[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:37

Ellepel spoort soms niet :P
Maar er zal wel een verband zijn :')

Hier zitten ze ook allang, maar ponylief dwarrelt nog prima rond.

Enne, ik heb ook zo'n secreet lopen, gelukkig maar, geen beest die haar lastig valt vanwege haar deken (behalve die muggen, die vallen haar wel lastig).

Het is nu prima gedijtijd, vochtig en niet koud genoeg.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:53

Hier de deken ook op.
Sinds gisteren staat paardje te stampen van de jeuk.
Ook de staart heeft hij al staan schuren -O-

Heb een bruine deken met en zonder hals ( even creatief geweest) En hij staat nu onder de deken zonder hals in de groep.
Dat gaat redelijk, maar zelfs zonder hals lijkt het niet goed meer in de kudde te liggen

Hoop eind van de week toch dat het wat beter gaat en dat ik ook de hals op kan doen zonder dat hij de wei uit getrapt gaat worden.

Rare paarden :\

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:57

Lataar, zie even een paar posts terug ;-)

Ik heb die van mij toch weer even de deken af (omdat hij nog zo lang met deken moet), stond er nog maar 1 dag onder 8-) Ik probeer het eerst met opstallen tussen 5 en 9 uur (schemertijd). Dan is het bij ons etenstijd voor de EZ mugjes :-)
Hij heeft nog niet geschuurd ed, dus ik hoop het zo te voorkomen. Ben nu erg zuinig op de manen en staart, het ziet er weer aardig netjes uit nl. Ook geef ik nog steeds de Cavalesse en lijnzaadolie. Hij glanst prachtig en heeft zachte manen en staart.

Kawi, kun je de deken niet even lekker over ander paard heenwrijven? Missch helpt het als hij de geur overneemt van de andere paarden?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:12

@intel_1x Zag dat ellepel dat ook al zei inderdaad. Ga ik morgen gelijk even doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 05:56

opisop_shop schreef:
huh, kun je dat zien aan slakken ellepel?! :D

haha,mooie logica heb ik he?
:D

nou,ik dacht van hey, het heeft geregent en ineens zie ik weer overal slakken.
een slak kruipt weg als het koud is in de winter en bij een bepaalde temperatuur/vochtigheid komen ze weer tevoorschijn.
die cullicoides mug doet precies hetzelfde.
ik zag eergister overal slakken,dus leek het voor mij logisch dat de mug er dan ook weer zou zijn :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:09

Hier nog nergens slakken gezien :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:08

Slakken heb ik ook nog niet ontdekt hier :P

Ik heb Derfen gekocht, begin ik pas te smeren bij jeuk of uit voorzorg?
Ruikt heerlijk, dat dan weer wel :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:15

maxi een klein beetje last van jeuk.
maar gaat wel beter
smeer nu 1 keer per week sweet-itch
en was ze 1 keer per maand met dode zee zout shampo of betadine.

iejoor geen jeuk, meer.
smeer 1 keer per week befix lotion.
en was 1 keer per maand met befix shampo, dode zee zout shampo of betadine.

veder dragen ze bijde een soort boed deken.
(die je over het hooft moet aan doen)
en ze krijgen bij mooier weer bijde een vliegen kap op.

als ze 24-7 op het land komen te staan krijgt maxi de RSH deken op.
en iejoor houd de boed deken.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:20

Mijn Shetlandertje heeft ook last van staart en manen exeem, ze heeft dit jaar nog niet geschuurd.
Ik heb vorigjaar een middeltje ondekt wat bij haar werkt tegen het schuren.
Lotion 97 ze verkopen het hier bij de ruitershop en tot nu toe werkt het goed!
Het is een prijzig middel voor een halve liter is het al 30 euro.
Maar jeuk en pijn is erger in mijn ogen als 30 euro voor een heel seizoen jeuk vrij te zijn.
Ben er vorig jaar mee begonnen en toen stopte ze met het schuren. Ik heb het toen een tijdje niet goed bij gehouden toen is ze weer gaan schuren en waren de manen er binnen de kortste keer er helemaal van af.
Ben nu een aantal weken geleden begonnen met het smeren en tot nu toe heeft ze nog niet geschuurd.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
Ik ben er heel tevreden over!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:05

lotion 97?
bedoel je niet TKC97?

dat is denk ik hetzelfde,zit olie in en mag niet in de zon gesmeerd?

is inderdaad goed spul,bij paarden met lichte eczeem is het best goed te gebruiken.
alleen nadel dus dat ze dan niet in de zon kunnen en daarom vind ik het een minder goed middel

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:38

Ik heb een foto van de fles alleen weet niet precies hoe ik foto's moet uploden:$
Het is wel opletten met de zon, dan zou het kunnen gaan branden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:42

gewoon even kijken op google, en dan de afbeeldingen:
Afbeelding

het heeft blijkbaar een iets andere naam gekregen.
maar is hetzelfde :j

dan branden komt omdat er een olie in zit

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:46

jaa dat spul is het.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:47

Ik ben er heel tevreden over! De prijs is dan wat minder maar dat heb ik er voor over

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:24

Hallo Bokkers! Al eens eerder gepost maar vooral een lerende bijlezer.
Mijn paardje heeft ook behoorlijk exceem en staat weer sinds vorige week onder de RSIH.
Hoe zit dat bij jullie met de manen? Ik smeer ze in met een beetje olie maar ze gaan zo klitten en alles breekt af..
Tip van de dag? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:26

de hals iets losser doen?
of kan dat niet bij die dekens.
ander een stukje ertussen laten naaien zodat het wat ruimer zit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:34

zit er gladde nylon voering in die dekens? want ik heb bij de gewone vliegendekens een glad stukje over de manenkam zitten, nooit de manen kapot.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:39

Opzich zit hij ruim genoeg aan de half. Maar doordat de rambo dekens vrij zwaar zijn hangt hij zwaar op de hals. Er zit inderdaad wel een nylon voering in maar helaas werkt deze niet voldoende om de manen te beschermend. Heb ook geprobeerd om ze te vlechten maar hierdoor breken ze alleen nog meer..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:12

haarserum van da action

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:15

ja jij zegt het,die werkt inderdaad wel goed,of antiklit er in
kan ook helpen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:11

gewoon antiklit?
Doe ik ook en werkt perfect.

Olie wordt sowieso ranzig en stikt alleen maar af, waardoor het nog erger wordt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:33

I_S_L schreef:
Opzich zit hij ruim genoeg aan de half. Maar doordat de rambo dekens vrij zwaar zijn hangt hij zwaar op de hals. Er zit inderdaad wel een nylon voering in maar helaas werkt deze niet voldoende om de manen te beschermend. Heb ook geprobeerd om ze te vlechten maar hierdoor breken ze alleen nog meer..

Manenspray of cowboy magic er in...wordt het mooi glad van en breken ze minder snel :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:48

Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, op 23 maart halsdeken en masker opgedaan.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken
pony33 - Friesland, thv Sneek, geen jeuk, geen deken, wel wat verhaarkriebels en derfen, sinds halverwege februari

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- Schoonebeek, Duitse kant -- 27 maart, buiknaad ingesmeerd met Derfen. 12 april: burka aangetrokken. Flinke jeuk op de buiknaad en voor het eerst flink de manenkam schuren bij het op stal komen. Verder nog steeds 2-3 keer in de week smeren met Derfen op de buiknaad. Zo te zien aan de oorschelpen kan ik daar binnenkort ook wel gaan smeren -O- Hoofdschudden tijdens het rijden is ook weer begonnen :\
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 2 april, nog steeds geen jeuk, geen harde manenkam en de staart is ook nog prima!! Deken ligt al wel een maand op.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig
No_no - omgeving Bathmen, Overijssel, sinds begin maart derfen in staart en manen. Schuurt niet.

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op
Biies-- Capelle aan den ijssel, vanaf eind februarie met deken, geen jeukje te bekennen smeerd niks.

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12), na de verhuis (bosrijke omgeving) 2/4/12 helaas jeuk dus nu met deken.

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

Hier gisteren Dunla d'r burka aangetrokken. Ze had flinke jeuk op de buiknaad (al wat langer maar dat smeerde ik in met Derfen) maar voor het eerst zat ze flink d'r manenkam te schuren bij het op stal komen -O- Hoofdschudden tijdens het rijden is ook weer begonnen :x

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:03

@ellepel dat kan wel eens kloppen van die schimmel. Vond het zo raar dat de huid helenaal niet geirriteerd was ondanks het haaruitval. Het was ook heel Atypisch, kleine onregelmatige kale plekken terwijl ik het langs de hele manenkam had gesmeerd. Ik heb 2 keer gesmeerd met een week ertussen en alleen s'avonds laat vanwege het zongebeuren.

Hoe kan ik hier dan het beste mee omgaan? Want het leek wel te helpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:20

hoofdschudden doet Wisse ook vaak in de zomer, met rijden. Alleen al vanwege het feit dat zijn voorpluk dan tegen zijn oren wappert door de wind en dat vindt hij vervelend ;)
Wat goed kan helpen is een oormutsje opdoen! Geen beestjes/voorpluk bij de oren :)

Hoor net van bijrijdster dat hij zijn buik begint te schuren/krabben, morgenvroeg eens even inspectie houden. Had vorige jaren niet het idee dat een buikflap hem hielp, Derfen op de buik ook niet volgens mij. Dus zit dan in dubio of ik de hele eczeemdeken erop gooi of dat ik het toch op de halsdeken houd...