Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:19

Hoi San, bij mijn oudje gaan als ie verzuurt de waarden van de zouten enorm omhoog, hij zit dan tegen spierbevangen aan.
Hij zit nu op een onderhoudsdosis die het verzuren van zijn lichaam tegengaat en moet verplicht elke dag minimaal een half uur stappen over het harde. De redenatie hierachter is dat hij door het stappen over het harde meer hoefmechanisme werking heeft wat de afvoer van afvalstoffen/ het rondpompen van de stoffen door zijn lijf bevordert.
Daarnaast loopt hij 4 keer per week dressuurmatig en staat ie elke dag minimaal 4 uur buiten met de kudde.
Goed een heel verhaal, maar ondersteunt denk ik jouw gedachtegang.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:50

Weer even bij gelezen en zal vannacht eens over gaan nadenken en wie weet kan ik morgen iets zinnigs neer zetten! Mooi om te horen dat Desert zich happy lijkt te voelen, minder mooi dat het gepussel onverminderd door gaat.

Hier ook weer aan het puzzelen: DA vandaag geweest voor entingen en meteen even de zaak doorgenomen. DA bevestigd dat Sylke afvalt(en dat terwijl ze meer krijgt) ze is nu voor een shet een slanke dame en mag niet meer vanaf en ze oogt zich sloom soms bijna dromerig. Begin februari bloedprikken en twee weken van te voren stoppen met medicatie(ijzer) om zo te kijken wat ze zelf doet. Als we dan nog steeds stijgende lijn te pakken hebben dan weten we dat het goed gaat komen en dat we te maken hebben met een flinke winterdepressie(Heftig gereageerd op mijn emoties van de afgelopen weken) als ze weer een terug val heeft in hb dan wordt eigenlijk bevestigd dat er toch echt iets niet goed werk in mijn schatje. Spannend, we wachtend af. Wel fijn dat mijn eigen DA mee gaat in beide opties, want niet iedereen gelooft hier dat Sylke heftig reageert op mijn emoties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:38

Wat betreft de hoeven vullen! Ik las dat ze eerder bevangen is geweest? Kan het zo zijn dat ze daar licht gekantelde hoefbenen aan over heeft gehouden want dan is het logisch dat met volle hoeven daar de druk op komt en ze pijn krijgt bij het lopen en dat dus ook niet doet, dus misschien niet eens spierbevangen op dat moment maar gewoon erg zere voeten! Wilde gok maar dit schiet me zo te binnen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:05

esje,thanks, ja dit verklaart voor mij een hoop...

cobelens..ik ben benieuwd naar de nieuwe uitslagen van Sylke...
Maar ik geloof heilig in spiegelen en de werking op elkaar,maar of dat ook slechte bloedwaardes kan veroorzaken weet ik niet,...
Hoe gaat het met je moeder?

bigone,..heb ik echt geschreven dat ze bevangen is geweest?Moet ik eens terug gaan lezen,oud en dement :o maar haar spierwaardes waren echt mega verhoogd in het bloed....

foto's Desert van gisteren...oordelen jullie zelf... ;)

lekker schuren...
Afbeelding

rollen..onder toezicht van de rest...
Afbeelding

en voor t eerst dat ik haar heb in al die jaren ondeugend ook een touwtje van de boom knabbelen :')
Afbeelding

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:04

Ze oogt zich echt wel happy!!
Heb nog zitten nadenken, maar kom niet verder dan niet kwijt kunnen van eventuele afvalstoffen of zo, niet alleen via hoeven, maar misschien door relatief warme periode ook door dikke vacht. Tevens blijven we dan vaak zelfde voeren en ze hebben gezien "warmte" misschien minder nodig. Heb een paar maanden terug op bokt een artikel gelezen over onder dat shetlander stofwisseling aanpassen bij kou en winter. In die hoek zat ik een beetje te denken(maar is een wilde gok he) merk zelf dat Sylke haar tochtgaten(geschoren plekken) de afgelopen weken er fijn heeft gevonden.

Ik geloof ook niet dat de bloedwaardes veranderen door emoties, maar durf op dit moment niet te zeggen of ze zo down is door emoties of door bloedwaardes. Laatst hoop ik uit te sluiten over 3 weken en indien we hierin nog steeds een stijgende lijn hebben dan ga ik een advertentie plaatsen: Lieve shet. Zkt pfluis. Voor goed gespr.

Mam niet je van het, sommige dingen gaan goed, maar zijn weer wat dingen bij gekomen. We worstelen door! We zeggen altijd onkruid vergaat niet!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:36

cobelens :(:) en ook voor je mam 1 :(:)
ach zo,nu ik je snappen... _/-\o_
ik merk iig wel bij Desert nu ik anders ben dat het beter gaat,gisteren toen ik kwam s middags lag ze,en ze bleef liggen en hinniken,normaal stress,nu kroop ik gewoon bij haar omdat ik zag dat ze rustpauze had en begreep dat ze aan wilde geven dat ze me nu genoeg vertrouwt om tijdens haar rust erbij te komen ipv dat ze gelijk omhoog springt..deed me heel wat dat vertrouwen :o
Maar geef Syl maar telefoon,ga ik goed gesprek met haar aan..... ;)
Ja het kan allemaal en en zijn.....maar goed als ik nu naar Desert kijk zie ik geen merrie die bijna dood is....

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:42

Ik zie een dame die geniet en dan zit er maar 1 ding op MEE GENIETEN!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:45

Ts, ik weet niet of je dat geschreven hebt, vandaar het vraagteken achter bevangen, maar misschien deden haar voeten wel zo'n pijn dat ze door de stress zulke verhoogde waardes had, zou het verder ook niet weten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:54

bigone,ja zou heel goed kunnen ,ik kan je helemaal volgen namelijk :j

cobelens en dat doe ik GENIETEN met volle teugen :D en jullie indirect even mee :')

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:40

Geen problemen mee!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:00

Als ze zere voeten heeft gehad dan is dat terug te vinden in het bloed, wondjes e.d., of bijv. inwendige ontstekingen, zijn ook altijd terug te vinden in het bloed. Bij geïrriteerde voeten door idd bijvoorbeeld teveel druk op de zool is het dan ook niet onwaarschijnlijk dat dat zichtbaar is in het bloedbeeld. Ik denk dat het 't meest aannemelijk is dat het een combinatie van factoren geweest is, bijvoorbeeld voeding icm pijnlijke hoeven (bij teveel druk op de zool is er dan sprake van irritatie van de zoollederhuid, waarvan de kans inderdaad een stuk groter is als het paard al een keer hoefbevangen is geweest.

Ik kan me sowieso goed voorstellen dat een pakking in de voetzool die in zekere mate hard wordt voor irritatie kan zorgen. Om die reden heeft Zneddie standaard beslag met een leren zooltje.
Wat het sowieso al eeuwenlang goed doet om de zolen wat op te harden is bruine teer of bijv. beukenteer. hoef goed schoonmaken en een laagje teer erin smeren met een kwast, voilá. Zo doen wij het op stal altijd en 't doet prima wat het moet doen. Mijn ervaring met de meer 'moderne' middelen voor dat doel is ook niet al te denderend. leuk voor de portemonnees van de fabrikanten maar ik hou het lekker bij een dikke teersoort (dus ook niet die heel vloeibare hoefteer in flesjes, die je bij de paardenwinkel koopt).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:21

Ik haak even in op merrieveulen wat voeten betreft.Kyana hier heeft ook gevoelige voeten,echter is er in bloedonderzoeken niets van terug te vinden. (helaas) ik denk dus dat dit niet voor iedereen op gaat.

Wat ziet ze er vrolijk uit,zo te zien geniet ze duidelijk! Heerlijk hoor,vertrouw op je gevoel,het heeft je al zoveel goeds gebracht!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:54

nee dit geldt zeker niet voor iedereen, en ook niet voor elk geval. Bij Zneddie was het verder ook nergens terug te vinden, nu moet ik ook wel zeggen dat hij nooit echt kreupel is geweest maar hij heeft gewoon dunne en platte zolen, en is daarom snel gevoelig. Toen Mone haar manenkam beschadigd had van het schuren zei de DA ook dat dat waarsch. zichtbaar zou worden in het bloedbeeld als zijnde een ontstekingsreactie, maar bij haar was dat ook niet zo. In de meeste gevallen zie je dat soort dingen wel terug in het bloedbeeld zei de DA destijds, dus het is zeker niet onmogelijk.

Ik denk ook zeker dat het een groot verschil maakt wat de oorzaak is van de gevoeligheid, als een paard bijv. zere voeten heeft en erg verkrampt loopt, is het logisch dat dat als verhoogde spierwaarden te zien gaat zijn, je krijgt immers een vorm van spierpijn. Ook maakt het verschil of er sprake is van ontsteking of niet. Een geïrriteerde zoollederhuid kan een ontstekingswaarde/ reactie laten zien, maar dat hoeft niet. Ik denk dan ook zeker dat het verstandig is geweest om die pakking eruit te halen, hoe langer iets pijnlijk/ overbelast/ geïrriteerd is, hoe groter de kans op grotere (gevolg)problemen natuurlijk.

Wij hebben destijds met een hele groep paarden van hier meegedaan aan een onderzoek naar o.a. spieren en organen in verband met osteopathie, en ook bijvoorbeeld na trainingen is er sprake van verhoogde spierwaarden (LDH), dat is volkomen normaal. wanneer die waarden ik meen de 50.000 bereiken is er sprake van spierbevangenheid. De paarden bij ons met verhoogde waarden kwamen niet verder dan 3000-3500, dat is duidelijk verhoogd (ik geloof dat het tussen de 995 en 1200 hoort te zijn in rust, maar pin me er niet op vast het is al een paar jaar geleden) maar niet zorgwekkend. Wel wat het in ons geval opvallend, omdat alle onderzochte paarden een verhoogde LDH hadden (waarvan er één kort daarvoor een training had gehad), op de mijne na (die ook gewoon in basistraining stonden/ staan). Nu voer en train ik totaal anders dan de andere onderzochte paarden, dus dat was op zich wel een bijzonder interessante uitslag.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:22

sandra3235 schreef:
Misschien heel ver gezocht he,ik weet niet wie er verstand heeft van hoeven en de werking etc....maar dit blijft in mijn hoofd spoken.....
Ik had van de hoefsmid omdat Desert 2 slechtere stralen had een spuit gekregen om stralen in te smeren om te harden voor alle hoeven,maar ja als je 1 keer spuit is bij een groot paard idd de straal bedekt,bij de mini's zit heel de hoef vol.
Het moment dat ik het er de 2e keer inspoot,in alle 4 haar hoeven,voelde het zo verkeerd,maar dan gaat je verstand weer boven gevoel,wat kan hier fout aan zijn??? :?
afijn het brengt een laag aan in de hoef een soort harde lijmlaag,dat alles afsluit en vlak erna kon ze dus bijna niet lopen en had ze die hoge bloedwaardes op spieren(spierbevangenheid) en ik blijf dit maar in gedachten houden....dat het dus niet (alleen)voeding lag,of in combi....
Maar in overleg Rene hebben we het eruit gepeuterd en erna ging het gelijk beter met alles....
Iemand hier verstand van/mening over???????

even een heel ander idee over wat dit kan zijn als de ideeën die eerder geopperd zijn, maar kan desert niet enorm allergisch hebben gereageerd op dit middel? en dat door de jeuk/pijn van de allergische reactie ze verkrampte en dus niet meer wou/kon lopen?

*kruipt weer terug in meeleeshoek*

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:03

Dank jullie allemaal voor het meedenken... :D

Ik denk dat het idd een combinatie van alles was en de hoeven en t hoge ijzer....maar ze heeft nu geen pijn,is niet stram en oogt erg happy.
Sterker nog wij zien haar opknappen ipv verslechteren....zelfs Rene staat er van te kijken....
Ik ben haar prednison aan t afbouwen,ze krijgt om de paar dagen paar druppels ijzer supplement door haar eten,ik heb eerst poeder bijgevoerd,voor haar spieren en afvalstoffen op natuurlijke basis en ben gister begonnen met druppels voor nieren etc,die stond al weken te wachten en nu pas had ik t gevoel om ermee te beginnen.Ik ga per dag puur op mijn gevoel en Desert af...

Ik ben wel heel benieuwd naar haar volgende bloedwaardes,dat is ook beetje maatstaf om prednisolon verder af te bouwen of weer te verhogen.
Ai de artsen zullen me wel vervloeken :+ :')

Desert is wel een paardje van regelmaat,altijd al geweest eigenlijk en daar proberen wij ons aan te houden....en ze mag zelf veel bepalen,ik vertrouw haar volledig dat ze zef weet wat goed voor haar is,dus als ze naar binnen wilt mag ze....

Kijken of ze vanmiddag de sneeuw in wilt ;)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:32

En Desert blijft ons verbazen :D *\o/*
Ondanks dat ik pesthumeur had :o heeft zij vrolijk in de sneeuw gedarteld,ze was echt zo vrolijk,lekker rollen,paar keer gedraaft,gebokt en in de sneeuw gegraven...Heerlijk om te zien,vanavond even kijken of de foto's gelukt zijn...
Hier doe ik het allemaal voor :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:41

Heerlijk, ik geniet weer mee hoor. Vind het zo bijzonder! Wat dat betreft ben ik ook erg jaloers op degenen die hun paardje vlakbij hebben staan. Ik moet eerst 7 rotondes trotseren (ongeveer kwartiertje rijden) voordat ik bij paardlief ben. Dan staat ze nog op stal ook (helaas). Maar ja het is niet anders hier in het westen heb je niet zoveel keus... Ben al blij dat ze in de zomer de hele dag het land op mag. maar uh San kom maar gauw met foto's!!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:11

Ook hier staat alles weer heerlijk buiten, de kleintjes vinden die sneeuw toch zo leuk! al hou ik mijn hart af en toe wel vast als ik de rare bokkesprongen zie die ze af en toe maken.
Ben al wel het sjouwen met wateremmers enorm beu, maar echt veel drinken doen ze niet met die kou. Geef daarom maar een portie natte zemelen bij, toch nog extra vocht en gemaakt met lauw warm water. Pure onzin, maar het is voor mezelf een fijn idee dat ze ook iets warms hebben 8)7 8)7 8)7
Ook de varkens krijgen warme slobber en de honden diner. (prettig gestoord heet zulk gedrag toch?????) :o

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:53

Haha dat doe ik ook hoor, ik week Zneddies kwikbeet met dit weer ook lekker met warm water, en ik gooi een melkbus heet water erbij in de waterbak zodat al het ijs smelt. op die manier duurt het ook langer voor de waterbak weer dichtvriest.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:10

smileydees.dank je :D Ach we kunnen niet alles hebben he :(:) en ik zou er ook liever bij wonen,zo hebben we allemaal wensen,maar wie weet ooit ;)
Tel je iedere rotonde???? :+
En foto's komen er aan :j

esje01...ik houd ook mijn hart vast hoor hier,sommige stukken zijn zo glad en als ik alles zie rennen,slik....
hier ook zo'n doos sjouwen met warm water, is mijn hoofdbezigheid volgens mij nu deze dagen -O- Heb ik ook nog kokend water in oog gehad,auw,maar wel gratis oogschaduw :D
Oh heb je varkens??wat voor???

merrieveulen,haha allemaal gekken bij elkaar hier,maar zo doe ik het ook *D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:17

Oh ja foto's :D

lekker duiken in de sneeuw
Afbeelding

genieten van t zonnetje
Afbeelding

na een paar bokken,ik was net te laat...maar gaat om t idee
Afbeelding

gewoon Desert <3
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:29

Ze kijkt echt ondeugend, wie doet me wat lijkt ze te denken, grappig beest.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:04

bigone en dat is zo grappig,want Desert is nog nooit ondeugend geweest,altijd sinds wij haar hebben(bijna 6 jaar) heel serieus,dus vandaar ben ik blij dat het je ook opvalt,ze is zo veranderd en happy nu :D
Ik blijf stug vertrouwen hebben in de toekomst :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:01

Lekker ding <3
Ja ik heb varkens, ras geen idee???? Maar ze zijn wel erg grappig.
Mijn dochter zei altijd ik wil een varkentje. Ik antwoordde dan, prima spaar er maar voor. ( ze was toen8/ 9)op een dag komt ze en vraagt of we even naar ? kunnen rijden. Ze had genoeg gespaard en via marktplaats een varkentje. Nou ja je moet woord houden,dus wij die kant op. Maar ja varkens zijn groepsdieren, dus dat werden 2 biggetjes.
Enige tijd terug kreeg ik een logeervarken via de hoefsmid.
Tsja die logeerpartij liep wat uit de hand, dus ook dat varken heeft nu een eigen villa.
(en een bediende) :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:58

sandra3235 schreef:
bigone en dat is zo grappig,want Desert is nog nooit ondeugend geweest,altijd sinds wij haar hebben(bijna 6 jaar) heel serieus,dus vandaar ben ik blij dat het je ook opvalt,ze is zo veranderd en happy nu :D
Ik blijf stug vertrouwen hebben in de toekomst :j

Misschien is ze al ziek geweest op het moment dat je haar kreeg en komt nu de echte Desert eruit, teken dat je op de goede weg bent.