Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:19

Is nu zo moeilijk om een week of 2 niet met je paard het terrein af te gaan, geen wedstrijden, buiten ritten of weet ik veel wat. Incubatie tijd is 10 / 15 dagen. Als je paard en het paard van andere je lief is, blijf thuis.
Ga ook niet even gezellig buurten op een andere stal. Je kan het meenemen via je kleding van jou stal naar een andere stal of andersom. Je weet niet of het daar heerst! Neem dan ook geen risico!
Voor 99% hier is het HOBBY. Mensen die hun geld er mee verdienen, komen zeker het terrein niet af en je komt het terrein niet op. Bescherming voor eigen paarden en voor paarden voor andere.

Chaos

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:21

Wie zegt dat het moeilijk is dan? Volgens mij hebben de meesten in dit topic perfecte maatregels genomen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:24

PhiaBink schreef:
Is nu zo moeilijk om een week of 2 niet met je paard het terrein af te gaan, geen wedstrijden, buiten ritten of weet ik veel wat. Incubatie tijd is 10 / 15 dagen. Als je paard en het paard van andere je lief is, blijf thuis.

Dat de incubatietijd 15 dagen is, zegt niet dat een dier maar 15 dagen besmettelijk is he? Een incubatietijd geeft de tijd aan van besmetting tot ziek worden. Als jouw paard vandaag besmet wordt, is de kans er dat je daar pas over 15 dagen iets van merkt. Je paard is dan uiteraard nog gewoon besmettelijk.
Een week of twee niet van het terein af gaan heeft dus absoluut geen zin. Maak daar maar een maand of twee van.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:27

Een paard is pas drie weken nadat hij koortsvrij is niet meer besmettelijk. Dus idd Annetje, een maand of twee is een betere schatting!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:30

ja maar 2 maanden opletten en thuis blijven is toch niks als het gaat om redden van paarden levens ! Als iedereen zich daaraan zou houden en goed opletten - hygiëne dan kan het virus zich niet verder spreiden !

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:31

Dallista schreef:
liempje schreef:
Je zou diegene aan de hoogste boom ophangen die die pol geplaatst heeft. Grmbl.

Letterlijk, 'Paarden die drager zijn van het virus dat rhinopneumonie veroorzaakt moeten uit voorzorg gedood worden.'
Helaas houden ze bij deze krant wel van provocerende polls... Bah

.... dan kan 80% van de paardenstapel geruimd worden :roll:
Vrijwel ieder paard is in zijn leven al eens in aanraking gekomen met het Rhino-virus en is dus drager.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:33

PhiaBink schreef:

Dat voor de meeste mensen helemaal niet moeilijk, en ik denk dat de meesten daar ook zeker toe bereid zijn.

Maar ik moet zeggen dat ik de berichtgeving in het nieuws op dit moment niet echt goed vind. Ik ben niet zo heel vaak meer op bokt en zag toevallig gisteravond iets langskomen in een opmerking van iemand op facebook. Daarom ben ik gaan zoeken op internet. Anders had ik het nu misschien nog niet eens geweten, en ik leef echt niet onder een steen ofzo.

Ik was van plan om vanmiddag en lekkere lange buitenrit te gaan maken...maar dat doe ik dus nu maar niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:35

Klanten van ons dachten ook huh..?? Stallen uit de buurt hetzelfde.

Woensdag was ik werken en vertelde mijn baas die een eigen DAP heeft dat er Rhino uitbraak was en dat ons vorige paardje was overleden. Ze wist toen nog van niks.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:38

agjah ik las veder op in het topic dat iemand stal zilverstein gebeld had om te vragen of ze daar iets van rhino af wisten en daar wisten ze van niks ter wel er een dierenarts geweest was. en stal ten bosche maar een paar straten veder is..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:39

Saar schreef:
Ik was van plan om vanmiddag en lekkere lange buitenrit te gaan maken...maar dat doe ik dus nu maar niet.

Wellicht ga ik nu olie op een vuur gooien, maar waarom niet? Overal waar ik op internet lees, staat dat het buitenrijden geen besmetting kan opleveren, MITS je paard nergens bij een weiland blijft drentelen en snuffelen. Overal staat dat het DIRECT contact met anderen paarden besmettelijk is, of van een mens op een ander paard.

Wat is dan jouw reden om niet naar het bos te gaan? (slecht een interessevraag hoor).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:40

Een eenmaal besmet paard blijft waarschijnlijk zijn hele leven drager en kan na bijvoorbeeld stress weer koorts, luchtwegklachten etc. krijgen. En helaas dan ook weer andere paarden besmetten.

(http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html)

Ik neem aan dat een drager dus alleen kan besmetten als het zich ook echt weer tot uiting brengt?

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:41

ik weet niet waar je woont.. maar iedereen hier in de buurt zet alles op alles om dit virus uit te bannen. en we houden ons met ze alle er aan om niet met je paard van het erf te gaan. dus dat zou voor mij al genoeg reden te zijn om niet te gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:42

Wat ik altijd begrepen heb wel ja Angela. Eerst ziek worden ipv alleen drager en dan besmettingsgevaar.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:43

Esgaroth schreef:
Wat is dan jouw reden om niet naar het bos te gaan? (slecht een interessevraag hoor).

Misschien omdat we hier geen bos hebben :P *flauw*

Maar serieus wat mijn reden dan is. Omdat ik weet dat er al stallen in mijn omgeving uit voorzorg op slot zijn gegaan. Dat er geruchten gaan dat er een stal bij ons in de buurt besmet zou zijn. Tuurlijk het is een gerucht en niet waar totdat het officieel bevestigd is.
Maar waarom zou ik een risico nemen voor mezelf, mijn paard en andere paardenmensen?
Liever een paar dagen uit voorzorg het nieuws afwachten of het echt allemaal een storm in een glas water is...dan dat ik straks moet denken, had ik het toch maar niet gedaan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:45

flamejessy schreef:
ik weet niet waar je woont.. maar iedereen hier in de buurt zet alles op alles om dit virus uit te bannen. en we houden ons met ze alle er aan om niet met je paard van het erf te gaan. dus dat zou voor mij al genoeg reden te zijn om niet te gaan.

Ik ga morgen mennen met paarden van een stal op dik een uur rijden van onze stal. DA zei dat het geen kwaad kon omdat in die regio 0 meldingen zijn. Bij ons ga ik echter absoluut niet meer naar buiten. De eigenaar gaat sowieso dus ik ga gedouchet en met nieuwe kleren/schoenen aan denk ik toch maar ff lekker mee. :)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:46

Heb net een brief thuis van DierenartsPraktijk Groesbeek over de Rhino, goede zaak vind ik :j
Staat ook op hun site enzo, vind het ook goed dat de sectorraad paarden etc. er ook een persbericht uit doen.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:53

Chaos schreef:
flamejessy schreef:

Ik ga morgen mennen met paarden van een stal op dik een uur rijden van onze stal. DA zei dat het geen kwaad kon omdat in die regio 0 meldingen zijn. Bij ons ga ik echter absoluut niet meer naar buiten. De eigenaar gaat sowieso dus ik ga gedouchet en met nieuwe kleren/schoenen aan denk ik toch maar ff lekker mee. :)

Als die paarden niet in de buurt van de meldingen staan. dan is het idd geen probleem. schone kleren en schoenen lijkt me idd geen onverstandig idee. Beter iets te voorzichtig :o.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:54

Saar schreef:
Esgaroth schreef:

Misschien omdat we hier geen bos hebben :P *flauw*

Maar serieus wat mijn reden dan is. Omdat ik weet dat er al stallen in mijn omgeving uit voorzorg op slot zijn gegaan. Dat er geruchten gaan dat er een stal bij ons in de buurt besmet zou zijn. Tuurlijk het is een gerucht en niet waar totdat het officieel bevestigd is.
Maar waarom zou ik een risico nemen voor mezelf, mijn paard en andere paardenmensen?
Liever een paar dagen uit voorzorg het nieuws afwachten of het echt allemaal een storm in een glas water is...dan dat ik straks moet denken, had ik het toch maar niet gedaan...

precies, vind ik ook en vooral met zo een lange incubatie tijd kan er al meer aan de hand zijn, Zelfs een gebied wat nu geen gevaar loopt - niks bekend is kunnen al besmettingen zijn die nog in de incubatie tijd zijn ! Better safe then sorry

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:54

Ik zag de poll ook al staan in de krant, vond het wel een beetje raar.
Maar inderdaad mensen zonder paarden zien het hetzelfde als een ziekte in de agrarische sector.

Bij ons zijn de lessen op de manege ook al afgelast voor een tijdje.
Vind het goed dat ze zo snel maatregelen nemen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:55

___Tessa___ schreef:
Heb net een brief thuis van DierenartsPraktijk Groesbeek over de Rhino, goede zaak vind ik :j
Staat ook op hun site enzo, vind het ook goed dat de sectorraad paarden etc. er ook een persbericht uit doen.

Dat is zeker goed !

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:56

Iemand nog nieuws over andere stallen in hun omgeving? Ik heb bij mij in de buurt Elst-Driel nog geen nieuwe geruchten gehoord.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:57

NOS teletekst geeft nu aan dat het virus in "Groesbeek en omgeving" is uitgebroken. Foutje? Berg en Dal is geen Groesbeek...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:57

Hier ook niks nieuws thank god. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:58

Maar berg en dal is toch omgeving groesbeek of ben ik nu gek?

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:58

ben echt benieuwd wat de maneges in driel doen .. zouden die nu gewoon open blijven? mijn pony staat namelijk in de straat van manege de holland

Berg en dal is idd vlak bij groesbeek