[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:08

irmalouise schreef:
Ik heb het in het zwart gekocht bij de xenos, ik zou het vanavond eens goed vergelijken met de echte netrelief van de paardendrogist.
Maar mij lijkt me het gaas van de xenos fijner voor de toch al gevoelige paardenneus, omdat het volgens mij zachter is dan de netrelief.
Jullie horen vanavond mijn bevindingen.

Eigenlijk vind ik het geen gaas maar een soort vliezeline?!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:33

Die witte is van de Xenos.. dat slappe spul idd

Die beige stevige is van de karwei, het echte netje schijnt ook iets steviger te zijn.. Dus denk dat ik die beige maar probeer
Afbeelding

Antheman

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:27

Ik heb 2 jaar terug allerlei netjes in elkaar gezet.

Waaronder ook een van vreselijk duur pollengaas van TESA. (Die maken ook horgordijnen)

Dat heb ik destijds voor 30 euro gekocht, 2 netjes uit gemaakt en verder ligt het hier maar te liggen. Dat is heel fijn gaas, gaat geen pol doorheen.

Ik kan voor de liefhebber voor 5 euro een stukje afknippen en opsturen.

Andor schudt gelukkig zo weinig dat we redelijk goed kunnen rijden. Nu met dit droge zonnige weer heeft hij er veel meer last van ,maar we galoperen zelfs. Voor ons zijn de pollennetjes niet meer nodig.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:00

Antheman schreef:
Ik kan voor de liefhebber voor 5 euro een stukje afknippen en opsturen.

Andor schudt gelukkig zo weinig dat we redelijk goed kunnen rijden. Nu met dit droge zonnige weer heeft hij er veel meer last van ,maar we galoperen zelfs. Voor ons zijn de pollennetjes niet meer nodig.

Ik wacht nog even af, maar misschien heb ik interesse.

Bij Olivia is de galop trouwens de fijnste gang. Zolang je haar de vrijheid geeft van voor, dan schudt ze echt nauwelijks in de galop. In de draf en stap is het erger. Ze schudt nu wel minder als er niets aan haar hoofd zit.

Mijn instructrice is trouwens van mening dat het gedeeltelijk rijtechnisch op te lossen is. Dus ik hoop dat ze gelijk heeft. Dat zou een hoop ergenis schelen. Voorlopig ga ik als ik overdag rij met een touw om der nek rijden zodat ik niet in der mond zit en in de avond wel weer met hoofdstel.

Weet trouwens iemand een site om een filmpje te uploaden? Het is net te groot voor zippyvideos.

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:15

Mijn vader (no verstand van paarden netjes of weet ik het), maar die vindt het maar grote onzin om een netje zelf te maken..

Dat werkt toch niet en die superdure netjes die je in de winkel kan kopen, zullen wel van speciaal gaas gemaakt zijn ofzo...

http://img266.imageshack.us/img266/2416/dsc000042kl.jpg maar bij die beige.. zijn de mazen toch ong. even groot als het echte netje?

En zit daar echt verschil in, in een echt netje en een nepperd?

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:18

Het zwarte gaas van de Xenos is een erg fijne maas, vind ik zelf, heb het vergeten te vergelijken met mijn echte netrelief, maar denk dat het aardig overeen komt met het xenos gaas.
Het beige gaas vind ik op de foto van coentjuh wel groot lijken.

Kimmegie gaat nu proberen foto's te plaatsen van mijn paard met de echte netrelief van de paardendrogist.

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:20

Maar welke heb jij dan van de Xenos? Mijn moeder zei dat er 2 soorten waren.. de 1 voor pollen en de andere gewoon voor beestjes enzo?

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:25

Hier de foto's van het netje die irmalouise bij haar paard om heeft:

hier heeft hij hem om zijn neus en de hoofdkap is tegen het schudden:
Afbeelding

Hier is het netje zoals hij is als hij af is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan countjuh.
Succes in elk geval

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:30

hee ja super.. nu snap ik beetje hoe die in elkaar zit...

maar jongens wat zal ik doen..

die dunne, eigenlijk soort van vliezeline volgens narco, eerste bericht op deze pagina.. van de xenos?

dat is `n andere als die tegen de pollen? dus zou ik die gaan halen? is die oo iets steviger?

of toch die stevigste van de 'karwei'?

En hoe krijg ik het in hemelsnaam zo 'gebogen/bol' zeg maar, want hij valt om de neus als goed is!

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:31

Coentjuh schreef:
Maar welke heb jij dan van de Xenos? Mijn moeder zei dat er 2 soorten waren.. de 1 voor pollen en de andere gewoon voor beestjes enzo?

Ik heb degene die jij in het wit heb, in het zwart.
Die voor de pollen heb ik ook gezien, maar vond die wel heel erg "dicht" was een soort papieren vilt. Volgens mij krijgt hij het daar helemaal benauwd van.
Maar het netrelief netje heeft ook gaatjes. De foto's van Kimmegie laten dat duidelijk zien. Ik ga dinsdagochtend even bekijken of de mazen echt zoveel schelen, maar ik denk het niet. Ben het vanavond vergeten stom he.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:37

Nou, ik heb steeds meer het idee dat het bij Aileen niet in maar tussen de oren zit.
Volgens de staleigenaar doet ze het absoluut niet in de wei of op stal, en idd heb ik dat ook nog nooit gezien.

Vandaag heb ik voor het eerst weer een poging gedaan dressuur te rijden. Het ging wel heel erg beroerd, maar ja, ik heb eigenlijk al een paar maand niet of nauwelijks gereden. Dus wat kan je verwachten? en met die harde wind was ze ook nog eens flink kriebelig, dus wegspringen voor niks en vluchten voor het been.
het eerste kwartier ook nog eens flink schudden met het hoofd.

Toen heb ik haar maar eens flink op haar donder gegeven (niet voor het schudden natuurlijk maar wel voor het niet reageren op kuithulp). Nou, ze vergat verder helemaal te schudden.

Ik heb dus nu 3 x weer gereden. Het beeld is het zelfde; het eerste kwartier heel erg schudden en dan wordt het snel beter, en is het grotendeels weg.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:40

Ik zou die van xenos nemen.
Ik ga er zelf proberen deze week er ook eentje te maken. Ik dacht zelf om de "bolling" te maken door er aan de buiten rand elastiek in te zetten, dan word het wel wat rimpelig maar dan krijg je waarschijnlijk wel die bolling erin. Maar ik ga mijn moeder vragen hoe zij denkt hoe we het kunnen maken, voor mij is het natuurlijk makkelijk want ik heb een voorbeeld.
Ik ga dinsdag het wel eens uitvogelen, het netje bestaat eigenlijk uit 3 delen en als je die namaakt dan krijg je waarschijnlijk de bolling er ook in.

Coentjuh, misschien is het een idee, dat ik van papier de delen naar je opstuur, dan heb je iig een voorbeeld en kan je het proberen te maken, en dan kun je het van beide gazen maken en uitproberen.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:18

De net relief kan je ook kleiner knippen. Dus zou niet een al te kleine maat nemen. Ik heb er nu twee keer mee gereden en het lijkt iets te helpen. Helemaal schudvrij is Jaca helaas nog niet, maar ik geeft het wat tijd.

Ik zal binnenkort even een filmpje maken zodat jullie kunnen vergelijken

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:05

beantsje schreef:
Nou, ik heb steeds meer het idee dat het bij Aileen niet in maar tussen de oren zit.
Volgens de staleigenaar doet ze het absoluut niet in de wei of op stal, en idd heb ik dat ook nog nooit gezien.

Vandaag heb ik voor het eerst weer een poging gedaan dressuur te rijden. Het ging wel heel erg beroerd, maar ja, ik heb eigenlijk al een paar maand niet of nauwelijks gereden. Dus wat kan je verwachten? en met die harde wind was ze ook nog eens flink kriebelig, dus wegspringen voor niks en vluchten voor het been.
het eerste kwartier ook nog eens flink schudden met het hoofd.

Toen heb ik haar maar eens flink op haar donder gegeven (niet voor het schudden natuurlijk maar wel voor het niet reageren op kuithulp). Nou, ze vergat verder helemaal te schudden.

Ik heb dus nu 3 x weer gereden. Het beeld is het zelfde; het eerste kwartier heel erg schudden en dan wordt het snel beter, en is het grotendeels weg.

Er kunnen ook andere redenen zijn voor headshaking dan pollenallergie. Die van mij deed het ook niet op stal of los, of wanneer ik alleen maar met hem ging wandelen. Hij deed het alleen tijdens het rijden en dan ook hoofdzakelijk in het begin, zosnel hij echt aan het werk was stopte hij ermee. Ook liep hij liever met zijn neus over de grond dan in de krul.

Maar dat wil niet zeggen dat je paard je in de maling neemt. Mijn paard bleek namelijk een ernstig rugprobleem te hebben. Dus ik zou eens verder kijken voordat ik mijn paard op zijn donder gaf.
Ik heb een hele goede veearts en het eerste wat die zei was dat headshaking zelden door een psychisch probleem bij het paard wordt veroorzaakt, maar dat er meestal gewoon een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt. En ik heb al heel wat veeartsbezoekjes gehad voordat ik bij deze terecht kwam die mij eindelijk kon helpen en het probleem vond.

Nogmaals Headshaking is niet altijd een pollenallergie, er kunnen wel 80 verschillende oorzaken voor zijn. Dus ik zou eens verder kijken als ik jou was. Als je paard los op het land niet schud is de kans dat het pollenallergie is niet zo groot natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat je paard je dan maar in de maling neemt.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:21

Het kan zeker ook aan andere dingen liggen, zeker als ze het, het hele jaar door doen. Mijn paard heeft het echt alleen maar als het pollenseisoen is, gelukkig?!
Maar het blijft lastig. Gisterenavond ging het heel goed, toen was het niet zonnig en minder warm, toen had hij nergens last van, was dan wel helemaal ingepakt, zie foto's deze bladzijde.

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:05

Dus Irmalouise, die pollen zou te 'dicht' zijn zei je he..

Toevallig in de Xenos folder:
Afbeelding

irmalouise schreef:
Ik zou die van xenos nemen.
Ik ga er zelf proberen deze week er ook eentje te maken. Ik dacht zelf om de "bolling" te maken door er aan de buiten rand elastiek in te zetten, dan word het wel wat rimpelig maar dan krijg je waarschijnlijk wel die bolling erin. Maar ik ga mijn moeder vragen hoe zij denkt hoe we het kunnen maken, voor mij is het natuurlijk makkelijk want ik heb een voorbeeld.
Ik ga dinsdag het wel eens uitvogelen, het netje bestaat eigenlijk uit 3 delen en als je die namaakt dan krijg je waarschijnlijk de bolling er ook in.

Coentjuh, misschien is het een idee, dat ik van papier de delen naar je opstuur, dan heb je iig een voorbeeld en kan je het proberen te maken, en dan kun je het van beide gazen maken en uitproberen.

Hmm elastiek ik ben niet zo handig haha ach ik tob wel wat. Je hoeft het niet op te sturen hoor, ach is weer zo'n gedoe. Heb je toevallig een scanner. Dat je ze over tekent op A4tjes en dat in scant ofzo?

Is het echte netje ook zo 'slap' zeg maar?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:08

Gewoon 2 coupenaadjes maken ,dan heb je een bolling.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:33

ellepel schreef:
mijn mening?

als hij het niet in het land doet kun je hooikoorts al uitsluiten.
heb je al veranderingen aan het hoofdstel geprobeerd? tijdelijk zonder neusriem rijden etc?

In het begin reed ik hem zonder neusriem (buiten) hielp niks, dan met neusriem die nu los zit en sperriempje eraf. In de piste rijd ik gewoon met een trenshoofdstel met sper en neusriem, merk geen verschil.
Gisteren met hem gaan wandelen en hij had het weer lekker fel. Toen we terugkwamen en ik hem op de weide zette begon hij direct te schuren met zijn neus, dan rollen (zoals altijd) terug schuren wat schudden en dan ging het wat beter. Bon ik ga proberen filmpjes te maken

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:19

beantsje schreef:
Nou, ik heb steeds meer het idee dat het bij Aileen niet in maar tussen de oren zit. *knip*

frunnik schreef:
Er kunnen ook andere redenen zijn voor headshaking dan pollenallergie. Die van mij deed het ook niet op stal of los, of wanneer ik alleen maar met hem ging wandelen. Hij deed het alleen tijdens het rijden en dan ook hoofdzakelijk in het begin, zosnel hij echt aan het werk was stopte hij ermee. Ook liep hij liever met zijn neus over de grond dan in de krul.

Maar dat wil niet zeggen dat je paard je in de maling neemt. Mijn paard bleek namelijk een ernstig rugprobleem te hebben. Dus ik zou eens verder kijken voordat ik mijn paard op zijn donder gaf.
Ik heb een hele goede veearts en het eerste wat die zei was dat headshaking zelden door een psychisch probleem bij het paard wordt veroorzaakt, maar dat er meestal gewoon een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt. En ik heb al heel wat veeartsbezoekjes gehad voordat ik bij deze terecht kwam die mij eindelijk kon helpen en het probleem vond.

Nogmaals Headshaking is niet altijd een pollenallergie, er kunnen wel 80 verschillende oorzaken voor zijn. Dus ik zou eens verder kijken als ik jou was. Als je paard los op het land niet schud is de kans dat het pollenallergie is niet zo groot natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat je paard je dan maar in de maling neemt.

Inmiddels zijn we al tot utrecht aan toe geweest, alleen daar hebben ze mij afgeraden om Aileen nu al helemaal door de molen te halen. Kost namelijk nogal wat en zij vonden het de moeite waard om het eerst een poosje aan te kijken.

De eerste testjes destijds gaven absoluut geen rugpijn aan. Voor een brokje kan ze (zijdelings) moeiteloos dubbelvouwen, dat hebben we de eerste keer al bij de DA getest. Ze wil best in de krul lopen alleen heeft ze lang nodig om zover te komen, ca 3 kwartier. Maar dat is altijd al zo geweest. Is ze er eenmaal door, dan kan ik haar bijna op mijn gedachten rijden.
De pollenallergie lijkt me heel onwaarschijnlijk, omdat het eind oktober begonnen is en er toen duidelijk een oorontsteking aanwezig was.

Maar ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe ben je er uiteindelijk achter gekomen? Wat waren andere symptomen?

(o ja, ik heb Aileen beslist niet bestraft voor het knikken, alleen voor het aanstellerig wegsprinten en andere acties uit haar trukendoos. En dat hielp!)

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:30

Coentjuh, ik denk dat de echte wel iets stugger is, maar ik ga het morgenochtend even goed met elkaar vergelijken, en dan zou ik het daarna hier vermelden.
Ik kan wel scannen, maar weet niet hoe ik het dan hierop moet krijgen, maar kan het wel aan mijn vriendin vragen, die komt hier een woensdagavond thuis, dus als je tot dan geduld heb. Ik kan het wel scannen en als bijlage naar je emailadres sturen (als je die heb)

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:06

Zou ik dan niet beter die stuggere 'karwei ' kunnen pakken dan?

Ach kijk maar of het lukt met scannen.. saidjah_@wanadoo.nl is het emailadres (vergeet het laagliggende streepje niet )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:43

zou je t zelf kunnen testen?

ga in een stofwolk zitten met een lapje om je neus en kijk welke t beste de stof tegenhoud?

ik roep ook maar wat hoor

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:36

frunnik schreef:
Ik heb een hele goede veearts en het eerste wat die zei was dat headshaking zelden door een psychisch probleem bij het paard wordt veroorzaakt, maar dat er meestal gewoon een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt.

AMEN!

Ik durf zelfs te zeggen dat het vaak om een rijtechnisch probleem gaat.
Bijvoorbeeld paarden die scheef zijn en rugproblemen krijgen waardoor ze rijden als pijnlijk en stressvol ervaren en met hun hoofd gaan schudden. Zo stressvol zelfs dat ze ook schudden als je alleen maar wandeld of je paard staat te poetsen. Ik spreek uit ervaring helaas...

Mijn tip (zoals al veel vaker gezegd eerder dit topic) ga bij Antoine de Bodt rijden... www.hoefkatrol.com Mijn paard schud veel en veel minder sinds ik bij hem rijd en ik ben er van overtuigd dat hij er helemaal mee stopt als ik zo door blijf rijden.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:06

En......is er al iemand die een netje in elkaar heeft geflanst?! Ben benieuwd!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:11

Ir111 schreef:
frunnik schreef:
Ik heb een hele goede veearts en het eerste wat die zei was dat headshaking zelden door een psychisch probleem bij het paard wordt veroorzaakt, maar dat er meestal gewoon een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt.

AMEN!

Ik durf zelfs te zeggen dat het vaak om een rijtechnisch probleem gaat.
Bijvoorbeeld paarden die scheef zijn en rugproblemen krijgen waardoor ze rijden als pijnlijk en stressvol ervaren en met hun hoofd gaan schudden. Zo stressvol zelfs dat ze ook schudden als je alleen maar wandeld of je paard staat te poetsen. Ik spreek uit ervaring helaas...

Mijn tip (zoals al veel vaker gezegd eerder dit topic) ga bij Antoine de Bodt rijden... www.hoefkatrol.com Mijn paard schud veel en veel minder sinds ik bij hem rijd en ik ben er van overtuigd dat hij er helemaal mee stopt als ik zo door blijf rijden.

Maar waarom doen ze het dan alleen tussen april en oktober?