Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 20:56

Kimmie, misschien even de naam van jezelf en iig je DA weghalen op de foto’s? Of heeft hij/zij daar toestemming voor gegeven?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 21:01

De update van vandaag!

Ivy liep heel goed vandaag en het been was mooi dun. Ik heb sinds lange tijd vandaag weer bekaples gehad. Ivy had nog wel duidelijk last linksachter. Ze was heel erg aan het zoeken hoe ze moest staan. Verder deed ze het wel erg goed. Mijn Bekapper gaf nog als tip als de wond helemaal dicht is wat kruiden te geven om de lever, nieren en lymfe te ondersteunen. Ze noemde daarvoor iig mariadistel, paardenbloem, artisjok en nog iets dat ik ben vergeten :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ben ik ook begonnen met het geven van een zandkuurtje.

Na een paar happen kwam de dierenarts aan. Op de spuitplaats gezet. Met onderzoeken was ivy meteen heel boos. Daarom gesedeerd. Er zaten wat korstjes. Die lijken te maken te hebben met de huid die erg onder spanning staat, want als je ze weghaalt zit er niks onder. Dat is dan een soort van serum. Verder kwam er alleen nog wat eiwit uit de holte, heel minimaal. De dierenarts staat een beetje voor een dilemma, omdat er nog wel een holte boven zit. Normaal zou bij zoiets het advies zijn om te stoppen met antibiotica en net zo lang te spoelen totdat het dicht gaat. Alleen gezien Ivy’s historie is de da bang voor weer een infectie. De andere optie zou zijn om antibiotica te blijven geven en niet meer te spoelen en het gat dicht te laten gaan. Dan is er alleen wel kans dat het seroom zich weer gaat vullen. Dat zou dan wel steriel zijn en hopelijk niet pijnlijk. Wanneer we antibiotica blijven geven, wordt het wel heftig voor de spieren. Er is wel penicilline dat door het voer kan, maar dat werkt niet zo goed. Ook een ander middel dat door het voer kan bij deze bacterie werkt maar voor 30 procent en dat zorgt er dan weer vaak voor dat ze diarree krijgen. De da denkt er nog even over na en update mij morgen, maar wss blijft ze nog even spuiten en zelf alles in de gaten houden. Vandaan heeft ze dus weer schoongemaakt en antibiotica gespoten. Het been is ook zonder de ontstekingsremmers niet dik geworden, dus dat is positief.

Ik heb een filmpje gemaakt waarin jullie hopelijk de holte kunnen snappen:
https://youtube.com/shorts/Hj6B_lSogI0? ... qkxcvipZsM

Na het schoonmaken:
Afbeelding
Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 21:10

Pallatin schreef:
Kimmie, misschien even de naam van jezelf en iig je DA weghalen op de foto’s? Of heeft hij/zij daar toestemming voor gegeven?

Oh ja goeie, even aangepast!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:51

Wat een dilemma! Ik heb geen advies voor je, maar wil je nogmaals veel sterkte wensen met dit alles.
Staat de huid onder spanning doordat er toch een bult weer ontstaat oid? Ik kan het op het filmpje niet zien (in de zin dat ik het er goed uit vind zien). Maar dat doet haar pijn = boos?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:16

Ik volg met veel bewondering voor je kalmte en doorzettingsvermogen.
Wellicht is deze vraag al gesteld en beantwoord, mijn excuses dan. Maar op heel veel van de foto's heeft ze haar been op rust en naar buiten gedraaid staan. Is het zeker dat door de eventuele trap er geen beschadiging in het bot van het been/ heup heeft kunnen plaatsvinden? Omdat het been zo naar buiten gedraaid staat en "buiten" de massa.
Nogmaals excuses als het al eens is langsgekomen!
Ik duim voor een goed herstel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:15

Pallatin, nee dat niet. Ze is nu voornamelijk boos op de dierenarts, ik kan wel overal aanzitten gelukkig.

Wendy_Komen, dat buiten de massa is gedeeltelijk gewenning en gedeeltelijk ook dat de spieren daar volledig verdwenen zijn. Dat zal met trainen weer moeten gaan verbeteren.

Update van vandaag!
Vanmorgen kreeg ik al een update van de dierenarts. Die had wat literatuuronderzoek gedaan en daarom besloten om nog even door te gaan met de antibiotica. Ook stoppen we met spoelen, maar houden we de wond wel schoon en stoppen we met antibiotica als de wond dicht is.

Afbeelding
Afbeelding

De dierenarts kwam weer. Er kwam nog wat vocht uit de wond, maar het lijkt erop dat dat seroomvocht is en geen viezigheid. Verder ziet het er goed uit. Schoongemaakt met hibiscrub en dit keer antibiotica in de borst gespoten. Daar kan ze een bult van krijgen, een spuitplek. Die heeft ze ook al op haar hals. Als ze dat krijgt, moet ik die insmeren met tendease gel en even koelen. De literatuur zegt dat bij recidief de antibiotica 10-14 dagen gegeven moet worden. We zitten nu op dag 8. Nog 2 dagen en dan kijken we op de echo hoe de spieren eruit zien. Als die oké zijn, gaan we eerst een paar dagen simpelweg aankijken zonder antibiotica. Als dat goed gaat, gaan we vijf dagen stappen aan de hand. Als dat goed gaat, gaan we vijf dagen bewegen aan de lijn. Over twee/drie weken moet ik de fysio laten komen. We kijken steeds in hoeverre het weefsel de beweging aan kan. Als dat het te zwaar krijgt, moeten we weer een stapje terug doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Spannend moment weer, antibiotica stoppen en het bewegen opbouwen. Is dat 5 dagen bewegen aan de lijn de longe? En dan vijf dagen achter elkaar? Is dat niet zwaar voor haar?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Ik vind het been en de wonden nu een stuk beter uit zien. Maar als je pas gaat stoppen met antibiotica als de wond dicht is, dan kun je nog wel 2 weken bezig blijven. Is dat niet wat lang?
Maar het vocht uit de wond lijkt nu inderdaad anders, ik weet niet hoe of wat, maar anders.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:42

Pallatin, ik vermoed dat dat om de dag zal zijn, maar dit is het meer een beetje globaal. Sws ben ik van plan om dat heel rustig op te bouwen, dus heel kortte starten in tijd ook.

Germie, nee we blijven idd maximaal twee weken achter elkaar het geven. Er komen nu steeds ook veel eiwitten uit de wond, vandaar het schuim ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Bij een dusdanige ernstige infectie kun je beter iets te lang antibiotica geven dan te vroeg stoppen...dan zijn de rapen pas echt gaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

senna21 schreef:
Bij een dusdanige ernstige infectie kun je beter iets te lang antibiotica geven dan te vroeg stoppen...dan zijn de rapen pas echt gaar.

Precies dat ja

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Dank voor je update! Wat een spannende tijd zo, hopelijk geneest het en is er opnieuw niet een terugslag als de antibiotica straks weer stopt of de beweging te snel is opgebouwd. Niks is natuurlijk zeker, lijkt me allemaal zo heftig wel. Want je moet natuurlijk ook een plan hebben. Heel veel sterkte, het is een langdurig proces met een boel geduld die je moet hebben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:50

Dankjewel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Kimmie25501 schreef:
Pallatin, ik vermoed dat dat om de dag zal zijn, maar dit is het meer een beetje globaal. Sws ben ik van plan om dat heel rustig op te bouwen, dus heel kortte starten in tijd ook.

Germie, nee we blijven idd maximaal twee weken achter elkaar het geven. Er komen nu steeds ook veel eiwitten uit de wond, vandaar het schuim ook.

Dat was bij mij ook zo, en wel 3 maanden lang kwam er troep uit de wond, maar geen antibiotica meer. Ik ben er zelfs achteraf te lang mee doorgegaan (3.5 jaar later nog last van de bijwerkingen van toen). Maar de reden was dat de antibiotica er niet bij zou kunnen werd er gezegd, het zou niets doen. Dus dan was het alleen maar resistentie opwekken en nog meer onherstelbare schade door de bijwerkingen van antibiotica. Dus daarom vraag ik het ook. Want antibiotica is niet onschuldig helaas.
Ook met het open snijden heb ik geen antibiotica meer gehad.

Dus let wel goed op of je paard geen andere problemen krijgt nu.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:24

Ik merk iig dat haar staart erg droog is en dat ze leverstrepen heeft. Ik wil als de wond dicht is haar daarom gaan ondersteunen met wat kruiden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

germie schreef:
Kimmie25501 schreef:

Dat was bij mij ook zo, en wel 3 maanden lang kwam er troep uit de wond, maar geen antibiotica meer. Ik ben er zelfs achteraf te lang mee doorgegaan (3.5 jaar later nog last van de bijwerkingen van toen). Maar de reden was dat de antibiotica er niet bij zou kunnen werd er gezegd, het zou niets doen. Dus dan was het alleen maar resistentie opwekken en nog meer onherstelbare schade door de bijwerkingen van antibiotica. Dus daarom vraag ik het ook. Want antibiotica is niet onschuldig helaas.
Ook met het open snijden heb ik geen antibiotica meer gehad.

Dus let wel goed op of je paard geen andere problemen krijgt nu.

De antibiotica is via een kweek aangepast aan het type bacterie. Er is dus geen sprake van resistentie en niets doen in dit geval aangezien dit één van de enige antibiotica was die effectief was tegen dit type bacterie.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16 min geleden

Vandaag kon ik zelf niet bij de afspraak zijn, maar mijn dierenarts is co lief geweest om haar assistente als hulp mee te nemen en een ander heel lief stalgenootje heeft ook geholpen. Ik had gehoopt dat mijn bijrijder erbij kon zijn, maar die was helaas ziek.

Het zag er hetzelfde uit als gisteren. Ze hebben schoongemaakt en procapen gespoten. Morgen is het de 10e dag.

Om zes uur stond ze constant te hinniken. Een heel lief stalgenootje heeft haar toen weer buiten gezet. Ook stuurde ze een foto van haar bil.

Afbeelding
Afbeelding

Voor de behandeling zag het stalgenootje opgedroogd pus op Ivy’s been en bil wat uit de wond afkomstig was.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Hmmm het is dus nog niet helemaal rustig…