het bit. Lucht wel....
Zij zeggen dat het helpt dus wie weet kan het bij een ander ook helpen.
Op Bodegraven maken ze deze bitten nu ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:29

@ Zooist; is dat dan een bit om mee te rijden, of op stal in te doen (bv. aan een halster?)
Niet dat ik dat zelf ga doen ! Alleen ik heb er nog nooit van gehoord ?
Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:31

Tieme schreef:
[gast1122] schreef:
quote]

brokken en dus ook basisbrokken en bijv. muesli = krachtvoer. Knipoog

evt. kan je muesli of granenmix gaan voeren. dit is lichter verteerbaar.

Ohhh dus basisbrokken is krachtvoer Haha!
Het is het proberen waard Lachen Alhoewel ... Hij het 1 tot 3 zuigjes na het eten doet, en zelfs niet als er gewoon hooi en stro voor zijn stal ligt.
Maar bedankt voor de tip ! Lachen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:32

[gast1122] schreef:
@ Zooist; is dat dan een bit om mee te rijden, of op stal in te doen (bv. aan een halster?)
Niet dat ik dat zelf ga doen ! Alleen ik heb er nog nooit van gehoord ?
Xx

Alleen op stal..... als het niet in zit gaat ie gelijk lucht staan happen....
Het is niet bedoeld om mee te rijden.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:10

Ik heb wel een idee voor dat paard wat niet mag luchtzuigen,
doe hem een soort van muilkorf om met een klein eetgat, ik gebruik die bij een welsh van mij en ze kan wel graazen en eten maar niets vastpakken, altijd beter dan een band om,
heb wel een adres waar je deze voor 25 euro kunt kopen,