[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:52

Ik verzin niets aan mogelijke problemen bij het nageslacht, want niemand weet het uiteindelijk.

Maar ik vind wel dat het bewust door blijven fokken met ppid merries en dus pergolide in een ongeboren vrucht, echt ongehoord.
Juist omdat er niets over bekend is, vind ik het echt not done.

En ik denk inderdaad, dat die "fokkers" (want ik mag toch oprecht hopen, dat iedere zich zelf respecterende fokker, dit niet in zijn/haar hoofd zal halen), die dat dus bewust doen en zo een veulen dus ook te koop aanbieden, niet zullen zeggen dat het als vrucht in een op pergolide staande ppid merrie heeft gezeten.
Dus als er dan na een aantal jaar, onverhoopt natuurlijk, wel problemen ontstaan, kan die nieuwe eigenaar gaan zoeken naar een naald in een hooiberg.

Ik heb het hier duidelijk wel over doelbewust blijven fokken met een ppid merrie en de veulens daarvan verkopen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:56

Ohjahjoh, je zit weer van alles in te vullen.
En allemaal op grond van wat we niet weten zoals je heel juist zegt, dus tja... Die terechte verontwaardigheid en moral highground voelt allemaal vast heel lekker, maar is weer op aannames gebaseerd en zeker als je dan menselijk handelen er nog bij betrekt en dan wat je zelf aanneemt ook nog gaat veroordelen, dan is iedere basis om respectvol verder te praten verdwenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:09

Ik heb het toch niet over jou? Randalinpony? Maar over fokkers die dit bewust doen en die veulens verkopen.

En wat ik van jou in het verleden begrepen heb, hoef jij je helemaal niet aangesproken te voelen?

Ik heb idd een duidelijke mening over bewust fokken met niet gezonde en op medicijnen staande dieren: gewoon niet doen dus.

Er loopt al meer dan genoeg aan gezonde dieren rond, dus waarom het risico nemen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:51

Ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen.

Alsnog voel ik me niet prettig bij de aannames die je doet, laten we dat nou niet doen in een dergelijk ingewikkeld verhaal.

Verder ken ik je mening en voor mij is dat ook prima. Dat andere mensen soms andere afwegingen maken, is dat voor mij ook.

Ik zou een database voor al die PPID-merries waar wel mee wordt gefokt, en hun nageslacht, trouwens toejuichen om meerdere redenen. Dat ga ik eens neerleggen bij diverse partijen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:46

Bloeduitslag binnen. Lever en nierwaardes oke. Infectiewaardes waren verhoogd, vitaminen waren aan de lage kant. Hiervoor een,vitaminen kuur opgestart. Voor de infectie hepavan opgestart. ZE gaat vanaf nu terug op stal s nachts . Of ze het nu graag heeft of niet. ZE krijgt dan een volledige baal hooi verdeelt in slowfeeder en een deel los. Zodat ze voldoende hooi heeft. Dan heeft ze in principe 16 kilo hooi binnen op een,nacht. Speciaal ander hooi gaan halen voor haar. En zo krijgt ze ook meer rust. Hopen,dat dit helpt. Mok is al beter maar nog niet helemaal weg. Daarmee ook deels de reden s nachts op stal zodat ze niet in het nat staat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:21

Hepavan, wat is dat? Heb je een link?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:49

Soort Chinese kruiden waar ik heel tevreden mee ben en,al goede resultaten heb gehad.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:38

Gaat iemand naar de info-avond over PPID bij de Paardenkamp donderdag?

Ik ben uitgenodigd door mijn bijrijder, zij wilde er graag heen dus we maken er een gezellige avond van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:18

Veel plezier Megan! Ben benieuwd of je wat interessants/nieuws gehoord hebt!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:38

Ik heb het idee dat we langzaam aan terug aan,het bijkomen zijn. Ook is ze sinds ze s nachts op stal staat veel alerter en frisser de dag erna. We zien aan,de vlas in haat staart dat ze s nachts gaat liggen. Ook eet ze elke nacht haar 16 kilo hooi op

[/[img]
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:46

Dat ziet er idd een stuk beter uit alweer Ilora!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:52

Dat werkt duidelijk goed voor haar!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:02

Inderdaad zeg, misschien heeft zij dat ''rustmomentje'' gewoon nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:06

De stal werkt natuurlijk dubbel op haar in, en ze hoeft haar voer niet te beschermen/ delen, en ze hoeft minder moeite te doen om warm te blijven. Fijn dat ze zo snel al zo goed bij is gekomen zeg!

@meganyr, hoe was de informatie-avond?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:43

Best interessant!

Het verhaal was wel bekend, de DA die de lezing deed had wel een mooie opvatting over het medicijngebruik. Dat zal ik later even uitschrijven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:49

Ben ik wel benieuwd naar!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:24

Ik meld mij nog een keetje. Een tijdj terug heb ik al eens wat gepost met het vermoeden van ppid bij mijn shet en sinds vrijdag is het bevestigd. Helaas heeft hij er ook nog twee gekantelde hoefbeentjes erbij. Hebben jullie hier ervaring mee?

hij zit nu aan de ppid medicatie ascal en metacam. Hij loopt nu lijkt het pijn vrij.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:16

De DA had het over het verhoogde prednison (cortisol) in paarden met PPID.
Dit prednison is een stresshormoon waardoor het paard, kort gezegd, minder voelt van de ongemakken die hij heeft, zoals stijfheid en pijn. Ze lopen hierdoor beter en zijn alerter.

Wanneer we de bloedwaardes willen verlagen met Prascend tot de 'normaal'waarde die we graag willen zien gebeurt het vaak dat het paard lusteloos wordt en over het algemeen meer last krijgt van de klachten. Dit komt, volgens hem, doordat het stresshormoon verlaagd wordt en het paard eigenlijk meer zichzelf wordt dan we eigenlijk willen.

Hij stelde dus om te overwegen minder medicijnen te geven en daarmee eventueel de prednisonwaarde iets hoger te houden zodat het paard zich wat beter voelt en eventueel meer kan betekenen voor ons (rijden). Daarmee wordt hij misschien minder oud maar de kwaliteit van leven is daardoor wel beter.

De stelling was dus om te doseren naar de klinische symptomen en je niet blind te staren op de bloedwaarden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:36

Ik denk dat dat heel prettig is voor de paarden die nooit bevangen zijn geweest!
Maar de paarden die dat wel hebben gehad moeten hier denk ik weer mee oppassen, zei hij daar wat over?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:18

Ja daar had hij ook wel wat over te zeggen (als ik het goed onthouden heb): als een paard bevangen is is dat nagenoeg altijd voedinggerelateerd.
Maar ook, als een paard zo gevoelig is voor HB, dan moet je misschien maar overwegen om dat niet voort te zetten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:29

Nou ik weet niet wat ik daarvan moet denken, mijn paard is bevangen geworden op een moment dat het eigenlijk niet echt voedings gerelateerd kan zijn (in de winter, hij kreeg alleen droog hooi en vitaminebrokje, wat hij de maanden ervoor ook al kreeg), en toen hij aan de Prascend begon is het wonderlijk snel opgeknapt..

Maar ik ben zelf ook niet van plan elke keer bloedwaardes te laten prikken, ik ga dat ook op basis van klinische symptomen doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:00

Om wat niet voort te zetten? Het leven?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:20

Inderdaad. Niet mijn woorden he!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:33

:D dat begreep ik hoor!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:38

Is er hier iemand die ervaring heeft met zijn of haar paard testen voor PPID en de uitslag negatief was, maar alles er op wijst dat het positief moet zijn?

Mijn welsh teste negatief wel insuline resistent.
Blijft bevangen heel gevoelig voor kleine veranderingen kwa voer.
Staat op geweekt hooi, maar als ik haar bijv 1 dag op gewoon hooi zet staat ze volgende dag meer bevangen.
Doe er alles aan kwa hoefsmid, kruiden supplementen beweging hoefschoenen maar elke keer krijgt het lijf van binnen uit van het minst geringste een tegenslag.

Zit te dus nu te denken om via via toch maar eens pergolide aan te schaffen en te beginnen met een kwart tablet per dag en kijken of ze opknapt.

Heb DA hier ook over gemaild maar hoop hier misschien wat wijzer te worden kwa ervaringen.