[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:28

Aline4 schreef:
darwin schreef:
Maar wordt hun bouw ook weer een beetje normaal dan ?

Onze oude merrie (KWPN) van bijna 26 jaar ziet er weer onherkenbaar fantastisch uit ongeveer 9 maanden na aanvang met de prascend. Is lichamelijk weer heel ver hersteld. Onze Welsh A krijgt nu een 3 maanden prascend en die begint ook weer aardig bij te trekken. Ben heel benieuwd hoe ze uit de wintervacht gaat komen dit voorjaar.

Mooie ponies heb je trouwens (ik had ff in je profiel gespiekt ;) )

Nou dan ben ik heel benieuwd, Focus ziet er met 13 al uit als 26.
Bedankt voor het compliment :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:40

Om je een beetje hoop te geven.... Die van mij is aardig opgedroogd met de medicatie, al zeg ik het zelf... :+

Hier staat ze ongeveer 10 maanden op de medicatie
Afbeelding
Afbeelding

Dit was toen ze rond de 4 maanden op de medicatie stond (en toen vond ik haar heel erg goed eruitzien :') )
Afbeelding

Ze is nog steeds wat buikig voor haar doen en haar rug is ook nog steeds wat ingezakt, maar die van mij wordt ook niet meer getraind.

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:45

Mooi om het verschil te zien zeg, super!
Zijn er ook bloedtesten ter controle gedaan om te zien of daar gebeurd wat je verwacht bij dit beeld? Of geeft het beeld wat je nu ziet dat antwoord al? Ben ik gewoon even benieuwd naar.. :-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:48

SuperRoos schreef:
Mooi om het verschil te zien zeg, super!
Zijn er ook bloedtesten ter controle gedaan om te zien of daar gebeurd wat je verwacht bij dit beeld? Of geeft het beeld wat je nu ziet dat antwoord al? Ben ik gewoon even benieuwd naar.. :-)

Nee, sterker nog we zijn haar zonder test gaan behandelen, puur experimenteel en o.b.v. de symptomen dus.

Na 8 weken kwamen de duidelijke effecten al (duidelijk minder drinken, i.p.v. depressief in de hoek van de paddock te staan opeens weer meer "zin in het leven").
We hebben haar toen op 5 maanden medicatie wel laten testen om te kijken of de dosering goed was (was perfect).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:53

Ok, de foto van eerst is ook wel erg duidelijk idd, mooi om nu ook de glans in haar ogen terug te zien!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:34

bel91 schreef:
ik heb vanmiddag speedibeet gehaald en wil dat gaan geven ipv seniores
ik bel morgen mijn VA even om te vragen over zemelen aangezien e verschillende verhalen over rond gaan
en dan gelijk even vragen wat ik erdoorheen kan gooien omdat ze het zo niet zo lekker vind
misschien slobber of muesli

VA weet vast een passend antwoord voor mij :)

Als ze speedibeet niet lekker vind , zou je zupa kunnen proberen.
Of zelf wiessencops grasbrokken toe kunnen voegen , dat vinden de meeste paarden ontzettend lekker.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:42

Jongens , ik ga weer door het stof... :o
Iemand heeft mij terecht gewezen op mijn denkfout wat betreft de wortels.

Het spijt me dat ik een verkeerde toon heb gezet over het voeren van wortels , want het valt best wel mee.
De analyse die ik gekopieerd had begint met het droge stof gehalte!!!
Die persoon heeft mij uitgelegd dat je omgerekend ongeveer 26 kilo wortels moet voeren om aan 1 kilo suiker te komen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:09

Ow Nammie en wat is dan de werkelijjk analyse van wortels, want ik heb altijd gedacht dat ze veel suikers bevatten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:16

Je moet kijken naar het percentage droge stof gehalte.
Die is 11,3 procent van 1 kilo wortels , en daar is de analyse op beoordeeld.

Snap je?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:35

ja ben mee thx

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:12

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw, heb dit forum een beetje door gelezen en zou jullie graag mijn verhaal voorleggen. Iets zegt mij dat het misschien Cushing is, maar ik heb er geen ervaring mee en de klassieke gekrulde vacht heeft ze niet. Dus ik wilde vragen of jullie denken dat het Cushing kan zijn.
Paard is een 15jarige merrie.

Ik zal proberen het kort samen te vatten, het speelt al vanaf begin augustus.
Ik merkte dat ze niet goed liep. Stijf in de hals en een hapering in de schouder.
Even afgewacht, maar geen verbetering, dus bij Osteopaat Ellen Kral geweest.
Na een paar dagen rust weer opgestapt, geen verbetering.
Toen werd ze echt ziek. Stal droog, zeer wiebelig in de achterhand, opgezwollen (het is een vrij bloederig type en leek wel een klassieke gelder zo "vol" was ze) al een paar maanden niet hengstig en na 10 minuten stappen leek het wel of ze niet meer kon. Ze stond alsof ze hoefbevangen was, maar dan achter, dus andersom.
Bloedonderzoek gedaan, gaf weinig bijzonders (niet op hormonen geprikt, DA dacht aan spierbevangen).
Nogmaals bloedonderzoek gedaan na arbeid, weer geen bijzonderheden. Metacam gegeven, dat hielp niet bijzonder veel, maar haalde net het scherpe randje van de pijn af.
Hengstig gespoten, daarna ging het iets beter, maar ze is niet hengstig geworden.
Daarna ging het beter, maar hapering in schouder bleef.
Kreupelheidsonderzoek (uitverdoven) wees een klein probleem aan rechts voor, maar gaf geen duidelijk beeld.
Op de pijnstillers/ontstekingsremmers gezet (staat ze nu nog op) en rustig aan beginnen met lichte arbeid.
De hapering is nu weg, maar ze blijft ontzettend strak in de hals en bovenlijn.
Gisteren met pessoa (niet te strak) gelongeerd, ze liep wat korter achter en na 10 minuten zakte ze bijna door haar achterbenen.
Misschien zit het in haar hals, maar...
Ze had vroeger een hele mooie wintervacht, mooi dun. Sinds een jaar of 3 wordt die steeds wat voller en langer (geen krullen hoor). Ze heeft een enorme buik en is dus al zo'n half jaar niet hengstig geweest (normaal was ze dat 3 weken wel en 1 week niet in de zomer).

Ik ben waarschijnlijk nog heel veel vergeten, maar dat komt dan wel in jullie vragen hoop ik.

Ik ben een beetje ten einde raad en mijn spaarpot is zo goed als leeg, dus vandaar.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:33

het enige wat jou uitsluitsel kan geven is de ACTH test. Ik zou ook de IR test erbij doen je weet maar nooit

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:42

Dat klopt helaas.
Maar zien jullie iets van Cushing in de symptomen?
Ze is niet chagerijnig ofzo. Wel wat kroeleriger. Ze plaste van de zomer minder ipv meer en nu weer gewoon.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:43

Ze staat nu nog op onstekingsremmers?
Welke zijn dat?
Bij vermoeden van cushing/IR kan een paard beter geen cortisonen krijgen ivm ernstig gevaar op hoefbevangenheid.
Ik vind het trouwens niet echt een klassiek cushingverhaal , maar wel een ernstig verhaal!
Er schiet me van alles door het hoofd , bv ook wobbler...

Mijn idee; en dat doet zeer in de portemonnee , sorry , maar ,opladen en naar een kliniek brengen die veel verstand hebben van nekken en ruggen , en daarnaast met hun overleggen om te laten prikken op IR/cushing.
Ik weet niet waar je woont , maar Lingehoeve schijnt een erg goede kliniek te zijn qua neurologische problematiek.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:50

En breng even wat urine weg naar de dierenarts!
Weinig plassen , dikke buik , kan ze wel alle urine kwijt?

Kost weinig , want het gaat gewoon met een stikje , maar kan je veel aanwijzingen geven.
bv glucose>IR
nitriet met leuco's positief , dan is er mogelijk sprake van een blaasontsteking.
Bloed>kan ook indicatie zijn voor uwi
etc

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:06

Ze krijgt nu but, meer niet.
Ataxie en aanverwanten heb ik ook aan gedacht, maar gisteren heb ik meteen pessoa en alles eraf gehaald en haar nog even los gegooid in de paddock. Ze ging rollen en scheurde daarna een rondje met 3 hele harde bokken. Dat was prima onder controle.

Naar mijn idee gaat het dus mis als ik haar rond vraag in de hals of als ze dr buikspieren aan moet spannen. Dan denk ik dus toch aan een probleem in de hals, maar die buik en die opgezette klieren blijven ook.

Begrijp me niet verkeerd met de kosten, ik wil met alle liefde de dierenarts betalen. Mijn spaarpot is helaas leeg, dus ik kan niet op m'n gemakje alle dingen uit gaan sluiten. Vandaar mijn vraag. Als jullie ervaringsdeskundigen er weinig Cushing in herkennen, is het waarschijnlijker dat er iets in de hals zit en ga ik daar eerst foto's van laten maken. Komt daar niks uit, kan ik (weer) bloedonderzoek laten doen. Vinden jullie het een zeer herkenbaar verhaal, doe ik eerst het bloedonderzoek.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:25

Ik begrijp je.

Maar ik denk dat dit goed bespreekbaar is met een kliniek , en het grote voordeel , je hoeft dan niet zelf alleen te bepalen waar er eventueel aan gedacht kan worden.
Als een goede arts al aangeeft dat een foto van de hals geen zijn heeft omdat....dan scheelt je dat weer geld.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:30

Ik zit hier financieel ook wat aan de grond , heb een paard met slappe pezen en sta voor de keus om haar te houden of weer weg te doen.
Ik bel wat gerenomeerde klinieken af momenteel om te horen hoeveel het kost om een echo te laten maken inclusief beoordeling.[varieert van 150 euro tot 300 euro inclusief btw]

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:49

Overleg met de dierenarts is er al geweest.
Die durft er ook niet zoveel zinnigs over te zeggen.
Foto's van de hals vindt hij wel een "goed" idee, zeker gezien de tijd dat het nu al duurt.
Maar hij geeft duidelijk aan dat het afstrepen blijft.
Over mijn vraag of het niet intern iets kon zijn (heb Cushing niet genoemd) was dat voor hem ook gis- en streepwerk.

By the way ik heb gehoord dat Kliniek Landhorst vrij goedkoop is. Weet natuurlijk niet waar je zit.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:13

Das een beetje uit de buurt.
Ik woon in de buurt van coevorden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:35

Heb even een eigen topic geopend over het peesgebeuren , ivm ernstig off topic gaan

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:37

Ik merk aan de hand van dit topic dat er toch wel meer symptomen zijn al zijn dat soms kleine dingetjes als dat je zou denken. Want als je Cushing online opzoekt krijg je alleen maar grote lijnen te lezen.

Mijn vraag was dus hier of er mensen zijn die ook aan de medicatie zijn begonnen zonder test ? Ik zag hier al een iemand voorbij komen maar dan neem je toch het risico dat je iets geeft wat je paard mss niet nodig heeft ?

Mijn pony lijkt van opzij echt of die een dikke buik heeft en als je hem dan van langs voren bekijkt is het dier echt niks .. er hangt ook zo een vreemd geurtje op zijn manen vind ik iets wat hij altijd heeft nog iemand die dit herkent ?En nog steeds vuile oogjes.
Hij loopt momenteel wel vrij goed zowel hard als zacht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:44

Ik ben gestart zonder test. De symptomen waren eigenlijk vrij duidelijk en daarom vonden zowel DA als ik het zonde van het geld en de verloren tijd om te gaan testen. Wanneer mijn paard na 8 weken slechter werd zou ik weer stoppen, maar zij werd alleen maar beter... Wat de diagnose definitief maakte.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:13

Focussed schreef:
Ik ben gestart zonder test. De symptomen waren eigenlijk vrij duidelijk en daarom vonden zowel DA als ik het zonde van het geld en de verloren tijd om te gaan testen. Wanneer mijn paard na 8 weken slechter werd zou ik weer stoppen, maar zij werd alleen maar beter... Wat de diagnose definitief maakte.

Interessant, heb je de lijst van bokt wiki gebruikt welke symptomen ze wel en niet had ?
Dat deed ik gisteren en ik schrok nogal wat mijn pony met name WEL had en het niet waren er maar weinig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:15

Even lijstje gekopieerd, wat mijn pony wel voor symptomen laat zien
Ik ga na het nieuwe jaar laten testen.

Verhaart niet of slecht in het voorjaar
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Hoefabcessen
Tandproblemen
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Insuline resistentie
Algehele malaise: paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem