De natuurlijke gang van paarden en de manier waarop de hoef dan uitslijt

Ben ik middagje zoet mee zegmaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shadow0 schreef:Hoe zat dat eigenlijk in de romeinse tijd? Besloegen die hun paarden?
shadow0 schreef:Hoe zat dat eigenlijk in de romeinse tijd? Besloegen die hun paarden?
promptertje schreef:. De Romeinen begonnen al met de aanleg van verharde wegen; een deel van die oorspronkelijke wegen vind je zelfs nu nog terug in Engeland! .
shadow0 schreef:Maar de conclusie kan dus zijn dat ook zij het nodig vonden de hoeven te beschermen tegen afslijten.
Jorie schreef:
Dus kom je weer terug op het punt "wat doe je met je paard" en naar aanleiding daarvan pas je het beslag/bekapping aan.
Isapaardje schreef:Als die "harddravers" hun benen anders gaan zetten of bewegen zodat je een recthte toon krijgt, kan ik me dat bij die ijslanders ook wel voorstellen. De gangen zijn totaal afwijkend van een normale draf (wat ook aan de hoeven te zien is). en ik vraag me af wat er gebeurd als je op topsnelheid gaat tolten. De enige paarden die ook bleven tolten met 30 km/u waren de 2 beslagen paarden.
En wat doet een ijslander in het wild ... gaat die toltend op de vlucht?
Ik denk dat het gebruik van het paard dus wel heel erg meetelt voor NB.
Heb ooit op PN of HN gelezen ook dat men het onnatuurlijk vond aan wedstrijden deel te nemen eigenlijk ...
ja logisch want in sommige takken van sport ontkom je volgens mij niet aan beslagen paarden; of hoefschoenen met stiften (bijv. in de marathon-menwedstrijden op gras), of kunststof beslag op bijv. renbanen.
Maar ik ben maar een "halve-NB-er" heMisschien is een 100% NB-er het niet met mij eens ....
Groeten
Ingrid
Antheman schreef:
Als 100% NB erkies ik er dus voor om deze sporten niet te willen beoefenen!
Antheman schreef:Als 100% NB erkies ik er dus voor om deze sporten niet te willen beoefenen!
Isapaardje schreef:Antheman schreef:Als 100% NB erkies ik er dus voor om deze sporten niet te willen beoefenen!
Daarom noem ik mezelf inmiddels ook een halve NB-er omdat ik toch nog de hoefschoenen onder doe als ik een langere rit voor de wagen ga maken.
Maar je hebt hier wel een punt ....
In feite zeg ook jij hier dus dat bepaalde takken van paardensport niet samen gaan met NB bekappen ...
En dan is het aan de eigenaar waar en hoe hij consessies wil doen als hij het toch beide wil doen.
Hihi, grappig allemaal en het geeft inderdaad stof tot nadenken; niet alleen voor mij de NB kant uit overigens ......
Groeten
Ingrid
Citaat:Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.
Antheman schreef:Ik ben onbekend met de springsport, die als algemeen wordt gezien als dat je daar beslist niet zonder ijzers (Met kalkoenen) kan. Ik denk dat dit wel kan zonder ijzers. Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.
Antheman schreef:
Nee, dat zeg ik niet.
Ik ben onbekend met de springsport, die als algemeen wordt gezien als dat je daar beslist niet zonder ijzers (Met kalkoenen) kan. Ik denk dat dit wel kan zonder ijzers. Een paard in de wei maakt ook flinke noodstops soms. Maar niemand kiest hiervoor en dus is er geen bewijs dat het blootvoets wel kan.
En westernsport gaat niet zonder ijzers vanwege de slidingstops. Als ik Western zou rijden ,zou ik òf geen wedstrijden doen, òf ervoor zorgen dat die slidings niet hoeven! SFLJ, jij doet toch ook geen sliding stops?
.