'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:25

Damn wat is dit allemaal weer super leerzaam, Wat ik heel prettig vind is dat je nu ook ECHT stof tot nadenken heb Haha! Haha! Haha! Over bijvoorbeeld hoe het in de middeleeuwen ging en waarom er ooit een hoefijzer uitgevonden is.

De natuurlijke gang van paarden en de manier waarop de hoef dan uitslijt Haha! Haha!

Ben ik middagje zoet mee zegmaar Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:28

shadow0 schreef:
Hoe zat dat eigenlijk in de romeinse tijd? Besloegen die hun paarden?

Nee. Wel hadden ze (maar dat was volgens mij veel later, middeleeuwen ofzo) een soort plat ijzeren zool met aan de achterkant een stangetje waarmee ze ze konden vastbinden m.b.v. een touwtje ofzo. Maar die werden -als ze ze al gebruikten- alleen gebruikt om in stap grote afstanden af te leggen. Als er echt gewerkt / gevochten moest worden werden die dingen er afgehaald.

oja, de reden waarom paarden moesten worden beslagen is omdat de hoeven sneller afsleten doordat ze meer/anders gebruikt werden voor echt zwaar werk, karren trekken over verharde wegen enzo, maar vooral omdat de paarden vanaf dat moment ook meer in stallen gehouden werden. Onnatuurlijk dus.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:37

shadow0 schreef:
Hoe zat dat eigenlijk in de romeinse tijd? Besloegen die hun paarden?

De Kelten zo'n 500 jr voor Chr. levend in het hedendaagse Europa worden wel de ontdekkers van hoefijzers genoemd.
De Romeinene hebben de vorm van de ijzers verbeterd. De Romeinse ijzers lijken sterk op de hedendaagse ijzers.
Met dank aan Google Knipoog

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:44

Op onderstaande site staan afbeeldingen van Romeinse ijzers.

www.hoofcare.nl/map_voorhoefijzers/romeins_ijzer.html

Verder las ik elders dat de Kelten zelfs al de ijzers vastnagelden aan de hoef.
Ook zijn er ijzers gevonden uit de oudheid waar vaste kalkoenen aan zaten om uitglijden te voorkomen.

Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:44

OK, nog wat geschienis: de Egyptenaren wonden 1300 vC al leren doeken om de hoeven van hun paarden om ze tegen te sterke afslijting te beschermen.
De Grieken gebruikten een soort sandalen van plantenbiezen, de Romeinen metalen sandalen. Daar hadden ze een hele reeks verschillende modellen voor. Ook ossen en muildieren hadden hun eigen "model". Er zijn uit de Romeinse tijd ook diverse gereedschappen bekend, zoals veegmessen voor het bekappen. Deze sandalen waren inderdaad alleen geschikt voor stapwerk, lange dagmarsen.

Hannibal liet 218 vC bij zijn tocht over de alpen de harde wegen met stro bedekken om het te sterk afslijten van de hoeven tegen te gaan, zo blijkt uit oude geschriften.

Het eerste echte hoefbeslag dateert van 60-65 vC. De Kelten kenden reeds een beslag met nagels, zo is uit opgravingen gebleken. De Romeinen hebben dit vervolgens bij hun verovering van West-Europa leren kennen, en hebben dit overgenomen. Ook in Nederland zijn Keltische hoefijzers gevonden, in Limburg, daterend uit de laatste eeuw voor Christus. Ik heb een boek met afbeeldingen daarvan, ze lijken enorm veel op de huidige ijzers compleet met nagelgaten.

Ook hoefbeslag daterend uit de middeleeuwen is in Nederland opgegraven, van vroege (5e-10e eeuw) tot late (10e-15e eeuw) middeleeuwen. Kalkoenen waren destijds ook al bekend.

Ik zal het hier even bij laten, anders wordt het wel erg veel tekst Lachen, maar hoefijzers zijn hier te lande dus al meer dan 2000 jaar in gebruik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:45

Haha Henny, jij vindt op google hetzelfde als ik in mijn boeken thuis *LOL*

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:10

promptertje schreef:
. De Romeinen begonnen al met de aanleg van verharde wegen; een deel van die oorspronkelijke wegen vind je zelfs nu nog terug in Engeland! .

En in Turkije!!! Effes...zoiets.....

Interessant trouwens!!! Ga vooral door allemaal!!! (hoef ik niet op Google te zoeken..... Tong uitsteken )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:22

Heel erg bedankt! Interessant. Op zich niet verbazend dat de Romeinen het hadden moet ik zeggen. Dat zij een hele infrastructuur door Europa hadden aangelegd (waarvan een groot deel verhard) wist ik ook. En er werd aardig wat afgereisd te paard. Dus ik vroeg me al af of dat goed ging.

Maar de conclusie kan dus zijn dat ook zij het nodig vonden de hoeven te beschermen tegen afslijten.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:24

shadow0 schreef:
Maar de conclusie kan dus zijn dat ook zij het nodig vonden de hoeven te beschermen tegen afslijten.

Dus kom je weer terug op het punt "wat doe je met je paard" en naar aanleiding daarvan pas je het beslag/bekapping aan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:28

Ik denk dat dat een mooie samenvatting is Jorie Lachen. Ik ben helemaal niet pro-ijzers, maar heb ze onder de huidige omstandigheden nodig. Mijn pony, waar ik vroeger recreatief + dressuur incl wedstrijden mee reed, had ook nooit ijzers onder, en dat ging altijd helemaal goed.

Voor de ijzers onder mijn huidige paarden is welbewust gekozen. Het is onder deze omstandigheden het meest ideale, ondanks de nadelen die er aan kleven.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:42

Of zoals ik, part-time ijzers!!!! Haha! Nu alleen voor (start klasse 2) van de zomer voor klasse 3 rondom, daarna alleen voor en van de winter weer op blote voeten....eh...hoeven!!!

Ik heb ook al schoenen gehad en wie weet ga ik ook nog eens aan de kunstof ijzers!!

Voor mezelf heb ik tenslotte ook verschillende schoenen voor verschillende gelegenheden!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:58

Jorie schreef:

Dus kom je weer terug op het punt "wat doe je met je paard" en naar aanleiding daarvan pas je het beslag/bekapping aan.

Precies,
En afhankelijk op welke bodem het paard leeft, past het zijn natuurlijke slijting aan. Ook in het wild zijn de verschillen in hoeven dus uiteenlopend.

Groetjes, Henny

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:10

Dat is natuurlijk ook zo!!! Want zoveel mogelijk buiten is 1 maar waarop lopen ze???

Gouda woont vriendin van mij en daar kunnen ze bv pas laat op het land en het blijft nattig want het is officieel laagste punt van Nederland. Zal dus een andere bodem zijn dat Groningen/Limburg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:23

Inderdaad, het hangt er maar net vanaf hoe je je paard houdt en wat je er mee doet.

Toch zou ik altijd de voorkeur geven aan natuurlijk bekappen. Als ik niet de mogelijkheid had om mijn paard voldoende buiten en op harde ondergrond te laten lopen zou ik haar toch niet laten beslaan. Dan maar niet meer op het asfalt rijden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:33

Isapaardje schreef:
Als die "harddravers" hun benen anders gaan zetten of bewegen zodat je een recthte toon krijgt, kan ik me dat bij die ijslanders ook wel voorstellen. De gangen zijn totaal afwijkend van een normale draf (wat ook aan de hoeven te zien is). en ik vraag me af wat er gebeurd als je op topsnelheid gaat tolten. De enige paarden die ook bleven tolten met 30 km/u waren de 2 beslagen paarden.

En wat doet een ijslander in het wild ... gaat die toltend op de vlucht?

Ik denk dat het gebruik van het paard dus wel heel erg meetelt voor NB.

Heb ooit op PN of HN gelezen ook dat men het onnatuurlijk vond aan wedstrijden deel te nemen eigenlijk ...
ja logisch want in sommige takken van sport ontkom je volgens mij niet aan beslagen paarden; of hoefschoenen met stiften (bijv. in de marathon-menwedstrijden op gras), of kunststof beslag op bijv. renbanen.

Maar ik ben maar een "halve-NB-er" he Knipoog Misschien is een 100% NB-er het niet met mij eens ....

Groeten
Ingrid

Als 100% NB er Haha! kies ik er dus voor om deze sporten niet te willen beoefenen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:52

Dat is een consessie die voor iedereen persoonlijk is nauurlijk.
De een kiest ervoor om zijn activiteiten met het paard aan te passen en de ander kiest ervoor om het paard aan de activiteiten aan te passen.

Als je inderdaad geen ambities hebt in de sport kan je afhankelijk van de gezondheid van het paard denk ik gemakkelijk zonder ijzers en de sport op minder hoog nuveau moet ook nog wel te doen zijn.
maar er komt een punt denk ik waar je moet gaan kijken of de nadelen van ijzers gaan opwegen tegen de voordelen.

Ik kan me voorstellen dat tuigpaarden die veel en lang op de verharde weg lopen met die ontzettende erin gefokte knieactie zonder ijzers toch rap zere voeten krijgen. Als ze dan thuis op een vochtige bodem worden gehouden waardoor de hoef wat weker wordt dan denk ik dat het erg rap gaat met slijtage van de voet.

Ik denk dat meer recreatie ruiters overstappen op NB om dat het voor die paarden een pirma methode is. Sportruiters zullen de overstap daarom veel minder snel maken denk ik.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:00

Antheman schreef:

Als 100% NB er Haha! kies ik er dus voor om deze sporten niet te willen beoefenen!

En daar heb je denk ik een belangrijk punt te pakken.

Voor mij is er niets leuker dan samen met een paard zo'n vertrouwen en techniek en gevoel voor elkaar op te bouwen dat wij samen een parcours kunnen springen. Foutloos en bloedje snel een barrage doorkomen is voor mijn gewoon echt Super. Daar geniet ik zo van, de krachten die je onder je voelt loskomen de wind in je gezicht opperste concentratie... Ik krijg al een glimlach op mijn gezicht als ik het schrijf Haha!
En verklaar me voor gek maar ik meen zelfs dat mijn paarden dat werk met plezier doen..

maar ik heb daar echt stiften bij nodig, en ik maak daarom wél de consessie om e paarden (niet eerder dan nodig) op ijzers te houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:04

Om even op je tuigers terug te komen Riant,

Ramey beschrijft karrenpaarden die 30 km per dag een kar over asfalt trekken. ijzerloos!

En ik denk ook dat je gelijk hebt dat het erg uitmaakt op welke grondsoort je zit. Hier is het veel natter en drassiger. Omdat het weinig rotsachtig is, slijt het minder snel. dus moet je eraf vijlen , of over het asfalt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:39

Antheman schreef:

Haha! Daarom noem ik mezelf inmiddels ook een halve NB-er omdat ik toch nog de hoefschoenen onder doe als ik een langere rit voor de wagen ga maken.

Maar je hebt hier wel een punt ....

In feite zeg ook jij hier dus dat bepaalde takken van paardensport niet samen gaan met NB bekappen ...

En dan is het aan de eigenaar waar en hoe hij consessies wil doen als hij het toch beide wil doen.

Overigens heb ik hier nav mijn ijslanderavontuur ook nog over na zitten denken over wel of geen ijzers en het gebruik bij paarden. Oa deze ijslanders. Als ze echt door het tolten zo de hoeven afslijten, zou het dus als recreatiepaardje wel kunnen, maar als wedstrijdpaard dus weer niet, en als je veel buitenrit maakt voor vakantiegangers en ze laat tolten heb je dus "parttime" ijzers nodig (hoogseizoen wel en laagseizoen niet).

Hihi, grappig allemaal en het geeft inderdaad stof tot nadenken; niet alleen voor mij de NB kant uit overigens ......

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:50

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:

Haha! Daarom noem ik mezelf inmiddels ook een halve NB-er omdat ik toch nog de hoefschoenen onder doe als ik een langere rit voor de wagen ga maken.

Maar je hebt hier wel een punt ....

In feite zeg ook jij hier dus dat bepaalde takken van paardensport niet samen gaan met NB bekappen ...

En dan is het aan de eigenaar waar en hoe hij consessies wil doen als hij het toch beide wil doen.

Hihi, grappig allemaal en het geeft inderdaad stof tot nadenken; niet alleen voor mij de NB kant uit overigens ......

Groeten
Ingrid

Nee, dat zeg ik niet.
Ik ben onbekend met de springsport, die als algemeen wordt gezien als dat je daar beslist niet zonder ijzers (Met kalkoenen) kan. Ik denk dat dit wel kan zonder ijzers. Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.

En westernsport gaat niet zonder ijzers vanwege de slidingstops. Als ik Western zou rijden ,zou ik òf geen wedstrijden doen, òf ervoor zorgen dat die slidings niet hoeven! SFLJ, jij doet toch ook geen sliding stops?

Endurance, ook zo´n verhaal. Klasse 1 is probleemloos uit te lopen. kan me voorstellen dat voor een klasse 2 en de daarbij behorende training iets meer nodig is. Mijn inziens is dit prima op te lossen met een schoen.

Ik denk dat sport heel goed samen kan gaan, al dan niet met een schoen, met NB.

Maar NB ers zitten vaak meer in de hoek van de recreatie, zo natuurlijk mogelijk met je paard om gaan en die hebben vaak de ambitie totaal niet om zich te bewijzen in de sport.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:00

Je kan de sprongen in de wei niet vergelijken met het springen van een parcours. De kunst zit niet zo zeer in de hoogte van de hindernissen maar in het wenden, draaien en passen en meten. Een paard in de wei voelt zelf wat wel en niet verstandig is..
In een parcours word het gereden.

noodstops hebben we liever niet in een parcours Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:01

Citaat:
Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.

Ik denk dat de ijzers in de westernsport meer gebruikt worden om langer door te glijden zodat de benen ook minder belast worden en dat het spektakel natuurlijk een grqantje meepikt.

verder denk ik wel dat wanneer je een top bodem hebt gerust kunt glijden zonder ijzers.
Maar dat dat dan wel bij een enkele keer moet blijven zoals dat dus voorkomt in de wei. Maar onder het zadel moet gewoon getraind worden. En wordt er dus vaker op de stops geoefend.
Verder maakt een paard in de wei vaak in 1x de perfecte stop terwijl dat met en ruiter op zijn rug een heel ander verhaal is.
Hierbij beschermd en helpt het ijzers weer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:20

Antheman schreef:
Ik ben onbekend met de springsport, die als algemeen wordt gezien als dat je daar beslist niet zonder ijzers (Met kalkoenen) kan. Ik denk dat dit wel kan zonder ijzers. Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.

Dat is natuurlijk ook wel zo dat door onbekendheid in een bepaalde tak van sport het af en toe ook moeilijk is om te bepalen of ijzers wel of niet een bepaalde mate van noodzakelijk zijn.

Dressuur, endurance (ook mennen) kan ik me nog wel voorstellen dat het niet hoeft, ook omdat je traint op zachte bodem,
maar springen, military, western (slidings) of marathonmennen dat vraagt niet alleen snelheid, maar ook behendigheid in wendingen (en snelheid daarbij).

Ik ken dan alleen van deze genoemde voorbeelden het marathonmennen en dat gaat hard hoor in zo'n hindernis. Een van de paardjes van mijn kennis heeft een enorme hekel aan glijden. Zodra ze al vermoed dat ze gaat glijden gaat ze inhouden. Geen probleem als je 1 paard voor de kar hebt, maar wel als er 4 voorstaan en de overige 3 gaan door. Absolute grip op 16 hoeven is dan wel een vereiste, en niet alleen voor het winnen, maar ook voor de veiligheid.

Maar 2 span op schoenen gaat tot op heden nog steeds prima ... ook in korte wendingen, ook door het water Tong uitsteken

Groeten
Ingrid

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:32

Antheman schreef:

Nee, dat zeg ik niet.

En westernsport gaat niet zonder ijzers vanwege de slidingstops. Als ik Western zou rijden ,zou ik òf geen wedstrijden doen, òf ervoor zorgen dat die slidings niet hoeven! SFLJ, jij doet toch ook geen sliding stops?
.

Hoi Antheman,

Westernsport gaat prima zonder ijzers.
Ik heb in div. wedstrijdklasses ijzerloos meegereden.
In de top, de profs dus moet je inderdaad een prachtige sliding laten zien.
In de klasses eronder wordt een correcte stop gevraagd zonder teugelhulp met alleen je zit als hulp.
Daar heb je beslist geen ijzers voor nodig. Glijd het paard iets door is het meegenomen maar geen vereiste.

En ja je hebt gelijk. Een paard in de wei maakt soms ook flinke noodstops.
Ooit mijn ruin zo'n 6 meter op zijn achterwerk door de wei zien glijden omdat hij de tussenomheining op het laatste moment wilde ontwijken.
Het was wel een dolkomisch gezicht. Maar hij kon zich met de achterbenen op het grasland niet meer staande houden en ging dus op z'n billen verder. De voorbenen keurig recht voor hem uit. Dwars door de omheining Haha!

Groetjes, Henny

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:37

Ja, dat is leuk Henny,

Van de week had ik een draadje dicht gedaan, omdat ik die stinkerd niet te pakken kreeg.
Hij rende keihard en wilde dus door het draadje Clown Oeps
Dat was een fraaie noodstop Haha!
Maar niet zo mooi als die jij beschreef.

En wat betreft draaien en wenden: ik denk dat een paard dit uitstekend kan op het gras. Maar je moet als ruiter dan wel op je paard vertrouwen.