Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:55

Dat is waar, maar kun jij dan vertellen hoe je dit voorkomt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:39

Moderatoropmerking:
Zojuist weer een flink aantal berichten verwijderd die off topic waren en waarvan sommigen weer over mensen gingen in plaats van paarden. Het is jullie eigen keuze: Mocht het niet lukken om dit topic over paarden te laten gaan dan zal het naar de HK verhuisd moeten worden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:22

Nombrado ben je nu echt uit om dit topic in de huiskamer te krijgen, dan vooral zo doorgaan, dit heeft nietes met paarden en diergeneeskunde te doen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-04-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:23

nombrado schreef:
EstherHegt schreef:
. Vrienden van me waren op veldwerk in de Phillipijnen, een 3 jarig jongetje werd gebeten door een slang. Hij ging dood omdat er geen serum was in het dorp. Was er wel serum geweest dan was dat kind niet dood.

overigens hier een middel, lachesis, die ik je al eerder liet opzoeken.
vooral werkzaam bij aan de linkerzijde klachten, keel en nog andere aandoeningen.
http://www.vsmhomeopathie.nl/geneesmidd ... is%20mutus

Hoe durf je!
Lachesis is een verdund niet werkzaam middel. Bij paarden niet werkzaam, bij humane slachtoffers van een slangenbeet ook niet werkzaam. Serum wel werkzaam.

Quootje uit jouw link
Citaat:
Herkomst

De tot 4 meter lange giftige Lachesis mutus (Bosmeesterslang) komt in de natuur voor in Zuid-Amerika. Na een beet van de slang maakt het gif het lichaamsweefsel kapot en zorgt ervoor dat het bloed niet meer stolt. De beet waarbij een bloedvat wordt beschadigd is daarom ook dodelijk. Lachesis mutus wordt bereid uit het gedroogde gif uit de gifklieren van de slang.

Ga mij maar uitleggen, met een serieuze bronvermelding dat lachesis zal helpen bij een slangenbeet, waarom paarden dood gaan aan taxus en dan tegelijkertijd een niet werkzame verdunning toegediend krijgen. Dood gaan ze hoor. Bij taxus bestaat trouwens geen serum

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:35

Deze quote is toch ook wel mooi http://abchomeopathy.com/r.php/Nux-v Een bijsluiter !!!

Citaat:
Please remember though, this homeopathy materia medica is provided for information only, with no guarantee of accuracy; it is not intended as a substitute for medical advice, nor as a claim for the effectiveness of Nux Vomica in treating any of the symptoms below. If symptoms persist, seek professional medical advice - minor symptoms can often be a sign of a more serious underlying condition. Homeopathic remedies are very dilute, and while the homeopathic remedy may be beneficial, the raw product may be harmful.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 02:18

nombrado schreef:
Al jaren gebruikt bij paarden
een wilgentak in je stal of land voor het paard.
zeer effectief middel.
paard zal er zelf mee stoppen als de behoefte dit te nemen weg is.

Hier kun je dus absoluut niet van op aan.
Veel paarden zien dit als een traktatie en eten gewoon door totdat alles op is.
Soms met vervelende gevolgen.

NickAltena

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 02:24

Russel...graag ontopic blijven zoals de schrijvers en de mod hebben gevraagd ?
Dit gaat weer puur om mensen, heeft niets met paarden van doen en daarom heb ik ook gevraagd dit te verwijderen.
We willen deze lijn graag en zeer bewust in Medisch houden !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:03

Tja alles wat voor mensen is, is daarna uitgebreid naar dieren, dat weten de mods ook.......dus alle nieuwe terreinen voor humaan, zal automatisch ook voor dieren toegepast wordem...het een kan het andere niet uitsluiten....

Dan hangt het er van af hoe breed de mods kunnen lezen/interpreteren.

Aangezien jullie acupunctuur over de hekel halen, lees je hier dus dat regulier en dan met name onderzoeksgerichte medische wereld juigend over acupunctuur spreekt, dus over oplichting gesproken, hier dus een officiele site....om even het evenwicht te bewaren en met onderbouwde argumenten aan te kunnen komen

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:30

Wel, ten eerste gaat dat onderzoek over bijwerkingen van medicatie bij borstkanker behandeling voor mensen.
Dat zie ik bij een paard nog niet gebeuren,de borstkanker niet, de gelijke methode om dat bij een paard zo te behandelen ook niet en zelfs de medicatie die vrouwen krijgen niet...

De enige gelijkenis zijn dan nog de eventuele opvliegers die een paard ook kan hebben....maar dat heeft dan wel een geheel andere oorzaak.

Ik zie het verband hier dus zeker niet in en ik denk de mods ook niet.

Daarnaast kijkend naar het onderzoek...
Slechts 59 patienten.... die ook nog medicatie gebruiken.

Als je nu weet dat acupunctuur wetenschappelijk onderzocht én bewezen is en dat daaruit kwam dat acupunctuur gelijk staat aan een placebo behandeling en dus feitelijk kwakzalverij is , krijg ik niet de indruk dat dit onderzoek ook maar iets aan die uitslag verbetert.
Ik vergelijk dit onderzoek dan ook zoals ook homeopaten hun onderzoek brengen...keer op keer...

Ik plaats ze nog maar eens :
http://www.painjournalonline.com/articl ... 1/abstract
http://drspinello.com/altmed/acuvet/acuvet.swf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acupunctuur

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:31

tja
een een filmpje wat ik hier post, waarin wordt laten zien, WAAROM het niet bewezen wordt of kan worden wordt hier ook verwijderd.
Komt er dus op neer, dat de onderzoeken verdwijnen, in beslag genomen en verdonkeremaand worden om zo maar niet te hoeven grijpen naar alternatieve methode. En zo de farmaceutische industrie en een ieder die daar ook rijker van wordt van mee te laten profiteren.
Er is nu eenmaal erg veel geld (en macht) gemoeid bij dit soort aangelegenheden.

Mijn paarden reageren super op: Natuurlijke middelen als Traumeel, nux vormica, propolis zalf of tinctuur, etc etc. zelfs op magnetiseren of andere hoeba hoeba (hij blijft leuk) middeltjes.
Bovendien is hier het paardenbloem maandje weer begonnen. Ze eten ze vanaf vandaag weer volop.
http://www.homeopathienetwerk.nl/taraxa ... rdenbloem/

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:39

Je gaat nu grondstoffen zoals kruiden en aftreksels daarvan vergelijken met hoeba hoeba middeltjes als magnetiseren , homeopathie , roeptoeters, wichelroeder of andere antenne's , stenen of kraaltjes om de nek en acupunctuur ?

Daar zit toch echt een wezenlijk verschil tussen hoor...zowel voor mensen als voor paarden of andere dieren.

Het een heeft wetenschappelijk bewezen werkzame stof(fen)...het andere niet eens te controleren meetmethodes , werkwijzen of zelfs maar één aanwezige atoom van enig werkzame stof....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:10

als je energie kan zien, dan kan je ook makkelijker de verklaring geven van wat er gebeurd bij een paard.
In de wetenschap is er nog niet alles meetbaar (met de instrumenten die er nu zijn) op dat nivo, maar dat gaat zeker komen.
Echter kijk ik naar het dier, als ik magnetiseer, en kan dus hun reactie waarnemen (en de eigenaar ook)
Het paard is ontspannen, geniet zichtbaar en dat is waar het mij om gaat.
De energie zie en voel ik wel, maar is vaak niet te zien door de eigenaren.
Wel komen er vaak een boel emoties los bij de eigenaar. Daar is ook niks mis mee.
Je kan het in dat geval onder de noemer kwakzalverij gooien, maar het uiteindelijke dier, wat het betreft, daar gaat het om. Niet om de oordelen en het lawaai eromheen van (on)bewuste mensen.
Het gaat om de paarden, en niet om wat een ander ervan moet vinden toch?
Als een dier gebaat is bij beweging, zet je hem toch ook niet stil? omdat een dierenarts dat misschien vind dit wel te moeten doen? Of stel je je afhankelijk op van de oordelen van buitenaf?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:19

nombrado schreef:
Als een dier gebaat is bij beweging, zet je hem toch ook niet stil? omdat een dierenarts dat misschien vind dit wel te moeten doen? Of stel je je afhankelijk op van de oordelen van buitenaf?

Als een DA zegt dat bewegen niet goed is (gedurende een bepaalde tijd/ herstel) wie bepaald dan dat het dier wel gebaat is bij beweging?!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:27

Noem mij een energie buiten de verzonnen zoals in de alternatieve wereld gebruikelijk is...die niet meetbaar is....
Verklaar me daarna dan maar hoe het kan dat wetenschappers , toch niet echt de domste die er rondlopen... dit niet kunnen meten en al die kwakzalvers wel....

Om op je laatste vragen terug te komen :

Als een dier gebaat is bij beweging, zet je hem toch ook niet stil?

Wie zegt dan dat beweging beter is ?
Als de DA dat niet ziet zitten en rust roept...waarom haal je die DA er dan sowieso bij als je het zelf toch allemaal beter weet?

Overigens hebben we zelf een DA (een groep eigenlijk) die stalrust zelden zal adviseren...
Dat doen deed mijn ouderwetse DA's , maar die had wel meer vreemde opmerkingen en dan is het gewoon een kwestie voor de eigenaar om een andere DA zoeken als die oude behoorlijk afwijkt van de moderne kijk op genezingen en die DA daar niet in mee wil gaan.

omdat een dierenarts dat misschien vind dit wel te moeten doen? Of stel je je afhankelijk op van de oordelen van buitenaf?

Tja... áls een DA zoiets voorstelt ben je als leek , zoals de meeste zijn , toch op basis van enig vertrouwen aan ook naar zijn/haar mening te handelen.
Zo vertrouw ik een chirurg ook , mijn huisarts, de tandarts enz.enz. dus waarom zou ik niet vertrouwen op de kennis van DA uit een paarden kliniek ?

Gelukkig hebben we daarnaast ook wel enorm veel gedegen info ter beschikking in boek vorm of inetent, zodat je je eigen mening tegen zo'n DA wel kan onderbouwen op wetenschappelijke feiten.

Het ontbreekt de eigenaar echter meestal aan durf om dat te doen als ik hier zo eens rond lees op bokt.
Het ontbreekt de eigenaar ook meestal aan gedegen kennis vóór er een paard wordt gekocht....en dat is misschien nog wel veel dommer.... want dan stink je overal in...ook in de mooie verhaaltjes van de kwakzalvers....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:28

Ja dat is moeilijk, mijn veearts wist mij te vertellen wat ik allemaal nog kon met mijn hko paard, hoefsmid was het daar niet mee eens. En hoefsmid kreeg toch gelijk.Veearts rade ook een bepaald soort ijzers aan, en de hoefsmid riep die gaan er echt niet onder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:45

en waar blijft daarin het luisteren of zien wat het paard aangeef?
of is een paard een onnozel wezen? en jij als paardeneigenaar toch ook niet?
net als in de menselijke wereld. Er zijn mensen die om een wind die dwars zit naar een dokter hollen. Er zijn er ook die gewoon wachten tot de wint vanzelf komt ;-)
Als je leert kijken, wat je paard aangeeft? dan hoef je daar alleen maar op te anticiperen .
overigens heb ik net een verhaal gehoord, van een bekende, die haar paard 3 maanden stalrust moest geven, door de dierenarts aanbevolen. met een schouderpeesblessure....tis overigens niets verbeterd.
tja, gek he!
Dat vind ik dus complete dierenbeulenrij
je paard 3 maanden verplichte stalrust , omdat je kreupel loopt?
Dat doet zelfs een mens niet!
Rust roest ! Heeeeeeeeel oud spreekwoord.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:45

Brainless schreef:
nombrado schreef:

Als een DA zegt dat bewegen niet goed is (gedurende een bepaalde tijd/ herstel) wie bepaald dan dat het dier wel gebaat is bij beweging?!

het dier!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:50

er zijn bewijsbare , door dierenarts bekeken foto's van de voorbenen van een paard, en diens artrose, spat, aangegroeide botten en weet ik niet wat er allemaal mis kan zijn in paardenbenen.
Volgens alle dierenartsen die deze foto's bekeken zei iedereen. Dat paard moet dood zijn, die kan echt niet meer lopen.
Levende bewijs stond even verder.....piaffe passage,galopswissels, uitgestrekte draf. absoluut geen zichtbare pijnen zonder enig pijnstillend middel. Ze vonden het onverklaarbaar!!!! En wat toen??? Niets! Hele verhaal hoor je niets van. Waarom is dat denk je?

Nee, ik vertrouw niet zomaar blind op dierenartsen, huisartsen of tandartsen, daar heb ik al teveel ellende en verkeerde diagnoses bij gezien.
Als ze iets diagnostiseren bekijk ik daar altijd het gediagnostiseerde dier bij.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:50

nombrado schreef:
er zijn bewijsbare , door dierenarts bekeken foto's van de voorbenen van een paard, en diens artrose, spat, aangegroeide botten en weet ik niet wat er allemaal mis kan zijn in paardenbenen.
Volgens alle dierenartsen die deze foto's bekeken zei iedereen. Dat paard moet dood zijn, die kan echt niet meer lopen.
Levende bewijs stond even verder.....piaffe passage,galopswissels, uitgestrekte draf. absoluut geen zichtbare pijnen zonder enig pijnstillend middel. Ze vonden het onverklaarbaar!!!! En wat toen??? Niets! Hele verhaal hoor je niets van. Waarom is dat denk je?

Nee, ik vertrouw niet zomaar blind op dierenartsen, huisartsen of tandartsen, daar heb ik al teveel ellende en verkeerde diagnoses bij gezien.
Als ze iets diagnostiseren bekijk ik daar altijd het gediagnostiseerde dier bij.

Ik ook: heet logisch denken en niet blind vertrouwen. Daar zijn mijn dieren mij te dierbaar voor...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:02

Balada schreef:
Ik ook: heet logisch denken en niet blind vertrouwen. Daar zijn mijn dieren mij te dierbaar voor...

Lijkt me dat er dan toch verschillende definities van logische denken en blind vertrouwen zijn.
Ik heb hier nog steeds voor geen enkele alternatieve therapie een logische verklaring gehad, en zo ver ik weet blijft er voor de gelovers dan toch ook alleen blind vertrouwen over.
Ook nog steeds geen enkele logische uitleg over hoe het werkt die het niveau van individuele en subjectieve ervaringen met een handvol paarden overstijgt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:08

Bandida schreef:
Balada schreef:

Lijkt me dat er dan toch verschillende definities van logische denken en blind vertrouwen zijn.
Ik heb hier nog steeds voor geen enkele alternatieve therapie een logische verklaring gehad, en zo ver ik weet blijft er voor de gelovers dan toch ook alleen blind vertrouwen over.
Ook nog steeds geen enkele logische uitleg over hoe het werkt die het niveau van individuele en subjectieve ervaringen met een handvol paarden overstijgt.

is het niet belangrijker dàt het werkt, ipv te weten hoe?
en dat je resultaten ziet, zonder dat ze nog wetenschappelijk bewezen zullen zijn?
alles is energie..., laten we dan eens dankbaar gebruik maken van deze energie. ipv elkaar de hersens inslaan als de 1 het anders doet dan een ander?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:11

Citaat:
Hele verhaal hoor je niets van. Waarom is dat denk je?

Wat had er dan moeten gebeuren?

Mijn paardje loopt ook goed ondanks (zeer) slechte foto's.
Dit is zeker onderling besproken op de kliniek.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:20

nombrado schreef:
en dat je resultaten ziet, zonder dat ze nog wetenschappelijk bewezen zullen zijn?

Euh neen. Dat je dat zelfs neerschrijft..
Zo lang je het hoe niet kan uitleggen ben je ziende blind. Dan is er geen manier om uit te sluiten of je misschien al dan niet jezelf (en anderen) goedbedoelend voor de gek houdt (zoals jullie naar mijn oprechte mening doen met homeopathie en energielijnen).
Niet-begrijpen staat voor een eeuwige trail & error, beetje rondtasten in het duister en hopen dat je geluk hebt. Als het op de gezondheid van mezelf en mijn dieren aan komt hebt ik toch liever een systeem dat werkt met kenniswinst.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:53

nombrado schreef:
Als je leert kijken, wat je paard aangeeft? dan hoef je daar alleen maar op te anticiperen .
overigens heb ik net een verhaal gehoord, van een bekende, die haar paard 3 maanden stalrust moest geven, door de dierenarts aanbevolen. met een schouderpeesblessure....tis overigens niets verbeterd.
tja, gek he!
je paard 3 maanden verplichte stalrust , omdat je kreupel loopt?
Dat doet zelfs een mens niet!
Rust roest ! Heeeeeeeeel oud spreekwoord.

En ondanks dat het dan eigenlijk geen voorbeeld is wat is toegestaan op bokt toch een reactie waar ik vaak tegen aanloop.
Als een DA 3 maanden rust adviseert houd dat niet automatisch STALrust in maar rust in de vorm van geen arbeid, gooi hem/haar maar een poos in de wei
Ik zou dan ook graag de naam van zo'n DA willen zien, want je beweerd nog al wat.
Maar helaas krijgen we die nooit te lezen zie ik in mijn glazen bol....

Citaat:
Dat vind ik dus complete dierenbeulenrij

Je moest eens weten wat IK dierenbeulenrij vind....
Op ons forum schreef iemand een hele mooie zin, die hopelijk mensen eens aan het denken zet.
letterlijk:

Het blijft vreemd dat je zegt zoveel van jezelf, je naasten of je paarden te houden dan je vervolgens levensgevaarlijk of totaal onwerkzame middelen toedient.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:02

nombrado schreef:
alles is energie..., laten we dan eens dankbaar gebruik maken van deze energie. ipv elkaar de hersens inslaan als de 1 het anders doet dan een ander?

Of het belangrijker is dát het werkt in plaats van aan te kunnen tonen HOE het werkt. ??

Het zou, als er ook maar enig her-meetbare uitleg beschikbaar was/kwam nogal een stap voorwaarts zijn ?
Energie vormen die met de modernste technieken niet te meten zijn...maar wel met een legner antenne , of het bekijken van een foto of andere methodes blijkbaar nogal makkelijk bekeken en gemeten kunnen worden...
Volgens de alternatieve gedachte gang dan...

Als ze die methodes nou gewoon eens ff uitleggen aan al die domme reguliere lui die hier niets van snappen zou dat toch een hele hoop dierenleed kunnen voorkomen ??

Maar ja ....als je dat onbelangrijk vind....moet je vooral in die wereld flink wazig blijven blijkbaar...