Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:47

Het hart is opgevallen door eerste kliniek. Maar zou slechts een ruis zijn.
Hier is hij bloed en klinisch gekeurd vorige week, toen was het hart niet te horen
Vandaag is weer naar het hart geluisterd en was duidelijk meer als gewoon een ruis.

Artsen zitten nu in bespreking, dus even wachten.
Ze zijn hier wel allemaal even verliefd op hem
“Goed gemanierd, luistert, braaf,…”
Begint zich nu wel op te dringen en tegen de stalwand te laten vallen als andere buiten mogen en hij niet. En bij de verzorging haalt hij ook terug uit.
DUs alles is aan beteren, behalve het hart wat nu weer terug hoorbaar is en dus ernstiger is als slechts een ruis.
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:49

Volg je hart, volg je gevoel... het klinkt lief, maar wie gaat dat betalen?
De crowdfunding loopt ook niet heel hard, TS gaf eerder al aan het financieel niet meer te kunnen behappen.

Het ellendige in dit geval is dat het paard van het een in het ander valt, en het oorspronkelijke probleem nu echtbeter lijkt te gaan.
Waar trek je de grens?
Heel moeilijk en ik zou niet graag in TS d'r schoenen staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:59

GUSTIxBILL schreef:
Artsen zitten nu in bespreking, dus even wachten.
Ze zijn hier wel allemaal even verliefd op hem
“Goed gemanierd, luistert, braaf,…”
Begint zich nu wel op te dringen en tegen de stalwand te laten vallen als andere buiten mogen en hij niet. En bij de verzorging haalt hij ook terug uit.
DUs alles is aan beteren, behalve het hart wat nu weer terug hoorbaar is en dus ernstiger is als slechts een ruis.
[ [url=m/VTJ3Mc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar als je realistisch bent, hoe gezond is hij momenteel daadwerkelijk? En hoe groot is de kans dat het 100% goed komt?
Ik gun het je echt compleet dat hij het gaat redden, maar in combinatie met de torenhoge rekeningen lijkt het me echt een hele opgave waarvan de kans vrij gering is dat het gaat lukken. De rekeningen blijven zich opstapelen dus dan is het ook verstandig om met je hoofd te denken ipv met alleen je hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:12

Plus dat de kanteling ook best fors is het 'met een jaar is dat helemaal over' wel zeer optimistisch is. Genoeg paarden waarbij dat gewoon niet meer goedkomt helaas spreek ik uit ervaring.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:18

Een ruisje is geen diagnose, dat is een symptoom. Een hartruis is altijd het gevolg van onderliggende pathologie, of dat nou onschuldig is of dodelijk. Dus zonder onderzoek zal TS er niet achter komen wat de prognose is. Ik ga wel met mijn voorgangers mee: trek de grens. Financieel. Mentaal. Fysiek. Je hebt de grens nu zo ver opgerekt dat je er zelf aan onderdoor gaat. En is dat het waard? Het paard zal geen last hebben als jij er een punt achter zet, die last zal je zelf moeten dragen. Echter lijkt het me wel een last voor het paard om op de kliniek te staan, verbandwissels te moeten ondergaan, pijn aan zijn voeten te hebben. Choose your battles… hoe pijnlijk ook

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:21

Pff.
Het zit je ook echt niet mee zeg.

Ik heb geen tips. Wil je alleen een knuffel geven :knuffel:

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:22

Begint zich nu wel op te dringen en tegen de stalwand te laten vallen als andere buiten mogen en hij niet.

Is dat wel de oorzaak. Kan ook uit vanuit het hart komen. Door stress bijv.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:25

Pfff wat een verhaal ts. Ontzettend veel sterkte gewenst. Wat een gebed zonder eibdn.

Het enige wat ik je wil zeggen, je bent al veel verder gegaan dan ik, en waarschijnlijk menigeen gedaan zou hebben....

Dus mocht je besluiten dat het verhaal hier op houdt, bedenk dan, dat je echt alles (en meer) hebt gedaan dan vele (waaronder mijzelf) zouden doen voor hun dier.....

Zou dit dier ooit nog rijpaard kunnen zijn? Of enkel (een hele dure) grasmaaier?
Zijn leeftijd zit natuurlijk ook niet mee, het is geen 6 jarige meer natuurlijk.....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:26

Nah ik zie op de foto's zo geen paard dat helemaal op is ga ervoor TS :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 16:27

Wij hebben net het gesprek gehad bij Equitom, het gaat even een paar uur nadenken en overleggen worden met mensen die ons en hem kennen.
De tussentijdse factuur is de definitieve factuur moesten we hem vandaag ophalen en maar zien wat zijn lichaam doet.
Alle kosten die erafgehaald zijn kunnen worden, zijn eraf gehaald, dit om het hartonderzoek mogelijk te maken doordat ze onze financiële situatie weten. En ook weten hoe wij hier terecht gekomen zijn (buiten onze fout om dus). Maar tevens ook weten dat ik al een paard met open hart slagader breuk ben verloren.

Maar dit wilt zeggen dat het met het hart onderzoek en 4 dagen langer daar blijven in praktijk (dus met btw) 200€ duurder zou uitvallen als de offerte (die zonder btw was)
Dus de offerte met btw bij zou meer ziin als wat het ons nu zou kosten samen met het hartonderzoek als we hiervoor gaan.
Dus de keuze is nu:
-inslapen, zonder de ernst te weten, want het kan idd gewoon nog steeds aan de medicatie en de wonde liggen, of aangeboren, hij zou niet het eerste paard en niet het laatste paard zijn.
- het hartonderzoek doen, waarna in beeld gebracht is met hoe het er aan toe is en of het aangeboren is, accuut is, medicatie is, of …. Waarbij er meerdere mogelijkheden zijn waarmee we hem toch met gerust hart naar huis kunnen nemen. Maar ook mogelijkheden genoeg waarbij het niet eerlijk is verder te gaan
-mee naar huis nemen en maar afwachten wat zijn hart doet, met kans op enorm veel ellende en pijn voor hem, maar ook kans dat hij nog jaren bij ons kan blijven

1/10 zou ik gezegd hebben ik trek definitief de stekker eruit, ik laat hem inslapen. Had ik waar we nu voor staan toen geweten, had ik het toen ook gedaan, zonder nadenken.
Echter hebben we nu zolang en zo hard geknokt. Zijn er zoveel partijen die mee geknokt hebben (en niet alleen financieel), en vecht hij zelf ook terug, iets wat hij 2 weken terug niet deed.
Afbeelding

Dit is een beslissing waarbij ik het ook fijn zou vinden moest hier verder niet over geoordeeld worden. Want ik snap alle kanten.
Mijn verstand zegt: inslapen, genoeg is genoeg
Mijn hart roept: blijven vechten ongeacht wat
Mijn gevoel zegt: “fiets it I’m out”
En dit is echter een beslissing die ik wil en moet nemen op mijn gevoel. Alle vorige beslissingen zijn genomen op verstand of hart, niet luisterend naar mijn gevoel.
Deze beslissing laat ik geen van beide bepalen door verstand of hart.
Deze beslissing word gemaakt met mijn vriend, staleigenaresse, zijn verzorgster en zijn oude eigenaresse.
Ongeacht het besluit post ik dit wel in dit topic, dat is het minste wat ik kan doen, maar ik vraag wel heb begrip mijn beslissing te accepteren.

Voor deze die gedoneerd hebben en vinden dat ik door hierover te twijfelen te ver ga of 100% overtuigd zijn dat het het geld niet waard is (ongeacht onze beslissing), mogen mij altijd privé sturen. Die krijgen hun donatie gewoon terug. Aangezien ik zeker niet afhankelijk wil zijn in mijn beslissing van andere en hun donaties.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:28

imaudy schreef:
Nah ik zie op de foto's zo geen paard dat helemaal op is ga ervoor TS :D

Dat moet natuurlijk wel realistisch zijn en te betalen zijn?
Om nou een hypotheek af te sluiten voor je paard.... Nog Buiten de stress en zorgen die je er van hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:32

Met deze nieuwe info zou ik zeggen laat het hart controleren en dan beslissen.
Je bent zo ver gekomen.
De prijs is nagenoeg hetzelfde.
Dan heb je daarna geen, wat als het toch mee gevallen zou zijn gedachten.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 16:33

xLoki schreef:
Een ruisje is geen diagnose, dat is een symptoom. Een hartruis is altijd het gevolg van onderliggende pathologie, of dat nou onschuldig is of dodelijk. Dus zonder onderzoek zal TS er niet achter komen wat de prognose is. Ik ga wel met mijn voorgangers mee: trek de grens. Financieel. Mentaal. Fysiek. Je hebt de grens nu zo ver opgerekt dat je er zelf aan onderdoor gaat. En is dat het waard? Het paard zal geen last hebben als jij er een punt achter zet, die last zal je zelf moeten dragen. Echter lijkt het me wel een last voor het paard om op de kliniek te staan, verbandwissels te moeten ondergaan, pijn aan zijn voeten te hebben. Choose your battles… hoe pijnlijk ook

De grens van er zelf aan onderdoor gaan rek ik al een jaar op sinds het overlijden van mama.
Het onderzoek is idd de enige weg naar een duidelijke prognose. En word door Equitom aangeraden, vandaar ook dat zij serieus mee werken in drukken van de rekening.

Hem naar huis halen zonder onderzoek is voor ons geen optie., ookal staat dat in mijn vorige post als optie. Voor mij is het geen optie in iedergeval.

Vooral hierdoor niet:
nikkel schreef:
Begint zich nu wel op te dringen en tegen de stalwand te laten vallen als andere buiten mogen en hij niet.

Is dat wel de oorzaak. Kan ook uit vanuit het hart komen. Door stress bijv.

Dat is idd de reden dat terug er naar zijn hart geluisterd is. En waardoor duidelijk is dat het probleem terug/nog steeds aanwezig is

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:44

DuoPenotti schreef:
Je bent zo ver gekomen.
Ik ga hier 100% mee met DP. Zeker met de info van de laatste paar posts, dat hij zelf weer vecht en dat de oorspronkelijke wond zo betert. Net wat je zelfs al zegt TS, je hebt al zo hard zitten knokken dat het lastig is los te laten. Als je nu geen onderzoek doet en laat inslapen vrees ik voor "maar wat als het niks was" gedachtes achteraf.

Laat het onderzoeken, en maak dan een keuze. Is het erg, weet je dat je niet voor niks hebt laten inslapen. Valt het mee, weet je dat je zonder (of nouja, iig sterk ingeperkte) zorgen, zowel omrent de eerlijkheid naar hem als omrent de mogelijke kosten, door kan gaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:51

Stress en medicatie, naast aangeboren afwijkingen, zijn funest voor het hart in sommige gevallen.

DP geeft een goede heldere beslissingsboom. In mijn ogen zit er een einde aan dingen (behandelingen).
Laatst bijgewerkt door nikkel op 23-10-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:02

tis zo moeilijk he, ga 10 paarden hart luisteren waar dat nog nooit serieus is gedaan wat ga je dan vinden??? vast wel een paar die afwijken van het gebruikelijke hoeveel lopen er niet rond waarvan we nix weten. Gezond sportpaard dat regelmatig onder zware controle staat van da/kliniek/verzorgers etc. kan ineens in een wedstrijd neervallen met hartbreuk...

blijft koffiedik kijken, geef het je te doen, maar ga jezelf niet voorbij.. veel sterkte.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:28

Ik snap dat iedere strohalm nu aangegrepen wordt, maar ik blijf wel bij mijn punt. Wat is nog een paardwaardig bestaan? Nog 4 dagen op de kliniek terwijl je weet dat je paard doodongelukkig is daar? En je zelf financieel aan de grond komt te zitten? En mentaal en fysiek zo slecht gaat dat je bijna je eigen ondergang aan het organiseren bent? Onderzoek + 4 extra dagen opname is tot daar aan toe, maar het is nog totaal niet duidelijk welke kosten daarna nog komen. Wat ga je doen als ze een afwijking vinden waar hij levenslang medicatie voor nodig heeft? Of als z’n hoeven weer achteruit gaan? En vandaag is dag 1 zonder verband, we weten ook nog niet hoe dat gaat. Misschien ben ik pessimistisch hoor, maar ik lees dit topic vanaf het begin mee en ik krijg het er gevoel dat er voornamelijk uit emotie (met name hoop) gehandeld wordt en dat alle artsen/smid/etc. meebewegen in de ‘misschien kan … nog’. EquiTom is een hoog aangeschreven kliniek, maar ook omdat zij tot het gaatje gaan en nooit opgeven. En of dat altijd in het belang is van het paard, valt wat mij betreft te betwisten.

TS, veel sterkte met de beslissingen die je nog gaat maken. Het is hoe dan ook heel lastig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:34

DuoPenotti schreef:
Je bent zo ver gekomen.

Daar zou ik - als zijlijnmeelezer - in mee gaan.

Maar weet je, ook als je zegt, tot hier en niet verder: jullie zijn al veel verder gegaan dan menigeen zou gaan. Niks dan respect voor jullie. No matter welke kant het muntje nu op zou vallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:40

Rocamor schreef:
DuoPenotti schreef:
Je bent zo ver gekomen.

Daar zou ik - als zijlijnmeelezer - in mee gaan.

Maar weet je, ook als je zegt, tot hier en niet verder: jullie zijn al veel verder gegaan dan menigeen zou gaan. Niks dan respect voor jullie. No matter welke kant het muntje nu op zou vallen.

Dat zeker ook :j

Als je zegt ik wil niet meer verder. Ben er klaar mee is dat ook heel logisch :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:03

Ik zie zo op de foto een paard met pijn. Had hij altijd al die lichte karperrug?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:05

Persoonlijk heb ik alleen 1 bijkomend punt. De geïnvesteerde tijd, geld en zorg mag nooit een reden zijn om door het gaatje te gaan. Redelijkheid in meerdere opzichten heeft een grens.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 18:08

xLoki schreef:
Ik snap dat iedere strohalm nu aangegrepen wordt, maar ik blijf wel bij mijn punt. Wat is nog een paardwaardig bestaan? Nog 4 dagen op de kliniek terwijl je weet dat je paard doodongelukkig is daar? En je zelf financieel aan de grond komt te zitten? En mentaal en fysiek zo slecht gaat dat je bijna je eigen ondergang aan het organiseren bent? Onderzoek + 4 extra dagen opname is tot daar aan toe, maar het is nog totaal niet duidelijk welke kosten daarna nog komen. Wat ga je doen als ze een afwijking vinden waar hij levenslang medicatie voor nodig heeft? Of als z’n hoeven weer achteruit gaan? En vandaag is dag 1 zonder verband, we weten ook nog niet hoe dat gaat. Misschien ben ik pessimistisch hoor, maar ik lees dit topic vanaf het begin mee en ik krijg het er gevoel dat er voornamelijk uit emotie (met name hoop) gehandeld wordt en dat alle artsen/smid/etc. meebewegen in de ‘misschien kan … nog’. EquiTom is een hoog aangeschreven kliniek, maar ook omdat zij tot het gaatje gaan en nooit opgeven. En of dat altijd in het belang is van het paard, valt wat mij betreft te betwisten.

TS, veel sterkte met de beslissingen die je nog gaat maken. Het is hoe dan ook heel lastig.

Hier ga ik dan toch even op reageren ookal Ben ik hier niet verplicht toe. Maar hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik heb 8-10 weken naar mijn artsen geluisterd voor ik naar mezelf en mijn gevoel geluisterd heb! Geen 1maal heb ik een arts gezocht voor mee te gaan of ben ik klakkeloos meegegaan met een arts. Geef mij maar qoutes waarbij ik een veearts of smid gezocht heb die naar mijn mond praat. Nergens ga je die qoute vinden. In tegenstelling. Dus mij beschuldigen van niet aan mijn paard te denken? Sorry, maar dan heb ik liever dat je niet reageert. Want als er 1 ding is wat ik van dag 1 gedaan heb, is aan hem denken. Op de boxrust nu na. En zelfs daarvoor heb ik overwogen de stekker eruit te trekken.

Equitom mag mischien tot uiterste gaan als eigenaar het toelaat. Echter moet het menselijk blijven voor hem en ben ik NIET zo een eigenaar.
Ja vorige week wou ik de stekker eruit trekken, 1/10 wou ik de stekker eruit trekken, deze ochtend voor ik alle informatie had wou ik de stekker eruit trekken. Er is geen 1x beslist vanuit emotie om het uit te rekken, maar eerder om de stekker er uit te trekken. Vandaar dat tom notabene alle kosten gedrukt heeft. Zie je ergens de foto’s tussen staan ? Privé hebben mensen de link gekregen naar alle foto’s, zie je de originele consultatie staan? Zie je alle sedaties of medicatie staan ?
Deze factuur zoals hij staat, staat vast. Extra kosten komen hier niet bij zolang ik niet akkoord ga, dit om dit onderzoek te kunnen doen en vandaar uit met gerust hart te beslissen.

Dit onderzoek kan duidelijkheid bieden. En als deze duidelijkheid toont dat het niet paardwaardig is komt hij naar huis om nog even van het gras te genieten en nog paar dagen/weken plezier te hebben en in vertrouwde omgeving in te slapen.
Ik ga niet beginnen met operaties en medicatie. Ik ga niet beginnen aan een traject waar het niet paardwaardig is.

De keuze om hem daar te laten tot vrijdag was zowiezo al gemaakt zaterdag in overleg met onze smid. Een smid met kennis en kunde, die NIET zomaar iets doet als hij geen kans erin ziet. En dat kan door iemand in dit topic beaamd worden. Als deze smid zegt hem goed te krijgen geloof ik dit. Als deze smid zegt het een kans te geven doe ik dit.

Ivm de wonde: als het aan hun had gelegen hadden ze het verband al dinsdag er terug afgehaald, hebben ze het extra erom laten zitten vanwege zijn verleden. Zoals op de foto’s ook te zien is, is er al dagen geen drukverband meer geweest. De zwelling in zijn benen die nu af en toe opzet, samen met tegen de muur vallen kan Idd met zijn hart te maken hebben.

En mijn grenzen waar IK aan onderdoor ga? Die zijn er door overlijden van mijn mama niet meer, die zijn er door privé omstandigheden met papa al lang niet meer. En daar heb IK mij bij neergelegd. Dat is een keuze die IK maak, maar waar ik ook eerlijk over ben om te tonen dat er meer speelt als alleen hem. Om te laten zien dat ik bewust ben dat er ook keuzes gemaakt worden vanuit emotie en mijn emoties hoog zitten.

Ik had in heel dit topic verder kunnen liegen en schone schijn ophouden, kunnen doen alsof en met donaties gaan lopen en door pushen en niets meer delen. Hiervoor alleen al wou ik geen donaties accepteren. Echter ben ik van dag 1 open en eerlijk geweest. Wetende hoe dit prive tegen mij word gebruikt, ook door mijn eigen vader op zijn slechte dagen, niet alleen door die stal.

Op de rest reageer ik later even. Ik ga nu Idd mijn emoties laten zakken voor ik helemaal iets zeg waar ik spijt van krijg. De keuze is na overleg met mensen in mijn omgeving gemaakt, mensen die hem en mijn situatie kennen. We gaan dit onderzoek doen. Als het slecht nieuws is kunnen we met gerust hart thuis laten inslapen bij zijn vriendjes in vertrouwde omgeving. Als het goed nieuws is en het nieuws waar de eerste kliniek vanuit ging, dan kan hij gewoon “zonder zorgen” naar huis en verder in de basis sport in de toekomst. In beide gevallen kan ik er vrede mee hebben. En is het 1 ding minder wat ik mezelf kan verwijten.
Ja deze keuze is gemaakt uit emotie en niet verstand. Deze die gedoneerd hebben en het er niet mee eens zijn, stuur maar bericht, jullie krijgen jullie donatie terug.

Maar deze kans moet ik hem, maar vooral mezelf geven, al is het om af te kunnen sluiten.
Deze beslissing is idd egoïstisch uit emotie genomen. Want ik ben zelf 99,99 zeker dat het einde verhaal is, dat dit niet goed komt. Maar ik wil niet met honderd vragen en zelfverwijten zitten zoals ik wel rond mijn mama zit. En dat is aan mezelf denken, dat is mijn grenzen stellen.
En mijn grens is dat ik niet nog iemand kan laten gaan zonder zekerheid.
Dus ookal weet mijn gevoel dat het gedaan is, moet ik voormezelf deze zekerheid hebben. Zodat hij thuis tussen zijn vriendjes ingeslapen kan worden. En als het toch goed nieuws is, waar ik niet vanuit ga, is het mooi meegenomen
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 23-10-23 18:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:08

Jeetje wat heftig zeg… je valt van de ene ellende in de andere. Ik kan je geen advies geven maar wil je sterkte wensen met elke beslissing die je maakt :(:)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 18:21

Hierbij trouwens foto’s van de dag dat hij hier staat tot nu in volgorde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto’s zijn van 6 maand terug na een shiatsu behandeling
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:30

:(:) :

Persoonlijk had ik het ook laten onderzoeken! Dan kun je handelen vanuit kennis en blijft het achteraf niet knagen.