Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:24

Ter voorkoming ga ik straks als het helemaal weg is helemaal niets doen. De ellende is bij mij volgens mij begonnen toen ik de waterslang ontdekte tijdens de warme dagen deed voorheen nooit wat aan de benen/hoeven dan uitkrabben en zachtjes uitborstelen. Denk dat je de natuurlijke vetlaag moet respecteren en idd goed op de gezondheid/weerstand en de voeding van je paard blijven letten.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:07

Maar ik bedoelde sodabad ipv lopen door zout water...

Ik zou niet gaan weken als je paard geen mok heeft. Maar als Arabel een wondje heeft week ik het altijd wel met soda. Anders wéét ik dat er weer mok in komt.

Inwendige voorkoming en bestrijding van de mok kan door de voeding van je paard aan te passen. En beweging is zo belangrijk.

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:58

Hee waarom is het geen sticky meer

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:01

gouda schreef:
Ter voorkoming ga ik straks als het helemaal weg is helemaal niets doen. De ellende is bij mij volgens mij begonnen toen ik de waterslang ontdekte tijdens de warme dagen deed voorheen nooit wat aan de benen/hoeven dan uitkrabben en zachtjes uitborstelen. Denk dat je de natuurlijke vetlaag moet respecteren en idd goed op de gezondheid/weerstand en de voeding van je paard blijven letten.

Water maakt week...
Als ik bij die van mij een paar dagen Helosan (soort vettige uiercreme) vergeet te smeren wordt de kootholte alweer rood... gaat in dit natte weer zo ongelooflijk snel... Als ik dan weer ga smeren is het de dag erna alweer minder vurig.
Ik moet dit echt ter voorkoming doen, anders heeft mijn paardje binnen 1 week weer mok.
Vanaf dat ie een jaar of 5 was heeft hij ieder (m.n. na-)jaar behoorlijke mok gehad, met dikke benen, kapotte kootholtes en kreupel lopen aan toe.
Hij is nu 14 en sinds ik 2 jaar geleden door de eigenaar van de ruitersportzaak bij ons in de buurt Helosan aanbevolen kreeg heeft de mijne nooit meer mok gehad!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:58

Wat zijn de ingredienten van Helosan??

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 05:51

sebacil werkt ook bij mokproblemen....
Ik heb nog wel sebacil voor de liefhebber....
mail me maar

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:01

ik heb niet alles gelezen, misschien staat het er al ergens, maar een paard bij ons op stal heeft ook heel ernstig mok gehad (en zal waarschijnlijk ook nooit meer weg gaan) zijn voeten lagen rondom open, toen hebben zei een zalfje van de dierenarts gekregen wat heel goed heeft geholpen, het werden toen droge korstjes, daarna ander spul gekregen en nu zijn ook de korstjes weg maar de plekjes zullen altijd blijven, weet alleen niet hoe het heet.
wel heel goed voor zorgen dat het niet nat word, zelfs met warm weer niet afspuiten maar afsponzen zodat het droog blijft

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:42

evitatinkle schreef:
Wat zijn de ingredienten van Helosan??

even gegoogled, zalf zit in poetskist op stal:

Product beschrijving Helosan:
Veterinaire zalf welke verzorgende en desinfecterend werkt voor paarden en honden

Gebruik: Antiseptische zalf voor alles inzetbaar

Gebruiksaanwijzing:

* Antiseptische zalf voor alles inzetbaar

* reinig de huid zorgvuldig met warm of koud water

* Breng Helosan aan op die plekken waar het nodig is

* Kan meerdere malen per dag worden herhaald.

Samenstelling: Aqua (Vetten), Paraffinum liquidum, Glycerin, Cetyl alcohol, Glyceryl stearate, PEG-100 stearate, Stearyl alcohol, Polyaminopropyl biguanide, Eucalyptus globulus, Propylparaben (E216), NaOH (8%)

Er staat op de verpakking zelf (dat weet ik dan wel uit m'n hoofd , ook voor kloven en droge lippen voor mensen)

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:54

ok, morgen maak ik de lijst met alle tips e.d.... die komt dan in overleg met de mod van Medisch in het algeme stuk over Mok, te vinden via "Een aantal veelbesproken onderwerpen" bovenaan Medisch.

Ik zal ook vragen of ze in de eerste pagina van dit topic een verwijzing naar die lijst wil zetten!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:01

IngLio schreef:
ok, morgen maak ik de lijst met alle tips e.d.... die komt dan in overleg met de mod van Medisch in het algeme stuk over Mok, te vinden via "Een aantal veelbesproken onderwerpen" bovenaan Medisch.

Ik zal ook vragen of ze in de eerste pagina van dit topic een verwijzing naar die lijst wil zetten!

Ga je m nu helemaal alleen op stellen dan? Ik was al bezig met wat op te schrijven omdat ik niks van je hoorde...

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:15

Yes de producten (cure mok en de zinkzalf) zijn net vandaag binnengekomen van de paardendrogist Ik ga morgen aan de slag!

Myrdal

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:28

Hallo allemaal, poosje niet geweest. Met Myrdals mok gaat het goed. Ik was het zo'n beetje om de dag met betadine shampoo. Als ik er korstjes af kan krijgen, dan haal ik ze eraf. Daarna drogen en insmeren met zinkzalf. Gaat zo prima, de plekken worden steeds kleiner, dus ik hoop dat Myrre straks mokvrij kan worden verklaard!
Nou was vandaag de hoefsmid er. En die had nog een gekke tip. Schapenwasmiddel. Dat schijnt ook erg goed te helpen. Mijn reactie was: Goh, ik wist niet dat ze schapen wassen, is dat niet slecht voor de wol?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:39

Schapen zijn een ideale bron voor allerlei ongewenste beestjes...maar of dat spul wel zo 'vriendelijk' is voor de gevoelige paardenhuid??

McLaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:46

ik smeerde er sudocreme op, kun je gewoon bij de 1e beste drogist halen. Is eigenlijk creme voor baby's (staat ook achterop: bij elke luierwisseling een dun laagje aanbrengen ). En af en toe betadineshampoo erover heen als het erg modderig is. Dus nog een tip voor de lijst

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:50

Hebben jullie nog tips om mok te voorkomen?
En wat is beter: de sokken lang houden of kort om het te voorkomen bij een pony die 24-7 in de wei staat?

xxx

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:56

Hey, Orchid heeft dus ook al een poosje mok (maand nu ong.), droge mok.
Het werd eerst erger toen ik behandelde met Acederm en vaseline/uiercreme.
Toen ben ik overgestapt op Mokzalf.
Dat ging wel redelijk, werd iets minder.
Vervolgens moest ik volgens de da over op Hydrocortiderm.
Ging redelijk, werd ook iets minder.
Alleen hoorde ik weer van iemand anders dat dat een hormoonzalf was met nog wat negatieve punten.
Dus ik weer over op de oude vertrouwde mokzalf
Daar ben ik nu nog mee bezig.
Elke dag na het insmeren heb ik hele kleine stukjes van korstjes aan mijn vingers.
Dus dat gaat wel goed.
De grootste korsten zijn er inmiddels ook al wel af.
Het zit sowieso niet op een erg groot gebied.
Ze heeft er ook geen last van. (voor zover ik zie dan)
Heb het vandaag gewassen met betadine shampoo, wanneer kan ik dat weer herhalen want Orchid heeft vaak wel vieze voeten.
Zand ed.
En dat krijg ik er meestal ook niet zo makkelijk afgeborsteld/gewreven met doek.
Ik heb nog wel een fles teershampoo staan, ik las dat je dat ook kan gebruiken, maar betadineshampoo lijkt me beter, of niet?
En ik heb nog wel tea tree olie, kan ik misschien ook proberen?

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:44

Zo ik heb de lijst af.
Ik stuur m door naar Evitatinkle, zodat zij m nog aan kan vullen...
Als jij m weer terug stuurt naar mij, dan stuur ik m in juiste opmaak naar de mod!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:55

Nieuwe foto's!

Ik ben dik tevreden over de cure-mokpillen van VSM.
In 4 weken tijd heb ik slechts 3 keer gewassen met betadineshampoo, waarvan de eerste 2 weken helemaal niet. Lio krijgt per voerbeurt 3 pillen. De ene dag krijgt ze 2 bakjes voer (=6 pillen), de andere dag 3 bakjes (=9 pillen). Van de winter bij dag en nacht binnen staan krijgt ze 12 pillen per dag. Bij goed resultaat schroef ik de dosis terug naar 6 pillen per dag.

20 oktober - RA buitenkant
Afbeelding
26 oktober - RA buitenkant
Afbeelding
2 november - RA buitenkant
Afbeelding

20 oktober - LA buitenkant
Afbeelding
26 november - LA buitenkant
Afbeelding
2 november - LA buitenkant
Afbeelding

12 oktober - LA binnenkant onder de kogel
Afbeelding
26 oktober - LA binnenkant onder de kogel
Afbeelding

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:23

IngLio, super zeg! Wow! Ik heb net Moon zn mok ingezwachteld met een medisch verbandje natgeweekt met lauwwarm water en betadine oplossing, ik zal jullie ff foto's laten zien!!

Zo zag het eruit toen voordat ik zonet de bandage erom deed; BAH
Afbeelding

Zo nadat ik de bandage (gewoon werkbandage had ff niets anders, zit dus zo'n medisch verband doorweekt onder, daar zie je rechtsonderin nog een heel klein stukje van )
Afbeelding

En toen maar ff een springschoen eromheen gedaan omdat ik bang ben dat ie er anders binnen no time afligt die hele bandage
Afbeelding

Dus, daar moet Moon het maar ff 2 dagen mee doen Arm beest, hij vond het ECHT niet leuk

Het andere been heb ik trouwens niet gedaan want daar is nog maar 1 klein wondje waar ik gewoon de zinkzalf op heb gesmeert;
Afbeelding

En nu maar hopen dat het werkt

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:46

Dacht dat het helemaal over was Zat ik net te frutten in een kootholte die altijd mokvrij was zit er in ene een megascheur en allemaal korrels Al die weken ploeteren was er een week helemaal van af, pot mokcure net op en nu weer over nieuw beginnen pfff het leed dat mok heet....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:13

he bah zo blijf je bezig he gouda!

Inglio, ik zie wat je bedoeld met het haar wat weer 'normaal' wordt. Echt supermooi!

He Moonlight, ik hoop zo dat het helpt om de korstjes eraf te krijgen! Heb medelijden met je paardje
Ben benieuwd naar je foto's over 2 dagen!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:16

Ik hoop het ook evitatinkle! Hij staat nu zo zielig in zn stalletje, loopt zo min mogelijk, kijkt zo zielig (issie heel goed in, zielig kijken ) aaachh arm beessie.. Ik ben trouwens ook al bezig met mokpillen door zn voer te doen, hopen dat dit ook een beetje werkt!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:11

Die van mij zit ook nog steeds aan de moktabletten, en krijgt er opkikker bij. Aan de plek doe ik weinig. Er zit nog wel een heel klein korstje, maar het wordt niet groter. Ik hou het schoon en droog, en blijf het in de gaten houden.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:50

He getver Gouda... kun je weer beginnen! Succes ermee!

Ik hoop dat het helpt moonlight! Ben ook benieuwd hoe het er overmorgen uitziet...

Als het bij een klein plekje blijft Cassidy zou ik het gewoon zo vol houden... dan wordt het idd iig niet erger! Hoop wel dat ook dat kleine plekje toch op den duur verdwijnt!

Ik heb al op stal aangekondigd dat de dag dat Lio mokvrij is, het groot op het bord komt te staan en ik wat lekkers in de kantine neerleg... nu maar hopen dat die dag komt!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:11

Hebben jullie ervaring met zuurkool op mok?
Weet niet of dit al is besproken in dit topic..