[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:12

pien_2010 schreef:
Interessant artikel Leetje. Ik geloof zeer zeker dat voeding en gezonde leefstijl veel kan doen als het gaat om (on) gezond lichaam hebben. Maar er zijn meer oorzaken denk ik.
In dit artikel blijft erfelijkheid, aanleg etc. wel wat onderbelicht.

Uiteraard!
Dit is EEN manier, een stukje om tegen ziekte en gezondheid te kijken. En ik kom het tegen, dat ziekte is ontstaan door afvalstoffen en dat als je gaat behandelen je ze terug ziet gaan in fases.
En bij andere moet je juist op de erfelijkheid behandelen, of op de constitutie of op een tekort aan reactie etc. etc. Dat is het ingewikkelde van ziekte. Er is niet 1 antwoord. Er zijn meerdere, vele factoren die meespelen. En als echt wil genezen zul je dus naar de factoren moeten kijken die bij dit dier (of mens) spelen en daar iets mee doen!
Het kijken naar afvalstoffen, op de manier van Reckeweg, is een van de vele factoren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:14

Helaas, dat hooi moest je maar niet geven en langer laten uitrijpen. Tenzij je graag problemen opzoekt.

Het enige wat uit het hooi kan uitspoelen in water zijn suikers, en dan nog maar gedeeltelijk. Eiwitten kun je niet uitspoelen, mineralen nauwelijks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 10:20

JP ze krijgen maar een heel klein beetje, vlak voordat het donker wordt om de nacht door te komen. Kan niet anders want ze helemaal niets geven dat is vragen om koliek problemen. Naast het beetje hooi hebben ze voor de nacht een klein schraal stukje tuin zodat ze iets hebben om te knabbelen. Paardjes vallen weer af en eitwit bultjes zijn weer op zijn retour. Bedankt voor je antwoord op mijn vraag, want het heeft dus geen zin om hooi nat te maken is mijn conclusie.

Ja Leetje ik begrijp wat je schrijft en zo is het volgens mij ook.

Jannepauli

Re: Centraal alternatieve behandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:26

Inderdaad, zinloos. Sowieso heeft alleen natmaken geen enkel effect, dan verdwijnt er alleen maar wat stof. Het hooi weken ( dus in een grote bak met water leggen en dan een paar uur laten weken, daarna uitspoelen levert alleen suikerverlies op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 10:44

Jannepauli schreef:
Inderdaad, zinloos. Sowieso heeft alleen natmaken geen enkel effect, dan verdwijnt er alleen maar wat stof. Het hooi weken ( dus in een grote bak met water leggen en dan een paar uur laten weken, daarna uitspoelen levert alleen suikerverlies op.

Ja en dat heb ik zonet gedaan. Vanavond uitspoelen en voor de nacht in de kleine ruif leggen zodat het wat uit kan lekken. Paarden houden niet van nat hooi dus bijkomend voordeel is dat ze 's ochtends vroeg (4.00 uur) zullen gaan beginnen met eten omdat dan het honger gevoel terug zal komen. Suikerverlies vind ik toch ook wat waard bedacht ik later want in het voorjaar hebben wij ook fructaan weidegang beleid. Alleen als weersomstandigheden gunstig zijn gaan ze op de wei twee uurtjes. Dus ben blij met je suikerverlies verhaal JP.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:53

kun je geen graszaad hooi krijgen?Het is namelijk het zaad,graan(waar het meeste suikers in zit)...waar ze soms ziek van worden.(vooral de IR paarden)
Ik weet dat al het graszaadhooi wat je in Nederland koopt zowat uit frankrijk komt.Dus of het hier te krijgen is?
Ik geef het liefst hooi van het vorig jaar,suikers lopen niet terug denk ik,maar gewoon weinig geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:58

Maar dan moet je wel heel zeker weten dat het graszaadhooi niet bewerkt is en dat er geen lollitrem B schimmel in kan zitten... dan gaat je paard gegarandeerd de pijp uit.
Overigens gaat dit inmiddels niet meer over alternatieve geneeswijzen, off topic..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:04

Of het graszaad hooi is Geerke weet ik niet. Wel zei mijn vriendin en onze buuf dat het van het hooi dat hier verbouwd wordt, heel arm hooi is en in die zin goed voor mijn paarden. Het is grof hooi ook al is het geen stro. Het is alleen te vers. Ze krijgen al heel weinig, het is alsof ik weer de konijnen voer net als ik deed in NL waar het gras en de wei altijd te rijk was voor de paardjes. Mijn vriendin en ik hebben gelijk hier rond het huis wat veranderingen aangebracht zodat ze 's nachts op schrale gras grond lopen. Kunnen ze toch wat knabbelen, dit ivm het voorkomen van koliek. De hoeveelheid kak die ze produceren is ook weer tot normale proportie terug gekeerd, want zul je altijd zien, de paarden konden dit hooi niet weerstaan en de eerste dag bleven ze maar eten. Je zag ze gewoon voor je ogen dik worden. REden dat ik mijn vriendin heb gebeld om eens mee te kijken naar een oplossing omdat Hercule gelijk onder de eiwitbulten zat. Polie heeft nooit ergens last van. In beiden paarden komt nu wel weer meer contouren en vorm, want ook dat verdween erg snel. Op vandaag na hebben we beiden ook echt iedere dag aan het werk gezet. Lopen met die bibs en in die zin voelen ze al veel beter aan als woensdag en komen ook de contouren weer terug, nu we al paar dagen het buffet gesloten hebben.

En inderdaad JP bedankt jullie voor de adviezen en nu weer terug on topic! JP wat heb je gedaan ter voorkoming van de koliek? VOlgens mij heb ik dat nog niet gelezen. Is interssant en leerzaam voor ons.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:13

Toen ik om 21:00 uur hun avond hooizakjes ging geven had ze geen zin om te eten. Ik liep de rijbak uit, hoorde 'plof' en ze lag voor pampus. Begon meteen te rollen.
Hartslag hoog, zweterig, kreunen, tandvlees bleek, oogvliezen iets minder roze.
Ik heb haar meteen Colosan gegeven, in de benen gejaagd en gaan rondstappen. Kwam iets mest los.
Na een 20 minuten weer beter.
Heb er na 2 uur voor de zekerheid toch Buscopan ingespoten ( = regulier IV)omdat ik haar toch te 'mat' vond en erg veel darmgeluid had. Toen behoorlijk wat mest en veel gas kwam los.
Nu is ze weer ok.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:21

oei...hoe komt dat,of weet je dat niet?Was het Pauli?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:24

Colosan heb ik gegoogeld. En ik vind dit:

"Colosan - Geregistreerd diergeneesmiddel, Reg.NL: 5633
Colosan - Geregistreerd diergeneesmiddel, Reg.NL: 5633 (Vergroot)

Colosan: Eerst hulp bij koliek!
Colosan werkt bij storingen in het maagdarmkanaal zoals koliek, verstoppingen en trommelzucht, tympanie en bij gasophoping in de darmen. Gaat verkrampingen tegen in het maagdarmkanaal en stopt extreme gistingsprocessen in de pens van herkauwers en in de darmen van paarden (koliek).

Eigenschappen
De natuurlijke componenten hebben een brede werking op de gehele spijsvertering.

Doeldieren
Paarden, runderen, schapen, geiten, varkens, veulens en kalveren.

Indicaties
Storingen in het maagdarmkanaal zoals koliek, verstoppingen en trommelzucht, tympanie (‘oplopen’) en bij gasophoping in de darmen. Gaat verkrampingen tegen in het maagdarmkanaal en stopt extreme gistingsprocessen in de pens van herkauwers en in de darmen van paarden (koliek). "

Wat ik niet vind is wat er in het middel zit. Weet jij of iemand anders dat?

Als ik dit lees, lijkt het me wel interessant voor de huisapotheek en ik denk dat de paardendrogisterij het wel heeft. Daar moet ik toch nog een bestelling doen dit jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:25

het smaakt naar drop :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:44

Of Anijsmelk!
Ja, je moet dit absoluut op voorraad in je apotheek hebben. Als het niet binnen circa 30 minuten werkt, dan moet je je DA bellen.
Maar voor een beperkte kramp- of gaskoliek kan het goed werken. Ik zal zo even naar de stal lopen om te kijken wat er precies in zit: in ieder geval anijs.

PS: nee het was mijn Fries

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:05

Samenstelling colosan

Olea aentherea:Ol cassiae1,7 gr
Ol anisi 1,gr
Ol carvi 1,gr
Ol foeniculi 1,gr
Ol chamomillae 0,1 gr
Ol lini sulfurati(sulfhur 2,5 gr)74,7 gr
Ol jecoris 18 gr

Ik heb het ook altijd in huis en het werkt echt goed tegen koliek vind ik!Het moet inderdaad wel binnen 30 min verbeteren..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:08

kaneel, anijs, karwij, venkel, kamille, gezwavelde lijnzaad olie, levertraan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:59

Grappig venkel heb ik ook gebruikt om darmkrampjes bij mijn babietjes te laten verdwijnen. Kamille is ook rustgevend voor darmen en maag en zuiverend. Gebruik ik nog steeds regelmatig zowel bij mezelf als bij de paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:16

Mijn grootvader ( paardenman/arts) had zo z'n eigen trucje; als een paard een beetje last leek te hebben van de maag/darmen of een beetje 'opgeblazen' leek, gaf hij standaard wat Wilhelmina pepermuntjes. Dat hielp ook. Die traditie leeft tot op heden voort in de familie , altijd standaard een blik Wilhelmina pepermuntjes op stal voor de kleine mankementjes.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:23

O grappig zeg..En dat werkt goed? Krijgen ze wel suiker binnen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:35

Ja werkt goed. En je moet natuurlijk geen handvol geven, 2-3 is genoeg. Het is overigens niet vergelijkbaar met Colosan voor echte koliek, maar als je vermoedt dat je paard wat kleins dwars zit, dan kun je ook zo'n pepermuntje gebruiken.
Vroeger heette het ook wel 'maagpepermunt', en je kent vast ook wel die after eight chocolaatjes ( met mintvulling) die na de maaltijd geserveerd worden om je maag of het opgeblazen gevoel weer een beetje te kalmeren ( die chocolaatjes zijn niet voor 't paard hoor!)

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:36

Jannepauli schreef:
kaneel, anijs, karwij, venkel, kamille, gezwavelde lijnzaad olie, levertraan

Bedankt dames voor tips. Gezien de kruiden genoemd en de lijnzaadolie zou dit idd moeten werken.

Ben zeer blij met dit leerzame topic _/-\o_

Die pepermuntjes moet ik nog even laten "bezinken" hoor maar wie weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:11

Jannepauli schreef:
Ja werkt goed. En je moet natuurlijk geen handvol geven, 2-3 is genoeg. Het is overigens niet vergelijkbaar met Colosan voor echte koliek, maar als je vermoedt dat je paard wat kleins dwars zit, dan kun je ook zo'n pepermuntje gebruiken.
Vroeger heette het ook wel 'maagpepermunt', en je kent vast ook wel die after eight chocolaatjes ( met mintvulling) die na de maaltijd geserveerd worden om je maag of het opgeblazen gevoel weer een beetje te kalmeren ( die chocolaatjes zijn niet voor 't paard hoor!)

Of een glaasje "Jonge Jenever" :D ! Is ook heel goed als je teveel en te vet hebt gegeten.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:53

Cheers [***] !! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:42

[***] schreef:
Jannepauli schreef:

Of een glaasje "Jonge Jenever" :D ! Is ook heel goed als je teveel en te vet hebt gegeten.....

Dat hoef ik echt niet te proberen [***], ja of ik moet echt ziek willen worden dan moet ik vooral sterke drank gaan drinken... maar vindt het wel een leuke tip. Ik vroeg me wel af adhv dat pepermunt verhaal of dat een beetje werkt zoals Renny's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:28

pien_2010 schreef:
Dat hoef ik echt niet te proberen [***], ja of ik moet echt ziek willen worden dan moet ik vooral sterke drank gaan drinken... maar vindt het wel een leuke tip. Ik vroeg me wel af adhv dat pepermunt verhaal of dat een beetje werkt zoals Renny's?

Op pepermunt hetzelfde werkt als Rennies zou ik niet kunnen zeggen, maar ik weet wel dat 1 glaasje Jonge Jenever of bijv een flesje Underberg, zeker verlichtend werkt als je zwaar getafeld hebt. De Duitsers noemen het niet voor niets een: verdauerungsschnaps :D .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:49

Pien, qua eiwit weet ik het niet, maar qua suikers scheelt het zeker om te laten weken in water!