prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:49

Jet schreef:
O, dus het was Utrecht die nu dacht dat die derde kies er misschien niet uit hoeft. Ik ben benieuwd wat ze na overleg adviseren.

Ook ik denk dat er nog wel achterblijft hoor en dat hij er wel last van heeft, maar zo te zien niet extreem. Hooi van de grond eten gaat niet goed bij hem, dan moet hij toch erg vaak hoesten. Hij krijgt het nu in een slowfeeder die wat hoger hangt en dan hoest hij niet. Dan pakt hij kleinere plukken natuurlijk en verslikt hij zich minder. Laatst had hij koliek, dat kwam van teveel zand in de darmen en dan zie je echt een algeheel beroerd paard, niet willen eten, achterstevoren in zijn box staan, niet komen kijken als je hem roept, dat was vorig jaar met een rottige hoefzweer ook zo. Dat gedrag heeft hij normaal gesproken niet, dus daarom lijkt het in elk geval zo dat hij er niet teveel last van heeft. Buiten kan hij ook nog gek doen met de anderen in de groep waar hij bij staat. Dat doet hij niet vaak, maar dat deed hij vroeger al niet. De eigenaresse houdt zich daar nu aan vast, helemaal nu er een Da heeft gezegd dat hij op dit moment geen last van zijn gebit heeft en dat hij geen ( grote) last van die pusbende heeft. Ja, het kost handenvol geld en deze wordt inmiddels 22 dit jaar, om nu nog weer te gaan snijden of boren... Hij eet op de kliniek ook heel slecht en is al niet bepaald vet te noemen, allemaal overwegingen om het er maar bij te laten nu. Gaat hij achteruit zal ze wel een definitieve beslissing nemen, maar als hij zo blijft als nu is dat nog niet nodig. Het paard wordt nu wel 1 keer per jaar behandeld door een hele goede paardentandarts ( die ook dierenarts is) en dan een half jaar later dus nog door een DA van de kliniek waar hij geopereerd is. Bij dit paard bleek trouwens ook dat de afvoergaten ( weet even niet hoe die heten) die in een paardenhoofd zitten te hoog zitten bij hem, ze hebben er op de kliniek aan de aangedane kant een gaatje bij gemaakt dat lager zit. dit heeft hij dus al vanaf de geboorte, maar dat merk je normaal gesproken natuurlijk niet.. Dit maakte wel in elk geval dat er hoe dan ook altijd troep in de onderste holte heeft gestaan dat niet afgevoerd kon worden ( bij één of andere ontsteking). Ook zij heeft trouwens achteraf wel spijt dat ze er niet eerder een goede tandarts bij heeft gehaald, de plaatselijke gebitsverzorger leek ook goed. Die heb ik nooit aan een paard van mij laten komen hoor, ik vond het al nooit iets.

Het blijft een heel ingewikkeld iets.
Mijn paard is altijd keurig op tijd behandeld door de tandarts. Eigenlijk zelfs twee keer per jaar. Helaas heeft dat dit alles niet kunnen voorkomen. Volgens de artsen is het gewoon vette pech en zijn het bacteriën waar de een wel last van krijgt en de ander niet..

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:16

karelien schreef:
Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Bleek een ontstoken kies te zijn. nadat deze is verwijderd bleven de klachten. Toen na veel medicijnen Enzo een scan laten maken in Utrecht en helaas bleek er een schimmelinfectie door zijn hele hoofd te zitten en nog meerdere kiezen ontstoken( dit was niet zichtbaar op de foto) Dus als ik jou was zou ik een ct scan laten maken daarop kunnen ze alles zien. Helaas is dit voor mijn paard niet goed afgelopen. Maar misschien is die van jou nog wel te behandelen.

En bij mijn paard was er verder ook niks aan te zien, alleen een snotneus. Er werd ook gewoon me gereden tot de scan.

AmFe jouw verhaal begint een beetje op t mijne te lijken.Maar dan zonder de schimmelinfectie. Met meerdere ontstoken kiezen. Ik zou dan denk ik toch de derde kies er ook uit laten halen omdat ze eerst dachten daar ook wat op te zien bij de scan. Ik hoop voor je dat deze behandeling wel aanslaat en dat je paard weer helemaal beter mag worden

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:40

karelien schreef:
karelien schreef:
Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Bleek een ontstoken kies te zijn. nadat deze is verwijderd bleven de klachten. Toen na veel medicijnen Enzo een scan laten maken in Utrecht en helaas bleek er een schimmelinfectie door zijn hele hoofd te zitten en nog meerdere kiezen ontstoken( dit was niet zichtbaar op de foto) Dus als ik jou was zou ik een ct scan laten maken daarop kunnen ze alles zien. Helaas is dit voor mijn paard niet goed afgelopen. Maar misschien is die van jou nog wel te behandelen.

En bij mijn paard was er verder ook niks aan te zien, alleen een snotneus. Er werd ook gewoon me gereden tot de scan.

AmFe jouw verhaal begint een beetje op t mijne te lijken.Maar dan zonder de schimmelinfectie. Met meerdere ontstoken kiezen. Ik zou dan denk ik toch de derde kies er ook uit laten halen omdat ze eerst dachten daar ook wat op te zien bij de scan. Ik hoop voor je dat deze behandeling wel aanslaat en dat je paard weer helemaal beter mag worden

Klopt! Maar gelukkig geen schimmel te vinden inderdaad. Maandag is er nog overleg maar als er maar enige twijfel is over die andere kies dan gaat die er ook uit. Alleen als het niet nodig is dan is het qua kauwvlak wel fijner als hij die kan behouden.

karelien

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:49

Hoe gaat t nu Amfe?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:48

karelien schreef:
Hoe gaat t nu Amfe?

We zijn er nog lang niet vrees ik! De achterste kies is er uit. Die wortels waren echt zwart en aangevreten zeg maar. Er zijn extra gaten geboord en nu dus weer flink spoelen. Er komt nu onwijs veel pus uit. Het komt gewoon ook uit de gaten naar buiten lopen en het stinkt ineens enorm. Dat deed het voorheen eigenlijk niet. Maar deze geur is echt verschrikkelijk!
Ik vrees nu dus weer weken spoelen. Maar is nog geen einde in zicht... pff!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:06

Jeetje amfe! Wat naar voor je paard ook inmiddels! Moet het nu wel opgelost zijn..Op spoelen na?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:10

Tjonge AmFe, dat is toch behoorlijk pittig! Wel goed dat die boosdoener er nu ook uit is, nu duim ik ook voor jullie dat de derde kies behouden kan blijven hoor! En natuurlijk dat het spoelen afdoende helpt om ervan af te komen!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:49

Ja op zich is het goed dat het zo stinkt want dan lijken we wel de kern te hebben. Vandaag leek het wel ietsje beter! Ik denk nog heel wat weken spoelen inderdaad

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 23:27

Hoe gaat het nu amfe??

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:01

Het gaat inmiddels wel een heel stuk beter. Het stroomt er niet meer aan de buitenkant uit. En heb al een paar dagen wat minder snot gezien. Maar het verschilt nog erg per dag en helaas nog geen echt droge dag dus dan kunnen ze helaas nog niet om de dag gaan spoelen!
Ik hoop wel dat dat binnenkort een keertje gaat gebeuren. Het duurt zo onwijs lang nu!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 23:49

Hoe is het nu AmFe??

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:41

Helaas gaat het momenteel niet zo goed.
Het is nu een week of 7/8 geleden dat de andere kies verwijderd is. We waren inmiddels om de dag gaan spoelen, juist omdat het de goede kant op ging. En ik was net aan het overwegen om hem mee naar huis te nemen zodat ik zelf het spoelen verder kon gaan doen.

Maar sinds maandag heeft hij hoge koorts en wil geen brok eten. Hij is echt niet lekker in orde. Zakte maandag vijf minuten nadat hij weer op stal stond na het wandelen en daarna spoelen (ik keek juist mee om het over te kunnen nemen) door zijn benen op stal. En was echt even doodmoe/te zwak. We hadden nog niet gemerkt dat hij zo'n koorts had. Heel stom, want normaal zie ik eigenlijk alles wel aan hem.
Waarschijnlijk dus een virus opgepikt door de lagere weerstand. Nu ondanks de medicatie toch al twee dagen rond de 40 graden koorts.
Ik vind het heel eng en hoop maar dat hij dit redt! Mocht hij hier doorheen komen en hij is fit genoeg, dan haal ik hem naar huis!
Ze zorgen super goed voor hem, maar vier maanden op de kliniek hakken er echt wel in! Ook al doet iedereen echt zijn best om hem fit te houden (ik wandel veel in het bos enzo, we longeren, hij staat nu hij ziek is de hele dag op een stukje wei buiten)

@pol: hadden jullie na zo lang spoelen (ik reken even vanaf de laatste kies, toen is ook pas de voorhoofdsholte open gemaakt) ook nog wel eens dagen er tussen dat er ineens weer gele zooi uit kwam?
En was jouw paard als je om de dag ging spoelen echt helemaal droog tussendoor?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 00:11

Amfe wat een drama!! :(:)

Wij zijn om de dag gaan spoelen toen er met dagelijks spoelen niks meer uitkwam alleen nog puur de betadine oplossing. In de wkn van dagelijks spoelen 2x een terugval gehad 1x binnen een week ( we spoelden toen puur bloed eruit) en toen na een wk of 2 leek er ook weer meer gelige prut uit te komen! Daarna ging het de goeie kant op. Wij zijn toen nog een week extra doorgegaan op dagelijks spoelen ( vd faculteit mochten we al op over op om de dag) en toen nog 2 wkn om de dag gespoeld. Dus in totaal ruim 8wkn gespoeld!
Maar dit duurt nu bij jou wel errruugg lang! De combinatie kies/ sinus schijnt echt heel lang te kunnen duren..Wij werden op voorhand ook al wat gewaarschuwd voor het feit dat als er bij mijn merrie stiekem toch kiezen gingen meedoen het een moeilijke langdurige behandeling ging worden!
Is een second opinion nog een idee??

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:19

pol1 schreef:
Amfe wat een drama!! :(:)

Wij zijn om de dag gaan spoelen toen er met dagelijks spoelen niks meer uitkwam alleen nog puur de betadine oplossing. In de wkn van dagelijks spoelen 2x een terugval gehad 1x binnen een week ( we spoelden toen puur bloed eruit) en toen na een wk of 2 leek er ook weer meer gelige prut uit te komen! Daarna ging het de goeie kant op. Wij zijn toen nog een week extra doorgegaan op dagelijks spoelen ( vd faculteit mochten we al op over op om de dag) en toen nog 2 wkn om de dag gespoeld. Dus in totaal ruim 8wkn gespoeld!
Maar dit duurt nu bij jou wel errruugg lang! De combinatie kies/ sinus schijnt echt heel lang te kunnen duren..Wij werden op voorhand ook al wat gewaarschuwd voor het feit dat als er bij mijn merrie stiekem toch kiezen gingen meedoen het een moeilijke langdurige behandeling ging worden!
Is een second opinion nog een idee??

Dank je voor je informatie! Utrecht zei ook minimaal 2 maanden spoelen en vooral een lange adem hebben.
Toen wij over gingen naar om de dag was hij met spoelen vrijwel schoon. Maar met om de dag spoelen kwam er overdag wel weer wat snot. Hadden jullie dat ook of was je paard overdag steeds schoon/droog?

Een second opinion, Sja ik zou niet meer weten waar.. door wie.. We hebben een van de beste tandartsen van Nederland gehad, een zeer goed aangeschreven kliniek waar hij behandeld wordt (met inmiddels een mega rekening), een chirurg die op vele kliniek opereert die meekijkt naast een heel stel goede artsen, twee CT scans in Utrecht gehad en tevens is de hele behandeling afgestemd in overleg met Utrecht.
Bovendien is hij nu te zwak om te vervoeren. Wat moet je dan nog meer...

Enige wat nog zou kunnen is de ouderwetse methode van alles open leggen onder narcose en alles schoon schrapen. Maar daar is hij nu te zwak voor en weet ook niet of je dat moet willen.. en geeft ook geen garanties.
(En hij heeft een jaar geleden ook al een pees blessure gehad dus opstaan uit narcose zou ook extra risicovol kunnen zijn)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 06:59

Ons paard was met om de dag spoelen toch aardig droog..Ik durfde ook niet eerder te beginnen met om de dag spoelen voordat ze met dagelijks spoelen droog was..
De rekening kan ik me iets bij voorstellen..Ik was in totaal 2.000 euro kwijt..verschrikkelijk!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:42

pol1 schreef:
Ons paard was met om de dag spoelen toch aardig droog..Ik durfde ook niet eerder te beginnen met om de dag spoelen voordat ze met dagelijks spoelen droog was..
De rekening kan ik me iets bij voorstellen..Ik was in totaal 2.000 euro kwijt..verschrikkelijk!

Dat snap ik goed! Mijn paard lijkt toch elke dag ietsje op te knappen nu. Pff het was wel kantje boord!
Ze spoelen nu weer elke dag. Gekke is dat het ineens weer een rottende lucht heeft. Al komt er niet eens heel veel uit. Dat zou je na een week of 8 toch niet meer zo verwachten. Misschien is het toch wel die derde kies.. het blijft gissen. En je ziet blijkbaar op ct ook niet alles.
Maar hoe dan ook denk ik dat hij nu voor alles te zwak zou zijn. Dus ik denk dat ik hem lekker mee naar huis moet nemen straks als t kan (is nog een swab gedaan en doen nog scopie van de longen) en dan mooi de hele dag op de wei en zelf gaan spoelen.
Overdag staat hij nu buiten maar snachts hoopt t weer op lijkt t wel. Liep jouw paard buiten pol of stond die ook wel op stal?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 06:42

Buiten juist! Met het hoofd omlaag zorgt juist voor meer afvoer van prut/ snot! Maar ook alleen overdag..
Raar dat het nog wel steeds stinkt..
Thuis herstellen ze toch het beste.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:56

pol1 schreef:
Buiten juist! Met het hoofd omlaag zorgt juist voor meer afvoer van prut/ snot! Maar ook alleen overdag..
Raar dat het nog wel steeds stinkt..
Thuis herstellen ze toch het beste.

Ja is ook veel beter! Hij heeft de eerste maanden dus voornamelijk op stal gestaan. Daarom wil ik hem ook thuis hebben. Hele dag buiten en dan eind van de dag spoelen!
Hij heeft gelukkig nu wel een stukje weide gekregen op de kliniek.
Die rottende lucht is eigenlijk altijd af en aan gegaan. Maar we hadden verwacht dat dat wel klaar was. Maar dat is dus vooral na het ophopen in de nacht en nu hij sowieso al ziek is van een of andere virus infectie.

Maar ik vind nog een tijdje thuis spoelen wel het proberen waard! In plaats van meteen weer allerlei nieuwe ingrepen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:50

Waarschijnlijk zullen we als laatste optie toch moeten opereren donderdag of vrijdag. Met alle risico's van dien. Ik heb hem vandaag gezien zonder pijn medicatie. En de druk in zijn hoofd is duidelijk te hoog. Hij houdt zn hoofd helemaal schuin, schudt en slaat ermee. Blijkbaar komen we toch niet voldoende in de voorhoofdsholte.
Hopen dat we dan de bron kunnen vinden. En dan kunnen ze alles ook helemaal schoon maken.
Als het er te slecht uit ziet laten ze hem niet meer wakker worden, maar daar ga ik nog maar niet vanuit. Wie weet lucht het hem wel enorm op. Ik hoop het maar!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:01

Heftig AmFe, ik duim voor je dat het goed gaat en dat hij zich straks een heel stuk beter voelt. Wat is het toch vreselijk naar als je alles doet wat mogelijk is en als dat dan niet snel genoeg voldoende vooruitgang geeft. Heel veel sterkte ermee en natuurlijk ook heel veel succes!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 09:29

Jeetje amfe wat een tegenvallend bericht..schrik ervan! Ik duim hard voor jullie beide!!

Roosvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:45

Sterkte, we sneu voor jou en je paardje dat hij Niet beter wordt

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:05

Lieve allemaal,
hij heeft het helaas niet gered en is gisterenmiddag overleden.

Op de foto's bleek er in zeer korte tijd een enorm soort 'gezwel' gevormd. Als het ware tussen de holte en de doorgang van de neus. Gevaarlijk dicht bij de hersenen. Dat zag er al niet goed uit.
Toch besloten te opereren, want er was geen andere keuze meer. De kaakholte viel mee. Was al wel veel verbening ofzo ontstaan ook, maar daar kon ze alles nog weg schrapen.
Maar verder naar boven toe was het nog heftiger dan dat we dachten. Er was zo enorm veel weefsel en bot aangevreten. Ze moesten gevaarlijk dicht bij de hersenen en ogen snijden. De vraag was of hij niet verlamd of iets zou zijn bij het ontwaken. Toch geprobeerd (met de afspraak dat het bij verlamming of iets meteen klaar zou zijn). Maar bij het opheffen van zijn hoofd blies hij zijn laatste adem uit en kreeg een hartstilstand. Ze hebben nog wel dingen geprobeerd, maar dat mocht niet meer baten.

Het is echt verschrikkelijk en ik ga hem zo erg missen. Het was zo'n lieverd en het was nog veel te vroeg. Maar het is beter zo, want de laatste weken had hij zoveel pijn. Dat was niet om aan te zien. Hij hoeft nu niet meer te lijden.

Verschrikkelijke rot kwaal. Waarschijnlijk waren de kiezen dus niet eens de hoofdoorzaak (dat zag er ondertussen ook mooi genezen uit), maar juist een agressieve therapie resistente bacterie die als een sluipmoordenaar om zich heen heeft gegrepen. Hij heeft zoveel medicatie en antibiotica gehad en we hebben zo lang gespoeld, maar niets heeft dat kunnen voorkomen. Het zat ook al veel te ver naar de hersenen toe.
De laatste CT scan was elf weken geleden. Moet je nagaan hoe snel dat heeft kunnen uitbreiden allemaal. Echt bizar..

En dan nog ga je nadenken wat je anders of meer had moeten doen.. Maar volgens de chirurg hadden we dit hoe dan ook niet kunnen winnen. Normaal is spoelen met het verwijderen van de kies echt voldoende. En toen hij ineens zo slecht werd konden we niet meteen opereren omdat hij bijna 41 graden koorts had. De koorts was nu weg, maar als we langer hadden gewacht, dan was hij er hoe dan ook aan bezweken. Zo triest dit..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 08:29

Amfe: ik zit met kippenvel je bericht te lezen! Wat een ongelooflijke wending heeft je situatie gekregen! Vind het zo triest voor jou en je paard! :(:)
Onbegrijpelijk dat het in 11 wkn zo kan verslechteren..Ik had toen al wel begrepen als de kiezen gaan meedoen dat de prognose veel slechter is!
Zoveel geld kwijt en dan ook nog je vriend Y;( in en in triest..Ik wil je alle kracht toewensen met dit enorme verlies..
Hoe oud was je paard amfe?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:16

pol1 schreef:
Amfe: ik zit met kippenvel je bericht te lezen! Wat een ongelooflijke wending heeft je situatie gekregen! Vind het zo triest voor jou en je paard! :(:)
Onbegrijpelijk dat het in 11 wkn zo kan verslechteren..Ik had toen al wel begrepen als de kiezen gaan meedoen dat de prognose veel slechter is!
Zoveel geld kwijt en dan ook nog je vriend Y;( in en in triest..Ik wil je alle kracht toewensen met dit enorme verlies..
Hoe oud was je paard amfe?

Dank je wel! Dit had ik toch nooit zo verwacht. Geen enkele arts ook eigenlijk.. De chirurg kende 1 soortgelijk verhaal over haar tijd dat ze nog in Utrecht opereeerde een hele tijd geleden. Het voelt zo oneerlijk.
De kiezen waren wel onder controle, maar die bacteriën gingen maar door en pakten steeds wat anders. Zelfs het bot en de tussenschotjes enzo waren zo aangevreten. Vandaar die stinkende gele zooi, dat was gewoon bot en weefsel afbraak.. Niet te geloven en wat een pijn zal hij toch gehad hebben.

Ik heb hem vijf jaar en 12 dagen gehad. En hij zou in april 11 jaar worden.

Afbeelding